Joi, 24.05.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Puţină istorie interesantă. Acum fix 50 de ani, un producător japonez încerca marea cu degetul şi începea dezvoltarea unui model sportiv care îşi propunea să se ridice la nivelul constructorilor cu nume din Europa: S800. Toyota a produs 3131 de exemplare, dar toate au fost vândute în Japonia. A urmat, apoi, Toyota 2000GT. Construit în 1967, noul model era un coupe cu linii fantastice care avea motor frontal şi roţi motrice spate. A fost prima maşină japoneză care a arătat că mărcile din Ţara Soarelui Răsare pot dezvolta maşini originale şi atractive. Cu 351 de maşini produse, Toyota s-a asigurat că 2000GT va intra în galeria modelelor sport de colecţie. Au urmat, apoi, Celica şi Supra, modele care nu mai au nevoie de nicio prezentare şi care au subliniat şi mai mult implicarea mărcii în zona sport a modelelor de stradă.
Dăm pe repede-înainte până în 2006. Subaru şi Toyota semnează un contract de colaborare, iar cele două mari companii nipone se pun de de acord să dezvolte o sportivă pură. Nu ceva ieşit din comun, ci un model care să readucă sportivitatea în gama Toyota, una care s-a concentrat recent pe modele eco de familie, şi care să reconfirme poziţia Subaru în lumea auto. Rezultatul: Toyota GT86 şi Subaru BRZ, modele a căror alură aminteşte de cele două maşini-pionier din anii '50-'60. Am avut ocazia de a testa noul GT86 pe şoselele de lângă Barcelona şi pe circuit şi vă povestim mai jos de ce Toyota reuşeşte să revină în segmentul sportiv cu o maşină care readuce pasiunea în gama japonezilor.
Toyota GT86 (2012-2015)
2.0 Boxer 200CP 6MT
- Pret de pornire 32.800 €
- Pret model testat 32.800 €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
Pentru a înţelege mai bine despre ce tip de model vorbim, primul lucru pe care trebuie să-l aflaţi este faptul că GT86 este un coupe cu 2+2 locuri de dimensiuni compacte, deci mult mai mic decât pare în fotografii. Vorbim, practic, de o compactă coupe de doar 1230 de kilograme care se bate cu VW Scirocco şi cu Peugeot RCZ, dar care vine cu propulsie spate şi care îşi propune să readucă sportivitatea adevărată la suprafaţă, fără a exagera cu un motor enervant de mare.
Sub capotă se află un motor boxer de 2.0 litri de provenienţă Subaru combinat cu un sistem de injecţie D-4S dezvoltat de Toyota. Un motor aspirat - o raritate pe care am primit-o cu braţele deschise - şi o cutie manuală cu şase trepte pe care o recomand în faţa celei automate. 200 de cai putere, o cifră care poate părea mică la prima vedere, dar care, combinată cu masa proprie de doar 1238 de kilograme ale modelului japonez, reuşeşte să îi imprime maşinii un caracter aparte.
La volan nu simţi explozie. Nu despre asta e vorba. Învaţă însă să apeşi liniar pedala de acceleraţie, iar cei 200 de cai atinşi la 7000 de rotaţii pe minut te vor pune pe asfalt aşa cum puţine maşini reuşesc. Cutia este una dintre cele mai scurte pe care le-am întâlnit pe modelele de stradă, dar fără a forţa o apropiere mult prea mare de o maşină de circuit.
"Mulţi rivali vin cu turbine, cu motoare puternice şi cu roţi mari. Maşinile sport de astăzi îşi controlează propriul comportament, devenind astfel maşini plictisitoare", spun japonezii, explicând logica unui astfel de motor pe o maşină sport. Da, există sportivitate şi la 200 de cai putere, totul e să dai de o maşină care înţelege să fie sportivă prin comportament, nu prin motor. O logică old school de care personal m-am îndrăgostit.
Consum
Un motor aspirat aruncat în luptă între o armată de motoare turbo nu are cum să atenteze la locul întâi la capitolul consum. Datele tehnice oferite de Toyota ne arată că GT86 în versiunea cu transmisie manuală consumă 7.8 litri/100 km, cu 0.4 litri mai mult decât penultimul model clasat în acest clasament în segmentul sport compact, VW Scirocco 2.0 TSI.
În viaţa reală, pe şosele virajate de munte în care maşina se simte în largul său, Toyota GT86 reuşeşte un consum care variază între 7.5 litri la rularea relaxată şi 10 litri dacă încerci să scoţi maximum din ea.
Performanţe
"Nu am făcut această maşină pentru a fi cea mai rapidă sau pentru a bate recorduri de acceleraţie. GT86 este pur şi simplu o maşină sportivă prin sine, nu prin motor" este mesajul pe care ni l-au transmis oficialii japonezi în discuţiile pe care le-am avut la Barcelona. Şi au dreptate. În ambele sensuri. GT86 face 0-100 km/h în 7.6 secunde, fiind cel mai lent model dintre grupul din care mai fac parte Audi TT, VW Scirocco şi Peugeto RCZ. Cu toate astea, niciuna dintre cele patru maşini nu reuşeşte să se comporte pe viraje aşa cum o face GT86. Dar despre asta vom vorbi puţin mai jos, la capitolul Ţinută de drum.
Interior
Interiorul lui Toyota GT86 este un amestec de sportivitate, culoare şi materiale care variază de la calitate maximă la spartan. Imediat după ce te aşezi pe scaunul şoferului, observi volanul ceva mai mic decât cel al altor modele ale mărcii şi sigla stilizată 86 de pe centrul volanului care ia locul clasicului logotip Toyota. Semn că te afli într-o maşină specială. Ai pedalier din aluminiu, iar ambianţa generală este una izolată, intimă şi plăcută datorită paletei de culori folosite: negru amestecat cu roşu aprins.
Scaunele sunt profilate sportiv şi îţi oferă tot sprijinul lateral necesar de care ai nevoie - şi ai nevoie! - pe virajele abordate cu aplomb. Ai la dispoziţie o tapiţerie mixtă piele/stofă interesantă, dar modelul pe care l-am testat avea scaunele acoperite cu un material textil simplu perfectibil la nivel vizual şi tactil. Ai scaune şi în spate în caz că ai neapărată nevoie, dar acestea le sunt dedicate mai ales copiilor şi vin chiar cu un sistem de ancorare Isofix foarte util părinţilor cu apucături sportive. În rest, în centrul bordului stă un ecran tactil care pe modelul testat era animat de sistemul de navigaţie, iar butoanele sunt orientate astfel încât cel de la volan să le poată vedea şi aborda cu uşurinţă. Există şi elemente care au rămas în urma anului 2012, cum ar fi ceasul digital de pe bord care aminteşte de epoca pre-2000.
O surpriză plăcută a fost portbagajul. Deşi vorbim de un coupe compact care are patru locuri, zona pentru bagaje este ciudat de încăpătoare. Nu e înaltă, dar cei de la Toyota susţin că poţi depozita fără probleme patru roţi de rezervă dacă rabatezi scaunele din spate.
Preţ de achiziţie
Toyota ne-a oferit deja preţul de pornire pentru GT86 în România: 32.800 de euro cu TVA inclus. Normal, coupe-ul japonezilor este mai ieftin decât Audi TT şi, poate la fel de normal, are un preţ de pornire mai mare decât cel al unui Scirocco cu motorizare echivalentă sau al unui RCZ. Ce nu au ceilalţi, însă, este o echipare de bază foarte bogată. Deşi nu există însă listele oficiale de opţiuni pentru piaşa din România, oficialii Toyota ne-au asigurat că diferenţa de preţ dintre GT86 şi rivalii mai ieftini este acoperită cu vârf şi îndesat de opţiunile deja disponibile pe modelul japonez. Având în vedere că în versiunea Premium vorbim ed o maşină a cărei singură opţiune adiţională este sistemul de navigaţie, nu putem decât să aşteptăm cu încredere listele oficiale de opţiuni.
Siguranţă
Lista de elemente de siguranţă disponibile pe Toyota GT86 este mare şi pare completă. Pe lângă cele 7 airbag-uri în standard, vorbim de ABS cu EBD şi Braking Assist, de un diferenţial cu alunecare limitată, de un sistem de control al stabilităţii şi de control al tracţiunii, de cruise control şi de centuri pretensionate şi cu limitator de forţă pentru şofer şi pasageri. EuroNCAP nu a pus încă la treabă modelul japonez, dar pariem pe un rezultat excelent având în vedere antecedentele mărcii la testele de siguranţă.
Ţinută de drum
Toyota GT86 a fost făcută pentru şosea. Sau pentru circuit, în cazul în care aveţi la dispoziţie destui bani pentru a vă construi unul adevărat în România. Modelul japonezilor iese clar în evidenţă în faţa rivalilor printr-un comportament dinamic echilibrat şi neutru. O maşină destinată şoferului, o maşină care nu a fost creată pentru a te duce sec din punctul A în punctul B, ci pentru a-ţi lăsa amintiri plăcute între cele două repere.
Direcţia este corectă şi îţi imprimă feedback-ul corect, chiar dacă uneori pare îngerunată artificial. Nu ai însă probleme de adaptare, iar primul viraj îţi arată exact ce vrea maşina asta să exprime. În funcţie de modul de rulare pe care îl doreşti (VSC Sport este dedicat circuitului, de exemplu), GT86 iese din limitele conservatorismului european şi ne arată de ce japonezii sunt nebuni după modelele sport din deceniile trecute. Botul maşinii urmează perfect trasa pe care i-o imprimi, dar spatele profită de propulsie şi se aşează aşa cum vrei pentru a prelua trasa, pentru a scăpa jucăuş în viraj sau pentru a se aşeza pentru un drift adevărat, în care toate cele patru roţi pleacă pentru a te face să simţi ca-n filmele cu raceri. Limitele dintre cele trei comportamente sunt clare mai ales datorită centrului de greutate mult coborât şi le simţi imediat, astfel că după două 15 minute de încordare simţi că GT86 este o extensie a ta şi te relaxează plăcut la volan.
Suspensiile lui GT86 nu aduc nimic spectaculos în peisajul tehnic al anului 2012, dar suspensiile McPherson pe faţă şi Double Wishbone cu bară stabilizatoare pe spate combinate cu o distribuţie perfectă a maselor faţă/spate (53/47 reprezintă echilibrul perfect pentru o maşină sport cu motor frontal şi propulsie spate, spun inginerii japonezii) determină un caracter echilibrat. Maşina poate fi condusă fără probleme pe şosea sau în oraş şi nu trebuie să-ţi faci griji dacă nimereşti câte o groapă mioritică. Vei simţi, dar nu vei fi bun de operaţie.
Un detaliu colorat: pneurile de pe GT86 sunt aceleaşi de pe Prius, inginerii Toyota susţinând că nu au dorit să-şi lase "copilul" pe mâna pneurilor de performanţă din simplul motiv că elementul sportiv este prezent indiferent de "gume".
Vizibilitate
Având experienţele anterioare ca exemple neplăcute din punctul de vedere al vizibilităţii, mă aşteptam ca GT86 să-mi ofere un nivel de vizibilitate foarte redus, aproape inexistent la nivelul lunetei. Pentru că zona vitrată posterioară a reprezentat dintotdeauna clasica "jertfă" adusă de ingineri designerilor când vine vorba de modele sport compacte. Am fost însă surprins plăcut.
Oglinda retrovizoare centrală este pur şi simplu "umplută" cu luneta de dimensiuni mari (la acest sentiment contribuie şi lipsa tetierelor pentru scaunele din spate), astfel că nu ai absolut nicio problemă în încercarea de acomodare cu maşina. Chiar dacă stai foarte jos - scaunele au fost şi ele coborâte pentru un centru de greutate demn de o sportivă iar poziţia este cu 7 milimetri mai joasă decât cea de pe un Porsche Cayman, vezi bine atât spatele, cât şi extremităţile din faţă ale maşinii, astfel că parcarea e o chestiune care nu trebuie reînvăţată pe GT86. O mare surpriză plăcută din partea celor de la Toyota.
Tehnologie
Tehnologic, modelul japonezilor nu iese în evidenţă prin găselniţe futuriste, dar nici nu retrogradează în comparaţie cu rivalii din segment. Un model echilibrat la acest capitol, GT86 îi oferă celui de la volan necesarul şi puţin mai mult decât atât pentru ca viaţa în habitaclu să fie una plăcută. Sistemul audio este Toyota Touch, cunoscut de pe restul gamei japonezilor, şi implică un monitor touchscreen de 6.1 inch, şase difuzoare şi conectivitate USB/AUX. Avem cruise control în standard, un sistem de navigaţie care nu ne-a făcut probleme pe drumurile deluroase din Spania şi buton de pornire fără cheie. Sistemul de climatizare este bi-zonă şi este standard în nivelul superior de echipare testat de noi.
Lista se încheie aici, dar e interesant de notat că Toyota subliniază în comunicatul oficial că interiorul a fost dezvoltat astfel încât toate elementele tehnologice să dispară la nevoie pentru ca cei care au nevoie de maşină pe circuit să integreze în structura de rezistenţă un roll cage.
Design
E greu de notat noul Toyota GT86 la capitolul design. Dar e interesant de ştiut că, în momentul în care oamenii din echipa Toyota lucrau la liniile modelului, în sala în care se construia modelul din lut a fost adus un exemplar al lui 2000GT pentru a servi drept inspiraţie. "Nu trebuie să preluaţi nimic de la el, trebuie doar să-l priviţi din când în când în pauze" a fost mesajul şefilor Toyota către designeri.
La final, a ieşit un coupe autentic, cu alură dinamică şi caracter individual subliniat clar, dar care nu iese în evidenţă foarte tare la nivelul detaliilor. Poate ar mai fi trebuit lucrat la stopuri şi blocurile optice frontale, poate că grila ar fi trebuit revizuită. Poate că logo-ul "86" stilizat (care, printre altele, induce ideea unor roţi în drift) ar fi putut fi ceva mai clar, pentru că există destule şanse ca mulţi să vadă doar "GT" pe posteriorul modelului japonez. Partea bună este că, până să ajungi la aceste detalii, vei fi atras de siluetă, iar aceasta nu e deloc rea. Apropo, dacă ajungeţi în faţa listei de opţionale pe care să le comandaţi pe GT86, alegeţi cu încredere nuanţa exterioară Metallic Fusion Orange. E cea care pune cel mai bine în evidenţă formele maşinii.
Ne-a placut
- Comportament dinamic interesant
- Alură sportivă
- Transmisia manuală
- Feeling general fun
Nu ne-a placut
- Unele materiale de la interior
- Performanţe şi consum modeste
Date tehnice - Toyota GT86 (2012-2015) 2.0 Boxer 200CP 6MT | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Toyota
-
Constructorul japonez de automobile anunță că prototipurile Hilux, alimentate cu hidrogen, au ajuns în faza demonstrativă. Tehnologia va putea fi regăsită pe modelele de serie până în 2026-2027. (Sambata, 08 Iunie)
-
Constructorul nipon de automobile marchează trei decenii de la debutul modelului RAV4. Până în prezent au fost comercializate peste 14 milioane de exemplare la nivel global. (Vineri, 31 Mai)
-
În cadrul unui eveniment special, noua generație Toyota C-HR a debutat oficial pe piața din România. Prețurile încep de la 33.688 de euro. (Luni, 04 Martie)
-
Potrivit celor mai recente informații, Toyota GR86 și Subaru BRZ vor fi retrase de pe piața europeană în 2024. De vină ar fi noua legislație cunoscută sub denumirea GSR2. (Miercuri, 07 Februarie)
-
Divizia Toyota din Australia anunță un nou facelift pentru a opta generație Hilux. Este încă incert dacă noutățile, inclusiv o motorizare diesel mild-hybrid, vor fi preluate de versiunea comercializată în Europa. (Joi, 01 Februarie)
@ft86: vrei sa mergi la liniute pe autostrada cu familia ? =))
@momo, de ce compari preturile din State cu preturile din Europa?si un seria 5 costa 50 000$ in State si la noi e 50 000 de euro!Nu ne place dar asta este!
Vorbim de un motor aspirat ca are cuplul maxim sus in ture! Daca cei de la Subaru faceau primele 2-3 raporte cat mai scurte pentru un cuplu la roata mai mare si implicit o acceleratie mai rapida, aparea problema unui consum foarte mare in uzul de zi cu zi in traficul urban. Pana la urma masina trebuie sa ramana cat mai practica pentru omul de rand(adica un compromis optim intre performante si consum). Multa bafta!
SUPER TARE TATA.
Astept insa cu nerabdare un test cu STI sedan 2012.
Am facut referire la modul de exprimare , nu la cutia de viteze.