@Blower)0-Inainte de toate hai sa mai lamurim inca odata de ce vorbim. Daca imi aduc aminte vorbeam de modele de serie produse de americani versus restul. Iar de aici am ajuns la Dragster, la modificari aftermarket si altele. Iti spun inca odata: motoare turbo noi de mic litraj au practic lag "0" conduse asa cum trebuie , fara a incerca sa dobori recordul pe sfert de mila. Nu vorbim de prototipuri, drag racing sau alte lucruri. Daca vorbesti de alea da o varianta mai buna ar fi un supercharger si un turbo functionand unul la turatii joase si unul la turatii mari. Dar daca chiar vrei cea mai buna solutie atunci ai doua electrice mici pe doua dintre rot sau chiar patru si un turbo si ar putea lucra toate mereu. In concluzie ca sa incheiem odata capitolul asta: vorbind strict de masini standard un motor turbo este mai versatil decat unul n/a la orice ora. Chestia cu stresul mare intr-un motor mai mic este valabila doar ca declaratie pentru ca aliajele motoarelor moderne sunt mult peste nevoia de stres al unei turbine suplimentare. Sa-mi spui mie cand auzi de motore turbo economice care au bubuit din cauza stresului mecanic...
Toate celelalte argumente pe care mi le-ai dat nu au nici o relevanta:Ported Heads inseamna modificare de la standardul de serie, care inseamna bani multi in plus. Am mentionat superchargerul centrifugal partentat de Renault pentru ca ala este standardul industriei auto americane si nu celelalte. Adica mai tot ce vine de serie sau de la tunerii consacrati sunt centrifugale. Dragsterele nici nu merita mentionate in nici o discutie tehnica. Babiloniile alea care trebuie reconstruite la fiecare suta de chilometrii si care merg pe amestecuri de combustibili total neadecvate conversatiei, care merg doar in linie dreapta au ce legatura cu ceea ce discutam noi? Un sport de tarani americani care nu au capacitatea sa construiasca o masina care ia si curbe si dintr-un complex de inferioritate au inventat si ei ceva. Ca balci merge cateodata dar in rest hai sa-i lasam cu ale lor. Iar cand vorbim de interioare si o sa te duci sa-ti cumperi o masina pe banii tai munciti din greu , iti promit ca o sa conteze. Din nou, vorbim dec masini de zi cu zi in care sa-ti petreci ore bune in fiecare zi si nu ceva de duminica dupa-amiaza. Si nu te cred ca oamenii nu vor ceva select si bine lucrat . Doar daca au ceva lipsa. Iar referitor la ultima fraza revin la ceea ce ti-am mai spus-au avut masini foarte originale dar pana prin 80. Ceea ce-mi spui tu de originalitate este legat de perioada dinainte. Au avut destule masini superbe dar nu in ultimii 20-30 de ani. Iar cand pui din orice motiv o masina americana si una de F1 in aceeasi propozitie inseamna ca ajungem la "Urzica" aia dinainte de 89.
@Blower0-Motoarele turbo moderne nu mai au lag. Daca te sui intr-un turbo modern bine facut, in afara de sunetul motorului nu o sa-ti dai seama ca este turbo. Plaja de turatii in care se obtine cuplul maxim este muult mai mare decat motoarele aspirate si de obicei incepe de pe la 1500-2000 rpm. La un motor multivalve nici nu este indicat sa-l subturezi tinandu-l sub 2000 rpm. De asemenea aliajele folosite la constructia blocurilor motoarelor turbo au evoluat mult asa ca devin din ce in ce mai accesibile financiar si usor de folosit. In ceea ce priveste superchargerul iubit de amrericani si patentat de europni(Renault in 1906 daca nu ma insel) este excelent dar numai pentru castiguri de putere relativ mici fata de turbochargere. De aceea daca motoarele se vor din ce in ce mai micisi puterile sa creasca sau cel putin sa ramana egale cu cele n/a pe care le inlocuiesceste clar ca superchargerul nu este raspunsul. In ceea ce priveste suspensia magnetica pot spune ca este superba desi nu este nici noua nici a lor(ma refer la tehnologia in sine. Iar motorul turbo intr-o societate care iubeste capacitatea cilindrica nu sunt de acourd. Este si o fatada de marketing dar sa convingi americanii sa cumpere motoare mici si turbo este foarte greu daca nu sunt ei convinsi ca sunt mai bune. Uite de exemplu cat de greu a ajuns tehnologia diesel sa intre aici(inca este foarte slaba) desi s-au facut incercari de marketing destul de mari.
Vorbim de a modifica masini, aici intr-adevar nu exista o discutie. Ca sa modifici o masina americana, cu un sasiu rudimentar, agricol chiar iti trebuie mult mai multe modificari decat la o masina europeana sau japoneza. Daca folosim filozofia modificarii la infinit nici nu trebuie sa mergem in America ,poti lua o dacia logan si iti promit ca investind o suma corecta de bani boti ajunge la performante fantastice. Dar nu asta era directia discutiei. Nici nu mai vorbim de interioarele de autobuz a americanelor care nici nu intra in aceeasi propozitie cu masinile europene. Este vorba la un momentdat si cum te simti intr-o masina: vrei ceva select si bine lucrat pe langa performantele dinamice in nici un caz nu te uiti la americane. Vreau sa vad pe cineva cu un buget decent care isi doreste o masina deosebita ca intra la Buick in loc de BMW.
Iar in ceea ce priveste originalitatea(aici vorbim de ultimii 20-30 de ani) este aproape inexistenta. Par originale in Europa sau Japonia pentru ca nu sunt acolo si nu te lovesti de ele la tot pasul. Cand o sa dai cu nasul de ele la tot pasul si o sa le asimilezi ca pe ceva normal in peisaj o sa le vezi cat de banale si prost gandite sunt. Daca mecanic in ziua de azi sunt cateva masini americane foartre bune, ca design cam toate sunt dezastru. Tine cont ca Mustangu, Chargerul sau Camaro sunt variatiuni ale unor designuri de pe vremea cand erau facute masini frumoase si aici sar modele complet gandite nou si frumoase as vrea sa vad.
In fine gusturile sunt libertatea fiecaruia asa ca nu am eu dreptul sa incerc sa te conving contrar asa ca daca-ti plac masinile americane urmeaza-ti visul, dar nu iti face bine sa le fi avocat atata timp cand nu le cunosti bine.
@Blower0-Pai o sa incep cu partea unde sunt de acord cu tine...daca esti ghiolban si iti cumperi un 1.0 ecoboost , sau un 1.2 tsi sa te crezi in Fast and furious atunci nu o sa vezi mare diferenta nici in consum nici in emisii. Dar aici este partea pe care multi o vorbesc din poze sau din auzite, sau isi dau in petec precum mai toti balcanicii si cred ca piata auto mondiala chiar are ceva de-a face cu Romania. O sa incep sa-ti spun ca in orice tara civilizata (aici in nici un caz nu vorbim de Romania) oricine isi cumpara o masina are in vedere un scop.Daca esti bazat si ai bani iti iei un W16 si nu iti pasa de consum sau costuri dar aianu sunt prea multi. Majoritatea oamenilor care cumpara un motor turbo de mic litraj il ia pentru consum si il va folosi ca atare. Aici trebuie sa definesti "condusul babest" pentru ca am impresia ca varsta este direct proportionala cu greutatea talpii. In alte cuvinte,condus cu bun simt si in limitele legale, fara pretentii de Vin Diesel iti ofera versatilitatea pe care un motor N?A de litraj mare nu ti=o confera. Adica fi normal si condu normal si o sa zezi diferenta. Fi teribilist si infantil si nu o sa o vezi. In al doilea rand.motoarele turbo sunt mai mici(puteri egale) ,mai usoare, mai eficiente ceea ce confera muuulte avantaje incepand cu o greutate mai mica, posibilitatea pozitionarii mai buna, ergonomia baii motorului, folosire eficienta a reziduurilor care in motorae n/a arr fi pierduta-iar aici este un capitol la care se poate progresa enorm. Iar micile probleme de fiabilitate nu sunt corect aduse in discutie datorita faptului ca este o tehnologie la care s-a revenit puternic de putina vreme. Daca pe de alta parte te referi la masinile sport si supersport viitorul nu este in nici un caz al motoarelor n/a. Gandeste-te la ce fac cei mari gen Ferrari, Porsche si la cat de bine se pot aloca greutatile motoarelor hibride(electric plus un mic turbo) si la ce eficienta de cuplu de moment de putere , ergonomie echilibrarea greutatiilor si aste sunt numai cateva. Pana si americanii au inceput sa schimbe la celebrul f-150 motorele v8 cu v6 turbo(daca nu ma insel au vandut aproape 40% din modelul respectiv cu motor turbo) ceea ce intr-o tara atat de conservatoare ca America este un semn destul de clar.
Iar daca ai vrut sa continuam discutia despre masini americane pot sa iti spun(din experienta mai personala, nu din filme si poze) ca au de departe cele mai proaste si mai invechite masini dintre cele trei continente . Nici nu exista baza de comparatie. Au facut in trecut(pana in anii 80) masini foarte bune si fiabile dar relevante DOaR pentru SUA. Adica poti lua si un muscle car in anii 60 sau 70 si ar fi fost un dezastru sa ai una sa zicem in Europa. Masini mari, extraordinar de confortabile la drum lung, frumoase(aici e o discutie subiectiva), bine inchegate, robuste. Dar gurmande pana la prostie, daca incerci sa iei o curba mai rapid ajungi in urzici(nu lua filmele americane ca reper), sa le parchezi iti trebuie doua spatii, iar pe spatii inguste trebuie sa le manevrezi facand chirurgie. Deci masini pentru duminica dupamiaza sa mergi pe promenada ascultand superbul(fara sarcasm) sunet al v8. Dar din 80 incoace si ei, mari afaceristi au crezut ca pot merge la infinit bazandu-se pe nationalizmului american care ar face orice fraier sa cumpere ceva doar pentru ca a fost facuta in USA. Si in consecinta, cu ceva exceptii au facut "lamai"pana acum vreo 6-7 ani cand era da dea faliment toata industria auto americana. Oamenii au inceput sa deschida ochii cand deschideau portofelul si de aceea japonezele-pentru mase-si europenele-pentru elite(amestecandu-se si Lexus)au ajuns sa fie alegerea. Au supravietuit mai ales prin industria de camionete(trasatura culturala puternica) si prin fanatismul batraneilor care au mai cumparat cate un Cadillac sau Lincoln pentru ca le amintea de vreme can stiau sa fac masini. Si asa am ajuns in prezent can masinile americane au facut un salt foarte mare dar inca sunt la distanta de restul. Aici trebuie sa numesc si exceptiile-Corvette si Cadillac(ultimii 10 ani). Celebra a fost si replica lui Jay Leno, mare iubitor de masini americane clasice si unul dintre cei mai mari colectionari"de ce de cate or folosesc semnalizarea la o masina americana , parca rup cate un picior de gaina?". Iar faimoasele lor motoare-pe care le apreciez in contextul corespunzator- sunt vechi si tehnologic, si moral(ma refer la cele de capacitate mare) dar care sunt robuste si IEFTINE pentru puterea data. Asa ca pana sa ai o americana si sa trebuiasca sa o intretii si sa pui benzina la pompa si sa ii gasesti loc de parcare si lasand la o parte toate filmele americane de indobitocire a populatiei(doar fiecare cioara trebuie sa isi laude puii) atunci o sa descoperi ca realitatea este ceva visele altceva. Ca sa inchei cum trebuie trebuie sa-ti spun ca nu am nimic impotriva Americii, ci dimpotriva. America este o tara fantastica daca te uiti unde trebuie dar nu acolo unde ma tot imbie "afaceristii" Americii sa ma uit.
Toate cele bune...
@Blower0-in primu rand mutumesc pentru un raspuns civilizat. Si intr-adevar ai ghicit motivul pentru care te-amintrebat. Iti doresc sa-ti implinesti visul de a avea un muscle car. Datorita faptului ca mi-ai raspuns asa nu o sa incerc sa spun mai multe pentru ca te-ar dezamagi mute dintre lucrurile reale despre masinie americane. Dar ca o latura pozitiva sunt si cateva masini americane de exceptie iar a anul o sa folosesc un motor LS intr-unul dintre proiectele mele. Ceea ce spune ca imi plac pentru motivul corect. Iar turbocompresoarele au mai multe scopuri, pe langa consumul care de multe ori este prezentat fals,iar principaa cauza a downsizing-ului este mai degraba necesitatea legala a producatorilor de a se alinia la normele de poluare cerute. Si in final...ai sa fi surprins de ce poate face un motor turbo bun si ce senzatii poti avea intr-unul mai vechi cu turbolag(dar trebuie sa sti sa conduci si sa cunosti masina bine.Toate cele bune...
@Blower0-pot sa-ti pun o intrebare? Nu trebuie sa-mi raspunzi daca nu vrei...Cate masini americane ai condus/avut? Si o a doua daca nu intind coarda...care sunt alea? Multumesc
Ultimele comentarii
259 in total