Toyota nici nu prea exista la vanzari in Europa. Iar dieselurile pe care le-a vandut si inca le mai vinde sunt cam cele mai slabe. Cine vrea diesel avea si are optiuni europene mult mai bune. Nu-i nici o pierdere.
Facand abstractie de faptul ca tocmai VW comenteaza vis-a-vis de diesel, per total au dreptate. E imposibil sa inlocuiesti dieselurile cu ce exista momentan la acelasi cost si cu aceiasi dinamica.
Benzina aspirata e o gluma la dinamica si consum pe langa diesel.
Benzina turbo e o gluma la consum pe langa diesel.
Hibridele sunt o gluma la dinamica, pret si complexitate.
Electricele sunt o gluma la pret, autonomie si incarcare.
Oricat de mult i-am ura pe cei de la VW, si-i uram pentru cat de nesimtiti au fost, nu poti spune ca nu-s pragmatici in gandire. Dieselul nu are inlocuitor la acelasi pret, complexitate, dinamica si consum. Cam astea conteaza. Si sa nu aud ca e murdar, ca particule, ca NOx. Mazda a dovedit ca poate face diesel E6 fara filtre de particule si fara sa fure la teste. Sigur, nu scoade j'de sute de cai pe litru dar e arhisuficient atat cat scoate. Totul e sa nu fim ipocriti.
Utilitarele ca utilitarele dar ce te faci cu Cherokee sau Stelvio. Le pui doar 2.0 turbo benzina ca sa pape 15-18 in oras si 8-9-10 in afara? Ma tem ca o sa cam stea prin showroom-uri. Dieselul nu poate fi inlocuit decat cu electric pur. Orice altceva nu se ridica la simplitatea, eficienta si mai ales dinamica unui diesel.
Toti astia care comenteaza despre disparitia dieselului sunt oameni din industrie. Cum naiba sa nu stie ca nu ai cu ce sa inlocuiesti dieselul la aceiasi paritate de dinamism, eficienta si pret. Si solutii de tratare a gazelor de diesel s-au tot gasit, unele destul de eficiente.
In fine, sunt tare curios de evolutia vanzarilor la primul temerar care o sa elimine dieselul din oferta. Taaare curios.
In materie de motorizari ati uitat sa mentionati ca se poate opta pentru GPL din fabrica pentru oricare din motoarele pe benzina, cu pastrarea integrala a garantiei. Din cauza asta e si foarte apreciata pe taxi.
Infrastuctura necesara arata asa:
pentru o baterie de 75kWh, cat estimez ca ar fi minumul pentru jucaria asta, capacitatea de 80% inseamna 60kWh. Ca sa incarci 60kW in 20 de minute, iti trebuie o sursa de curent cu o putere de 180kWh. Daca mai punem si pierderile inerente incarcarii, ajungem la un necesar de putere in jur de 200 kWh adica o cincime de megawatt . Daca ne raportam la un reactor de la Cernavoda care are o putere instalada de 700MWh, putem concluziona destul de usor ca se pot incarca simultan 3500 de masini de astea sau similare. Cu pierderile de transport/urcare/coborare tensiune, cifra mai fidela e de 3000 de masini ce pot fi incarcate simultan. La un parc auto de 6000000 de masini, daca le trecem pe toate pe baterii si vrem sa le incarcam simultan, ne sunt necesare inca 2000 de reactoare similare celor de la Cernavoda. Deocamdata avem 2.
Sigur, scenariul e utopic dar cifrele nu sunt. Schimbarile necesare pentru a trece la o mobilitate personal complet electrica sunt mult peste simplul "gest " de a-ti cumpara o masina electrica.
Ultimele comentarii
112 in total