@Jarno
Mda, felicitări pentru expunere. Nu e încăpățânare prietene, este realitate. Să nu știi cine este Răducan, așa cum este el cu hibele lui, denota o ignoranta crasă. Dar la tine nu e cazul... :)) Chiar mi-ar plăcea uneori, sa mai postezi link-uri de pe alte site-uri, din presa străină. Ca sa ne mai luminăn și noi; să ne trezim din ignoranță. Am observat că la publicul din România, prinde bine ideea de străin. Poate că și eu mai frecventez anumite site-uri, poate ca nostalgic și pasionat ce sunt după o epocă care nu mai exista, încă urmăresc cursele de F1 din anii 70, 80, 90 (recunosc că Eurosport cu toate reclamele lor, mi-a plăcut cel mai mult). Așa că sunt destul la curent cu perioada. Dar sa revenim la subiecte, și îți răspund în ordine aleatorie:
1. Senna putea sa se teamă de Warwick doar din punct de vedere fizic, și asta în prima parte a anilor 80.
2. Hakkinen a debutat la Lotus in 1991, nu 1992.
3. Observ că de Angelis a mai scăzut din punct de vedere al calității pilotajului, din punctul tau de vedere. Daca Chapman trăia, Senna ar fi câștigat un titlu mondial cu Lotus.
4. Brazilianul l-ar fi spulberat pe Mansell daca erau în aceeași echipă (și am tot respectul pentru englez). Era rapid, spectaculos, dar inconstant. Să nu uităm de înfrângerile suferite în fata lui Prost și Piquet (care in 1987, era departe de forma inițială).
5. In fiecare sezon, au existat anumite suspiciuni (Renault 2006, Brawn 2009, Brabham 1978, daca vrei un exemplu mai clasic), dar în 1994 nu a fost dublu standard. A fost jaf la drumul mare! Și nu a fost doar o suspiciune...
5. Senna chiar a vrut să piloteze acel Williams. A avut oferta și în 1992 dar a refuzat-o, in semn de loialitate față de Honda și McLaren (și mi se pare normal, doar câștigase titlul un an înainte cu ei). Datorita Renault și sponsorului Elf, Prost a reintrat în tratative pentru un loc la Williams in 1993. In urma acestor tratative, lui Mansell i s-a arătat practic ușa, iar francezul nu a fost de acord cu venirea brazilianului la echipa. De aici și reacțiile nervoase ale lui Senna, care nu ar fi avut vreo problema in a fi coechipier cu Alain Prost in acel an. Doar că așa cum am spus, francezul avea drept de veto...
6. In 1994, Sauber avea deja șasiul înălțat în jurul capului pilotului. Și nu a fost doar modificarea de la Spa. Au fost și în Spania, Canada, Italia, Portugalia etc... Daca nu ai văzut cursele respective și vb din auzite, sunt pe YouTube o mulțime de videoclipuri explicative in acest sens.
7. Cum e cu Prost, până la urmă? Omiți subiectul Suzuka 1989. Însă din nou așa este când nu vezi un lucru și comentezi doar din auzite...
8. Oricât de mult nu as fi de acord cu anumite remarci ale tale, trebuie sa recunosc că ai dreptate în cazurile lui Hill și Coulthard. Amândoi piloți decenți, atât și nimic mai mult ... Dar Hill era un excelent pilot de teste totuși, și a avut rolul lui în dominația Williams din anii 90.
9. Ron Dennis a mai distrus o cariera: a lui Fernando Alonso.
10. Nimic de comentat în cazul Schumacher. Ai dreptate în mare parte. Ar fi câștigat la pas, titlurile in 2007 și 2008. Au existat mai multe legende despre îndepărtarea lui, însă asta demonstrează un singur lucru: că italienii s-au împușcat singuri în picior dintotdeauna.
11. Massa a fost un pilot foarte bun. Accidentul de la Hungaroring, i-a pus capăt carierei de performanta. Și dacă tot facem paralele, putem compara situația lui cu cea a lui Wendlinger din 1994, in urma accidentului pe care l-ai menționat deja.
12. Daca e sa ne referim la anii 80 (cel puțin în comentariul trecut la perioada asta m-am referit mai mult), dintre campionii mondiali doar Jones, Prost și Piquet (1987), au fost piloți cerebrali.
13. Hamilton poate fi considerat orice numai pilot de F1, nu. Un produs al marketingului, care a fost împins în fața pe criterii rasiale. Pentru mine e un impostor.
14. Nu are sens sa ne contrazicem pe anumite subiecte. Pasiunea e mare, și uneori facem greșeli. Important este sa privim lucrurile cat se poate de obiectiv, din punctul de vedere ale unui fan. Nu putem fi corecți 100%, dar trebuie menționate anumite lucruri, care oferă o imagine de ansamblu mai buna asupra istoriei adevăratei F1.
@Jarno
Pauza la secundele 34-35. Se vede clar cum Prost incepe sa vireze mai devreme, pentru a intra intenționat in Senna.
https://youtu.be/fJLOAiTL070
Iar aici e clar ca lumina zilei
https://youtu.be/jVh4oKqxtJo
@Jarno
Știi foarte bine cine este Răducan, din moment ce ai opinii mai mult decât asemănătoare cu ale lui. Îmi place că ai folosit sintagma "publicații străine", tocmai pentru a arata că nu îl citești. Revenind la ce ai spus tu:
1. Hamilton nu are reputația de "zeu", doar datorită pilotajului pe ploaie. Într-adevăr, media britanică îl ridică până la cer și dincolo de el, dar curentul asta este încă din 2007 de la debut. Am tot vorbit pe acest subiect, Ron Dennis l-a favorizat în detrimentul lui Alonso, așa a apărut războiul intern de la echipa, Spygate, excluderea din campionatul constructorilor, iar McLaren a intrat într-un con de umbră din care încearcă să își revină și azi. Când Dennis nu i-a mai putut asigura "zeului", un monopost cu care sa se bata la titlu (deși în 2010, 2011, 2012 a avut în multe curse mașina mai rapida), Hamilton a lăsat echipa McLaren cu ochii în soare și a semnat cu Mercedes.
2. Știu foarte bine de ce a luat Irvine acea suspendare. Mai ușor putea Brundle sa moara în acest incident, când a fost lovit de roata lui Verstappen in cap, decât în 1996. Referitor la "reputația proasta", Senna nu i-a adus prejudicii de imagine foarte mari din punctul meu de vedere. De asemenea la începutul sezonului 1994, Senna și-a cerut scuze pentru acel incident. E drept că aceasta altercație , i-a obturat cursa de debut foarte buna (locul 6). Irvine a susținut că brazilianul a fost instigat de Berger după întrecere , și din acest motiv lucrurile ar fi degenerat.
3. Masuri de îmbunătățire a siguranței s-au luat chiar de la Monaco, nu din sezonul 1995. Viteza la boxe a fost redusă, greutatea monoposturilor a crescut, din Spania au început să fie instalate sicane de pneuri artificiale pe anumite circuite (din punctul meu de vedere, totuși ultima măsura nu a ajutat cu nimic, dimpotrivă).
4 Barrichello a ajuns pe 4 la Donington, beneficiind și de 2 abandonuri din fata sa (Wendlinger și Andretti). Însă una este când te bati pentru locul 4, și alta este când lupți pentru victorie, când îi faci pe Schumacher, Prost, Hill sa pară niste amatori (având o mașină mai lentă în medie cu 2 secunde decât Williams), când stabilești cel mai rapid tur trecând pe la boxe, și când câștigi cursa cu un tur avans in fata tuturor cu excepția lui Damon, deși după declarațiile brazilianului ar fi putut să îl "dubleze" și pe englez daca ar fi vrut.
5. După moartea lui Colin Champan in decembrie 1982, Lotus se îndrepta cu pași lenți dar siguri spre faliment (vezi interviul lui Hakkinen despre Lotus, perioada 1991-1992). Mansell in prima parte a anilor 80, a fost un pilot de duzină. Nu e de mirare că de Angelis l-a invins. Italianul daca era atât de talentat (era celebru în epoca prin prietenia cu Maradona), trebuia să rămână la Lotus, nu sa arunce cu invective de pe margine (invective preluate de fratele sau după moartea italianului). Elio a fost un pianist și un pilot bun, atât. Da' nu poate fi comparat cu Senna.
6. Piloții agresivi erau adulați in epoca de către fanii. Anii 60, 70, 80 au fost probabil cei mai "raw" din toate timpurile. De asta Gilles Villeneuve, Nigel Mansell, de ce nu și un Ronnie Peterson, au mulți admiratori și în ziua de azi, deși probabil că nu multi nici măcar nu i-au văzut concurând. Însă au preluat poveștile celor care au fost la fata locului, când cei menționați își desfășurau activitatea. Poate ai vrut să te referi la echipe, când ai spus că piloții "cerebrali" (alta sintagma de-a lui Răducan), erau mai apreciați. Insa în perioada respectivă, era o risipă de componente extraordinara, reducerea costurilor era o gluma proasta atunci.
7. Hunt a greșit acolo, a fost luat de val. Oricum, el era genul de persoana destul de "slobodă la gura", însă în general le spunea bine, datorita experientei sale de pilot și campion al F1. Totuși în ultima cursa din viața sa pe care a comentat-o, a admis că Senna este probabil cel mai bun pilot de F1 din toate timpurile.
8. Schumacher a comis și el greșeli. Însă le-a făcut cu bună intenție. Brundle poate spune ce vrea (îmi place că îi citezi părerea când are o opinie asemănătoare cu a ta, însă nu uita ce partizanat i-a făcut lui Hamilton de-a lungul anilor). Și da, pot spune că sezonul 2006 este unul aparte pentru mine. Cursa de la Suzuka din acel an, mi-a provocat cea mai sinceră reacție de bucurie la o cursa de F1 de când urmăresc acest sport.
9. In timpul vieții, presa britanică nu mi s-a părut să îi fi "cantat ode" sau "sa îi fi ridicat statui", cum ar spune "regele", lui Senna. Dimpotrivă... Vezi interviul cu Jackie Stewart, vezi că Murray Walker nu îi putea pronunța numele corect... Presa britanică vibra pentru Mansell atunci, in nici un caz pentru un brazilian. In zilele noastre, i se mai scriu articole laudative datorita lui Hamilton. Tu probabil că îl detești pe Ayrton din cauza asta. Însă îți pot spune că este și idolul lui Alonso, spaniolul practic fiind în rolul de mentor pentru Verstappen. Și îți mai pot spune ceva: niciodată în întreaga istorie a F1, acest sport nu a avut un personaj mai carismatic, care s-a luptat cu conducerea FIA și care a încercat să facă acest sport mai spectaculos și mai apropiat de fani. Nu mai vorbesc de viata lui privata, de fundația pe care o are, de donațiile pe care le-a facut in timpul vieții (unii speculează că a donat in jur de 400 milioane de dolari). Singurul lucru pe care nu l-am înțeles, a fost relația cu Adriane Galisteu. Da' asta nu are legătură cu F1. :)
10. Orice fan avizat al F1, își poate da seama că Schumacher a trișat in 1994. Dovezi sunt destule... Trebuia descalificat și el și echipa, nu suspendat 4 curse. Dar Senna nu mai era în viață, iar FIA a avut grija sa mușamalizeze evidențele prin explicații patetice (de ex. faptul că programul launch control nu a fost folosit, deși funcția de activare era pe volan).
@Marius
In principiu ai dreptate. Da' uneori e necesar sa mai ai asemenea intervenții. Daca Senna nu ar fi murit la Imola, F1 ar fi fost astăzi cu totul altfel, mult mai atractivă și mai reală, nu circul corect politic din zilele noastre. Masurile de siguranță s-ar fi îmbunătățit oricum după moartea lui Ratzenberger, moarte care a avut loc pe circuit, iar cursa trebuia oprita în consecință. Revenind la "admirația și protecția" de care s-a bucurat Senna din partea FIA, excluzandu-l pe Ballestre: regulamentul din 1994 a fost modificat în grabă de teamă că brazilianul ajuns la Williams, o să câștige toate cursele de "slab" ce era, deci în consecință spectacolul considerau ei că s-ar fi diminuat. Și cu toate astea daca nu era Briatorre, probabil că Ayrton Senna ar fi defilat in acel sezon, chiar și cu acele schimbări absurde de regulament. Schimbând subiectul, Răducan a ajuns sa se creadă un fel de element central al F1 in Romania, un fel de divinitate. Omul nu mai gândește normal. Mă uitam la articolele lui, și în afara de niste date exacte pe care le oferă aranjate într-un stil literar, e pe miriște. Scria într-un articol că labilitatea psihică l-a facut pe Schumacher sa intre in Hill, la Adelaide in 1994. Că el nu a provocat vreodată vreun accident voit, ci că doar a acționat pe moment, și că Senna era mult mai rău și avea o mentalitate de "ucigaș". Daca germanul era labil psihic, nu mai lua 7 titluri mondiale și nu se comportă așa cum a făcut-o, iar Senna era la pușcărie daca era ucigaș nu pe circuit. Ok, a facut niste metafore, da' metaforele astea sunt deplasate rău. Oricât de mult s-ar informa, orice surse ar consulta și oricât de "licențiat" ar fi (pasiunea depășește orice "licență"), el nu își va putea depăși vreodată condiția de manelist sub acoperire. Pentru că asta este. Da' maneliști și cei agresivi in limbaj, care dau cu "bata", prind bine la români și balcanici in general.
@Jarno
Fix de Senna ți-ai găsit sa te iei. In toți anii ăștia de când brazilianul a murit, spune-mi cu subiect și predicat persoanele care l-au "zeificat" pe Senna, exceptând fanaticii fani brazilieni. Când Ayrton va avea o sectă sau ceva de genul, atunci poți să apari cu afirmații din astea. Ca să dau un alt exemplu: daca in lumea artelor marțiale majoritatea luptătorilor îl au ca model pe Bruce Lee, asta înseamnă venerare? Sau înseamnă de fapt că omul respectiv a fost o sursa de inspirație, care i-a făcut pe mulți să se apuce de sportul respectiv... Cam așa e și în cazul lui Senna. Referitor la sezonul 1989: brazilianul a avut 5 abandonuri tehnice (SUA, Canada, Anglia, Franța, Italia), Prost a avut doar unul (Canada). Fiabilitatea era un factor mult mai important atunci, comparativ cu zilele noastre. In punctajul de atunci asta înseamnă 36 de puncte pierdute. Unde era Senna cu acele puncte? Nu am zis 45, am luat în considerare doar 4 curse, pentru că și francezul a avut un abandon. La Suzuka, de corect ce a pilotat, Alain ar fi fost pe iarba in sicana Casio daca apuca să facă virajul. Desigur că tot Senna a fost de vina și a fost descalificat pentru un motiv pueril. Să susții după aia că la Adelaide, Prost era încă afectat de accidentul cu Pironi, după 7 ani, asta deja e o naivitate ca sa nu ii zic altfel. Bine, ideea asta a fost propagată de Răducan, ca multe alte lucruri care nu au legătură cu realitatea. Francezul era cu sacii în căruță, nu avea nici un sens să își riște pielea, mai ales că nu a strălucit niciodată pe ploaie și avea titlul asigurat. La Imola in 1991, când s-a răsucit in turul de formare, tot de accidentul lui Pironi era afectat? Pe de altă parte, e posibil ca Ayrton Senna sa fi avut un rol în salvarea vieții lui Comas. Despre incidentele cu Irvine și Hakkinen: finlandezul l-a insultat, nu se vorbește așa cu un coechipier, indiferent de calitatea acestuia pe pista. Reacția lui referitoare la Irvine, nu a fost cea mai corecta, însă până la urmă a avut parțial dreptate. La Interlagos in 1994, Martin Brundlle era să își piardă viața datorita unei imprudente făcute de nord-irlandez. Te-ai mai legat și de anumite curse... E vina lui Senna, că a realizat cel mai bun prim tur din istoria F1, la Donington? Știi tu cum au stat lucrurile cu de Angelis? Putea italianul să facă mai multe decât Senna, in condițiile in care avea o singura cursa câștigată pe merit în toată cariera? Cat despre Derek Warwick, nu cred că din pricina pilotajului nu l-a ales brazilianul la echipa. Intreaba-l pe Schumacher, ce fel de om este britanicul. Insusi Warwick a susținut după aceea că brazilianul a luat decizia corecta. Mai spui că nu știu ce campion de karting, a venit cu textul "învățat". Da' când F1 arborează steagul curcubeului nu te deranjează? Când Mercedes își vopsește monopostul in negru și un impostor beneficiază de 8 ani de cea mai buna mașina, doar pe criterii rasiale, asta nu te enervează? Că F1 a ajuns un circ în adevăratul sens al cuvântului, că toate nulitățile sunt invitate in padock, că FIA favorizează pe unii și defavorizează pe alții, e ok? Tot Senna e vinovat și pentru astea nu? N-aveti ce face, sincer.... Mai lasati-l pe Răducan, și mai citiți și altceva. Omul e cu Ferrari și Bernd Rosemeyer, nu poate simpatiza altceva
Ultimele comentarii
618 in total