Avancronica Marelui Premiu de Formula 1 al Turciei
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Spre deosebire de ultimii ani, Spania a cedat Turciei cursa care semnalizează debutul sezonului european al Formulei 1, după cele trei Mari Premii desfăşurate în Australia, Malaezia şi China. Situaţia este oarecum ironică în condiţiile în care circuitul de la Istanbul este poziţionat în jumătatea asiatică a capitalei Turciei.
Cert este însă că Marele Premiu al Turciei va aşeza şi mai bine echipele în pluton, după ce fiecare dintre ele şi-a calibrat monopostul la finalul primelor trei curse. De asemenea, Istanbul reprezintă şi locul în care cele mai multe echipe vor introduce update-uri semnificative pentru monoposturi, motiv pentru care lupta pentru victorie se anunţă cel puţin interesantă şi imprevizibilă.
RED BULL ESTE FAVORITĂ, ÎNSĂ MCLAREN SUFLĂ ÎN CEAFĂ
Sebastian Vettel are motive de bucurie, întrucât Red Bull Racing rămâne principala favorită la victorie şi în această cursă. Echipa patronată de Dietrich Mateschitz va introduce câteva noutăţi de ordin tehnic, însă componentele vizate nu au fost încă dezvăluite. În schimb, austriecii susţin că au remediat problemele de supraîncălzire ale sistemului KERS, ceea ce ar reprezenta un avantaj major în fata concurenţei. La fel de interesant va fi şi modul în care Mark Webber va reacţiona după un început mai puţin satisfăcător de sezon, mai ales că Istanbul reprezenta circuitul unde a avut un prim conflict cu Vettel.
Totuşi, nici rivalii nu s-au culcat pe o ureche. McLaren va introduce o serie de mici update-uri, care se vor adăuga unui monopost deja competitiv după ce britanici au renunţat la sistemul de avcuare radical înaintea primei curse. În schimb, Ferrari pregăteşte o nouă aripă fată, o nouă aripă spate şi un nou sistem de frane, într-o încercare de a trece peste eşecul din prima parte a anului.
CIRCUITUL DE LA ISTANBUL
Fără îndoială, principala atracţie a circuitului de la Istanbul este virajul 8, unul dintre cele mai solicitante din Formula 1. Virajul are o lungime de 640 de metri şi este parcurs în 8.5 secunde cu o viteză medie de 270 km/h.
Un alt punct de interes în acest weekend va fi zona cuprinsă între virajele 11 şi 12, acolo unde va putea fi folosită aripa spate ajustabilă.
Astfel, piloţii vor putea activa DRS-ul pentru a avea şanse mai mari de depăşire chiar înainte de intrarea în virajul 11 şi vor putea utiliza tehnologia până în zona de frânare din virajul 12. Zona de detecţie pentru diferenţa maximă de o secundă dintre doi piloţi a fost stabilită înainte de zona de frânare din virajul nouă.Iată un tur virtual de pistă pe circuitul de la Istanbul:
Date generale despre circuit:
Lungime tur | 5.338 km |
Numar tururi | 58 |
Distanta totala | 309.396 km |
STRATEGIILE PENTRU PNEURI
La fel ca şi în primele trei etape ale sezonului, uzura pneurilor va juca un rol important în cursa de la finalul acestei săptămâni, în special datorită solicitantului viraj 12. Echipele anticipează că cea mai comună strategie va fi cea cu trei opriri la boxe, însă opţiunile se pot schimba în timp real în funcţie de comportamentul exact al cauciucurilor şi de situaţia de pe circuit. Nu este exclus ca unii piloţi să sacrifice un set de pneuri în calificări pentru a avea unul proaspăt în cursă, strategie vizată după ce Webber a terminat cursa din China pe podium deşi a plecat doar de pe locul 18 al grilei de start.
INFORMAŢII METEO
Primele informaţii meteo indică faptul că cele două sesiuni de antrenamente libere de vineri se vor desfăşura pe ploaie sau cel puţin pe un circuit umed, iar temperatura maximă va fi de numai 14 grade. De asemenea, se anticipează că ploile îşi vor face apariţia inclusv în dimineaţa zilei de sâmbătă, ceea ce înseamnă că toate sesiunile de antrenamente vor avea loc pe ploaie. Acest lucru ar putea împiedica echipele să testeze corespunzător setările şi noile componente ale monoposturilor.
În schimb, şansele de ploaie pe parcursul calificărilor sunt reduse, iar procesul de îmbunătăţire a vremii va continua şi pe parcursul zilei de duminică. Astfel, cel mai probabil, cele mai importante evenimente ale weekendului vor avea loc pe un circuit uscat, însă apariţia unor ploi de scurtă durată nu poate fi eliminată complet.
REZULTATE ÎN ULTIMII CINCI ANI
Felipe Massa şi-a câştigat renumele de sultan al Turciei datorită celor trei vitorii consecutive obţinute în perioada 2006-2008, însă Jenson Button şi Lewis Hamilton l-au învins pe brazilian în ultimele două ediţii:
Sezon | Castigator |
2010 | Lewis Hamilton (McLaren) |
2009 | Jenson Button (Brawn GP) |
2008 | Felipe Massa (Ferrari) |
2007 | Felipe Massa (Ferrari) |
2006 | Felipe Massa (Ferrari) |
STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL TURCIEI
Vettel poate obţine al cincilea pole position consecutiv, ceea ce l-ar apropia şi mai mult de recordul absolut deţinut de Ayrton Senna, cu opt pole-uri consecutive în 1988-1989 Sebastian Vettel (Red Bull), Fernando Alonso (Ferrari), Michael Schumacher (Mercedes GP), Paul di Resta (Force India), Heikki Kovalainen (Lotus) şi Vitantonio Liuzzi (Hispania) sunt singurii piloţi care şi-au surclasat coechipierii în calificări în toate cele trei Mari Premii de până acum; toate cele şase curse de la Istanbul desfăşurate până în prezent au fost câştigate de un pilot care a plecat din prima linie a grilei de start. De patru ori a fost chiar pilotul din pole position; Safety Car-ul a pătruns pe circuit în numai două dintre cele şase curse.
PROGRAM
Marele Premiu al Turciei se va desfăşura la sfârşitul acestui weekend după următorul program, conform fusului orar al României:
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisii TV |
Antrenamente 1 | vineri, 6 mai | 10:00 | DigiSport |
Antrenamente 2 | vineri, 6 mai | 14:00 | DigiSport |
Antrenamente 3 | sambata, 7 mai | 11:00 | DigiSport |
Calificari | sambata, 7 mai | 14:00 | DigiSport |
Cursa | duminica, 8 mai | 15:00 | DigiSport |
10.00 – Formula 1 – Antrenamente 1 – Direct – Digisport
12.00 – WRC – Previw – Digisport
14.00 – Formula 1 – Antrenamente 2 – Direct – Digisport
23.30 – WRC – Premiera – Digisport
07.05.2011
00.45 – Formula 1 – Antrenamente 1 – Reluare – Digisport Plus
02.15 – Formula 1 – Antrenamente 2 – Reluare – Digisport Plus
05.00 – WRC – Reluare – Digisport Plus
09.00 – WRC – Reluare – Digisport Plus
11.00 – Formula 1 – Antrenamente 3 – Direct – Digisport
14.00 – Formula 1 – Calificări – Direct – Digisport
15.40 – GP2 – Cursa 1 – Direct – Digisport
23.30 – WRC – Direct – Digisport Plus
08.05.2011
05.30 – Formula 1 – Calificări – Reluare – Digisport Plus
09.00 – WRC – Reluare – Digisport Plus
10.00 – GP3 – Cursa 1 – Premiera – Digisport Plus
10.30 – GP3 – Cursa 2 – Direct – Digisport Plus
11.30 – GP2 – Cursa 2 – Direct – Digisport Plus
13.00 – WRC – Direct – Digisport Plus
14.00 – Grila de start – Direct – Digisport
15.00 – Formula 1 – Direct – Cursa
09.05.2011
00.00 – WRC – Reluare – Digisport Plus
05.15 – WRC – Reluare – Digisport Plus
09.15 – Formula 1 – Cursa – Reluare – Digisport Plus
http://f1gp.ro/2011/05/04/video-bruno-senna-r30-spa/#comment-1283