Analiza: Puterea motoarelor diferentiaza echipele

De Daniel Popescu
Publicat Joi, 04.09.2008
Desi motoarele sunt inghetate pana in 2013, o analiza efectuata de prestigioasa publicatie Autosport demonstreaza ca puterea motoarelor face diferenta intre echipe.

Marele Premiu al Europei de la sfarsitul lunii august a produs rumoare printre specialisti dupa ce Scuderia Toro Rosso si-au surclasat sora mai mare, Red Bull, desi cele doua echipe utilizeaza, practic, masini similare.

Singura explicatie plauzibila a fost faptul ca motorul Ferrari utilizat de Toro Rosso este mult mai puternic decat motorul Renault folosit de Red Bull.

In incercarea de a elucida aceste dileme, publicatia Autosport a efectuat un studiu al vitezelor maxime atinse in diverse zone ale circuitului. Analiza a fost efectuata pe baza rezultatelor obtinute in calificarile de la Valencia, cand masinile obtin, teoretic, maximum de performanta.

Au fost luate in considerare performantele realizate de Ferrari, McLaren, Toro Rosso, Red Bull si Renault.

 Echipa  Motor  Start-sosire  Intermediar 1
 Intermediar 2
 Viteza de top
 Ferrari  Ferrari  245.6 km/h
 287.7 km/h
 308.2 km/h
 316.1 km/h
 McLaren  Mercedes  246.0  284.0  307.9  312.2
 Toro Rosso
 Ferrari  243.8  287.1  308.4  316.4
 Red Bull
 Renault  239.4  281.1  303.5  313.6
 Renault  Renault  242.6  282.0  305.9  312.2

 

Pe circuitul de la Valencia, linia de start-sosire este un bun indicator pentru tractiune si caii putere ai motorului, iar cei doi timpi intermediari sunt utili pentru indicarea puterii motoarelor.

Linia de start-sosire sugereaza ca McLaren si Ferrari au o tractiune excelenta, in timp ce Toro Rosso, care utilizeaza acelasi motor ca si Ferrari, este cu numai cativa kilometri pe ora mai lenta. In acelasi timp, cei de la Red Bull sunt in spatele echipei Renault, ceea ce sugereaza ca monoposturile RB4 si STR3 au probleme cu tractiunea.

Primul timp intermediar dezvaluie faptul ca monopostul Red Bull este cu 6 km/h mai lent decat Toro Rosso, fapt ce ar putea demonstra ca motorul Ferrari este cu circa 30 de cai putere mai puternic decat cel Renault. Motorul Mercedes se pozitioneaza undeva intre celelalte doua motoare.

De asemenea, al doilea timp intermediar evidentiaza superioritatea motorului Ferrari comparativ cu Renault, in timp ce Mercedes se pozitioneaza imediat in spatele Scuderiei.

Toro Rosso si Ferrari au avut o viteza de top sensibil egala, in timp ce Mercedes este la nivelul Renault din acest punct de vedere.

Comentarii (3)

  • Umplutura
    Nici una din masini nu are aceleasi setari si nici aceiasi rezistenta aerodinamica la inaintare.
    Pentru un timp bun in cursa echipele incearca in primul rand sa-si echilibreze punctele slabe ale masinii lor astfel pierzand cel mai putin timp.
    Unii au probleme cu franele sau cu echilibrul masinii in curbe si incearca setari care chiar daca nu sunt in avantajul punctelor tari ale masini estompeaza pierderile din partea celor slabe.
    Din tabelul alaturat se poate observa ca Mclaren are viteze mari in anumite portiuni ale circuitului insa are cea mai mica viteza de top asta poate insemna mai multe lucruri:
    - setari cu apasare aerodinamica mai mare >>> viteza mai mare in viraje >>> viteza per ansamblu marita, dar nu si top speed.
    - sistem de tractiune foarte bun, dar motor nu foarte puternic
    - motor cu putere mai mare in aria 14-18.000 rotatii/min comparat cu celelalte.
    - motor mai puternic in comparatie cu celelalte dar cu setari mai safe adica turatii maxime mai joase pentru momentul respectiv
    - mai mult carburant in comparatie cu celelalte masini
    - presiune diferita in pneuri si multe altele. (sper sa mai adaugati si voi)
    Directorul tehnic de la BMW spunea ca o diferenta de 25 de cai putere la aceiasi rezistenta aerodinamica s-ar traduce in max 0.4 sec (aplicabil pe cateva circuite doar pentru ca pe majoritatea nu ar insemna mai mult de 0.2 sec).
    Mi se pare mult prea amatoresc facuta analiza dintre puterea motoarelor pentru o revista din domeniul auto.
    0 0
  • Poate nu ai fost atent la amanunte Heripotar
    In primul rand s-a demonstrat ca motoarele nu au fost chiar asa de inghetate cum sa stia intial si cred ca aici au vrut sa bata mai mult, pe langa faptul ca si inghetarea asta e cu dus si intors. In al 2-lea rand 25 de CP pierduti la inceput samt cam imposibil de recuperat ulterior. In al 3-lea rand 25 de CP fac o diferenta enorma atat pe timp de tur (chiar si o.2 sec/tur insemna 12 sec/cursa) cat si imposibila depasirea unei masini mai puternice.
    Aici intervin 2 variante, o masina cu motor mai puternic si cu o setare aerodinamica echivalenta cu o masina cu motor mai slab are o viteza in curbe echivalenta si o viteza pe liniile drepte superioara si varianta a 2-a masina cu motor mai puternic cu o apasare aerodinamica superioara masinii cu motor mai slab are o viteza in curbe superioara si o viteza echivalenta in liniile drepte.
    Probabil ca noua ni s-au dat doar o parte din date, masuratorile au fost luate in mai multe puncte ale pistei si probabil au fost masurate si acceleratiile monoposturilor.
    0 0
  • NeoGalaxy
    Interesant, dar trebuiesc ceva mai multe detalii.
    De la inceputul sezonului au fost 2 echipe foarte puternice si 1-2 care au incercat mai mult. Primele sunt Ferrari si McLaren si ultimele sunt Toyota si BMW. La ultimele se adauga si Toro Rosso, cel putin in ultimele curse.

    Daca este sa vorbim de o putere bruta si performante nete, orice alta echipa in afara de Ferrari si McLaren sunt ceve mai slabi. Daca nu abandonau/erau declasati/ si alte chestii nici nu castiga altcineva. Deci totul tine de noroc.

    In acelasi timp as prefera sa vad testul acesta facut la Monza acolo unde toate echipele vor folosi viteze maxime si setarile vor fi diferite de cursa de la Valencia.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru