de Bogdan Mirică
Marti, 18.08.2009
-
-
Trimite pe:
Volkswagen se mentine pe pozitii chiar si in vremuri de criza. Constructorul german a inregistrat cea mai mica scadere a vanzarilor multumita gamei numeroase de modele si a imaginii pe care si-a creat-o pe Batranul Continent. Sedanul sau de clasa medie, Passat, desi exista de multi ani pe piata si acum are de infruntat o concurenta in unele situatii superioara, reuseste sa aduca un aport deosebit la capitolul vanzari. Automarket a vrut sa vada daca Passat Variant este un model care inca mai satisface cerintele publicului si daca acesta poate face fata concurentilor lansati in ultimii ani.
Motor / Transmisie
Reteta unui model de familie ideal presupune mult spatiu interior si un motor diesel destul de puternic, dar mai ales economic. Volkswagen a tinut cont de toate aceste conditii ideale atunci cand a dat nastere variantei break a modelului de succes Passat. "Familistul convins" pe care Automarket a avut ocazia sa-l testeze zilele trecute indeplinea conditiile de baza amintite mai sus, nemtii avand grija sa echipeze Passat variant cu un motor de 2.0 litri diesel, foarte economic si cu un cuplu motor generos. Si pentru ca ecuatia sa fie perfecta, iar cei din interior sa se simta in deplina siguranta, versiunea a venit echipata si cu transmisia integrala 4Motion. Cei 140 de cai putere resimtiti de la 4200 de rotatii sunt ajutati de un cuplu motor de 320 Nm, care isi pune la dispozitie forta pe o plaja mare de turatii, asa cum ii sta bine unui diesel constiincios, intre 1750 si 2500 de rpm. Resursele sunt suficiente pentru a imprima un comportament dinamic break-ului de 1596 de kilograme, care la prima vedere pare doar o "barca de agrement". Passat Variant se achita cu brio de indatoririle unei masini de familie, reusind sa multumeasca soferul cu un cuplu bun, care ajuta foarte mult atunci cand ai nevoie de putin curaj intr-o depasire mai riscanta. Marele merit al celor de la Volkswagen este insa acela de a fi reusit sa scape de una dintre cele mai mari probleme ale vechilor motoare TDI: zgomotul. Nemtii au extins tehnologia Common Rail pe toate versiunile sale diesel, astfel ca zgomotul transmis in habitaclu de unitatile TDI a scazut simtitor, invers proportional cu confortul, care a crescut tocmai din aceste considerente. Pentru a exploata cat mai bine resursele oferite de unitatea diesel, Volkswagen ofera impreuna cu versiunea 2.0 TDI 4Motion o cutie manuala cu sase rapoarte. Transmisia se achita bine de indatoriri, este bine etajata si, desi nu este atat de liniara precum un DSG, este usor de exploatat si ofera senzatia unui control deplin al resurselor. Desi puterea nu este una impresionanta, iar in segment exista adevarati monstri de performanta, Passat Variant castiga la capitolul silentiozitate.
Consum
Consumul este capitolul unde Passat Variant exceleaza, unitatea turbodiesel fiind extrem de zgarcita atunci cand vine vorba de motorina inghitita. Fara a menaja propulsorul, in conditiile in care viteza de rulare a depasit deseori 120 de km/h, Passat Variant ne-a rasfatat cu un consum extraurban de numai 5.7 litri/100 de kilometri, foarte apropiat de cel anuntat de producator, 5.3 litri/100 de km. In mediul urban valorile sunt la fel de bune si apropiate de ceea ce anunta producatorul. In conditiile in care fisa tehnica indica un consum de 8.4 litri la 100 de kilometri, traficul real reuseste sa aduca o valoare cu putin peste 9 litri la 100 de kilometri, atunci cand aerul conditionat este oprit iar exploatarea nu este una foarte cuminte. Daca la toate aceste trasaturi mai adaugam si capacitatea destul de mare a rezervorului, de 68 de litri, putem obtine lejer o autonomie de patru cifre in mediul extraurban. Cu toate acestea, nota la capitolul consum nu poate fi maxima pentru ca in segment isi mai fac simtita prezenta fratele Passat BlueMotion si rivalii Opel Insignia ecoFLEX si Ford Mondeo Econetic.
Interior
La interior cuvantul de ordine este spatiul. Passat Variant este deosebit de generos la acest capitol, dimensiunile sale (4774 mm lungime, 1820 mm latime si 1517 mm inaltime) reusind sa multumeasca pe toata lumea, inclusiv pe pasagerii de pe locurile din spate, care vor avea suficient spatiu pentru picioare si deasupra capului. Nemtii nu au facut compromisuri nici la nivelul portbagajului, unde incap bagajele soferului, ale pasagerilor si chiar ale vecinilor, multumita capacitatii totale de 588 de litri. Pentru cei care iubesc insa extremele si au nevoie de o masina care sa faca si pe carausul, bancheta spate se poate rabata pentru a pune la dispozitia soferului un volum de 1716 litri.
Spatiul mai mult decat suficient nu poate fi insa un substitut pentru celelalte detalii care tin de confort. De aceea se cade sa mentionam ca nemtii s-au ingrijit si de aspecte cum ar fi calitatea materialelor regasite in habitaclu. Desi pana nu demult acest capitol era o problema pentru nemti, plasticul de proasta calitate fiind regasit pe majoritatea modelelor din gama, Passat Variant vine sa contrazica aceste idei preconcepute. Materialele sunt moi si prietenoase la atingere desi vizual textura este una destul de banala. Aspectul calitativ este subliniat si de insertiile cromate regasite la nivelul plansei de bord si al portierelor. Si pentru ca senzatia de confort sa se amplifice, Volkswagen a ales sa imbrace volanul, manerul schimbatorului si scaunele in piele fina. Si, ca si cum acest detaliu nu ar fi fost suficient, tapiteria din piele este completata de alcantara la nivelul sezutului. Si daca tot am ajuns la scaune se cuvine sa vorbim despre faptul ca se vor purta regeste cu orice pasager, confortul oferit fiind unul deosebit chiar si atunci cand vorbim de calatorii pe distante lungi.
Judecand dupa spatiul oferit de break-ul german, unul dintre cele mai generoase din segment, si dupa calitatea materialelor oferite, Passat Variant se diferentiaza clar de concurenta la acest capitol.
Preţ de achiziţie
Cei de la Volkswagen au fost criticati de multe ori pentru preturile piperate ale modelelor lor. Se pare ca nici Passat Variant nu se dezminte, cea mai ieftina versiune in nivelul de echipare Trendline fiind evaluata la 22.090 de euro cu TVA. Vorbim aici de un motor TSI de 1.4 litri, pe benzina, capabil sa dezvolte 122 de cai putere, cuplat la o cutie manuala. Rivalul Ford Mondeo Wagon pleaca de la 20.575 de euro cu TVA, pret valabil pentru versiunea echipata cu motorul pe benzina de 1.6 litri si 110 cai putere. Chiar si o versiune echivalenta ca putere, de 125 de cai, costa cu 1000 de euro mai putin decat un Passat Variant. Proaspat lansat pe piata din Romania, Opel Insignia Sport Tourer vine cu un pret de baza de 20.250 de euro, in versiunea de 110 cai putere si echipare standard. Daca luam in calcul urmatoarea versiune, ca putere oferita, mai exact motorul de 1.8 litri Ecotec, de 140 de cai putere, observam ca pana si acesta este mai ieftin decat Passat-ul Variant de baza, pretul sau fiind de numai 21.150 de euro. Sa ne raportam insa si la versiunea diesel de baza disponibila in gama Volkswagen. Astfel, cel mai ieftin diesel regasit pe Passat Variant costa 22.348 de euro, in timp ce un Mondeo cu 5 cai putere in minus costa 21.765 de euro. Insignia Sports Tourer echipat cu motorul Ecotec de 110 cai putere costa 22.550 de euro, deci cu cateva sute de euro mai scump decat rivalul sau german. Versiunea testata de noi, de 2.0 litri 140 de cai cu cutie manuala si 4 Motion, in echiparea Comfortline porneste de la 26.668 de euro, la care se mai adauga optionale de alte cateva mii de euro.
Siguranţă
Passat Variant se achita cu succes de indatoriri si atunci cand vine vorba de siguranta. Break-ul ofera, pe langa banalele sisteme ABS si ESP (sistemul electronic de mentinere a stabilitatii) si doua tehnlogii foarte utile, ASR (sistemul de reglare a fortei de tractiune) si EDS (sistemul de blocare electronica a diferentialului). Pachetul de siguranta include si airbaguri frontale, airbaguri laterale, airbaguri cortina fata si spate si centuri de siguranta cu prindere in trei puncte pentru toate scaunele. Desi Passat Variant ofera toate dotarile de bun simt in ceea ce priveste siguranta, break-ul german trebuie sa lase capul plecat in fata rivalilor din segment, care deja vin cu senzori de avertizare a parasirii benzii de mers, senzori de prevenire a unei coliziuni si multe alte elemente vitale.
Ţinută de drum
Passat Variant incearca sa ofere pasagerilor sai un maxim de confort, suspensiile incercand sa transmita in habitaclu cat mai putine informatii legate de suprafata de rulare. Nemtii au gandit bine acest aspect, daca luam in seama starea drumurilor de la noi din tara. Acest tip de suspensie are insa si dezavantajele sale, care incep sa se vada atunci cand abordezi un viraj in forta sau incerci manevre riscante la viteze mari. Tocmai pentru a estompa aceasta senzatie de instabilitate, Volkswagen a instalat si sistemul de tractiune integrala 4Motion care imbunatateste simtitor comportamentul rutier. Masina nu da semne de nesiguranta la viteze mari, iar in viraje se inclina elegant fara a pierde din aderenta. Chiar si asa, faptul ca avem de a face cu un break de peste o tona jumate nu ne poate scapa de senzatia de ruliu aparuta in virajele stranse. Tocmai din aceasta cauza Passat Variant pierde puncte pretioase la acest capitol, desi a impresionat prin confortul deosebit.
Vizibilitate
Pentru ca avem de a face cu o masina de aproape 5 metri lungime vizbilitatea este foarte importanta. Volkswagen a constientizat acest lucru si a gandit un set de oglinzi laterale foarte generoase si un hayon care nu obtureaza cu nimic campul vizual. Oglinda centrala este bine proportionata si dispune de o functie anti-orbire pentru soferii care nu adapteaza corect luminile la conditiile de drum. Grosimea montantilor frontali si posteriori sunt cele cateva detalii care fac viata grea atunci cand soferul este neatent. Ca element ajutator de o importanta deosebita, mai ales ca vorbim de un break, este sistemul optic de parcare, ai caror senzori fata si spate indica obstacolele pe care soferul nu le poate vedea uneori. Pe timp de noapte luminile de drum isi fac datoria foarte bine, farurile adaptive cu xenon fiind un element important atunci cand rulezi pe drumuri slab iluminate.
Tehnologie
Passat Variant vine disponibil cu mai multe niveluri de echipare, care incearca sa satisfaca cele mai variate cereri. Pentru a-si multumi clientii cei mai pretentiosi, break-ul german vine echipat cu o serie de accesorii indispensabile unui model care incearca sa se situeze la limita inferioara a segmentului premium. Vorbim de un sistem de climatizare cu reglare pe doua zone, care dispune de guri de ventilatie si pentru locurile din spate, de un sistem audio, conectat la o interfata cu touch screen color, care poate reda melodiile preferate, fie de pe un CD cu Mp3-uri, fie de pe un iPod cu o memorie generoasa. Soferul este ajutat de numroasele functii plasate pe volan, de senzorii de parcare, lumina si ploaie, de farurile adaptive cu functie "cornering" si xenon. Oglinzile laterale reglabile si incalzite, alaturi de toate cele patru geamuri electrice completeaza lista de accesorii regasite la interior. Confortul soferului este amplificat de functia de reglare electrica a suportului lombar si de scaunele incalzite cu cinci niveluri de ajustare, functie disponibila si pentru pasager.
Design
Sedanul de clasa medie si varianta sa break exista pe piata din Romania de ceva timp, ceea ce inseamna ca sunt privite deja de publicul autohton ca niste aparitii banale. Conservatorismul designerilor Volkswagen s-a transmis si in cazul ultimei generatii Passat, modelul fiind mai degraba o evolutie nu o revolutie a modelului precedent. Versiunea testata de noi s-a individualizat prin ornamentele cromate exterioare, prin barele de amarare instalate pe acoperis si prin jantele de 17 inch din aliaj usor.
Eu zic ca masina se tine foarte bine, nu e cea mai buna (ca deh varsta isi spune cuvantul), dar tine steagul sus.
Nu ai ce sa faci, trebuie sa recunosti valorile.
Asa sunt astia mai zaluzi si frustratzi, lasa pe cunoscatori sa comenteze la obiect.
Daca e tot VW, incercati macar un Passat CC, Variant-ul e chiar vechi si scump.
E tipic romaneasca toata prosteala asta....adica romanu' se pricepe la toate...si politica, si fotbal si cultura si lectii de viata si nu in ultimul rand masini, iar adevaratele cunostinte auto le au "experimentatii" piloti de curse de pe drumurile patriei.
O tara plina de incultura si bagatori de seama, care in afara de a zgarmani c*c*tu nu sunt in stare de nimica !!!
Laguna a fost recunoscuta pt o stabilitate impecabila si materiale de tip premium, asa ca sezi bland !
Intr-un test comparativ A4-Laguna-seria 3, chiar germanii plaseaza Laguna pe locul 2.
Abenteuer Auto - Vergleichstest Audi vs. BMW vs. Renault
Cand o sa ai o masina americana atunci poti comenta,dar nu la drive test,sa o intretii vreo 2 ani ! Atunci iti vei raspunde singur la intrebare care este diferenta intre aceste 2 marci care nici macar nu sunt din aceiasi clasa !Banuiesc ca joci bine Need For Speed !! Numai bine
Pasatu asta e varza la finisare!
Performantele sunt aceleasi cu noua generatie!