Avancronică F1 China - Red Bull şi Mercedes lansează atacul la supremaţia McLaren
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Lupta pentru victorie în Marele Premiu al Chinei de la sfârşitul acestei săptămâni se anunţă una foarte echilibrată intre McLaren şi Red Bull Racing, iar cei de la Mercedes vor încerca să se infiltreze pe poziţiile fruntaşe, însă numai dacă au rezolvat măcar parţial problema gestionarii pneurilor în ritm de cursă.
În plus, Ferrari stă la pândă şi ar putea profita de apariţia ploilor pentru a-l impune în lupta pentru victorie pe Fernando Alonso, mai ales că Scuderia deţine un monopost adaptat mai bine la astfel de condiţii decât rivalii tradiţionali.
Toţi aceşti factori fac ca ecuaţia Marelui Premiu al Chinei să fie dificil de rezolvat cel puţin până la clarificarea raportului de forţe din calificări.
MCLAREN MIZEAZĂ DOAR PE BUTTON. VOR PROFITA RED BULL ŞI MERCEDES?
McLaren s-a evidenţiat în acest sezon ca echipa cu cel mai rapid monopost în ritm de calificări, după ce Lewis Hamilton şi Jenson Button au monopolizat prima linie a grilei de start la Melbourne şi Sepang.
În contextul în care Hamilton va fi penalizat cu cinci poziţii pe grila de start, McLaren va miza pe Jenson Button pentru a obţine al treilea pole position consecutiv, însă marea întrebare este dacă britanicul va reuşi să facă faţă presiunii venite din partea celor de la Red Bull şi Mercedes.
Chiar dacă în primele două Mari Premii nu a impresionat în calificări, Red Bull are potenţialul de a reveni în pole position prin Sebastian Vettel, în timp ce Michael Schumacher a fost foarte aproape de o asemenea performanţă la Sepang. Din ecuaţie nu pot fi eliminaţi nici cei de la Lotus, care au înregistrat progrese comparativ cu anul trecut, în timp ce Ferrari speră ca prognoza meteo care indica apariţia ploii (vezi mai jos) să se adeverească pentru a avea şanse să repete victoria din Malaysia.
CIRCUITUL DE LA SHANGHAI
Circuitul din China beneficiază de cea mai lungă linie dreaptă din calendar, de 1170 de metri, ceea ce reprezintă peste 21% din distanţa totală a unui tur de pistă. O altă linie dreaptă lungă este cea de start-sosire, motiv pentru care sistemul KERS va juca şi aici un rol important.
Cu toate acestea, şansele de depăşire sunt destul de limitate, mai ales că primul viraj este abordat în treaptă a şaptea de viteze cu acceleraţia la maxim, înainte de o serie de viraje lente.
Circuitul beneficiază de şapte viraje de dreapta şi şapte viraje de stânga şi necesită niveluri mici spre medii ale forţei de apăsare aerodinamice.Piloţii vor putea utiliza sistemul Drag Reduction System (DRS) pe a doua jumătate a lungii linii dreapte de peste 1 km, în timp ce detecţia diferenţei de o secundă dintre doi piloţi se va face la scurt timp după intrarea în virajul 12.
SHANGHAI - TUR DE CIRCUIT
SHANGHAI - DATE TEHNICE
Lungime tur | 5.451 km |
Numar tururi | 56 |
Distanta totala | 305.066 km |
Viteza maxima | 320 km/h |
Viteza medie | 190 km/h |
Nivel maxim forta g | 3.5 g |
Forta de apasare aerodinamica | medie-ridicata |
Uzura franelor | medie |
Acceleratie la maxim | 55% din tur |
Apasarea pedealei de frana | 14% din tur |
STRATEGII PENTRU OPRIRI LA BOXE
Pirelli va furniza în China pneuri medium (cu marcaj alb) şi pneuri soft (cu marcaj galben), cele două specificaţii de pneuri fiind considerate cele mai potrivite pentru virajele rapide, liniile drepte foarte lungi şi zonele de frânare violentă. Producătorul italian anticipează o repetare a strategiilor variate de anul trecut, când învingătorul Lewis Hamilton a optat pentru o strategie cu trei opriri la boxe.
Cel mai probabil, piloţii vor opta pentru două sau trei opriri la boxe, însă strategiile ar putea fi bulversate de ploaie. În mod tradiţional, în Shanghai ploile sunt slabe cantitativ, însă de durată, motiv pentru care pneurile intermediare au mai mari şanse să fie utilizate decât cele de ploaie.
VREMEA - PLOI ÎNAINTEA CALIFICĂRILOR ŞI A CURSEI
Primele informaţii dezvăluite de meteorologi indică faptul că cele două sesiuni de antrenamente libere de vineri se vor desfăşura pe un circuit uscat, însă ploaia şi-ar putea face apariţia în prima parte a zilei de sâmbătă. Într-o astfel de situaţie, ultima sesiune de antrenamente şi calificările se vor desfăşura pe un circuit umed aflat într-un proces de uscare, însă pista va deveni cu greu disponibilă pneurilor slick în condiţiile în care temperatura maximă nu va depăşi 12 grade.
O nouă rafală de ploaie este aşteptată duminică până la orele prânzului, astfel că există şanse mari ca şi cursa de duminică să înceapă pe un circuit umed. De data aceasta, temperatura va urca până la 18 grade, ceea ce va favoriza uscarea mai rapidă a circuitului.REZULTATE ÎN ULTIMII CINCI ANI
Marele Premiu al Chinei este prezent în calendarul Foremulei 1 începând din 2004, iar trei dintre ultimele patru curse au fost câştigate de McLaren.
Sezon | Castigator |
2011 | Lewis Hamilton (McLaren) |
2010 | Jenson Button (McLaren) |
2009 | Sebastian Vettel (Red Bull) |
2008 | Lewis Hamilton (McLaren) |
2007 | Kimi Raikkonen (Ferrari) |
STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL CHINEI
- McLaren poate obţine la Shanghai al 150-lea pole position din istorie;
- Fernando Alonso este pentru prima oară lider în clasamentul general din noiembrie 2010, însă Ferrari nu a mai obţinut niciun pole position de la Marele Premiu al statului Singapore din septembrie 2010;
- McLaren poate obţine al treilea pole position consecutiv, ceea ce ar reprezenta o premieră după performanţele similare din 2007;
- Patru dintre cele opt curse de la Shanghai au fost câştigate de pilotul care a plecat din pole position;
- Jenson Button, Fernando Alonso şi Mark Webber sunt singurii piloţi care au terminat fiecare cursă din China.
PROGRAM
Marele Premiu al Chinei va avea loc după următorul program, conform fusului orar al României:
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisii TV |
Antrenamente 1 | vineri, 13 aprilie | 05:00 | DigiSport 1 |
Antrenamente 2 | vineri, 13 aprilie | 09:00 | DigiSport 1 |
Antrenamente 3 | sambata, 14 aprilie | 06:00 | DigiSport 1 |
Calificari | sambata, 14 aprilie | 09:00 | DigiSport 1 |
Cursa | duminica, 15 aprilie | 10:00 | DigiSport 1 |
In cursa, sistemul DRS e folosit doar atunci cand momopostul Mercedes se afla la mai putin de o secunda in spatele unui adversar direct, doar pe o linie dreapta (eventual 2 la unele curse), doar in conditii de pista uscata. In concluzie, in cursa, sistemul revolutionar F-duct este aproape inutil (ajuta la depasiri, alaturi de DRS).
In opinia mea, ei insista pe rezolvarea problemelor cu pneurile pentru a mai atrage atentia publicului si pentru a linisti sponsorii. Si eu as vrea sa il vad pe Schumacher in fata, dar deocamdata nu cred ca este posibil (cred ca masina este pozitionata mai slab fata de concurenta comparativ cu anul trecut).
Pe de alta parte, am citit ca la inceputul sezonului Mercedes a semnat contract cu un sponsor important (care a venit pentru Schumacher) - nu cunosc detalii, poate cineva care are informatii ar putea detalia.
In paralel, observ ca MS este acum in fata lui Roseberg. Nu stiu ce se intampla efectiv in echipa, dar logica imi spune ca ar trebui sa fie nebuni sa ii permita lui Rosberg sa il bata pe MS, cand MS are un potential comercial infinit mai mare (pentru a atrage sponsori, dar si pentru a vinde masini Mercedes de serie). Ii crede cineva pe cei de la Mercedes nebuni, naivi sau prosti? Dar pe cei de la Ferarri sau red Bull?
Nimeni nu este acolo de dragul distractiei.