Luni, 05.08.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Toyota RAV4 este unul dintre primele SUV-ul compacte care au apărut pe piaţă. De acest model mă leagă multe amintiri, conducând de-a lungul ultimilor 12 ani toate generaţiile care au existat. RAV4 a fost mereu unul din SUV-urile preferate de români, tocmai pentru că arată bine, este fiabil şi îşi face treaba fără mari bătăi de cap. De la a doua generaţie încoace, designul a fost păstrat cumva în aceleaşi linii, ceea ce a contribuit la pierderea în anonimitate. Dar odată cu actuala generaţie, a patra, Toyota a îndrăznit să rupă tiparele şi să creeze un RAV4 care să atragă din nou atenţia. A reuşit acest lucru, dar, şi mai important, a reuşit să creeze din nou un automobil complet. Şi încă ceva: RAV4 împlineşte anul viitor 20 de ani existenţă. Timpul trece. Repede.
Toyota RAV4 (2013-2015)
2.2 D-4D 150CP 4x4 Man Luxury
- Pret de pornire 26.132 €
- Pret model testat 35.472 €
- Taxa auto 314 €
Motor / Transmisie
Primul contact pe care l-am avut cu noul RAV4 în România a fost cu versiuna pe benzină de 150 CP. Mircea a pus-o la încercare şi s-a arătat nemulţumit de cutia automată CVT care reuşea să penalizeze orice perfomanţă a motorului. Am avut şi eu ocazia să conduc acest model şi nu pot să înţeleg de ce japonezii insistă cu acest tip de transmisie în loc să se îndrepte spre mult mai rafinatele cutii automate cu două ambreiaje. Oricum, benzina nu i se potriveşte modelului RAV4. Poate doar dacă am trăi în America. Dar cum nu este cazul, majoritatea clienţilor care vor alege acest SUV vor prefera un sănătos propulsor diesel. Şi de cele mai multe ori o cutie de viteze manuală cu şase trepte. Şi culoarea exterioară argintie. Pentru că este cea mai rezistentă la praf. Adică exact modelul nostru de test.
Avem în faţă o Toyota RAV4 2.2 D-4D de 150 CP. Tracţiune integrală permanentă şi cutie de viteze manuală cu şase trepte. Un propulsor cu suficient cuplu, 340 Nm la 2.000 rpm, pentru a face din RAV4 un automobil care se mişcă dezinvolt indiferent de tipul drumului pe care rulează. Cei 150 CP sunt atinşi la 3.600 rpm, iar cutia cu şase trepte îşi face bine treaba. Mai puţin treapta întâi care este etajată foarte scurt. Nu este un propulsor excesiv de zgomotos şi se potriveşte la fix cu caracterul acestui automobil. Deci, dacă vă tentează noul RAV4, acesta este motorul pe care trebuie să îl alegeţi.
Consum
Şi pentru a ne convinge de faptul că avem în faţă un RAV4 demn de alegerea unui client, am parcurs cu el 700 de kilometri. Am plecat din Bucureşti către Sibiu pe clasicul DN1, apoi am şerpuit prin aglomerata Vale a Prahovei pentru ca apoi să ieşim de pe drumurile principale alegând varianta Pârâul Rece, Zărneşti, Poiana Mărului, Făgăraş. Cu un stil de mers normal, fără a forţa nota, RAV-ul a încheiat ziua la Sibiu cu un consum mediu de 6.5 litri/100 km. Consumul oficial extraurban este anunţat la 5.0 litri/100 km, deci putem spune că s-a descurcat mai mult decât onorabil. La întoarcere am ales Transfăgărăşan-ul într-o zi de duminică, apoi autostrada Piteşti-Bucureşti. Rezultat? Consum mediu 7.0 litri/100 km. În Bucureşti consumul a crescut până la 7.4, dar probabil ar mai fi crescut într-o zi aglomerată.
Dacă ne uităm şi în curtea concurenţei, doar Mazda CX-5 echipată cu un motor diesel similar de 2.2 litri raportează un consum oficial mediu mai mic, de doar 5.2 litri, faţă de cei 5.7 litri cât scrie în fişa tehnică a modelului RAV4.
Performanţe
Noul RAV4 diesel nu stă rău deloc nici aici. Cei 150 CP şi mai ales cuplul de 340 Nm dau mult zvâc, indiferent de treaptă. Maşina urcă cu dezinvoltură pe serpentine - în limita ruliului demn de zona SUV-urilor - iar depăşirile se fac cu o plăcere deosebită. Acceleraţia de la 0 la 100 km/oră se execută în 9.6 secunde, iar viteza maximă pe care o poate atinge acest model este de 190 km/oră.
Nu sunt multe SUV-uri din acest segment care pot accelera până la 100 km/oră în mai puţin de 10 secunde. În afară de RAV4, mai avem Mazda CX-5 2.2 CD cu 9.4 secunde, Honda CR-V 2.2 i-DTEC cu 9.7 secunde şi Opel Antara 2.2 CDTi cu 9.9 secunde.
Interior
Interiorul noului RAV4 are un atu foarte important: este extrem de spaţios. Atât în faţă, cât şi pe bancheta din spate, dar şi în portbagaj. Acesta din urmă înghite 547 litri de bagaje, fiind lat şi adânc. În plus, accesul este acum mai facil, Toyota renunţând la hayonul cu deschidere laterală în favoarea unuia clasic, în cazul nostru acţionat electric.
Însă Toyota continuă să insiste cu câteva elemente desprins parcă din habitaclul unui automobil din 1980. Ceasul digital cu micile lui butoane de reglaj şi sistemul de indicare pentru senzorii de parcare fac o notă extrem de discordantă cu restul comenzilor din habitaclu. Păcat, pentru că în rest avem un interior interesant şi plăcut.
Planşa de bord este clară, cu indicatoare mari, iar display-ul central afişeaz cu o grafică decentă informaţii de la sistemul de navigaţie, computerul de bord, sau sistemul audio. Materialele folosite sunt moi, mai ales tapiţeria de pe bord, dar mai există plastice cu aspect mai ciudat. Nu este un interior care să te lase cu gura căscată de fiecare dată când intri în habitaclu, dar este funcţional şi plăcut, aşa că este un loc unde poţi petrece multe sute de kilometri.
Preţ de achiziţie
La capitolul preţ de achiziţie, Toyota a fost mereu cu un pas peste concurenţă. Automobilele produse de japonezi nu a fost niciodată ieftine, dar diferenţa de preţ a fost justificată prin fiabilitate. RAV4 nu face excepţie. Preţurile pentru a patra generaţie a acestui model încep de la 26.132 euro, TVA inclus şi pot ajunge până la 39.900 euro. Versiunea testată de noi a costat 35.472 euro, fiind vorba de nivelul de echipare Luxury.
Concurenţii japonezi au preţuri similare: dacă alegem Mazda, Nissan sau Honda, preţul se învârte între 32.000 şi 38.000 euro. În schimb, un Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium de 140 CP costă 29.300 euro. Iar o Kia Sportage 2.0 CRDi 4WD de 136 CP costă 23.396 euro.
Siguranţă
Toyota pune un accent important pe siguranţa pasagerilor, iar acest lucru se reflectă în testele de impact efectuate de către EuroNCAP. Noul RAV4 a fost testat într-una din sesiunile de anul trecut şi a obţinut scorul general maxim de cinci stele. Gradul de protecţie al pasagerilor adulţi a fost de 89%, iar cel al pasagerilor copii de 82%. Pietonii sunt protejaţi în procent de 66%.
Bineînţeles, Toyota RAV4 vine cu şapte airbaguri în echiparea de serie, inclusiv airbag pentru genunchii celui de la volan.
Ţinută de drum
Toyota RAV4 este un SUV pentru şosea, dar care poate fi folosit cu succes şi pe drumuri de macadam sau drumuri de proastă calitate. Nu este un automobil gândit pentru off-road extrem. Mediul său preferat este şoseaua naţională, acolo unde poţi parcurge mulţi kilometri fără să îţi pese prea mult de fiecare gropiţă sau denivelare din asfalt. Ţinuta de drum este reglată spre confort, caroseria având o mică doză de ruliu şi tangaj, dar totul foarte bine dozat. În ceea ce priveşte direcţia, persistă un feeling artificial, dar senzaţia este mai bună faţă de cea pe care am experimentat-o în versiunea cu motor pe benzină. Probabil reglajul fin diferă între cele două versiuni.
Vizibilitate
Nu prea ai ce să reproşezi noului RAV4 la acest capitol. Designerii şi inginerii japonezi şi-au făcut bine treaba şi au dotat noul model cu suprafeţe vitrate generoase. Parbrizul şi luneta sunt suficient de mari pentru a oferi o vedere amplă asupra traficului. Poziţia de condus este înaltă, dar mai bine poziţionată faţă de generaţia anterioară. Gabaritul maşinii nu este foarte mare, fiind destul de uşor să de obişnuieşti cu dimensiunile şi să parchezi fără probleme. Pentru a facilita manevrele, Toyota a dotat maşina cu senzori de parcare în spate, plus o cameră de luat vederi.
Tehnologie
Toyota şi-a dotat noul RAV4 cu suficiente gadgeturi şi sisteme demne de acest secol. Mai important, comenzile sunt amplasate corect, în apropiere de cel de la volan. Mufa USB este amplasată sub consola centrală, uşor de accesat de pasagerii faţă, dar ferită de privirile indiscrete. Avem apoi un display central tactil care centralizează informaţiile primite de la sistemul de navigaţie, cel audio, climatizare şi computer de bord, iar pe volan avem comenzi pentru telefonul conectat prin bluetooth şi pilot automat. Lipseşte, în mod suprinzător, un sistem Start-Stop.
Avem însă un buton Sport ascuns sub consola centrală, iar acesta ascute răspunsul acceleraţiei atunci când avem nevoie de un SUV mai agil. Diferenţa este însă destul de mică, aşa că mai pe toată perioada testului butonul a rămas neapăsat. Lipsesc însă sisteme pe care alţi constructori au început să le folosească din ce în ce mai des la capitolul siguranţă: frânarea automată sau avertizarea în caz de părăsire accidentală a benzii de rulare.
Design
Aici, părerile sunt împărţite. Personal, nu am fost foarte încântat când am văzut fotografiile cu a patra generaţie RAV4. În realitate lucrurile stau mai bine. Mult mai bine. Faţa este chiar interesantă, cu un design fluid şi agresiv în acelaşi timp. În spate, designul este mai ciudat, stopurile fiind amplasate un pic cam prea sus, dar per total noul Rav4 este o apariţie interesantă. Concurenţa a ridicat ştacheta mult, segmentul SUV-urilor compacte fiind mai populat ca niciodată. Însă Toyota Rav4 în întruchiparea ei diesel rămâne un model de referinţă în acest segment.
Ne-a placut
- Motor diesel competent
- Consum redus
- Interior spaţios
Nu ne-a placut
- Unele plastice
- Cutie manuală etajată scurt
- Lipsa sistem start-stop
Date tehnice - Toyota RAV4 (2013-2015) 2.2 D-4D 150CP 4x4 Man Luxury | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Toyota
-
Constructorul japonez de automobile anunță că prototipurile Hilux, alimentate cu hidrogen, au ajuns în faza demonstrativă. Tehnologia va putea fi regăsită pe modelele de serie până în 2026-2027. (Sambata, 08 Iunie)
-
Constructorul nipon de automobile marchează trei decenii de la debutul modelului RAV4. Până în prezent au fost comercializate peste 14 milioane de exemplare la nivel global. (Vineri, 31 Mai)
-
În cadrul unui eveniment special, noua generație Toyota C-HR a debutat oficial pe piața din România. Prețurile încep de la 33.688 de euro. (Luni, 04 Martie)
-
Potrivit celor mai recente informații, Toyota GR86 și Subaru BRZ vor fi retrase de pe piața europeană în 2024. De vină ar fi noua legislație cunoscută sub denumirea GSR2. (Miercuri, 07 Februarie)
-
Divizia Toyota din Australia anunță un nou facelift pentru a opta generație Hilux. Este încă incert dacă noutățile, inclusiv o motorizare diesel mild-hybrid, vor fi preluate de versiunea comercializată în Europa. (Joi, 01 Februarie)
Si atentie la dezacordul dintre subiect si predicat, autorule!
Motorul e mai mare cu 0,2 cmc decât ar trebui, deci taxe mari. Preţul cam condimentat!
Concurența scoate lejer minim 163 cp dintr-un motor de numai 2 litri.
Nu imi place deloc. Mai bine as cumpara ceva de la concurenta. Pana si Hyundai ix35 arata mai bine.