Echipa a traversat unul dintre cele mai slabe sezoane din întreaga sa istorie după ce a obţinut doar cinci puncte în 19 de curse şi s-a poziţionat pe locul nouă în clasamentul constructorilor, iar ruşinea de a fi cel mai slab team din competiţie a fost spălată de Marussia şi Caterham.
O astfel de situaţie este intolerabilă pentru una dintre cle mai prestigioase echipe din Formula 1, motiv pentru care Williams a adoptat o serie de măsuri drastice cu scopul declarat de a reveni la o formă mai bună. În perspectiva sezonului 2014, aproape totul s-a schimbat la Williams, iar Valtteri Bottas este unul dintre puţinele persoane de referinţă care a rămas în cadrul echipei.
Obiectiv pentru 2014: revenirea pe linia de plutire
Se poate mai rău decât ceea ce s-a întâmplat în sezonul precedent? Probabil că nu. Prin urmare, şansele ca Williams să înregistreze progrese sunt foarte mari, mai ales că sezonul 2014 include numeroase schimbări ale regulamentului tehnic care oferă posibilitatea echipelor mici să crească valoric semnificativ mai mult decât într-un an obişnuit.
Cu toate acestea, echipa a refuzat cu regularitate să-şi stabilească un obiectiv precis, preferând să se mulţumească, cel puţin la nivel declarativ, cu perspectiva de a lupta în plutonul de mijloc. Chiar dacă acesta nu poate fi considerat un obiectiv îndrăzneţ pentru o echipă de talia celor de la Williams, este greu de crezut că echipa ar putea ajunge într-un interval scurt de timp să lupte cu regularitate pentru podiumuri şi victorii.
Experienţa lui Massa, talentul lui Bottas
Pentru prima oară în ultimii ani, Williams va avea o linie de piloţi bazată doar pe experienţă şi talent, în detrimentul avantajelor financiare oferite în trecut de colaborarea cu venezueleanul Pastor Maldonado. Principala noutate a echipei este, fără îndoială, recrutarea lui Felipe Massa de la Ferrari.Chiar dacă nu a mai obţinut nicio victorie de la succesul înregistrat la Interlagos în 2008, iar anul trecut a terminat o singură dată pe podium (locul trei în Spania), brazilianul are de partea sa avantajul experienţei acumulate în opt sezoane petrecute în garajul Scuderiei Ferrari. Astfel, el va putea contribui cu idei inclusiv la îmbunătăţirea monopostului pe parcursul sezonului, lucru la care piloţii Williams au fost deficitari în trecut.
Sosirea lui Massa a permis celor de la Williams să-l păstreze în continuare pe Valtteri Bottas în cadrul echipei. Câştigător al competiţiei GP3 în 2010, finlandezul este apreciat pentru volumul de muncă depus la Williams, chiar dacă anul trecut s-a evidenţiat doar printr-un loc trei obţinut în calificările de la Montreal, convertit ulterior într-un modest loc 14 în cursă. În plus, el a progresat în ultima parte a calificărilor de numai două ori, iar cel mai bun rezultat al său a venit chiar în ultima cursa a sezonului: locul opt în Brazilia.
Totuşi, echipa este încrezătoare că Bottas va înregistra progrese vizibile în acest an, pe baza experienţei acumulate anul trecut şi a cunoştinţelor pe care le va deprinde în timp de la Massa.
Restructurări masive în departamentul tehnic
Dacă aducerea lui Massa a atras cel mai mult privirile din punctul de vedere al fanilor, adevăratele schimbări s-au petrecut în departamentul tehnic. Pat Symons a devenit directorul tehnic al echipei în locul lui Mike Coughlan după ce a lucrat o perioadă drept consultant pentru Marussia şi coordoneaza o echipă cu numeroase nume noi.Jason Somerville a rămas director de aerodinamică, însă a primit doi subalterni: Dave Wheater de la Lotus, care a preluat rolul de şef de aerodinamică şi performanţă, şi Shaun Whitehead, venit de la Red Bull pe postul de şef de aerodinamică şi procese.
Alte nume noi sunt cele ale lui Craig Wilson, noul şef al departamentului de dinamică vehiculelor, în timp ce Jakob Andreasen este şeful operaţiunilor de inginerie după ce anterior a lucrat ca şef al inginerilor de cursă la Force India.
În plus, presa internaţională speculează de mai mult timp că Rob Smedley, fostul inginer de cursă al lui Massa, va sosi de asemenea la Williams într-un rol de conducere.Întregul departament tehnic este supervizat de Claire Williams, care oficial este şef-adjunct al echipei, dar care a preluat o mare parte dintre atribuţiile lui Frank Williams.
Primul parteneriat cu Mercedes
Întregul departament tehnic a colaborat pentru realizarea noului monopost pentru sezonul 2014, care beneficiază de mult criticatul nas coborât observat, în versiuni mai mult sau mai puţin inspirate, şi la restul echipelor de pe grila de start.Pe lângă noutăţile majore din punct de vedere vizual care corespund noului regulament tehnic, monopostul include şi motorizare Mercedes. Williams a renunţat astfel la colaborarea cu Renault în favoarea unui parteneriat cu constructorul german, o alegere care, pe baza rezultatelor promiţătoare din prima sesiune de teste, este una inspirată. În plus, Renault a început cu stângul noua eră a motoare turbo V6 de 1.6 litri, în urma numeroaselor defecţiuni înregistrate la sistemul ERS.
Un motor mai puternic şi, în special, mai fiabil este unul dintre elementele care poate ajuta Williams să înregistreze progrese în 2014.
Puncte forte:
▶ sosirea la echipă a lui Felipe Massa;
▶ începerea parteneriatului tehnic cu Mercedes;
▶ departament tehnic schimbat radical;
Puncte slabe:
▶ lipsa unui sponsor principal afectează bugetul echipei;
▶ numeroşii recruţi din departamentul tehnic au nevoie de timp pentru a colabora cu succes;
Avancronică F1 2014:
Avancronica sezonului 2014 al Formulei 1 continuă luni, 17 februarie, cu prezentarea echipei Toro Rosso.
Comentarii (0)