ANALIZĂ: Hamilton, pilotul-kamikaze sau garantul spectacolului?
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Penalizarea de trei poziţii pe grila de start pe care o va suferi Lewis Hamilton în Marele Premiu al Indiei reprezintă doar ultimul episod dintr-un lung serial de incidente în care a fost implicat britanicul pe parcursul acestui sezon.
Deciziile dure dictate de comisarii de cursă, printre care s-a numărat permanent şi un fost pilot din lumea sporturilor cu motor, au împărţit fanii Formulei 1 în două tabere distincte: unii dintre fani consideră că stilul agresiv al lui Hamilton este periculos, în timp ce alţii cred că acesta se apropie cel mai mult de modul în care obişnuia să piloteze regretatul Ayrton Senna.
Faptul că Hamilton este singurul pilot penalizat în mod constant de comisari sugerează că adevărata problema este în curtea lui Hamilton, însă cât de corecte au fost acceste penalizări? Şi, în cazul în care au fost dictate conform regulamentului sportiv, nu este posibil că tocmai aceste reguli să fie prea aspre şi să împiedice piloţii să lupte pentru un rezultat mai bun?
Automarket încearcă să răspundă obiectiv la aceste întrebări prin analizarea celor mai importante incidente în care a fost implicat Hamilton pe parcursul sezonului 2011.
MALAEZIA - PENALIZARE DE TIP DRIVE THROUGH
Pentru Hamilton, problemele au început chiar în a doua cursă a sezonului, desfăşurată pe circuitul de la Sepang. Pilotul echipei McLaren a fost penalizat cu 20 de secunde în clasamentul final al cursei pe motiv că a schimbat de două ori traiectoria în timpul unui duel cu Fernando Alonso pe linia dreaptă de start-sosire.
Conform articolului 20.2 din Regulamentul Sportiv, un pilot are dreptul să schimbe o singură dată traiectoria în timpul unui duel, motiv pentru care decizia comisarilor este corectă. Pe de altă parte, regula în sine, care va fi chiar mai strictă de anul viitor, împiedică piloţii să se apere în timpul duel, element ce are ca efect negativ o diminuare a spectacolului.
MONACO - DOUĂ PENALIZĂRI ÎNTR-O SINGURĂ CURSA
La Monaco, Hamilton a suferit doua penalizări pentru incidentele produse într-o singură cursă. Mai întâi, a primit un drive through în timpul cursei după ce l-a acroşat pe Felipe Massa în acul de păr printr-o manevră de depăşire care nu ar fi putut avea succes.
La finalul cursei, acelaşi Hamilton a primit o penalizare de 20 de secunde în clasamentul general după ce l-a acroşat şi pe Pastor Maldonado, de data aceasta în primul viraj.
În ambele situaţii, penalizările dictate împotriva lui Hamilton au acoperire prin faptul că britanicul a încercat să efectueze depăşiri într-o manieră nerecomandată de situaţia din momentul cursei şi configuraţia circuitului.CANADA - COLIZIUNI CU WEBBER ŞI BUTTON
Hamilton a fost implicat în alte două incidente în cursa de la Montreal, însă de data aceasta a scăpat fără niciun fel de penalizare. Mai întâi, imediat după startul cursei pe ploaie, Hamilton l-a acroşat pe Mark Webber în primul viraj, după ce englezul a încercat fără succes să depăşească pe interior.
Scăpat fără daune la monopost, Hamilton a continuat cursa, însă ulterior a fost implicat într-un nou incident chiar cu coechipierul său Jenson Button.Pe o ploaie torenţială în care vizibilitatea era foarte redusă, Hamilton a încercat să depăşească pe exteriorul primului viraj, moment în care Button a virat uşor spre stânga pentru a intra pe traiectoria ideală. Cei doi nu au mai putut evita impactul, iar Hamilton a fost nevoit să abandoneze.
Dacă în prima situaţie se poate trage concluzia că Hamilton a acţionat periculos şi că putea fi penalizat, în cel de-al doilea caz încercarea sa de depăşire a fost prea ambiţioasă în contextul în care vizibilitatea era foarte redusă, iar adversarul era chiar coechipierul său, care de altfel a admis ulterior că nu a înţeles manevra lui Hamilton.
BELGIA - NOILE VICTIME: MALDONADO ŞI KOBAYASHI
Pe celebrul circuit de la Spa-Francorchamps, Hamilton a fost din nou implicat în două incidente separate. Primul a avut loc în calificări, atunci când, aflat într-un ultim tur decisiv pentru accesul în Q3, britanicul a ajuns din urmă un pluton format din trei piloţi mai lenţi şi l-a atacat pe Pastor Maldonado pe interiorul ultimului viraj pentru a trece mai repede linia de sosire.
El a obţinut calificarea în Q3, însă pilotul echipei Williams a vrut să se răzbune şi l-a depăşit în următorul tur în virajul La Source, când sesiunea era deja încheiată. Depăşirea unui pilot în timpul unui tur de calificări nu este interzisă, însă manevra lui Hamilton, pedepsită doar printr-o mustrare scrisă, a fost una riscantă mai ales prin momentul ales pentru depăşire.
Situaţia a fost însă complet diferită în cazul incidentului din cursă cu Kamui Kobayashi. În încercarea de a urca pe locul patru, Hamilton a reuşit să-i ia fata japonezului înainte de intrarea în virajul Les Combes, însă ulterior a virat spre stânga pentru a intra pe traiectoria ideală şi a acroşat monopostul Sauber. Britanicul a admis ulterior că este singurul vinovat pentru producerea acestui accident, în urma căruia a şi abandonat.
SINGAPORE - DIN NOU FELIPE MASSA
Etapa în nocturnă din Singapore a oferit încă un dublu-incident pentru Hamilton, iar "partenerul" său a fost din nou Massa. În calificări, britanicul a încercat cu insistentă să-l depăşească pe Massa în turul de ieşire de la boxe , iar cei doi au fost la un pas să se acroşeze. În cursă, Hamilton nu a reuşit însă să mai evite impactul în urma unui duel petrecut la scurt timp după ieşirea de la boxe. Hamilton a încercat fără succes să-şi depăşească rivalul, însă Massa a rămas în frunte şi a fost "înţepat" din spate de aripa fată a britanicului.
Pe bună dreptate, pilotul echipei McLaren a primit o penalizare de tip drive-through pentru producerea incidentului.INDIA - PENALIZARE PENTRU STEAGURI GALBENE
Ultima "ispravă" a lui Hamilton s-a petrecut chiar vineri, când britanicul a fost penalizat cu trei poziţii pe grila de start pentru că nu a încetinit în condiţiile în care steaguri galbene erau fluturate pe circuit. Penalizarea respecta regulamentul în vigoare, însă pe de altă parte pare prea aspră în condiţiile în care incidentul s-a petrecut în antrenamente.
CONCLUZII
Hamilton este pilotul care a ieşit cel mai mult în evidenţă în acest an când vine vorba despre incidentele de cursă. Una dintre posibilele explicaţii este că, frustrat de faptul că a ajuns la cel de-al treilea sezon consecutiv când nu poate lupta constant pentru victorii, încearcă să dea mai mult şi să recupereze într-un fel decalajul faţă de Red Bull. Într-un fel, este o atitudine de înţeles din partea unui pilot care a luptat pentru titlu în primii doi ani ai carierei, însă pe de altă parte britanicul a exagerat frecvent. De cele mai multe ori, a fost penalizat pe bună dreptate pentru incidentele de cursă, iar în unele cazuri a scăpat basca curată în ciuda faptului că rivalii săi au avut de suferit.
Pe de altă parte, limitele impuse de regulamentul sportiv pentru duelurile dintre piloţi devin atât de stricte încât au tendinţa să omoare spectacolul. Penalizările pentru schimbarea repetată a direcţiei de mers par absurde în contextul în care astfel de dueluri roată la roată au făcut deliciul fanilor în anii '80 şi '90, iar cele pentru provocarea incidentelor par de asemenea dublate, mai ales dacă pilotul respectiv abandonează său intră la boxe pentru remedierea defecţiunilor.
De aceea, nu puţini sunt cei care apreciază stilul agresiv de pilotaj al lui Hamilton. Singura problemă este ca britanicul este implicat prea des în acroşaje, ceea ce creează inevitabil frustrări printre rivalii săi. Raliurile reprezintă un sport în care două maşini nu pot crea accidente, însă încercarea de a transfera această stare de fapt în Formula 1 este exagerată şi nu are nicio şansă de reuşită.
Probabil va plac injuriile dintre fani cand apare un astfel de subiect.
Eu in locul vostru as evita cat mai mult subiectul tocmai din acest motiv.
P.S: cum au remarcat si comentatorii DigiSport de dimineata, steagurile galbene in India nu sunt vizibile decat la TV si in dreptul liniei de Start-Sosire.
2. Monaco - merita ambele penalizari la monaco, e foarte clar.. a intrat in Massa si Maldonado
3. Canada - a scapat de penalizare dar o merita, a facut contact suficient cu Mark incat sa-l invarte
4. Belgia - greu de zis, Ham era in fata insa Koba era pe trasa ideala in exterior.. Ham. nu l-a vazut si a tras stanga direct in Koba.. mai mult vina lui Hamilton
5. In singapore este clar ca buna ziua, Hamilton a meritat penalizarea.
Pentru chestia in India nu ma pronunt, nu am destule informatii.
Plus de asta, de cand sunt pe grupul de F1 n-am vazut nici un Florin Berciu, postand ceva informativ ori facand documente cu informatii legat de istoria Formulei 1. Nu ma credeti? Intrati pe grup si cautati ceva de la d-nul Mare Critic. Asadar, ce te face pe tine, d-le Florin, mai destept ori mai expert ca acei baieti foarte inteligenti care muncesc la acel grup zi de zi sa aduca informatii? Nu ne-ai aratat nimic d-le Florin si nimeni nu a auzit de dumneata pe-acolo. Eu unul recunosc ca nu postez si nu comentez, dar am ochi sa citesc, si-mi fac timp saptamanal sa vad ce e pe-acolo. Tin sa va spun ca, ce-am gasit acolo, informatiile de pe acel grup, n-am gasit in alta parte de ani de zile de cand colectionez presa de specialitate, ziar dupa ziar, revista dupa revista. Sunt membrii acolo care pun la dispozitia celorlalti pe langa noutati, link-uri de download pt reviste de colectie vechi cu articole despre sezoanele cele mai spectaculoase din istoria F1, reviste pe care nu le-am gasit pe nicaieri. Tu, draga domnule Florin, cine esti si cu ce ai contribuit tu in acea comunitate de te simti atat de indreptatit sa fii un asa Mare Critic al unor baieti extrem de muncitori, care fac ce fac de bunavoie din dragoste pentru acest sport, si pe care ii vad postand ca niste profesionisti si impart cu alti fani informatii peste informatii? Mi-au castigat respectul, iar pe tine d-le Florin, om din umbra fara nici o contributie, comod, absent ochiului si imoral, de ce te-ar aprecia cineva cand tu nu ai contribuit cu nimic acolo, ori in alta parte, pentru a ajuta la a face cunoscut acest sport macar putin in tara asta? Nu-i de mirare ca tineretul ne face de ras in ziua de azi, nefiind in stare sa treaca nici macar un bac, dar foarte capabili sa mearga la furat ori sa fie Contra celor cu munca si cu pasiune. Slava Domnului ca am fost binecuvantat cu copii destepti, elite in meseriile lor si ca n-am avut la usa copii puturosi si frustrati cum vad ca e la moda azi.
Singapore---''În cursă, Hamilton nu a reuşit însă să mai evite impactul în urma unui duel petrecut la scurt timp după ieşirea de la boxe.''la fel!sa stea in spatele lui daca el e mai incet???
India---''Ultima "ispravă" a lui Hamilton s-a petrecut chiar vineri, când britanicul a fost penalizat cu trei poziţii pe grila de start pentru că nu a încetinit în condiţiile în care steaguri galbene erau fluturate pe circuit.''--acuma asta e prea de tot.nici un pilot nu incetineste in cursa cand e steag galben pe o anumita parte a circuitului,si mai ii da penalizare pt cursa pt ce sa intamplat in antrenamente???!!
deci Hamilton e un pilot care daca il ajunge pe unu din spate incearca sa il depaseasca,ISI IA RISCURI!!!nu sta in spatele lui si se multumeste cu acea pozitie.Hamilton e un pilot care face curse frumoase,depasiri frumoase,daca are un an greu,presa il face si mai greu!
''Pe de altă parte, regula în sine, care va fi chiar mai strictă de anul viitor, împiedică piloţii să se apere în timpul duel, element ce are ca efect negativ o diminuare a spectacolului.''unde vrea sa se ajunga in F1???
Cat despre regula cu o singura schimbare de traiectorie cand te aperi de urmaritori ----> o mare prostie. Pilotii trebuie sa se apare de urmatori cu x schimbari de traiectorie, trebuie sa se apare in principal. Nu conteaza cat il tii in spate pe acel pilot, nu conteaza cat il incetinesti, important este sa-l tii in spate si sa te poti apara. Chiar asta spunea Hamilton acum 2 ani, dar anul trecut si anul acesta, nu a facut decat sa se planga de cat de greu este sa depasesti, si cat de necinstit i se pare ca este tentativa piloti de a se apara mai ales can el este mai rapid ca ei si nu-i poate depasii. Daca vedeti cumva vreo logica in ce spune... dati-i un email ceva, cred ca baiatul asta spune altceva la fiecare interviu.