ANALIZA: Toro Rosso si Force India, revelatiile testelor de la Jerez

De Daniel Popescu
Publicat Luni, 15.02.2010
Toro Rosso si Force India sunt marile surprize ale sesiunii de teste de la Jerez, in timp ce pretendentele la titlu nu au impresionat prin timpii realizati pe circuit.

Circuitul de la Jerez a gazduit saptamana trecuta a doua sesiune de teste din aceasta iarna, insa rezultatele obtinute sunt mai dificil de cuantificat decat in cazul evaluarilor de la Valencia. Principalul obstacol in calea echipelor a fost vremea, intrucat ploaia a bulversat programul pilotilor timp de doua zile, obligand team-urile sa isi reevalueze pregatirea. Nu in ultimul rand, cantitatile diferite de combustibil utilizate de piloti pot induce in eroare, mai ales ca realimentarile vor fi interzise in sezonul 2010.

Cu toate acestea, timpii de referinta pentru toate cele patru zile de teste au fost realizati in momentele in care circuitul era uscat, astfel ca aceste clasamente pot reprezenta o baza de plecare pentru performanta echipelor. Ca de obicei, fiabilitatea monoposturilor este factorul cu cel mai inalt grad de obiectivism, intrucat vizeaza exclusiv numarul de tururi parcurse, acest element fiind total independent de cantitatea de combustibil utilizata.

TOPUL CELOR MAI RAPIZI PILOTI

 Loc  Pilot  Echipa  Timp
 1  Hamilton  McLaren  1:19.583
 2  Alguersuari  Toro Rosso  1:19.919
 3  Kobayashi  BMW-Sauber  1:19.950
 4  Buemi  Toro Rosso  1:20.026
 5  Sutil  Force India  1:20.180
 6  Barrichello  Williams  1:20.341
 7  Kubica  Renault  1:20.358
 8  Schumacher  Mercedes GP  1:20.613
 9  Button  McLaren  1:20.618
 10  Hulkenberg  Williams  1:20.629
 11  de la Rosa  BMW-Sauber  1:20.736
 12  Liuzzi  Force India  1:20.754
 13  Rosberg  Mercedes GP  1:20.927
 14  Vettel  Red Bull  1:21.203
 15  Alonso  Ferrari  1:21.424
 16  Massa  Ferrari  1:21.485
 17  Petrov  Renault  1:22.000
 18  Webber  Red Bull  1:22.043
 19  di Grassi  Virgin  1:22.912
 20  Glock  Virgin  1:29.964

 

Lewis Hamilton a stabilit cel mai bun timp al saptamanii in ultimele minute ale zilei de sambata, la capatul unei sesiuni de teste cel putin modeste pentru McLaren Mercedes. De altfel, coechipierul sau Jenson Button ocupa numai locul 9 in acest clasament, desi a avut la dispozitie tot doua zile de evaluare.

Marea surpriza a testelor a fost insa Toro Rosso, care ocupa locurile 2 si 4 in acest top cu Jaime Alguersuari si Sebastien Buemi. Desi mizeaza si in 2010 pe doi dintre cei mai putin experimentati piloti, Toro Rosso a obtinut in mod constant timpi buni, fapt ce poate evidentia ca monopostul STR5 este unul cel putin competitiv.

De asemenea, revelatia Kamui Kobayashi a continuat sa obtina timpi buni si se anunta deja mai competitiv decat Pedro de la Rosa, care s-a clasat doar pe locul 11.

Intre timp, Adrian Sutil pare decis sa profite de plecarea lui Giancarlo Fisichella pentru a se impune drept pilotul de referinta al echipei Force India, acelasi lucru fiind valabil si in cazul unor piloti precum Rubens Barrichello, Robert Kubica sau Michael Schumacher in fata coechipierilor lor mai putin experimentati precum Nico Hulkenberg, Vitaly Petrov sau Nico Rosberg. Dueluri destul de echilibrate se anunta insa pentru echipierii celor de la Ferrari, Red Bull Racing sau Virgin Racing.

TOPUL CELOR MAI RAPIDE ECHIPE

 Loc  Echipa  Timp
 1  McLaren  1:19.583
 2  Toro Rosso  1:19.919
 3  BMW-Sauber  1:19.950
 4  Force India  1:20.180
 5  Williams  1:20.341
 6  Renault  1:20.358
 7  Mercedes GP  1:20.613
 8  Red Bull  1:21.203
 9  Ferrari  1:21.424
 10  Virgin  1:22.912

 

Chiar daca timpul stabilit sambata de Lewis Hamilton poate avea numeroase cauza subiective, pozitia de top ocupata de McLaren in acest clasament indica cel putin faptul ca britanicii vor fi competitivi in sezonul care va incepe peste mai putin de o luna. Comparativ cu anul trecut, McLaren se prezinta semnificativ mai bine in teste, iar acest lucru poate fi un indiciu pentru obiectivele echipe in 2010.

In schimb, topul este completat de trei dintre cele mai slabe echipe ale sezonului precedent. Daca BMW-Sauber nu a facut altceva decat sa confirme evolutia de la Valencia, Toro Rosso si Force India sunt marile surprize ale clasamentului. Toro Rosso detine al doilea cel mai rapid monopost, in conditiile in care echipa a realizat timpi buni pe parcursul intregii saptamani. La randul lor, cei de la Force India ocupa locul 4 in clasament desi echipa a fost la prima prezenta propriu-zisa pe un circuit in acest an.

La fel de surprinzatoare este insa prezenta celor de la Mercedes, Red Bull si Ferrari pe locurile 7, 8 si 9, in conditiile in care toate cele trei echipe spera sa castige titlul mondial in 2010. Asa cum era de asteptat, monopostul Virgin Racing ocupa ultima pozitie.

TOPUL CELOR MAI FIABILE MONOPOSTURI

 Loc  Echipa  Tururi
 1  Ferrari  449
 2  Williams  395
 3  Toro Rosso  369
 4  McLaren  332
 5  BMW-Sauber  321
 6  Mercedes GP  317
 7  Red Bull  297
 8  Renault  283
 9  Force India  282
 10  Virgin  87

 

Fiabilitatea monoposturilor este un parametru ce poate fi analizat cu mai multa obiectivitate decat timpii, intrucat vizeaza numarul de tururi parcurse pe circuit, date furnizate de toate echipele.

La fel ca si in cazul sesiunii de teste de la Valencia, Ferrari si Williams ocupa primele doua locuri in clasamentul celor mai multe tururi parcurse la Jerez, ceea ce indica faptul ca amandoua detin monoposturi fiabile.

Surpriza placuta este consemnata din nou in dreptul celor de la Toro Rosso, care au efectuat 369 de tururi dupa ce in sesiunea de la Valencia au ocupat ultima pozitie ca urmare a problemelor tehnice inregistrate la cutia de viteze.

Echipe de top precum McLaren, Red Bull si Mercedes GP ocupa pozitii medii in acest clasament, semn ca monoposturile acestora au nevoie in continuare de ajustari. Acelasi lucru este valabil si pentru Force India, echipa care ocupa locul 9 in acest top, insa Jerez a reprezentat doar prima sesiune de teste pentru echipa patronata de Vijay Mallya.

TOPUL PROBLEMELOR TEHNICE

Fara indoiala, Virgin Racing a fost echipa cea mai ghinionista de la Jerez pe parcursul saptamanii precedente. Chiar daca a intampinat o singura problema tehnica in urma desprinderii aripii fata de pe monopost, defectiunea a fost suficient de importanta pentru a afecta programul obisnuit pe parcursul mai multor zile. Echipa a pierdut aproape o zi in asteptarea noilor componente si o alta jumatate de zi pentru a monta noua aripa, evenimente ce caracterizeaza din plin dificultatile pe care le vor avea noile echipe la debutul in Formula 1.

Dintre celelalte echipe, Red Bull Racing si Williams au iesit drept cele mai "sifonate". Echipa patronata de magnatul Dietrich Mateschitz a avut probleme cu o scurgere de ulei si cu pompa de combustibil, pierzand cateva ore pretioase de teste. La randul lor, cei de la Williams s-au confruntat cu o scurgere hidraulica si cu probleme la cutia de viteze, pierzand de asemenea timp important.

Alte probleme tehnice au fost inregistrate de Force India, BMW-Sauber si Mercedes, insa acestea au fost remediate cu usurinta si nu au afectat programul obisnuit de lucru al echipelor.

Taguri: Jerez, analiza, teste

Comentarii (12)

  • O problema
    Se stiu stategiile abordate de mercedes si Ferrari ei au testat fiabilitatea monoposutulilor nu iau intereat timpii.Am indoiesc profun ca mercedes si ferrari sunt sub toro rosso si force india.E la mintea cocsului ce naiba...in plus nu stim cantittatea de combustibil la fiecare monopso in parte ca sa ne dam cu parerea....
    0 0
  • buna
    si atunci pe circuitul celalalt de ce au avut timpi constant buni si pe acesta nu?
    0 0
  • @mad79
    3 cuvinter : program de teste
    0 0
  • rayn380
    ...
    Nu ma asteptam la astfel de comparatii, cum ca Toro Roso si Force India vor fi peste Ferrari, McLaren, Mercedes sau Red Bull. Nu cred ca vor avea sanse impotriva acestora. Probabil vor fi peste cei nou sositi, doar atat. Eu cred ca sunt neimportanti timpii din aceste sesiuni, mai ales cand ai o asa necunoscuta, cantitatea de benzina. Echipele urmaresc cu totul altceva la aceste teste, vezi fiabilitatea Ferrari....so...
    0 0
  • ferrari
    pai din comparatiile de mai sus parerea voastra este ca ar trebui nici sa nu mai participe .la ce bun ca au efectuat cele mai multe ture daca sunt cei mai slabi cotati ca timp. Si la o adica stai sa te gandesti , in teste totul poate sa mearga ok si in cursa sa ii sara motorul dupa 3-4 ture ,so what .Sper ca nu au dat-o iar in bara cum au dat-o cu F60.....
    0 0
  • o analiza cat se poate de "obiectiva"
    O mica nelamurire as avea cu privire la aceasta analiza: Cum se face ca odata spuneti ca Williams detine o masina fiabila, ca mai jos sa scrieti ca au avut probleme tehince si au fost destul de serioase.
    Unde e fiabilitatea????
    0 0
  • parere a lui Willis
    An interested spectator trackside at the Jerez test was former BAR Honda and Red Bull technical boss Geoff Willis, who delivered a clear verdict on how things stand as he sees them, “Of the new cars the one that has impressed me the most is the McLaren, ” he said. ” It will be the front runner for the title battle along with the Red Bull. Just behind are the Ferrari and the Mercedes."
    0 0
  • NeoGalaxy
    @Geoff Willis
    Ofticat ca nu a fost angajat de Ferrari, baiatul a declarat " “Of the new cars the one that has impressed me the most is the McLaren, ” he said. ” It will be the front runner for the title battle along with the Red Bull. Just behind are the Ferrari and the Mercedes."

    Gasiti pe net restul :))))) Unii citesc Cancan prea des. Dar deh... cultura nu este si nu a fost niciodata pentru tot poporul :)))))))
    0 0
  • Teste,teste,teste
    McLaren,Ferrari,Mercedes,si chiar Red Bull,au testat altceva decit ceilalti:fiabilitate,consumuri de combustibil,simulari de curse,reglaje,noi solutii.Nu viteza pura, nu primul loc in teste.Clasamentele de mai sus sint inselatoare,si cred ca asta se si doreste.
    0 0
  • NeoGalaxy
    @Daniel
    Gresit, anul trecut McLaren era data ca masina cea mai rapida, fiabila si mai ales cea care a fost cea mai puternica in teste. Si Toyota anul trecut arata foarte puternic in teste. Iar in campionat ambele au fost mediocre. Cel putin cursa din Australia... a fost penibila pentru ambele echipe dar din motive diferite.
    0 0
  • @neogalaxy
    de unde le scoti mane ?
    0 0
  • NeoGalaxy
    @sharky_raduku
    De pe internet. Crezi ca asta este prima analiza facuta de Automarket sau de alte site-uri de profil? Citeste din urma sa vezi ce chestii ciudate sunt pe acolo :))) Doar una s-a adeverit din ce s-a zis initial. Restul... sa zicem ca au fost eterne sperante, ca cele 7 victorii consecutive, spuse de un nebun. Fara suparare. In prima sesiune de la Jerez cineva a fost slab rau, in a doua a fost puternic. Totusi o echipa a dominat testele. Evident anul asta se schimba multe si sper ca vor avea un campionat interesant :)
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru