@PMC, da, este mare vrajeala asta cu masinile electrice care ne scapa de poluare. Insa este incredibil cum lumea nu vede ca daca este sa cuantifici emisiile de CO2, practic orice actiune pe care o faci emite mai mult sau mai putin CO2. Daca mergi cu avionul emiti CO2, daca mananci carne de vita in loc de mazare emiti mai mult CO2, daca iti comanzi ceva din China in loc de Romania spre ex. emiti mai mult CO2, daca iti schimbi hainele mai des, emiti mai mult CO2, si lista asta poate continua.
Hai sa dam cate 10k de euro la niste oameni privilegiati in loc sa ne gandim realistic la cum putem sa ajutam cu adevarat masele de oameni.
Insa nu ma intelege gresit in privinta masinilor electrice, mie personal chiar imi plac, dar in conditiile de fata majoritatea nu au rost sau cel putin dpdv economic nu isi justifica pretul. Singurii care au construit masini electrice fara sa se gandeasca la faptul ca cererea lor de masini este sustinuta de subventii sunt cei de la Tesla. Acolo cand platesti 45k EUR stii ca aia sunt banii de un seria 3 mai bine dotat insa cu performante poate mai bune si cu autonomie si functii de masina normala.
@Spring, in regula, hai sa raspund punctual.
1. Ideea cu banii este ca tot noi ajungem sa platim pentru acel fond prin achizitiile pe care le facem, fie el cum vrei sa il numesi (Fondul de mediu). Iar, aici ideea principala este, de ce sa acordam 10000 EUR la un numar mic de persoane cand putem sa acordam 1000-2000 EUR la un numar mult mai mare de persoane. Ce faci daca sunt multi care isi doresc masina si se duc fondurile? Asta ma enerveaza pe mine, ca datorita tarilor care au astfel de fonduri mari, companiile auto precum Renault au decis sa umfle grav pretul doar prin prisma aceasta. Iti spun eu ca daca aceste subventii erau mult mai mici in intreaga uniune sau spre 0, si preturile masinilor erau altele.
2. Comparatia mea cu Skoda era ca pentru 2-3k EUR primesti mult mai mutla masina, primesti un motor mai mare, o autonomie mai mare, un brand mai cunoscut. Pretul de 12-14k l-am scos dupa rationamentul cu masina pe benzina. Cand vine vorba de costul masinii putem sa mergem si mai in detaliu sa vezi cat costa de fapt bateriile motorul, etc. eu estimez ca toata masina nu costa mai mult de $8500-9000 cost de productie in China.
3. Dacia cand a lansat masina a spus ca asta va fi o revolutie, in niciun caz la pretul asta. Revolutie a fost logan-ul cand s-a lansat si care costa vreo 6000 eur in varianta cea mai cheala fara aer si servo. Era o masina simpla, te ducea din a in b fara prea mari pretentii si cam atat. Si o puteau cumpara toti, nu stiu cati o sa isi permita Dacia Spring dupa ce se termina fondurile.
4. Cei ce stau in orasele mentionate de tine, cum si eu de altfel stau in Bucuresti, pot sa isi cumpere ca mine o motocicleta/scuter si sa scape de probleme cel putin 6 luni pe an. Nu doar masina este singura solutie.
Acum ca sa concluzionez si sa repet ce am mai spus: masina asta daca va fi oferita la 17-18000 va fi mult prea scumpa pentru ce ofera, va exista in oferta doar pentru acele cateva mii de comenzi atat cat statele isi permit sa mentina aceasta cerere. Daca vrei sa revolutionezi piata, vii cu o masina modesta si ieftina.
@Spring, bre, numai din calculul parantezelor tale statul da pentru aceasta masina 11500 EUR! 11500 EUR din banii munciti de noi. Comparatia nu e facuta corect. In calculul meu de mai sus tocmai am spus ca in India, masina asta este $5900 cu cele mai multe dotari si cu motor de 1l cu mai multi cai decat varianta electrica, sa presupunep ca ar costa 7000 EUR in Europa, sa presupunem ca mai punem 1000 EUR pentru o cutie automata low cost. Ajungi la 8000 EUR, dar de la 8000 EUR pana la 18000 EUR, e cale luuuunga. Anul asta s-au pus la dispozitie 3000 de astfel de tichete in toata tara, hai sa vedem ce o fi la anul si ce s-ar intampla daca statul nu ar mai acorda aceste bonusuri, sa vad atunci oamenii aceia rationali care vor ei sa fie eco.
@Kiro, exact, nici macar una nu ar vinde. La 12-14k EUR chiar ar fi fost un deal bun asa cum a fost Logan si Sandero prima data cand au aparut, asa, e doar un fasss..
@MarDark e parca 100 de bucati precomanda inseamna mare lucru :)). As fi curios daca ar costa 18000 EUR si statul nu ar acorda nici un bonus, cate s-ar vinde, chiar as fi foarte curios.
Deci puteam sa ma jur ca aceasta masina nu va depasi pretul in cea mai echipata varianta cu mai mult de 14.000 - 15.000 EUR si ca probabil va avea un pret de pornire de vreo 12.500 EUR dar se pare ca nu e asa. De cand a aparut oficial puteam sa ma cert cu oricine ca masina asta va fi o revolutie, ca nu ai nevoie de mai mult de 45 cai pentru urban, ca autonomia este foarte ok, efectiv imi placea masina maaaxim. Dar dupa ce am vazut pretul se pare ca iarasi chestia cu masini electrice e doar o gogoasa, sustinuta prosteste si comunist de guverne prin reducerea de pret sau prin acordarea de granturi (la noi de pana la 45.000 lei!). Asadar, va invit sa facem un calcul, masina aceasta este bazata pe Renault KWID care se vinde in India si stim ca nu are ranforsari sau cine stie ce protectie acolo, insa are un pret de plecare de $3900 pentru varianta de baza cu motor 0.8 55 cai sau pana la $5700 pentru varianta de 1.0 si 67 cai, buuun. Deci sa presupunem ca pentru Europa trebuie ranforsari si niste sisteme in plus de siguranta, airbag-uri, etc. Sa presupunem ca masina pentru europa ar costa $7000 in varianta mai dotata, sa presupunem ca o sa convertim in EUR in defavoarea noastra, deci 7000 EUR, deci, o diferenta de 10.000 EUR doar pentru ca este electrica si atentie, are mai putini cai.
Acum hai sa vedem in cat timp se amortizeaza investitia. La o masina asa mica, consumul urban ar trebui sa fie undeva la 6%, deci pentru 1000 KM mersi consumam 60 litri = 270 RON, pentru a merge 1000 KM electric consumam sa zicem ~ 13 KWh * 0.7 RON/kwh = 91 RON / 1000 KM. Deci o diferenta de 180 RON sau 37 EUR la 1000 KM. Sa mai presupunem ca nu avem costul cu revizia. Daca facem tot calculul, vedem ca abia dupa vreo 250.000 KM masina aceasta electrica isi amortizeaza costul (ajunge efectiv 0) asta in cazul in care bateria are garantie de 8 ani si 120.000 KM.
Iar in discutia asta nu am adus faptul ca cei care o iau pentru taxi spre exemplu, isi pot pune GPL si pot iesi mai ECO si mai ieftin, in plus toate calculele facute de mine au fost facute foarte mult in detrimentul masinii pe benzina. Nu mai aduc in discutie faptul ca in China masina se vinde cu $9000 si bonusul de la stat este de $3000-4000 si in curand se va scoate si acest bonus. Deci pana la 18.000 EUR cat vor ei sa o vinda, e caleee mare.
In concluzie, masina asta realistic nu merita mai mult de 12.000 EUR varianta entry si 14.000 EUR varianta cu dotari, efectiv nu mertia. Este o masina pe care o poti folosi strict in oras si te limiteaza foarte mult, de aici ar trebui sa fie si pretul foarte mic, insa cei de la Renault cred ca 18000 EUR e o revolutie :)), pai mai pun 2000 si iau Skoda, are si motor si baterie mai mare. Ce prosteala...
Ultimele comentarii
214 in total