Sebastian Vettel a cucerit duminică al treilea titlu mondial consecutiv în Formula 1, la capătul unei curse spectaculoase de recuperare în care, deşi coborâse până pe 22 la finalul primului tur, a reuşit să ajungă pe opt după numai şapte tururi.
Totuşi, manevra prin care l-a depăşit pe Kamui Kobayashi în turul nouă a născut o controversă majoră la finalul evenimentului, întrucât aparent aceasta a avut loc sub steaguri galbene.
Imaginile difuzate de postul britanic de televiziune SkySports arată că pe finalul turului de pistă pe marginea circuitului erau aprinse LED-urile galbene, dar în acelaşi timp erau fluturate şi steagurile galben-roşu, care avertizează piloţii să conducă prudent din cauza pistei alunecoase. În acel moment, Vettel era chiar în spatele lui Kobayashi şi pregătea atacul.
După numai câteva viraje este însă afişat un LED de culoare verde, care simbolizează că în acea zonă de circuit piloţii pot concura la capacitate maximă.
Imediat după trecerea de acest viraj, Vettel a început manevra de depăşire asupra lui Kobayashi, care a fost însă completată exact în dreptul unui LED de culoare galbenă, care simboliza interzicerea depăşirilor pe acea porţiune a circuitului.
Potrivit lui Martin Brundle, comentatorul postului SkySports, comisarii de cursă au ajuns la concluzia că depăşirea lui Vettel nu a fost regulamentară, întrucât a avut loc sub steag galben.
"Am vorbit cu Gary Connolly, unul dintre comisarii de cursă, iar el mi-a confirmat că în zona respectivă existau panouri galben-roşii", a declarat Brundle.Cu toate acestea, Vettel nu a fost nici măcar investigat oficial de comisarii de cursă după ce reprezentanţii FIA au considerat că depăşirea a fost perfect regulamentară. În cazul în care ar fi fost găsit vinovat de încălcarea regulamentului, Vettel ar fi putut pierde titlul mondial în favoarea lui Fernando Alonso.
OPINIA AUTOMARKET
Chiar dacă pe parcursul turului au fost "fluturate" steaguri galbene, afişarea unui steag verde pe circuit chiar înainte de depăşirea efectuată de Vettel poate reprezenta o scuză pentru campionul mondial, care a considerat că a trecut de zona în care depăşirile sunt interzise. În plus, nu este exclus ca germanul să nu fi văzut noul steag galben de la finalul turului, fiind concentrat asupra manevrei de depăşire în dauna lui Kobayashi.Totuşi, faptul că depăşirea controversată a lui Vettel asupra lui Kobayashi a ieşit la iveală abia la finalul cursei poate conduce la numeroase speculaţii privind implicarea FIA în acest caz, întrucât în astfel de situaţii comisarii anunţă o investigaţie în cel mult câteva minute de la producerea incidentului.
Situaţia a fost complicată şi de intrarea lui Kobayashi la boxe imediat după ce a fost depăşit, astfel că Vettel nu ar fi avut posibilitatea să-i cedeze voluntar poziţia în cazul în care echipa sau FIA l-ar fi informat că manevra a fost neregulamentară.
Via SkySports
Cand s-a angajat in depasire era galben. Pe verde era in spatele monopostului la mai bine de 2M. Te angajezi in depasire atunci cand esti langa monopostul din lateral, nu cand stai in spatele sau.
Pe noi, fanii motorsportului, nu ne intereseaza ca acei comisari sunt si eu oameni. Sunt platiti ca sa nu greseasca, iar daca au gresit sa repare greseala facuta. Aia primesc o gramada de bani, si noi ca prostii stam sa inghitim gogosi de genul "sunt si ei oameni...".
In Formula 1 s-au vazut o gramada de penalizari dupa terminarea cursei. Nu cred ca cei de la Ferrari vor ramane cu mainile in san. E trist ca o echipa precum Ferrari sa cada prada acestor jocuri de culise ale comisarilor si ale baietilor de la RBR. Urat din partea comisarilor de cursa.
In ceea ce priveste incidentul cu Senna e dificil de zis cred deoarece parerile sunt oarecum impartite.... din videoclip se vede ca vettel era in fata lui senna iar acesta din urma trebuia sa cedeze, dar in acelasi timp si vettel ar fi trebuit sa lase loc pt ca oricum urma viraj de dreapta....daca tineti minte niste faze asemanatoare au fost si in abu dhabi cu webber(bn, fara accident) cand la fel a iesit in decor de 2 ori pt ca s-a atins cu cineva (nu mai stiu exact cu cine) dar s-a considerat incedent de cursa. O faza asemanatoare tot in abu dhabi a fost intre vettel si button iar daca nu ceda button, vettel era lovit si era oarecum cam aceeasi situatie cu ce a fost acuma......oricum greu de luat o decizie.
R: Nu se stie, si acum e oricum tarziu sa analizam.
Asa si pt Vettel; daca nu s-au luat masuri imediat in timpul cursei, de ce mai se vorbeste acum? Sa taca din gura si altadata sa fie mai vigilenti in cursa comisarii respectivi.
Cautati pe net "post race" de la Sky Sports cu analiza incidentului.
Deja cand a inceput depasirea, in fata lui Vettel erau aprinse LED-urile galbene, Kamui probabil de asta s-a retras pe exteriorul curbei. Vettel il depaseste dupa primul semnal galben.
Depasire pe "steag galben" urmata de .... musamalizare.
Ce nu inteleg este de ce se baga FIA in treaba comisarilor ?
Schimba asta cumva soarta titlului ? Poate da, poate nu.
Dar regulamentul este facut pentru a fi respectat si nu incalcat.
altair19
Incidentul lui Vettel cu Senna e discutabil. Asta e ca si la fotbal, dupa o faza sa vezi daca a fost sau nu offside. Nu i-a lasat lui lui Bruno, a taiat curba si l-a scos din concurs. Dar faoptul ca jumatate din monopostul lui Senna era deja linga monopostul lui Seb se vede doar in reluare. Vettel a mai avut unul asemanator spre sfarsitul cursei cu Kamui caruia iarasi nu i-a lasat loc, norocul lui Seb a fost ca japonezul a iesit de pe carosabil. Ambele puteau fi investigate de comisarii de cursa. Nu a fost asa.
Cei de la automarket puteti eventual edita articoul cu proba video.
Vettel overtakes Kobayashi with Yellow Flag | GP Brasil 2012
http://www.youtube.com/watch?v=7752-X9xKno&feature=player_embedded
Mai clar de atat nu cred ca se poate !
Inregistrarea contine doar depasirea lui Kamui nu si restrictiile anterioare.