de Sebastian Toma, Foto: Ford
Duminica, 10.10.2010
-
-
Trimite pe:
Fiecare haită a fiecărei specii are liderul său. Toţi masculii ţintesc poziţia de lider, dar puţini reuşesc să o atingă. În segmentul MPV-urilor compacte, lupta pentru supremaţie este complicată, iar Ford prezintă modelul C-Max ca fiind alternativa sportivă care îndeplineşte toate nevoile consumatorilor cu stil şi rapiditate. Pentru că piaţa este împărţită în două când vine vorba de numărul de locuri, există şi o versiune cu şapte locuri a lui C-Max, intitulată Grand C-Max. În acest test vom vorbi despre versiunea cu cinci locuri a acestui model.
-
Pret de pornire
17.750 €
-
Pret model testat
21.000 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Noutatea absolută, atât în gama C-Max, cât şi în portofoliul Ford, este reprezintată de motorul EcoBoost de 1.6 litri. În timp ce versiunea de 2.0 litri a debutat deja pe Mondeo, cel mai interesant membru al noii game EcoBoost este propulsorul de 1.6 litri. Ford ne-a pus la dispoziţie la testul realizat în Franța versiunea de 150 CP a acestui motor, echipată cu o cutie de viteze manuală cu şase trepte. Cuplul motor maxim este de 240 Nm şi vine între 1.600 şi 4.000 rpm, iar motorul EcoBoost poate furniza 270 Nm pentru o perioadă scurtă de timp în regim overboost. Graţie sistemului de injecţie directă, a turbinei cu inerţie redusă şi a sistemului de distribuţie variabilă dublă, motorul se comportă aproape la fel ca un diesel la turaţii sub 2.000 rpm, pentru ca apoi acul turometrului să urce fără niciun fel de efort până la linia roşie. Ce-i drept, cutia de viteze îl ajută realmente, dar cuplul motorului şi comportamentul acestuia sunt impresionante. Deşi nu beneficiază de un sistem Stop-Start, Ford ar putea să pregătească cu uşurinţă toate motorizările lui C-Max să respecte normele Euro 6.
Revenind la acest propulsor, reprizele sunt foarte bune pentru un MPV şi îţi dau impresia că eşti la volanul unei compacte puţin mai grele, dar cu valenţe sportive, în special pe accelerare. Cuplul mare al motorului de 1.6 litri te îmbie să nu apeşi prea tare acceleraţia atunci când nu te grăbeşti, sporind economia de carburant.
Consum
La prima vedere, nimeni nu şi-ar mai cumpăra un monovolum compact cu un motor pe benzină. Clienţii de pretutindeni încearcă să facă economii, iar achiziţa unui motor pe benzină pentru un model de familie nu pare să fie un pas în direcţia bună. Cu toate acestea, oferta de motoare otto din acest segment este impresionantă, iar Ford nu face excepţie de la regulă. Trei din cele cinci motorizări care fac echipă cu C-Max sunt pe benzină, iar toate sunt sunt de 1.6 litri. Două dintre motorizările pe benzină ale lui C-Max sunt EcoBoost şi oferă 150, respectiv 180 CP. În cazul versiunii testate, cea de 150 CP, consumul mixt anunţat de producător este de 6.6 litri la sută. Valoarea consumului urban este de 8.8 litri la sută şi valoarea consumului extra-urban este de 5.3 litri la sută.
Traseul de test pregătit de cei de la Ford a vizat atât mediul urban, cât şi mediul extraurban. Astfel, într-un trafic urban relaxat, am obţinut un consum de 8.5 litri la sută, conducând într-un stil temperat, fără apăsări inutile ale pedalei de acceleraţie. Rularea pe autostradă cu o viteză constantă de 110 km/h a adus la afişarea unui consum de 7.9 litri la sută, iar urcarea pe serpentine într-un stil alert a marcat un consum ceva mai ridicat, justificat pe deplin prin prisma performanţelor furnizate. Ford oferă și două versiuni diesel pentru cei care nu sunt fanii motoarelor pe benzină.
Interior
În cazul unui monovolum compact, interiorul este probabil cel mai important element al unui model. Aici vor sta cele mai importante persoane pentru un client - membrii familiei sale. La fel ca exteriorul şi trenul de propulsie, Ford a făcut tot posibiliul să obţină un nivel ridicat de habitabilitate în interiorul lui C-Max. De fapt, sufixul Max a venit tocmai pentru a sublinia spaţiul suplimentar oferit de interiorul acestui model. Majoritatea elementelor de la interior sunt noi, excepţie făcând sistemul de comandă a blocului de lumini, câteva butoane şi alte elemente de acest gen. Planşa de bord şi ceasurile sunt noi şi prezintă un design proaspăt şi uşor de utilizat. Exemplarul testat de Automarket beneficia de nivelul de echipare Titanium, care dispune de mai toate accesoriile care intră în echiparea lui C-Max. În timp ce tentaţia te conduce să amplasezi obiecte pe spaţiul din faţa afişajului sistemului de navigaţie, designer-ul şef responsabil de interior ne-a precizat că spaţiul respectiv nu este destinat amplasării obiectelor, deoarece consumatorul ar putea ţine un obiect periculos în caz de accident în acea zonă. În schimb, buzunarele feţelor de uşi, cotiera şi cele două suporturi de pahar vă stau la dispoziţie pentru cele necesare unei călătorii. Scaunele faţă sunt confortabile, iar cei de la Ford oferă un sistem de încălzire pe şapte niveluri care îşi face prezenţa simţită foarte repede. La nivel de ergonomie, modelul are mici hibe, reprezentate de faptul că inginerii Ford au amplasat numeroase butoane pe volan. Deşi nu veţi apăsa din greşeală butoanele respective dacă mânuiţi corect volanul, veţi avea nevoie de o perioadă scurtă de acomodare pentru a distinge tastele de control ale volumului, radioului, computerului de bord şi ale sistemului cruise control din prima fără să vă mai uitaţi la butoane. Volanul are o formă foarte plăcută, iar pielea în care este îmbrăcat şi cusăturile acesteia îi conferă un aspect sportiv. Scaunele posterioare pot fi mişcate atât faţă-spate, cât şi mai aproape sau mai departe unul de altul dacă doriți să transformați modelul într-o configuraţie 2+2 locuri. Spaţiul pentru genunchi şi cap este suficient în cazul în care toţi pasagerii din vehicul au o înălţime de 1.80 metri. Volumul portbagajului este de 432 de litri în configuraţia cu cinci locuri, iar uşa hayonului este operată electric în cazul versiunii testate.
Preţ de achiziţie
Pentru moment, preţul lui Ford C-Max nu a fost anunţat pentru România. Spre comparaţie, generaţia actuală echipată cu un motor 2.0 benzină de 145 CP şi o cutie automată cu patru trepte are un preţ de pornire de 21.266 de euro cu toate taxele incluse în versiunea Gen II X.
Ne aşteptăm ca versiunea testată să aibă un preţ de pornire situat în jurul valorii de 20.000 de euro, iar opţionalele să îi ridice costul de achiziţie cu câteva mii de euro. Desigur, vorbim aici de sistemul BLIS, de sistemul de parcare automată, de scaunul de şofer operat electric, de hayonul cu deschidere electrică, de sistemul de navigaţie şi de multe alte elemente de acest gen.
Modelele rivalilor nu sunt nici ele mai ieftine, iar nivelul ridicat de dotări nu are cum să vină cu un preţ de achiziţie prea mic. Vom reveni la notarea lui C-Max la această categorie după publicarea prețurilor oficiale pentru România.
Siguranţă
Organismul independent EuroNCAP nu a testat încă noul Ford C-Max. Cei de la Ford au declarat însă în cadrul conferinţei de presă că se aşteaptă să obţină cinci stele la toate testele de siguranţă la care va fi supus acest model. Inginerii au fost nevoiţi să dezvolte un model extrem de rezistent, care să facă faţă atât normelor americane, cât şi normelor europene. Modelul va fi comercializat la nivel global în aceeaşi formă, lucru care îi obligă pe cei de la Ford să asigure un nivel de siguranţă cât mai ridicat pentru a reduce costurile de adaptare ale modelelor. Printre echipamentele de siguranţă de care beneficiază acest model menţionăm diferenţialul electronic care reduce subvirarea şi joacă rol de sistem de control al tracţiunii, ABS, ESP sau sistemul BLIS(monitorizare şi atenţionare la punctele oarbe ale oglinzilor).
UPDATE: Ford C-Max şi Grand C-Max au primit cinci stele EuroNCAP. Aşadar, inginerii Ford nu s-au străduit degeaba la dezvoltarea acestui model şi au obţinut un model de familie sigur şi atractiv.
Ţinută de drum
La acest capitol, mărturisim că am avut o mică surpriză. C-Max prezintă un comportament dinamic impresionant pentru un monovolum, fie el unul compact. În comparaţie cu oferta rivalilor, C-Max iti dă senzaţia că e ceva mai sportiv, iar faptul că inginerii Ford au preluat suspensiile lui Focus şi au întărit amortizoarele nu poate fi decât un lucru bun. Suspensia spate este de tip Multilink, în timp ce suspensia faţă este independentă McPherson. Toate componentele suspensiei au masa mai scăzută, iar ţinuta de drum este caracterizată prin stabilitate chiar şi la viteze mari. Pe viraje, ruliul modelului este minim pentru acest segment, dar în situaţii limită acesta este sesizabil, fără dificultăţi. Sistemul inteligent de control al tracţiunii şi aderenţei ajută la reducerea dramatică a subvirării, până aproape de eliminare. Direcţia electrică a lui C-Max a fost calibrată prin monitorizarea a 250 de parametri înainte ca prototipurile de test să iasă pe şosea. Rezultatul este un feeling surprinzător de bun, care va fi apreciat în Europa, dar nu la fel de mult pe pieţe precum Japonia, unde clienţii nu vor să depună efort pentru manevrarea volanului.
Vizibilitate
Cei de la Ford s-au străduit din răsputeri să obţină un rezultat bun la acest capitol. Fie că vorbim de oglinzile laterale mari sau de parbrizul mare, modelul se comportă bine la acest capitol. Avem chiar şi o cameră pentru marşarier, iar aceasta prezintă chiar şi trasa pe care o va urma vehiculul cu spatele în funcţie de bracarea volanului. Fără prezenţa senzorilor de parcare şi a camerei pentru marşarier, manevrele la mersul cu spatele ar fi încetinite semnificativ, deoarece luneta are dimensiuni agreabile pentru utilizarea fără probleme a oglinzii centrale în timpul mersului, dar tetierele ridicate ale locurilor din spate ar putea prezenta probleme. Sistemul de avertizare pentru unghiurile moarte este un plus.
Tehnologie
Ford a integrat o cantitate impresionantă de tehnologie la bordul lui C-Max. O parte din aceste elemente sunt preluate de la Volvo, ca un fel de moştenire, în timp ce alte elemente sunt prezente şi în gama Ford. Vom extrage câteva funcţii din lista de dotări pentru a exemplifica dotările lui C-Max: cruise control, limitator de viteză, asistenţă la demarajul din pantă şi parcare semi-automată, ceea ce reprezintă o premieră în acest segment. Sistemul manevrează direcţia în mod automat şi îi spune şoferului când să meargă cu spatele şi când cu faţa. Manevra de parcare este extrem de precisă, fiind realizată din mai multe mişcări, astfel că părăsirea locului de parcare devine o provocare în unele cazuri. Aşteptăm şi un sistem 100% automat sau care să fie capabil să scoată maşina din parcare.
Design
Situaţia se complică la acest capitol. E dificil să spui că un monovolum compact este frumos. Primele monovolume de acest tip reprezintă, în majoritatea cazurilor, o versiune îngrăşată şi umflată a unei compacte, de parcă acestea ar urma să nască un model de clasă mini. De data aceasta, Ford a tras de limitele filozofiei de design Kinetic şi a realizat un model care arată a ceva între Fiesta şi Kuga, fără să fie un Focus propriu-zis. Rezultatul este plăcut vederii, în special pentru că nu este nici anost şi nici obez, ci doar o versiune adaptată la producţie a unui concept. Mai ţineţi minte culoarea conceptului Iosis-Max? Va fi disponibilă şi ea, fiind realizată cu multe eforturi de cei de la Ford, deoarece sunt necesare patru straturi de vopsea pentru a obţine aspectul respectiv.
Date tehnice - Ford C-Max (2011-2014) 1.6 Ecoboost 150CP Titanium S/S |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1595 |
Lungime mm
4380 |
Putere maxima CP (rpm)
150 (5500) |
Latime mm
1828 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
270 (1900) |
Inaltime mm
1626 |
Viteza maxima km/h
204 |
Greutate kg
1385 |
Acceleratie 0-100 km/h s
9.4 |
Ampatament mm
2648 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
55 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
471 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Ford C-Max (2011-2014)
asteptam update-ul cu preturile si un versus in clasa MPV
Cam mare consumul in extraurban - - sigur 7,9% la 110km/h ?
-1,6 l benzina EcoBoost 150 HP 5 locuri model Titanium = 23 600 euro.
Sa vedem pretul la noi, masina promite multe, nu am inteles daca in acest test masina a fost incarcata la maxim pentru a vedea comportamentul ei, fiind o masina de familie nu cred ca cineva fara cel puitn 2 copii o sa cumpere C-Maxul doar ca arata bine si consuma putin.
Cu o viteză constantă, fără fluctuaţii, ar putea fi atinsă o valoare ceva mai bună.
@qwer
Preţurile din Germania nu sunt relevante pentru noi. Cât timp nu vorbim de un supercar vândut doar pe piaţa respectivă, nu este important preţul din altă ţară.
Cât despre încărcarea vehiculului, fiecare maşină de test a avut două persoane şi bagajele acestora.
La cum se devalorizeaza un Ford, nu ai decat de pierdut, mai ales in cazul acestui MPV.
Sunt vremuri in care si pt cei care cat de cat au bani, un Ford pare moft la astfel de preturi. Deci dupa ce ca Ford nu e cunoscuta ca fiind o masina fiabila, mai folosesc si turbine, care eventual se strica. Deci... eu nu vad, rostul acestui articol, despre o masina care 101% nu va avea succes in Romania. App Masina asta nu se va fabrica la noi in uzinele Ford?
ai avut ? ai condus
eu am un focus din 2002 cu 230.000 km la bord care merge fara nici o problema
motorina si consumabile
Lasand la o parte performantele totusi acest motor consuma cam mult la 110 km/h nu vi se pare? (Seat Altea 1.6 aspirat 102 cp are consum la aceeasi viteza 7.5-7,7) . Ca sa nu mai zic ca am o "vaga "idee ca un aspirat invechit si prafuit este mai fiabil si scoate din buzunare mai putini bani decat un super modern turbo.
Si atunci intreb: ude e progresul??
aa..modelul la 2 metri?
@AM - consumul tot mi se pare mare, avand in vedere ca nu mergeati decat cu 15-20km/h mai repede decat "standardul" pe care se stabileste consumul ala de extra-urban. Daca mergeai pe autostrada cu 130, bagai depasiri si altele... mai ziceam, dar la 110 ar trebui sa pape mai putin, parerea mea :)
Au fost şi câteva depăşiri, dar vorbim de accelerări lejere. Cele trei benzi de mers înainte ale autostrăzii permiteau chestia asta:)
Standardul nu este de 90-95 km/h. Consumul extra-urban de care vorbeşti tu acolo ( presupun că te referi la ciclul ACEA) este realizat la o viteză mult mai mică. Valorile înregistrate pe serpentine nu sunt relevante pentru test.
Consideră că am rulat ba cu 110, ba cu 130, în funcţie de limita permisă pe segmentul de drum. Am specificat şi în test chestia asta.
@myk
Maşina de test avea vreo 3.000 şi ceva de km la bord. Toţi parcurşi pe acelaşi traseu, doar că de persoane diferite:)
Chestia cu rodajul e valabilă la toate maşinile noi şi are loc pe etape. Motiv pentru care este scuzabilă.
Nu cred că e capăt de ţară dacă îţi consumă acum cu 0.1-0.3 litri la sută mai mult decât îţi va consuma peste 10 mii km.