ANALIZA: Sistemul de ventilatie McLaren
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
O noua controversa majora a aparut in Formula 1 chiar la debutul noului sezon competitional, de data aceasta McLaren fiind echipa asupra careia planeaza suspiciuni in privinta respectarii regulamentului tehnic.
Red Bull Racing a fost prima echipa care si-a manifestat neincrederea in privinta unei solutii aerodinamice implementate de britanice pe aripa spate, insa componentele implicate in acest caz sunt mult mai ramificate decat se credea initial.
Mai mult decat atat, pilotul aflat in cockpit are o influenta majora asupra modului in care functioneaza sistemul de ventilatie al monopostului, iar unele echipe considera ca acest lucru este ilegal.
STRUCTURA SISTEMULUI DE VENTILATIE
Modul de functionare al sistemului de ventilatie propus de McLaren nu este cunoscut in mod oficial, insa publicatia britanica Autosport a oferit cateva ipoteze pe baza informatiilor primite de la mai multe surse. Astfel, aerul ajunge pe nasul monopostului prin intermediul unei "conducte" cunoscute in interiorul echipei drept "F-duct" si este directionat apoi spre spatele monopostului.
Se crede insa ca aceasta conducta de aer contine o gaura pe care pilotii o pot bloca pe liniile drepte cu ajutorul genunchiului sau a cotului pentru a schimba presiunea aerului din conducta si, implicit, pentru a stabiliza aripa spate. In plus, pe aripa spate exista mai multe "lacasuri" care, impreuna cu sistemul inovativ de ventilatie, ajuta la reducerea rezistentei aerului si la cresterea vitezei pe liniile drepte cu aproximativ 10 km/h.
PROBLEMELE LEGALE
Monopostul McLaren a fost declarat legal de FIA, insa mai multe echipe considera ca orice influenta a pilotului asupra aerodinamiciii monopostului reprezinta in sine o incalcare a regulamentului tehnic. Punctul central al intregii dispute pare sa fie, in acest context, gaura prezenta pe conducta care transporta aerului spre spatele monopostului.
McLaren sustine insa ca aceasta gaura poate fi utilizata pentru sistemul de ventilatie al pilotului, si nu pentru imbunatatirea aerodinamicii. "Daca echipele vroiau sa mareasca ventilatia pilotului, atunci ar fi trebuit sa o faca prin intermediul unei gauri de acces care exista in sasiu sau pe nasul monopostului", a explicat Martin Whitmarsh, seful echipei McLaren.
McLaren anticipeaza totodata ca solutia aerodinamica va fi copiata imediat si de inginerii celorlalte echipe, chiar daca implementarea efectiva este ingreunata de faptul ca in acest sezon fiecare tub de sasiu trebuie omologat separat.
Renault: MCLAREN INCALCA REGULAMENTUL TEHNIC
Chiar daca pana in prezent nu a comentat in niciun fel acest caz, Renault s-a aratat profund dezamagita de decizia FIA de a valida monopostul rivalilor si acuza in mod direct McLaren de incalcarea regulamentului tehnic. In plus, francezii sustin ca celelalte echipe vor cheltui sume mari de bani pentru a copia conceputul introdus de McLaren.
"Este clar ca designul aripii McLaren este complet ilegal.
Au deschis o noua cursa de inarmare care va costa foarte multi bani. Nu are niciun sens. Cred ca asta este ridicol intr-o era in care toti incercam sa salvam bani", a declarat Bob Bell, directorul executiv al echipei Renault.In ciuda acuzatiilor grave, Renault a evitat sa confirme daca va contesta legalitatea monopostului McLaren dupa Marele Premiu al statului Bahrain. "Nu pot face astfel de comentarii in acest moment. Fara nicio indoiala, orice echipa ar putea protesta in acest moment", a adaugat Bell.
Ipoteza unui protest oficial a fost negata insa de Red Bull Racing, Christian Horner anuntand ca echipa va incerca sa dezvolte propria versiune a sistemului de ventilatia introdus de McLaren.
Situatia actuala seamana izbitor cu cea de la inceputul sezonul trecut, cand rezultatele din primele curse ale anului au fost sub semnul intrebarii dupa ce Brawn GP, Williams si Toyota au fost acuzate de incalcarea regulamentului tehnic pentru dublu-deflector.
Aerul de acolo este directionat sub partea de sus a aripii spate si prin aceasta se reduce turbulenta din spatele ei deci se creste apasarea fara a creste rezistenta la inaintare.
Suplimentar mai este si o canalizare de sub masina pana in spate care se suspecteaza ca ar putea fi obturata de pilot.
http://scarbsf1.wordpress.com/2010/03/04/blown-rear-wings-seperating-and-stalling/
iar aici este priza despre care se vorbeste
http://scarbsf1.wordpress.com/2010/02/27/mclaren-developments-snorkel-rumour/