Joi, 24.07.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
În clasa mică, lupta între modele concurente este acerbă. Majoritatea constructorilor propun cel puţin un model în aceast segment, fiind unul dintre cele mai disputate din Europa. Sunt propuse motoare pe benzină de cilindree mică, motoare turbo pe benzină sau dieseluri foarte economice.
Constructorii japonezi au însă ceva în plus de oferit: propulsia hibridă. Deocamdată doar doi producători niponi propun aşa ceva pe piaţa noastră: Toyota şi Honda. Astăzi vom vorbi despre Toyota Yaris Hybrid, cel mai mic model cu propulsie hibridă (motor termic+motor electric) propus de Toyota alături de deja foarte cunoscutele modele Prius şi Auris Hybrid.
Paranteză: acest test vine la câteva zile înaintea lansării lui Yaris facelift, pe care Automarket îl va testa, textul urmând să fie publicat săptămâna viitoare. Este, deci, un test de adio care vine să anunţe noul model.
Toyota Yaris Hybrid (2012-prezent)
1.5 VVT-i Luna HSD
- Pret de pornire 16.019 €
- Pret model testat 16.019 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Pentru a pune în mişcare modelul Auris Hybrid, Toyota a apelat la motorul de 1.5 litri pe benzină cu patru cilindri, pe care l-a asociat cu un motor electric. Ambele unităţi antrenează puntea faţă pe rând sau în tandem dacă este necesar. Motorul electric este alimentat de un set de acumulatori care sunt încărcaţi de motorul termic sau cu ajutorul energiei recuperate din frânare. Cele două unităţi furnizează o putere combinată de 100 CP. Transmisia este asigurată de o cutie automată CVT ce are un singur raport ce variază în funcţie de necesitate.
Dacă motorul pe benzină şi cel electric fac o echipă aproape perfectă, transmisia nu este punctul forte al acestei maşini. Îţi trebuie ceva timp să te obişnuieşti cu stilul acestei cutii de a ţine motorul la o anumită turaţie pentru a obţine puterea necesară. De asemenea lipsa schimbărilor de treaptă este ciudată. Toyota a renunţat la turometru pentru Yaris Hybrid, montând în locul lui un indicator analog de putere împărţit în trei zone: charge, eco şi power. De asemenea, un martor verde cu indicativul EV se aprinde pe bord atunci când folosim doar propulsia electrică.
Experienţa pornirii şi folosirii acestui automobil este un pic diferită, mai ales dacă nu ai mai avut ocazia să experimentezi un vehicul hibrid. Pornirea se face clasic cu cheia (exista şi cheie inteligentă cu buton de pornire, dar modelul nostru de test nu era dotat cu aşa ceva). Întorci cheia în contact, martorii se aprind şi se sting pe bord şi apoi... linişte. Doar inscripţia "ready" aprinsă ne anunţă că suntem gata de plecare. Luăm piciorul de pe frână şi ne punem în mişcare în cea mai deplină linişte, acompaniată doar de câteva bâzâituri înfundate venite de sub capotă. Dacă avem nevoie de mai multă putere şi accelerăm, motorul pe benzină se va trezi la viaţă cu un mârâit înfundat. Acesta se opreşte la fiecare frânare şi stă oprit până când este din nou nevoie de el. În oraş, cele două surse de putere îşi împart aproape egal sarcina de a mişca din loc modelul Toyota.
Consum
Cifrele oficiale sunt absolut incredibile. Toyota spune că âYaris Hybrid consumă în medie 3.5 litri de carburant pentru fiecare sută de kilometri parcurşi. Apoi, Yaris Hybrid este printre puţinele modele care consumă mai puţin în mediul urban (3.1 litri/100 km) faţă de cifra înregistrată în mediul extraurban (3.5 litri/100 km).
Aveam să experimentăm acest lucru pe propria piele. Yaris Hybrid este un automobil gândit aproape exclusiv pentru uzul în oraş. Aici, cuplul de motoare se înţelege cel mai bine şi lucrează perfect pentru a-ţi oferi cel mai mic consum. În momentul în care ieşim din oraş şi ne întindem la drum, motorul pe benzină face aproape toată munca grea, cel electric nefiind în stare să susţină o viteză constantă de 90 sau 130 km/oră. În aceste condiţii, plus lipsa frânărilor dese care ajută la încărcarea bateriilor, Yaris Hybrid va consuma semnificativ mai mult atunci când este folosită pentru deplasări lungi.
Consumul înregistrat de noi în Bucureşti a fost de 5 litri/100 km, în timp ce pe autostradă acesta a crescut la 6 litri/100 km.
Singurul rival direct pentru Toyota Yaris Hybrid este Jazz Hybrid, dar modelul Honda are cifre oficiale de consum mai mari cu un litru.
Performanţe
Performanţele nu sunt atât de importante pentru un automobil din această clasă, mai ales pentru unul gândit pentru uz aproape exclusiv urban. Pe hârtie, Toyota Yaris Hybrid şi cei 100 CP ai săi sunt suficienţi pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră în 11.8 secunde, în timp ce viteza maximă care poate fi atinsă este de 165 km/oră. Rivalul direct de la Honda accelerează mai lent (12.1 secunde), dar poate atinge o viteză de top mai mare de 175 km/oră. În ansamblul clasei mici, performanţele afişate de cele două modele sunt mediocre.
Interior
Cel mai mare avantaj pe care îl are Toyota Yaris este interiorul foarte spaţios. Gândit pentru a maximiza spaţiul pentru pasageri, habitaclul modelului japonez dă senzaţia de loc foarte aerisit. Pasagerii de pe banchetă au şi ei suficient loc, dar scaunele din faţă nu trebuie culisate foarte mult pentru ca aceştia să stea comod. Interiorul modelului de test, Yaris Hybrid în echiparea Luna, este dominat de plastice negre dure, dar totuşi plăcute privirii, plus o serie de inserţii din plastic gri moale amplasat pe partea superioară a feţelor de uşă şi pe bord. În plus, avem o serie de accente albastre, culoare specifică modelelor hibrid Toyota, sunt aplasate strategic pe levierul cutiei CVT, şi pe volan sub forma cusăturilor. Cele mai multe elemente sunt comune cu modelul Yaris normal, mai ales în partea centrală a consolei unde sunt aplasate ecranul tactil şi comenzile de la climatizarea automată.
Portbagajul pare mic la prima vedere, cu 286 litri, dar acest lucru se datorează faptului că mai există un spaţiu de depozitare sub podea. Volumul portbagajului este identic cu cel al versiunii "normale" Yaris.
Preţ de achiziţie
Din păcate tehnologia hibrid încă nu e cea mai accesibilă. Preţurile pentru automobilele propulsate în acest mod sunt încă mari. Pentru Yaris Hybrid, preţurile încep de la 16.000 euro (TVA inclus). Ca să ne facem o idee despre diferenţa de preţ, trebuie menţionat că preţurile pentru actualul model Yaris încep de la 11.500 euro. Singurul model concurent este Honda Jazz Hybrid, al cărui preţ începe de la 19.500 euro.
Siguranţă
Toyota Yaris a obţinut scorul general de cinci stele la testul EuroNCAP din 2011. Este vorba da modelul Yaris normal, dar cel mai probabil nu ar exista mari diferenţe în cazul modelului hibrid. Actuala generaţie Yaris a înregistrat un scor de 89% pentru protecţia pasagerilor adulţi şi 81% pentru pasagerii copii.
Toyota Yaris Hybrid vine cu şapte airbaguri în dotarea standard: două frontale, două laterale, două cortină şi airbag pentru genunchi. Bineînţeles, lista de sisteme electronice pentru siguranţă este completă şi există inclusiv sistem de asistare la plecarea în rampă.
Ţinută de drum
Toyota Yaris Hybrid este un automobil dedicat uzului urban. Este mediul în care se simte cel mai bine şi, pentru a-i face şi pe pasageri să se simtă confortabil, suspensia a fost reglată pentru confort.
Este dificil să faci sport cu Yaris Hybrid, dar la nevoie se poate mişca destul de agil în traficul urban. Interesant este că diferenţa de greutate între un Yaris normal cu motor pe benzină de 1.33 litri şi un Yaris Hybrid este foarte mică. Hibridul este cu doar 50 de kg mai greu, iar acest lucru este practic insesizabil în comportamentul rutier.
Direcţia este însă destul de ciudată, uneori feedback-ul fiind insuficient, mai ales la viteze mari. Chiar dacă la viteze de oraş şi la mavrele de parcare volanul este foarte uşor şi plăcut, odată cu creşterea vitezei ne-am fi dorit o direcţie mai fermă. Acceleraţiile puternice se simt şi ele un pic artificiale din cauza cutiei CVT, care duce motorul pe benzină în turaţie maximă şi îl ţine acolo atât timp cât solicităm puterea maximă. De asmenea, trebuie menţionat că pedala de frână are un feeling diferit faţă de cea dintr-un automobil normal, cauza fiind sistemul de recuperare a energiei la frânare. Dozarea se face diferit, pedala având nevoie de ceva mai multă forţă faţă de normal.
Vizibilitate
Fiind un automobil cu dimensiuni mici cu un habitaclu aerisit, vizibilitatea este excelentă de jur-împrejur. Ca de obicei, montantul stânga poate jena vizibilitatea la virajele mai strânse de stânga, dar nimic ieşit din comun. Pentru manevrele de parcare, Yaris Hybrid oferă o cameră video pentru marşarier, iar senzorii de parcare sunt disponibili doar ca opţiune.
Tehnologie
Cea mai importantă piesă se tehnologie se află sub capotă. Asocierea dintre motorul clasic pe benzină şi cel electric a atins un nivel de armonie care va creşte odată cu avansul în domeniul bateriilor. Autonomia în mod electric creşte şi deja Yaris Hybrid poate circula semnificativ mai mult în mod electric faţă de un Prius de acum trei-patru ani. Toyota construişte automobile cu propulsie hibridă de mai bine de 15 ani şi a acumulat ceva experienţă în acest domeniu. Exceptând cutia CVT, care este poate o soluţie bună, dar nu suficient de rafinată, pachetul total oferit de Toyota este o alternativă bună la un automobil de clasă mică cu motor diesel şi una excelentă la un automobil cu motor pe benzină. Problema principală rămâne însă preţul de achiziţie, semnificativ mai ridicat faţă de un automobil cu propulsie clasică.
La nivel de gadgeturi, Yaris Hybrid oferă un ecran tactil cu o grafică deja cam depăşită, unde sunt afişate informaţii de la computerul de bord, sistemul audio şi sistemul de navigaţie. Între cele două scaune din faţă mai sunt amplasate două butoane care permit rularea doar în mod electric, atât cât bateria o permite, sau în mod Eco, care anesteziază răspunsul acceleraţiei pentru a eficientiza şi mai mult modul de rulare.
Mai trebuie menţionat şi ştergătorul unic cu braţ cu mişcare complexă, un sistem inedit în clasa mică. Chiar şi spălătorul de parbriz este integrat în braţul ştergătorului, o idee preluată de la ştergătoarele de camioane sau autocare.
Design
Toyota Yaris Hybrid are la bază designul japonez al modelului Yaris, dar poate fi uşor recunoscută datorită unor elemente schimbate faţă de modelul normal. Sigla Toyota are în spate fundalul albastru, semnătura clasică a modelelor hibrid în gama japonezilor. Farurile au lumini de zi LED, iar stopurile sunt total diferite, folosind un şir de LED-uri roşii în loc de stopurile cu becuri clasice. Privite pe timp de zi, stopurile par albe total, ceea ce conferă un aspect futurist modelului Toyota.
Ne-a placut
- Consum redus de carburant
- Silenţioasă
- Mod electric extins
Nu ne-a placut
- Cutia CVT
- Feelingul în pedala de frână
Date tehnice - Toyota Yaris Hybrid (2012-prezent) 1.5 VVT-i Luna HSD | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Toyota
-
Constructorul japonez de automobile anunță că prototipurile Hilux, alimentate cu hidrogen, au ajuns în faza demonstrativă. Tehnologia va putea fi regăsită pe modelele de serie până în 2026-2027. (Sambata, 08 Iunie)
-
Constructorul nipon de automobile marchează trei decenii de la debutul modelului RAV4. Până în prezent au fost comercializate peste 14 milioane de exemplare la nivel global. (Vineri, 31 Mai)
-
În cadrul unui eveniment special, noua generație Toyota C-HR a debutat oficial pe piața din România. Prețurile încep de la 33.688 de euro. (Luni, 04 Martie)
-
Potrivit celor mai recente informații, Toyota GR86 și Subaru BRZ vor fi retrase de pe piața europeană în 2024. De vină ar fi noua legislație cunoscută sub denumirea GSR2. (Miercuri, 07 Februarie)
-
Divizia Toyota din Australia anunță un nou facelift pentru a opta generație Hilux. Este încă incert dacă noutățile, inclusiv o motorizare diesel mild-hybrid, vor fi preluate de versiunea comercializată în Europa. (Joi, 01 Februarie)
Cat depre frana...la Prius e diferita, mult mai usoara, extrem de incisiva si dupa ce te obisnuiesti cu ea e chiar placut sa constati ca masina se opreste la un simplu gest. :)
Cat despre consum....mi se pare mai mult decat rezonabil. Tinand cont de silentiozitate e preferat unui diesel. Feelingul nu e acelasi, CVT parca chinuie motorul clasic, depasirile in forta trebuie pregatite dar e bine asa....oferta e larga si ai de unde alege.
Propun să aşteptăm face-liftul cînd îi vor pune un cordon cu ştecher pentru priză, un motor diesel în trei cilindri şi îmbunătăţirea ca acest motor să poată cu cilindrii alternativ.
Iar pentru ecologişti propun ca îmbunătăţire să fie dotat cu un separator de energie electrică care să oprească alimentarea atunci cînd energia electrică este produsă în centralele atomice.
Si ai aproape garantat un consum de 10% in oras.
la un calcul simplu,un roman obisnuit care tine masina 7 ani si face in jur de 20000 km/an iese binisor in castig.