ANALIZA: Sistemul de ventilatie McLaren

De Daniel Popescu
Publicat Vineri, 12.03.2010
Sistemul de ventilatie al monopostului McLaren are un design unic care permite obtinerea unui avantaj pe liniile drepte, iar Renault acuza echipa de incalcarea regulamentului.

O noua controversa majora a aparut in Formula 1 chiar la debutul noului sezon competitional, de data aceasta McLaren fiind echipa asupra careia planeaza suspiciuni in privinta respectarii regulamentului tehnic.

Red Bull Racing a fost prima echipa care si-a manifestat neincrederea in privinta unei solutii aerodinamice implementate de britanice pe aripa spate, insa componentele implicate in acest caz sunt mult mai ramificate decat se credea initial.

Mai mult decat atat, pilotul aflat in cockpit are o influenta majora asupra modului in care functioneaza sistemul de ventilatie al monopostului, iar unele echipe considera ca acest lucru este ilegal.

STRUCTURA SISTEMULUI DE VENTILATIE

Modul de functionare al sistemului de ventilatie propus de McLaren nu este cunoscut in mod oficial, insa publicatia britanica Autosport a oferit cateva ipoteze pe baza informatiilor primite de la mai multe surse. Astfel, aerul ajunge pe nasul monopostului prin intermediul unei "conducte" cunoscute in interiorul echipei drept "F-duct" si este directionat apoi spre spatele monopostului.

Se crede insa ca aceasta conducta de aer contine o gaura pe care pilotii o pot bloca pe liniile drepte cu ajutorul genunchiului sau a cotului pentru a schimba presiunea aerului din conducta si, implicit, pentru a stabiliza aripa spate. In plus, pe aripa spate exista mai multe "lacasuri" care, impreuna cu sistemul inovativ de ventilatie, ajuta la reducerea rezistentei aerului si la cresterea vitezei pe liniile drepte cu aproximativ 10 km/h.

PROBLEMELE LEGALE

Monopostul McLaren a fost declarat legal de FIA, insa mai multe echipe considera ca orice influenta a pilotului asupra aerodinamiciii monopostului reprezinta in sine o incalcare a regulamentului tehnic. Punctul central al intregii dispute pare sa fie, in acest context, gaura prezenta pe conducta care transporta aerului spre spatele monopostului.

McLaren sustine insa ca aceasta gaura poate fi utilizata pentru sistemul de ventilatie al pilotului, si nu pentru imbunatatirea aerodinamicii. "Daca echipele vroiau sa mareasca ventilatia pilotului, atunci ar fi trebuit sa o faca prin intermediul unei gauri de acces care exista in sasiu sau pe nasul monopostului", a explicat Martin Whitmarsh, seful echipei McLaren.

McLaren anticipeaza totodata ca solutia aerodinamica va fi copiata imediat si de inginerii celorlalte echipe, chiar daca implementarea efectiva este ingreunata de faptul ca in acest sezon fiecare tub de sasiu trebuie omologat separat.

Renault: MCLAREN INCALCA REGULAMENTUL TEHNIC

Chiar daca pana in prezent nu a comentat in niciun fel acest caz, Renault s-a aratat profund dezamagita de decizia FIA de a valida monopostul rivalilor si acuza in mod direct McLaren de incalcarea regulamentului tehnic. In plus, francezii sustin ca celelalte echipe vor cheltui sume mari de bani pentru a copia conceputul introdus de McLaren.

"Este clar ca designul aripii McLaren este complet ilegal.

Au deschis o noua cursa de inarmare care va costa foarte multi bani. Nu are niciun sens. Cred ca asta este ridicol intr-o era in care toti incercam sa salvam bani", a declarat Bob Bell, directorul executiv al echipei Renault.

In ciuda acuzatiilor grave, Renault a evitat sa confirme daca va contesta legalitatea monopostului McLaren dupa Marele Premiu al statului Bahrain. "Nu pot face astfel de comentarii in acest moment. Fara nicio indoiala, orice echipa ar putea protesta in acest moment", a adaugat Bell.

Ipoteza unui protest oficial a fost negata insa de Red Bull Racing, Christian Horner anuntand ca echipa va incerca sa dezvolte propria versiune a sistemului de ventilatia introdus de McLaren.

Situatia actuala seamana izbitor cu cea de la inceputul sezonul trecut, cand rezultatele din primele curse ale anului au fost sub semnul intrebarii dupa ce Brawn GP, Williams si Toyota au fost acuzate de incalcarea regulamentului tehnic pentru dublu-deflector.

Via | Autosport | Autosport | Autosport

Comentarii (15)

  • mclaren, ingineri de carute... si hoti pe deasupra
    atat ii duce capul pe inginerii constructori ai conservei aleia de masini... auzi tu, in 2010, sa acoperi o gaura cu genunchiul sau cotul... ce prosteala cu ventilatia pilotului mai e si asta??? ne cred prosti??? e clar ca umbla iar cu hoteala, daca era vorba de ventilatia pilotului, faceau o clapeta actionata electric sau hidraulic si aia era, cand era cald pilotul dadea drumul la aer, cand era rece il inchidea. simplu, nu? rusine hotilor!
    7 12
  • Ham
    Vai sa nu faca Ham reumatiz :(( ...
    6 7
  • priza
    Din cate am inteles eu de la altii, este vorba de un canal ce pleaca de deasupra pilotului , vedeti la pozele din fata ca turnul ala de deasupra pilotului la MP-uri este sectionat orizontal.
    Aerul de acolo este directionat sub partea de sus a aripii spate si prin aceasta se reduce turbulenta din spatele ei deci se creste apasarea fara a creste rezistenta la inaintare.
    Suplimentar mai este si o canalizare de sub masina pana in spate care se suspecteaza ca ar putea fi obturata de pilot.
    4 0
  • ce ofticati sunteti :)))
    4 4
  • marian0904
    Siguranta
    Ar fi foarte grav dpdv al sigurantei cursei daca ar fi adevarat ca pilotul ar trebui sa obtureze (cu cotul, genunchiul sau alte parti mai ghiduse ale corpului) o conducta/teava pentru a mari viteza masinii.
    4 0
  • buna
    cand vulpea nu ajunge la struguri,spune ca sunt acrii,asa si comentariile voastre!Brawn a declarat c ,in scyrt timp si el va adopta o masura similara,asa ca ce va bateti voi capul,nu stiu!!!
    4 5
  • @mad79
    pai brawn ala e alt hot la drumul mare :) , deci nu ma mira ca hotul sa fure de la hot
    5 5
  • clau.dios
    hm..
    parca era vb mai acum un sezon ca sunt interzise orice fel de apendice pe caruta....acum nici FIAr ei sa fie nu mai stiu care sunt regulile si neregulile...ce a ajuns F1 lol...........
    1 1
  • NeoGalaxy
    Fanii McLaren sareau cu sutele daca o alta echipa era acuzata de plagiat sau incalcare a regulamentului. Dar cand este echipa lor favorita, nu conteaza nimic, regulamentul sau corectitudinea sunt chestii in vant pentru ei. Ce sa le faci... sunt doar niste victime si ei acolo. Erau unii care au postat pe tot site-ul cand aripa a fost declarata regulamentara, daca nu era declarata regulamentara erau de mult in greva foamei :))))
    8 6
  • @BurningFlame
    in curand si Ferrari ...
    2 6
  • explicatia fenomenului
    aici gasiti explicatia aerodinamica a fenomenului
    http://scarbsf1.wordpress.com/2010/03/04/blown-rear-wings-seperating-and-stalling/
    iar aici este priza despre care se vorbeste
    http://scarbsf1.wordpress.com/2010/02/27/mclaren-developments-snorkel-rumour/
    6 0
  • @wolful
    Interesanta solutie, nu prea vad de ce ar fi ilegala, in fine.
    5 2
  • cica de ce ar fi ilegala...
    pai pentru ca influenteaza miscarea aerului... chiar daca nu este un element mobil, are tot de-a face cu miscarea aerului... de-acolo vine si numele aero - dinamica... iar in plus, din linkurile date de wolful (multumiri) se pare ca nu este vorba de acoperirea unui simplu orificiu cu genunchiul, ci actionarea unui fel de clapete care schimba cursul aerului. nici asta nu e element mobil???
    2 4
  • NeoGalaxy
    Interesanta explicatie sa vedem ce pun cei de la Fia pe site despre aceste 2 imbunatatiri :))) Super tari link-uri Wolfule :)))
    2 1
  • "aero-dinamica"
    Daca tot sunt legale solutiile "aero-dinamice" pe dedesubt cu dublu, triplu deflectoare, de ce n-ar fi in regula si "prin" monopost. Eu zic sa-i lasam pe comisari sa decida ce si cum e legal.
    3 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru