Drivetest Porsche Panamera (2008)

4.8l V8 400CP 4S
Porsche Panamera (2008) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Luni, 02.08.2010
Paranormal
Cine spunea că brandul vinde orice nu s-a înşelat. Dacă Coca-Cola s-ar apuca acum să vândă gogoşi umplute cu gem, cu siguranţă s-ar vinde ca pâinea caldă. Apple a intuit de mult timp acest lucru şi a profitat la maxim de pe urma imaginii create odată cu lansarea lui iPhone: a lansat iPad. Publicul a fost entuziasmat, iar produsul s-a vândut în număr record. În ultimii 10 ani, sindromul s-a transmis şi în industria auto, unde constructorii de nişă au devenit din ce în ce mai populari, tentaţi de mirajul profitului. La Porsche totul a început cu Cayenne, SUV-ul care a pus lacăt spiritului tradiţionalist şi a salvat brandul de la faliment. A urmat apoi Panamera, o dovadă vie a faptului că eticheta Porsche vinde orice, logo-ul din Stuttgart fiind sinonimul unor motoare fabuloase, unei transmisii fulgerătoare şi unei calităţi exemplare. Este însă suficient? Merită sacrificat tradiţionalismul în schimbul mercantilismului? Am aflat răspunsul după ce am încercat Panamera.

Porsche Panamera (2008)
4.8l V8 400CP 4S

  • Pret de pornire 85.344 €
  • Pret model testat 144.963 €
  • Taxa auto 1780 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Am făcut cunoştinţă cu rivalul lui Aston Martin Rapide şi Mercedes CLS în versiunea 4S, indicativul aplicat de Porsche pe o herghelie de 400 de cai putere şi o tracţiune integrală. Practic vorbim despre o reînnodare a vechilor prietenii, pentru că savurasem deja unitatea pe benzină, cu opt cilindri în V, pe noua generaţie a SUV-ului Cayenne. Ca şi atunci, ansamblul motor s-a dovedit a fi un adevărat festin pentru gurmanzii performanţelor auto, bagajul de resurse fiind mai mult decât suficient pentru primul coupe cu patru uşi creat de Porsche. Puterea totală prinde viaţă atunci când turometrul atinge 6500 de rpm, iar cuplul motor se simte pe la 3500 de rpm, adică acolo unde aerul devine ceva mai tare, iar capul îţi este împins brutal în tetiera scaunului. Senzaţiile sunt deopotrivă impresionante pentru şofer şi ceilalţi pasageri. Forţa cu care limuzina de aproape 5 metri zboară de pe loc anihilează pentru câteva clipe reacţiile celui din spatele volanului. Practic brutalitatea nu a fost niciodată împachetată într-o formă mai frumoasă şi mai uşor de digerat. Ambalajul fin al performanţei poartă însă un alt indicativ, care a făcut celebru brandul din Stuttgart: PDK sau prescurtarea de la Porsche Doppelkupplung. Transmisia este de departe una spectaculoasă, gata să te impresioneze plăcut atunci când te aştepţi mai puţin. Capacitatea acesteia de a intui retrogradarea perfectă a rapoartelor ar face invidios chiar şi un medium. Rapiditatea cu care treci din treapta 5 în treapta 3 sau chiar 2 aminteşte de Usain Bolt şi recordurile sale mondiale. PDK este de departe o extensie a celui de la volan, un al şaselea simţ şi, în unele cazuri, o bombă cu ceas, care ticăie ameninţător atunci când apeşi butoanele Sport şi Sport Plus. Practic, în acel moment, toată măiestria inginerilor din Stuttgart se dezlănţuie furibund în "urletele" evacuării, care devine exponentul refulărilor celui de la volan.

Consum

Aş fi sărit cu mare plăcere peste acest capitol. Este una din maşinile care te îmbată atât de tare încât nu mai contează cât de mulţi bani arunci atunci când ajungi la benzinărie. Porsche promite 16.4 litri la 100 de kilometri în mediul urban, dar noi vă garantăm că nu vă veţi putea abţine de la cel puţin 20 de litri/100 de km. În afara oraşului nemţii sunt şi mai optimişti, 8.1 litri/100 de km, mizând pe rafinamentul şi eficienţa lui PDK. Am contrazis cu mult şi această valoare, un Panamera rulând cu 70 de km/h pe drum naţional fiind într-adevăr o anomalie. Ea poate fi însă corectată rapid cu o apăsare brutală a pedalei de acceleraţie. Am fost surprins totuşi de un lucru: computerul de bord refuză să indice mai mult de 24 de litri/100 de km în mediul urban, indiferent de cât de mult forţezi nota.

Performanţe

Performanţele unui Panamera sunt un capitol greu de acoperit în cuvinte. Practic ce se citeşte pe hârtie este complet diferit de ceea ce se simte la volan. Cele 5 secunde petrecute de la 0 la 100 de km/h trec foarte repede atunci când eşti preocupat să îţi găseşti traiectoria ideală. Dacă reuşeşti să te detaşezi de decorul care se succede pe "Fast Forward", vei savura fiecare izbucnire a motorului, fiecare strop de benzină ars pentru doza ta de adrenalină. Viteza maximă se opreşte la 282 de km/h, adică acolo unde realitatea se împleteşte cu visul, iar linia orizontului pare tot mai aproape.

Interior

Panamera se vrea a fi un etalon pe segmentul său, iar Porsche nu putea da greş la acest capitol. Materialele folosite la interior sunt de cea mai bună calitate, de la plasticul banal şi până la inserţiile din fibră de carbon, care condimentează consola centrală. Nu lipseşte aluminiul, un element pentru care designerii şi inginerii germani au făcut o pasiune comună. Senzaţia de respect este impusă practic de grija cu care nemţii au cusut pielea de pe scaune, de pe uşi, de pe bord, de pe volan. Finisajele sunt adevărate opere de artă, cărora este greu să le găseşti un cusur. Ergonomia, deşi destul de complicată la început (şoferul şi pasagerul din dreapta sunt bombardaţi cu o sumedenie de butoane şi funcţii), capătă sens pe măsură ce petreci timp în spatele volanului. Instrumentele de bord sunt copiate de la Cayenne, cele cinci ceasuri transpunând şoferul în faţa unui panou de comandă complex, în mijlocul căruia tronează turometrul. Scaunele sunt demne de un adevărat Gran Turismo, care îşi respectă pasagerii cu un confort deosebit, oferindu-le ocazia de a se relaxa în orice moment al călătoriei. Pe bancheta din spate pot călători doi adulţi fără probleme, chiar dacă spaţiul pentru picioare nu este atât generos precum dimensiunile generale ale maşinii. În portbagaj va fi suficient spaţiu (445 litri) pentru o călătorie de afaceri, pentru o ieşire la golf sau pentru un mini concediu.

Preţ de achiziţie

Clienţii Porsche nu sunt interesaţi de acest capitol, însă vom face o scurtă analiză de preţ pentru cei mai profani, care vor să vadă de la cât porneşte luxul, în viziunea Porsche. Panamera pleacă de la 104.592 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea S, fără tracţiune integrală. Următoarea alegere în gama constructorului german este versiunea 4S, testată de noi, care pleacă de la 113.797 de euro şi vine în plus cu o tracţiune integrală care îşi merită banii. Pentru cei care vor însă totul sau nimic există şi vârful de gamă Turbo, care oferă 500 de cai putere contra unei sume de 151.125 de euro. În cazul exemplarului testat de noi, confortul interior a fost desăvârşit cu ajutorul unor opţionale, care au urcat valoarea finală a maşinii la 144.963 de euro. Chiar dacă vorbim despre o sumă impresionantă, Porsche are avantajul exclusivităţii pe piaţa din România. Până la lansarea noii generaţii CLS, publicul autohton mai poate încă opta pentru actualul model sau pentru omologul italian al lui Panamera, Maserati Quattroporte. Vecinul din Stuttgart, considerat deja perimat de oficialii Mercedes, pleacă de la 60.388 de euro cu TVA, însă o versiune capabilă să-i ţină piept lui Panamera 4S, adică CLS 500, poate atinge 81.034 de euro. Mai mult decât atât, versiunea semnată AMG a coupe-ului cu patru uşi pleacă de la 114.328 de euro, cu puţin peste preţul de pornire al lui Panamera 4S. Dacă ne uităm însă în segment am putea fi surprinşi să găsim o alternativă şi mai scumpă la Panamera: Maserati Quattroporte. Limuzina italiană pleacă de la 118.405 euro în varianta propulsată de motorul V8 de 400 de cai şi 450 de Nm. Pentru 30 de cai putere în plus şi ceva mai multe opţiuni, clienţii vor fi însă nevoiţi să plătească 127.330 de euro.

Siguranţă

EuroNCAP nu şi-a permis luxul de a testa până în prezent Porsche Panamera şi probabil nu şi-l va permite mult timp de aici înainte. Cu toate acestea, structura de rezistenţă gândită de Porsche asigură integritatea habitaclului indiferent de zona în care are loc impactul. Ansamblul de airbaguri precum şi lista interminabilă de elemente de sigurantă activă vor avea grijă ca cei patru pasageri să scape teferi din orice impact mai serios.

Ţinută de drum

Cifra 4 alăturată literei S este sinonimul siguranţei în algoritmul Porsche. Tracţiunea integrală, pentru un model care cântăreşte două tone şi dispune de 400 de cai putere, este elementul care conferă celui de la volan sentimentul absolut de securitate. Suspensiile lui Panamera sunt orientate către confort, toţi cei patru pasageri călătorind regeşte, indiferent de suprafaţa de rulare. Practic nemţii au căutat să-i rupă pe cei din habitaclu de realitate, în cazul României de o realitate destul de neplăcută. Deşi mulţi ar fi tentaţi să creadă acest lucru, confortul nu vine în detrimentul sportivităţii, constructorul din Stuttgart reuşind să combine admirabil cele două extreme. Mulţumită şasiului adaptiv, combinat cu suspensia adaptivă pe perne de aer, Panamera 4S reuşeşte să se muleze pe temperamentul oricărui şofer, indiferent de stilul acestuia. Apăsarea butoanelor Sport şi Sport Plus este sinonimă cu metamorfozarea radicală a modelului, care aminteşte în aceste momente de fraţii cu extensii de tipul GT sau RS. Rigidizarea suspensiei permite forţarea fără probleme a virajelor şi inspiră o senzaţie de siguranţă atunci când rulaţi cu viteză mare. Aderenţa se rupe foarte greu, Panamera fiind practic o barcă ce nu sparge valurile, indiferent de viteza cu care pluteşte. Tracţiunea integrală estompează şi senzaţia de ruliu oferită de caroserie, pentru că în ciuda celor 400 de cai şi a spiritului dinamic, Panamera rămâne un model mare şi voluminos. Tot la capitolul elementelor salvatoare trebuie să amintim de direcţia activă, care conturează şi mai bine aspectul sportiv.

Vizibilitate

Fiind un model de mari dimensiuni Panamera avea nevoie de tot ajutorul inginerilor şi designerilor pentru a obţine o suprafaţă vitrată mare. Oglinzile laterale nu sunt foarte mari, dar cu o ajustare potrivită pot oferi un minim de vizbilitate. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu luneta, îngrădită de montanţii posteriori mari. Din fericire există senzori de parcare faţă şi spate, care vor ajuta şoferul să scape de teama parcării unui asemenea model. Pe timp de noapte, farurile bi-xenon vor asigura un câmp vizual excelent, iar funcţia de adaptare a acestora va spori senzaţia de siguranţă chiar şi în curbe accentuate.

Tehnologie

Panamera este fără îndoială modelul în care Porsche a adunat întreaga cremă a laboratoarelor sale de cercetare. De la sistemele care ţin pe şosea coupe-ul cu patru uşi şi până la gadget-urile mărunte din interior, totul este de ultimă generaţie. Inovaţia se simte încă de cum pătrunzi în habitaclu şi te aşezi pe scaunele mari din piele, care devin una cu şoferul, atunci când se folosesc comenzile electrice. Asemeni celorlalte modele din segmentul premium care se respectă, Porsche oferă un reglaj lombar de mare fineţe, dar şi o ajustare perfectă a susţinerii laterale. Pachetul de scaune sport cu funcţii de memorare, chiar şi pentru locurile din spate, costă destul de mult, 3408 euro cu TVA, dar merită banii. Sistemul audio Bose dispune de o interfaţă audio universală, care oferă suport pentru iPod, MP3 Player sau USB, medii de stocare complet inutile atunci când ai un hard intern de 30 de GB, pus la dispoziţie de sistemul de navigaţie. Sistemul multimedia se oglindeşte pe un ecran de 7 inch cu touch screen, care oferă informaţii despre orice aspect al maşinii. Din multitudinea de funcţii, şoferul poate alege chiar să îşi cronometreze timpii pe circuit. Climatizarea se face individual, pe două zone, pasagerii dispunând de comenzi pentru reglarea temperaturii şi a cantităţii de aer. Volanul încălzit, senzorii de lumină, parcare şi ploaie, padelele pentru schimbarea treptelor de viteză şi pilotul automat sunt doar câteva din gadget-urile destinate să uşureze sarcinile celui de la volan. Pentru copilul din tine, consola centrală oferă o mulţime de butoane care acţionează fie eleronul spate, fie modifică sunetul evacuării, fie măreşte garda la sol.

Design

Deşi Jeremy Clarkson a declarat despre Panamera că este "extrem de urâtă", părerile publicului au fost împărţite. Mulţi au fost de acord cu vedeta Top Gear, însă au existat şi voci care au apreciat designul coupe-ului cu patru uşi, care nu s-a îndepărtat foarte mult de filosofia celorlalte modele ale gamei. Aspectul frontal arată că modelul este indubitabil un Porsche, în timp ce posteriorul se dovedeşte a fi complet asimetric, tocmai din dorinţa nemţilor de a respecta normele tradiţionale şi "fundul tăiat". Aspectul robust, LED-urile diurne şi impozanţa generală plac însă foarte mult românilor. Practic, la volanul lui Panamera am înţeles de ce coupe-ul a urcat până pe poziţia a doua, la capitolul design, în preferinţele publicului participant la Autovot 2010. Tot românul rămâne siderat la apariţia Porsche-ului cu patru uşi. Panamera nu sperie copiii, aşa cum au afirmat unii, ci le smulge exclamaţii. Panamera nu oripilează adulţii, ci le întoarce privirile de fiecare dată când trece pe stradă.

Nu ne-a placut

  • Spaţiul pe locurile din spate
  • Design controversat
Date tehnice - Porsche Panamera (2008) 4.8l V8 400CP 4S
Combustibil
Benzina
Nr. usi
4
Motor tip / cilindri
n/a
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
4806
Lungime mm
4970
Putere maxima CP (rpm)
400 (6500)
Latime mm
1931
Cuplu maxim Nm (rpm)
500 (3500)
Inaltime mm
1418
Viteza maxima km/h
282
Greutate kg
1860
Acceleratie 0-100 km/h s
5
Ampatament mm
2920
Tractiune
Integrala
Volum rezervor litri
100
Cutie viteze
A7
Volum portbagaj litri
445
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Porsche Panamera (2008)

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (10)

  • nitnelav
    dl. Goe
    " Dacă reuşeşti să te detaşezi de decorul care se succede pe "Fast Forward", vei savura fiecare izbucnire a motorului, fiecare strop de benzină ars pentru doza ta de adrenalină. Viteza maximă se opreşte la 282 de km/h, adică acolo unde realitatea se împleteşte cu visul, iar linia orizontului pare tot mai aproape. " --- suna a caracterizare a unui personaj principal dintr-o opera studiata candva odata :)) . Scuze dar, daca ar suna mai tehnic treaba asta , totul ar fi ok.

    p.s. - frumos articol dar cam romantic.
    12 1
  • Porsche Panamera
    Porsche Panamera este un succes comercial nu numai datorita numelui Porsche ci si calitatilor exceptionale ale acestei masini . Intr-un comparativ realizat de americanii de la Car&Driver, Porsche Panamera Turbo accelereaza de la 0:96 km/h in 3.5 s, timp similar cu cel realizat de Ferrari F430 Scuderia, model mult mai usor decat Panamera ce cantareste 2 tone ( http://www.caranddriver.com/reviews/comparisons/10q2/2010_aston_martin_rapide_vs._2010_porsche_panamera_turbo-comparison_tests ) . De asemenea, agilitatea acestei masini nu are rival in clasa de lux . Desi la minusuri, Automarket a pus si designul controversat, eu sunt de parere ca si acest design unic in aceasta clasa a contribuit la succesul acestui model .
    17 6
  • Alex Radoi
    M-am saturat...
    ...de pozele la ruine...Ajunge! :)))
    14 0
  • .............
    ..................
    o masina excelenta....cui nu-i place sa nu zica nimic....
    12 5
  • superba masina.......
    am vazuto 'pe viu' zilele astea la Constanta si pot sa zic ,k e belea...
    superba..... insa frate Porsche exprima masini sportive si performanta pe circuit.......nu sedanuri(hatch-uri) de lux
    7 5
  • Impresionanta
    Superba ca si design imi place mult.Am vazut destule prin afara.S-a cam dus smecheria la noi cam greu sa mai vezi un asa exemplar.
    3 3
  • da, cam romantic articolul . . . totusi nu va condamn, ati fost supusi la prea multe teste cu masini Porsche in ultima vreme, este normal sa va ia un pic "romantismul" :)

    @ masina ... vise mai baieti, tre sa faci afaceri cu statul ca sa ai bani de asa ceva...
    11 0
  • George
    Mda..
    Daca nu ar fi fost facuta de Porsche, ar fi fost o masina extrem de reusita, asa doar strica imaginea creata din 1964 incoace cu modelul 911. Probabil dupa hathback-ul anuntat va aparea si un sedan mare care sa rivalizeze cu seria 7 si A8 si dupa aceea un concurent pt Smart
    5 5
  • pana mea
    am vazut una acum 2 luni in ungaria (in treacat cei drept) si raman la parerea lui Clarkson.
    In realitate e foarte mare ...da mai nou e greu sa vezi una in Romania .Inainte deabia se lansa in Europa si vedeai prin Romania....din pacate acum nu mai e cazul....sau poate din fericire
    5 2
  • Ma cam ingrijoreaza gusturile voastre legate de design sau aveti si voi un model dupa care va luati si ce nota da ala si voi la fel.
    6 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru