de Mircea Meșter
Duminica, 28.06.2009
-
-
Trimite pe:
A treia generatie a lui Renault Scenic completeaza tabloul familiei Megane printr-un monovolum care se adreseaza fie familiilor in varsta, fie celor foarte tinere. Iar liniile estetice exterioare si interioare ale monovolumului francez par sa garanteze appeal-ul comun pentru doua categorii de varsta diametral opuse.
Motor / Transmisie
Motorul pe care Automarket l-a avut la dispozitie pentru testul de 3 ore la bordul lui Scenic este dieselul de 1.9 litri si 130 de cai putere care incheie lista de populsoare disponibile in acest moment in gama Megane pe piata din Romania. De altfel, Automarket v-a prezentat caracteristicile acestui propulsor in testele anterioare ale familiei compacte franceze, motorul de 130 de cai putere fiind testat de noi atat pe Megane hatchback, cat si pe versiunea Estate a modelului Renault. Vorbim de aceiasi 130 de cai putere la care se ajunge la 3750 rpm si de 300 Nm, cuplul maxim fiind atins la 1750 rpm. Din cauza masei totale a masinii si a caracteristicilor dinamice ale acesteia, care urmaresc satisfacerea nevoilor unei familii, motorul se simte si se comporta usor diferit fata de versiunile identice ale gamei Megane. Motorul de 1.9 litri mi s-a parut destinat lui Scenic, linearitatea de care da dovada pe hatch, coupe sau break - acolo unde am considerat ca acest lucru este un dezavantaj - transformandu-se aici intr-un punct pozitiv. Familia nu are nevoie de agresivitate, ci de senzatii cat mai linistite cu putinta. Si, din cand in cand, de un aport de cuplu care sa se simta si sa se faca util in caz de nevoie acuta. Este ca si cum inginerii Renault ar fi gandit in prima faza Scenic, si abia apoi restul gamei.
Consum
Conform datelor de care dispunem in acest moment, consumul anuntat de Renault pentru noua generatie Scenic este sensibil mai ridicat decat cel din lista din cartea tehnica a celorlalte versiuni de caroserie din gama Megane. Adica 5.5 litri/100 km in regim mediu mixt, in comparatie cu 5.1 pentru hatch si break. In realitate, consumul lui Scenic a fost cu 0.5 litri/100 km mai mare decat cel al lui Estate, finalul celor aproape 200 de kilometri de test blocand computerul de bord la 6.5 litri/100 km. Rezultatul este insa unul multumitor si logic avand in vedere faptul ca masa propie a lui Scenic este mai mare cu 120 de kilograme fata de "fratele" hatchback si cu 75 de kilograme mai mare decat cea al break-ului. Intr-o comparatie directa intre monovolumele compacte, Renault culege insa roadele motorului de cilindree mai mica decat a concurentei (pentru a ajunge la 130 de cai pe versiuni diesel, concurenta urca la 2.0 litri), singurul model care reuseste sa se ridice la un consum mediu mixt mai bun fiind Ford C-Max. O consolare ramane faptul ca cifrele de consum anuntate de Renault pentru celalalte motoare diesel disponibile in gama nu sunt mult mai reduse, diferenta fiind de maxim 0.6 litri/100 km (cel mai mic consum din gama ii apartine motorului dCi de 85 de cai putere, cu 4.9 litri/100 km in regim mixt). Altfel spus, raportul consum/performante ii este net superior unitatii testate.
Interior
Interiorul noului Scenic este punctul forte al modelului francez. Si asta pentru ca atentia pe care inginerii francezi au acordat-o acestui aspect este vizibila inca de la primul contact cu habitaclul. Vorbim de o plansa de bord absolut diferita ca design si de indicatoarele - toate electronice - ale turatiei, consumului, vitezei si ale computerului de bord, mutate in partea superioara centrala a bordului. Modificarile sunt unele pozitive din punct de vedere practic si estetic, logica asezarii acestora fiind legata de faptul ca este de preferat ca indicatoarele unei masini de familie sa fie vizibile pentru toti pasagerii. Materialele sunt de calitate superioara, Renault parand ca vrea sa faca uitate performantele mai putin pozitive ale modelelor sale de familie la capitolul calitate. Elementul practic este la el acasa in nou Scenic, inginerii francezi reusind performanta de a crea spatii interioare de depozitare care aduna in total 86 de litri. Vorbim de compartimente ascunse in podea, de patru sertare aflate sub scaune, de sase buzunare laterale, de doua mese de tip autocar pe spatarul scaunelor din fata, de un torpedou de 11 litri si nu in ultimul rand de o cotiera ajustabila foarte interesant care dispune de noua litri in interior. Spatiul destinat pasagerilor este cel mai ridicat din intreaga gama Megane, cei aflati pe bancheta din spate avand la dispozitie 23.5 centimetri spatiu pentru genunchi si nu mai putin de 90.1 centimetri de la sezutuol scaunului pana la plafon. Altfel spus, Scenic nu va cauza probleme de niciun fel, indiferent de gabaritul pasagerilor. Bagajele pot fi asezate fara probleme in compartimentul special destinat, cei 522 de litri ai portbagajului stand la dispozitia familiei pentru o vacanta de orice tip. Pentru bagaje cu gabarit depasit, Scenic se poate transforma prin rabatarea banchetei fractionabile 60/40, volumul maxim de incarcare ajungand la 1837 de litri.
Preţ de achiziţie
Pretul noului Megane Estate nu a fost inca publicat pentru Romania. Considerand insa diferentele de pret dintre vechea si actuala generatie Megane, putem sa apreciem faptul ca pretul de piata al noului Scenic va scadea cu circa 1000-1500 de euro fata de cel al vechii generatii. Altfel spus, pretul de pornire al lui Scenic va fi de circa 15.000 de euro pentru versiunea pe benzina de 110 CP si va culmina cu varianta testata de Automarket, 1.9 dCi 130 CP Privilege, care va ajunge la circa 19.500-20.000 de euro cu TVA inclus. Luand ca reper aceste preturi estimative, constatam ca noul Scenic este mult mai ieftin decat toate versiunile de start ale concurentei. Mai mult, pretul lui Scenic ar ramane mai mic decat al adversarilor sai chiar si daca ar fi cu 1000 de euro mai scump decat generatia anterioara. Mai mult, versiunea pe care o notam in testul nostru se ridica la acelasi nivel inferior ca pret tuturor adversarilor sai. Cel mai apropiat nivel de pret este cel al lui Opel Zafira, care costa 20.940 de euro cu toate taxele incluse pentru versiunea 1.9 CDTI de 120 de cai in versiunea de echipare de baza.
Siguranţă
Renault Scenic este descendentul direct al celui mai bine punctat model din istoria EuroNCAP, astfel ca rezultatul viitorului crash-test va fi, ci siguranta, unul foarte bun. De altfel, Scenic face parte din lisa de modele pe care Renault pune accent in celebrele campanii care subliniaza siguranta gamei. Daca versiunea de baza a motorizarii 1.6 16v de 110 CP va fi disponibila impreuna cu sase airbag-uri (frontale sofer si pasageri si patru laterale), ABS si EFU, varianta de top a motorizarii testate de Automarket urca cu un nivel, prezantandu-se in fata "juriului" cu airbag-uri cortina in plus si cu un pachet ESP.
Ţinută de drum
Tinuta de drum este unul dintre punctele slabe ale lui Scenic, in cazul in care judecata se face de un ochi care pune accentul pe sportivitate. Daca avem insa in vedere faptul ca vorbim de o masina de familie, una pentru care primeaza confortul, tinuta de drum al noului Scenic devine una absolut normala. Scenic pacatuieste, insa, la capitolul la care toate monovolumele compacte o fac: ruliul generat de inaltimea ridicata a modelului. Nici Scenic nu reuseste sa sfideze legile fizicii, astfel ca, in general, comportamentul suspensiilor lui Scenic este unul proportional cu asteptarile clientilor carora modelul francez li se adreseaza. Inginerii Renault au tinut sa precizeze faptul ca au montat o noua bara anti-ruliu fata de generatia anterioara, directia fiind si ea imbunatatita simtitor. Per total, daca virajele atacate cu mult curaj nu au dat rezultate foarte bune din punctul de vedere al stabilitatii, cele cateva sute de limitatoare de viteza "plantate" de francezi in satele din nordul Parisului au fost abordate cu mare finete de Scenic.
Vizibilitate
Un monovolum trebuie sa se ridice la un nivel ridicat al vizibilitatii prin insasi natura sa. Scenic nu face exceptie, singurele probleme la acest capitol fiind cele legate de timpul in care te obisnuiesti cu indicatoarele electronice dispuse in dreapta capului tau vizual. In rest, suprafetele vitrate mari si unghiurile de incidenta a privirii celui de la volan nu aduc nicio problema majora, indiferent de nivelul de incarcare a masinii.
Tehnologie
Noul Scenic incanta in primul rand prin prezentarea tehnologiei de care dispune. Zona indicatoarelor include absolut toate informatiile de care ai nevoie la rulare, francezii reusind sa dea dovada de spirit practic si sa concentreze strictul necesar pe o suprafata redusa, dar placuta la vedere ca grafica si abordare. Ecranul TFT central poate sa gazduiasca atat un sistem de navigatie Carminat Tom Tom, cat si imaginile preluate de la camera care isi intra in rol la cuplarea marsarierului. Printre celelalte elemente notabile de care dispune noul Scenic se numara cele trei prize 12V aflate in fata, in spate si in portbagaj, sloturile USB si AUX si posibilitatea de a accesoriza masina cu... un frigider.
Design
In mod normal, Scenic ar fi trebuit doar sa imprumute liniile gamei Megane pentru a fi vazut ca un model reusit din punct de vedere estetic. Designerii francezi au si realizat acest lucru pana la un moment dat, partea frontala si profilul imprumutand liniile de succes ale modelului francez. Partea posterioara dezamageste insa. Daca schimbarea filosofiei de design in partea din spate a fost o reusita in ceea ce priveste versiunea Estate a lui Megane, designerii nu au reusit aceeasi performanta si atunci cand au desenat spatele lui Scenic. Intr-o incercare de iesire din tiparele clasice, stopurile au primit o forma ciudata, fiind formate din doua parti (una verticala si una orizontala) care nu reusesc sa cada la pace cu liniile de pe restul masinii. Este adevarat ca Scenic se adreseaza unor grupuri de clienti cu viziuni diferite, astfel ca incercarea designerilor francezi vizeaza "impacarea" a doua stiluri intr-unul singur, insa rezultatul nu e unul de laudat. Pe de alta parte, trebuie sa avem in vedeme designul interior al modelului francez, unul simplu, fluid si extrem de practic.
Dar Mircea Mester simplu ce avea? Te-ai mutat acolo? Sau trebuia subliniat ca ai fost plimbat pana acolo?
Se mai intampla, deseori, ca versiunea testata in afara sa nu fie disponibila la noi, astfel ca indicarea locului in care a avut loc testul nu e doar logica, ci absolut utila.
N-ar fi rau sa te agiti mai putin data viitoare.
P.S.: Obiectiv vorbind (sau subiectiv?) nu sunt de acord cu punctajul de la design, unde cred ca un 7 ar fi fost mult mai corect.
P.S.: Ar fi de preferat ca punctajul total sa fie mai bine evidentiat si sa aiba aceeasi notare ca si cea pe subgrupe, adica cifre de la 1 la 10.
Succes!
Detin un Ford C-Max, dar am mers si cu Scenic un drum pana la Frankfurt si inapoi. Din punctul meu de vedere, C-Max e superior la toate capitolele: spatiu, tinuta de drum, confort.
@fan fiat : de ce e masina de fata atatt de naspa prietene ??? Hai fuguta inapoi in grajd ca mor caii de foame !
Incerrcati sa nu mai comentati aiurea si sa apreciati efortul autorilor acestor teste !
Una peste alta e un test reusit, continuati tot asa !
Renault are un plus de experienta fata de concurenta pe segmentul asta si asta se vede... in primul rand Scenic s-a remarcat intotdeauna prin versatilitate, spatiu interior, rafinament si placerea de a conduce...
Parerea mea e ca ar trebui sa fie prima optiune la achzitionarea unei masini din clasa asta.
Comparam C-Max, Scenic, Zafira, C4 Picasso si toate celelalte monovolume compacte si clasamentul se face pe baza acestora.
Numai bine.