S-a mai discutat despre tehnologia asta si cate probleme are.
S-a inceput cercetarea de vreo 7-8 ani si n-a iesit nici macar vreo versiune alfa a versiunilor alfa.
Cand vad procente extrem de rotunde de genul 20%, 80% sau "de zece ori mai buna decat... " e clar ca baietii nici macar n-au desfacut vre-un sac de litiu si sunt abia la stadiul de idei si obiective puse pe hartie.
Am un feeling ca daca s-au apucat cercetatorii britanici de tehnologia asta, e deja intrata in categoria diverse si abandonata de cercetatorii seriosi.
@ misha
Necesitatea pornirii pe benzina e data de faptul ca instalatiile curente au nevoie de vaporizarea lichidului si injectarea lui in stare gazoasa.
De notat ca exista deja instalatii complementare de injectie directa a GPL-ului facute de Vialle. Astea pot merge teoretic pana la orice turatie. Probabil ca preincalzind un pic gpl-ul inainte de injectie poti porni si la rece.
Am avut si eu GPL pe aspirat si nu l-am simtit sa sara pe benzina nici la 7000 de ture dar poate era trecerea foarte smooth.
Insa as vrea sa nu ne pierdem in detalii si sa ne dam seama de cat de aproape este GPL-ul de a inlocui benzina de tot si cat de mult ezita autoritatile europene sa-l sprijine din motive care mie-mi scapa.
Italia este pe locul 2 in Europa la apetitul pentru GPL. Pe primul loc este Polonia cu procente de 40% din masinile in circulatie (posibil chiar 50% dar nu stiu sigur unde si cand am citit).
Deci avem 2 tari europene deloc mici care-si convertesc (sau cumpara deja convertite) masinile pentru GPL in procente considerabile si noi in ciuda evidentelor tot impingem cu greu dieselul si investim imens de mult in transformarea lui anevoioasa intr-un motor curat. Probabil pana cand realizam ca este destul de greu daca nu imposibil sau neviabil economic.
Raspunsurile exista doar ca ne incapatanam sa nu le vedem, din interes sau din mandrie.
Eu ma gandeam la masini exclusiv pe GPL, fara evaporator, cu injectie directa si cu motoare adaptate exclusiv pentru proprietatile gpl-ului. Fara rezervor de benzina.
Adica e mai usor sa te dai peste cap si sa bag miliarde in curatarea dieselurilor decat sa adaptezi motoare deja existente la un combustibil deja existent cu infrastuctura deja dezvoltata?
Nu inteleg ce-i tine in loc.
Cred ca daca i-ar fi interesat pe liderii europeni poluarea intr-adevar, s-ar fi indreptat de mult spre GPL/CNG.
Nu inteleg ce are GPL-ul? Are o ardere destul de curata si produce foarte putine particule.
Ce ne costa sa adaptam niste motoare pe benzina pentru GPL (alta compresie) la fel cum sunt motoarele in Brazilia adaptate pentru etanol (in procente pana la 85%). Inclusiv Renault are un motor de 1.6 cu raport de compresie pentru E85.
Polonia si Italia sun mari fani GPL si nu prea am auzit de catastrofe din legate de acest combustibil.
Unde mai pui ca este un combustibil cu cifra octanica foarte mare (~105) si se preteaza foarte bine pentru motoarele turbo.
Downsizing-ul si GPL-ul sunt o solutie mult mai accesibila decat curatarea dieselului.
Sigur, tranzitia trebuie facuta treptat, si acolo unde chiar se preteaza, adica la masini mici si medii. E posibil sa nu fie fezabil sa treci un SUV de 2.5 tone pe motor de 2 litri turbo si gaz. Dar poate fi fezabil sa treci un focusul 1.0 ecoboost sau mondeo-ul 1.5 ecoboost pe GPL.
Ultimele comentarii
112 in total