La volanul unui Volkswagen Polo R WRC care s-a dovedit a fi cea mai rapidă şi mai fiabilă maşină din campionat, francezul a obţinut 17 victorii în cele 26 de etape din 2013 şi 2014 şi şi-a adjudecat două titluri mondiale consecutive, concomitent cu cele două trofee la constructori ale producătorului german.
Rămasă fără pilotul său de referinţă, Citroen nu a reuşit să ţină pasul, în timp ce M-Sport a avut o evoluţie decentă pentru o echipă privată, dar a fost departe de a reprezenta o ameninţare reală la vârf.
Sosirea celor de la Hyundai, care au reuşit să câştige Raliul Germaniei prin Thierry Neuville, a adus o doză de aer proaspăt, iar aşteptările sunt inevitabil mai mari pentru al doilea sezon. Iar sezonul 2015 se anunţă unul atractiv nu numai datorită setei de revanşă pe care o au rivalii Volkswagen, cât mai ales prin prisma unor importante schimbări ale regulamentului sportiv.
Mici noutăţi pe frontul echipelor şi piloţilor
Regulamentul tehnic a rămas în mare parte neschimbat comparativ cu sezonul precedent, însă constructorii au posibilitatea de a introduce câteva modificări minore pentru anumite componente mecanice, dar şi pentru motoare. În plus, treptele de viteză au fost implementate acum pe volan.
▶ Volkswagen: mai mult albastru cu aceeaşi linie de piloţi
Volkswagen a adoptat o culoare predominant albastră pentru Polo R WRC, care beneficiază de cele mai multe îmbunătăţiri tehnice încă de la prima etapă a sezonului, în special în privinţa motorului şi transmisiei. De asemenea, aripa spate este acum semnificativ mai mare.În schimb, nu există nicio schimbare în privinţa liniei de piloţi: Sebastien Ogier şi Jari-Matti Latvala vor lupta pentru echipa principală, în timp ce Andreas Mikelsen va concura pentru Volkswagen 2. Norvegianul va aborda primele patru etape cu maşina din 2014 înainte de a trece la noul Polo R WRC în Raliul Portugaliei.
"Aşteptăm cu nerăbdare noul sezon. Va fi interesant să vedem cum ne comparăm cu celelalte echipe. Testele au decurs bine până acum, iar inginerii au făcut o treabă bună. Polo R WRC este chiar mai bun decât era înainte", spune Ogier.
▶ Citroen: toate speranţele în Kris Meeke şi Mads Oastberg
Citroen are un plan mai complex pentru dezvoltarea lui DS3 WRC. Constructorul francez se va prezenta la etapa inaugurală de la Monte Carlo cu un nou motor şi o nouă suspensie, pentru ca în aprilie să introducă un nou pachet aerodinamic înainte de o nouă îmbunătăţire la suspensii în a doua jumătate a anului.Sebastien Loeb îşi va face o revenire spectaculoasă în WRC în Raliul Monte Carlo, însă francezul va participa doar la prima etapă, astfel că Citroen îşi pune toate speranţele în Kris Meeke şi Mads Ostberg, aceeaşi linie de piloţi utilizată şi anul trecut.
Văzut drept principalul pilot după performanţele înregistrate în a doua parte a sezonului precedent, Meeke speră să aibă parte de o maşină mai rapidă. "Toţi piloţii înregistrează progrese în al doilea sezon complet şi sper ca eu să nu fac excepţie de la regulă.
De asemenea, cred că munca depusă la DS3 WRC ne va ajuta să fim şi mai rapizi".▶ M-Sport: miza pe tineri
M-Sport continuă aventura în WRC cu Ford Fiesta RS WRC, care va beneficia de un sistem îmbunătăţit pentru schimbarea treptelor de viteze la Monte Carlo înainte de un nou sistem hidraulic care va fi introdus în Raliul Portugaliei. Tot atunci, Fiesta RS WRC va primi îmbunătăţiri la motor şi transmisie.Retragerea lui Mikko Hirvonen i-a determinat pe britanici să-l aducă drept coechipier pentru Elfyn Evans (26 de ani) pe pilotul estonian Ott Tanak (27 de ani), linie de piloţi în care şeful Malcolm Wilson îşi pune mari speranţe. "Cred că vorbesc pentru toată lumea când spun că aşteptăm cu nerăbdare noul sezon pentru a debloca potenţialul uriaş al lui Evans şi Tanak", explică el.
De asemenea, Robert Kubica va continua să concureze cu un Ford Fiesta RS WRC sub culorile propriei sale echipe Lotos.
▶ Hyundai: Neuville şi Sordo, o echipă redutabilă
Hyundai nu a detaliat prea mult programul de dezvoltare pentru i20 WRC, însă va începe sezonul cu o versiune îmbunătăţită a modelului de anul trecut înainte de a introduce un update major pe parcursul anului.Sud-coreenii au însă ambiţii mai mari, întrucât mizează în continuare pe talentatul belgian Thierry Neuville şi i-au acordat un stat mai important lui Dani Sordo. Echipa va renunţa astfel aproape integral la principiul rotaţiei piloţilor pentru cea de-a doua maşină, iar un al treilea exemplar va fi pilotat de Hayden Paddon în nouă etape. "Suntem încă în faza de început a dezvoltării modelului i20 WRC, dar cred că putem obţine un rezultat bun într-o competiţie în care performanţa maşinii nu joacă un rol atât de important ca în alte etape", explică Michel Nandan, şeful Hyundai Motorsport, cu referire directă la Raliul Monte Carlo.
Schimbări de regulament
Dacă noutăţile aduse din punct de vedere tehnic sunt mai degrabă minore, regulamentul sportiv a suferit câteva schimbări esenţiale pentru sezonul 2015 cu scopul de a genera mai mult spectacol.Cea mai importantă noutate este schimbarea ordinii de start: la fiecare etapă a sezonului, piloţii vor pleca pe traseu în ordinea din clasamentul general în primele două zile, pentru ca în ultima zi ordinea să fie inversată.
Poziţia la start este importantă în special în etapele desfăşurate pe macadam, întrucât piloţii care pleacă primii pe traseu au parte de cele mai dificile condiţii şi "curăţă" drumul pentru următorii concurenţi. Astfel, liderul clasamentului general va fi dezavantajat în cea mai mare parte a etapei, mai ales că ultima zi este de regulă şi cea mai scurtă. Decizia a fost luată cu scopul de a împiedica un pilot (cunoscut şi sub numele de Ogier) să domine autoritar etapele prin egalizarea şanselor la victorie.
Tot cu scopul de a îmbunătăţi spectacolul a fost luată şi decizia de a interzice piloţilor să fie informaţi în timp real despre timpii intermediari realizaţi de piloţii rivali pe traseul probei speciale. În acest fel, se vor evita strategiile prin care un pilot reduce ritmul în momentul în care află că un rival a abandonat sau a pierdut timp preţios pe proba specială, element care avea ca efect o diminuare a suspansului.
Calendar WRC 2015
Calendarul sezonului 2015 al Campionatului Mondial de Raliuri a rămas practic neschimbat comparativ cu cel de anul trecut.
Conform tradiţiei, Monte Carlo găzduieşte prima etapă a sezonului, în timp ce anul se va încheia în noiembrie cu etapa programată în Marea Britanie.Calendarul include câte o etapă de WRC în fiecare lună a anului până în noiembrie, cu excepţia lunilor august şi octombrie, în care se vor desfăşura câte două runde.
Data | Etapa | Suprafata |
25 ianuarie | Raliul Monte Carlo | mixta |
15 februarie | Raliul Suediei | zapada |
8 martie | Raliul Mexicului | macadam |
26 aprilie | Raliul Argentinei | macadam |
24 mai | Raliul Portugaliei | macadam |
14 iunie | Raliul Italiei | macadam |
5 iulie | Raliul Poloniei | macadam |
2 august | Raliul Finlandei | macadam |
23 august | Raliul Germaniei | asfalt |
13 septembrie | Raliul Australiei | macadam |
4 octombrie | Raliul Frantei | asfalt |
25 octombrie | Raliul Spaniei | mixta |
15 noiembrie | Raliul Marii Britanii | macadam |
WRC în direct la TV şi pe internet
La fel ca în ultimii doi ani, drepturile TV pentru Campionatul Mondial de Raliuri pe teritoriul României sunt deţinute în exclusivitate de postul de televiziune Dolce Sport, aflat în proprietatea operatorului de telecomunicaţii Telekom, care va transmite în direct ultima probă specială a etapelor şi un rezumat de 60 de minute al fiecărei runde.Dolce Sport poate fi recepţionat de clienţii serviciului de televiziune Telekom, în timp ce fanii care nu sunt clienţi ai acestui operator pot recepţiona postul prin intermediul pachetului online Dolce Sport din cadrul platformei Telekom TV. Preţul pachetului Dolce Sport este de 2.5 EUR/lună (aproximativ 11 lei/lună) şi permite recepţionarea postului de pe orice dispozitiv cu conexiune la internet (desktop, laptop, tabletă sau smartphone).
Alternativ, fanii se pot abona la serviciul WRC+ oferit de site-ul oficial al Campionatului Mondial de Raliuri. În acest caz, abonamentul costă 5 EUR/lună (aproximativ 22 de lei/lună) şi include transmiterea în direct a 2-3 probe speciale pe etapă, transmisiuni onboard în direct pentru 10 piloţi de top, hărţi cu poziţionarea pe traseu a piloţilor şi rezumate extinse (avancronică, rezumat pentru fiecare zi a etapei şi rezumat complet al etapei).
Automarket îţi va prezenta joi avancronica Raliului Monte Carlo într-un format îmbunătăţit comparativ cu sezonul precedent.
Comentarii (3)