@kiro, si daca s-ar tara cu 90-100km/h, sa ai o autonomie de 1000km ar fi fabulos. Uneori, mi se pare ca doar discutam si de fapt progrese prea mari nu se fac. Concepte si teorii sunt garla, dar produse finale competitive, prea putine. Dar ... nici Moscova nu s-a construit in 3 zile, cum zice rusul, deci hai sa mai luam o gura de rabdare.
Deocamdata, Tesla Roadster, chiar si pe hartie, arata bomba. Daca o scot cu parametrii astia pe piata, o sa fie un salt urias. Gandeste-te doar cum a fost primul lor roadster, bazat pe Lotus :) Astazi sunt pe punctul sa-l produca singuri de la cap la coada, cu performante de la cer la pamant. 20 de ani nu sunt multi, dar nici putini in istoria auto.
Daca ne gandim la istoria umanitatii, vorbim de fapt de mijolace de locomotie. Automobilul a aparut si s-a dezvoltat intr-o "clipita". Acum avem automobile electrice. Chiar credeti c-o sa ne oprim aici? :):)
Daca Tesla Roadster vine un an-doi mai tarziu, e nesemnificativ. Important este c-o sa vina. Si daca ar fi sa ne luam dupa Musk, intre timp o sa primim de fapt ceva mult mai strategic decat o decapotabila: transporturile medii si grele ... pe electric :) Hmm. I'll take that.
Intr-o zi am vrut sa ma uit la "Cei 7 samurai" si cautand pe net am dat de "Samuraiul". E un film vechi frantuzesc care din pacate m-a plictisit rapid, dar ce am remarcat atunci a fost Citroen-ul DS. Mai ales suspensiile celebre :) E ceva la masina aia care imi place foarte mult si nu pot sa spun exact ce.
Acum, fiindca eu tin cu europenii si americanii, asa in general, mi-as dori din toata inima sa vad firmele europene intoarse la gloria de alta data, si pe alea asiatice la locul lor, adica doar in asia, maxim Africa.
Stiu, sunt "rasist", sunt ingust la minte, etc etc. Dar pentru mine vin in primul rand ai mei si dupa aia restul lumii.
Mi-ar place sa vad Citroen, si orice alta firma europeana, nu doar germana :), ca vin cu produse moderne, fiabile si competitive. Pentru ca putem, avem cu cine si cu ce. Franta a fost candva un motor al creativitatii si al modernismului si nu vad de ce n-ar fi si astazi. Poate ca inainte sa ne caciulim la asiatici am putea sa incepem sa apreciem ce am avut acasa la noi. Din totdeauna.
Eu n-am lucrat pentru industria auto, deci nu pot sa ma pronunt. Unde am lucrat cu lasere, banii nu contau, trebuia doar ca produsul final sa fie (aproape) perfect.
Daca racirea necesita ventilatoare, se pot izola destul de bine de sasiu astfel incat sa nu induca vibratii. Mai mult, sistemul care incorporeaza laserul trebuie si el izolat de vibratiile de la vehicolul pe care e montat. Dar asta deja e alta mancare de peste.
In schimb, daca sunt montate destept (si bineinteles, daca e spatiu disponibil), laserele pot dispa caldura prin suportul pe care sunt montate. Asta daca sunt lasere de putere, care genereaza multa caldura. Depinde mult de spatiul in care sunt montate, si de modul in care se face schimbul de caldura cu exteriorul.
Laserele sunt extrem de complexe, incepand cu lungimea de unda (spectrul vizibil/invizibil), intensitate, natura mediului de formare, tipul de pulsatii, etc. Aplicatiile lor vin deasemenea pe o paleta foarte larga, de la cele civile pana la militare/stiintifice.
Laserele sunt folosite intre altele pentru masurarea foarte precisa si instantanee a distantelor. Pentru aplicatiile din lumea auto, dispozitivele pot fi foarte mici (cam cat 2-3 cutii de chibituri puse una peste alta) cu performante de top. Bineinteles ca pot fi si mai mici, sau enrome, M-am uitat repede pe internet, dar astia vad ca nu arata totul :):):)
In fine, ca si siguranta pentru pietoni, si mediul inconjurator, laserele sunt foarte bine definite si specificate de la producator. Niciodata n-o sa vezi pe o masina un laser in spectrul vizibil sau invizibil cu o intensitate care sa te orbeasca. Cele mai periculoase sunt cele in spectrul invizibil, de mare intensitate. Fara ochelari speciali, ti s-au dus ochii intr-o fractiune de secunda.
Intotdeauna furnizorul de echipamente laser este direct responsabil de parametrii in care functioneaza sistemul. Deasemenea, firmele care vand genul asta de echipamente sunt din tari cu apa calda, gen Elvetia, Israel, samd :) Cu siguranta n-as folosi ceva made in china in domeniul asta. Oricum, in lumea optica exista standarde clare si producatorii trebuie sa se conformeze la sange, mai ales pentru uzul "casnic".
Cat despre racirea sistemului, in general nu sunt cerinte mai mari decat racirea, sa zicem, a placilor cu circuite integrate. De foarte multe ori racirea prin convectie este suficienta si in general sistemele suporta temperaturi destul de ridicate care nu sunt atinse in viata de zi cu zi. Acuma daca este incorporat intr-un plafon negru si masina e la soare in desert in Arabia Saudita, da, s-ar putea sa fie o problema :)
Referitor ca masina autonoma, tehnologic, pragul posibilului a fost atins demult. Mai ramane doar ca legislatia si opinia publica sa prinda din urma ingineria :)
@kiro, cu mana pe inima, n-am absolut nici o problema cu nimeni care critica Mercedes :) Nu este masina perfecta pe care o vad foarte multi, mai ales cei care nu si-o permit :) Si Mercedes au bubele lor, minore pentru mine, dar exceleaza acolo unde conteaza cu adevarat. Fiecare are criteriile lui personale. Te rog, inca odata, scrie exact ce simti si care e adevarul, pentru ca n-am sa ma supar. Promise :)
Cand ai o masina pe termen lung, o inveti ca pe podul palmei si stii exact la ce sa te astepti c-o sa fie beton si la ce-o sa trebuiasca sa bagi bani in ea. Cine imi spune ca face 200k km si nu-i pica nimic, deja s-a scos din carti in ochii mei. Indiferent de marca.
Scuze ca nu comentez de masina de fata, dar pentru mine sunt anumite marci pentru care articolele sunt rotita-rotita, si ma uit doar la comentarii. Pentru amuzament :) Sau nu :)
Ultimele comentarii
1692 in total