Marti, 08.11.2011
- Comenteaza
- Trimite pe:
Renault este un constructor cunoscut pentru confortul modelelor sale şi pentru economia de carburant a motoarelor dCi. Grand Scenic nu face excepţie, fiind unul dintre cele mai economice modele din segment, punctând favorabil şi la capitolul preţ de achiziţie. Deşi nu este fanul serpentinelor, te duce la destinaţie fără dureri de spate, iar modularitatea banchetei din spate este de apreciat. Renault a pariat totul pe confort şi preţ. Este suficient?
Renault Grand Scenic (2009)
1.5 dCi 110CP M6 Privilege
- Pret de pornire 17.100 €
- Pret model testat 20.600 €
- Taxa auto 219 €
Motor / Transmisie
Grand Scenic urmează să primească un 1.6 dCi în gamă, pentru a înlocui vechiul 1.9 dCi. Între timp, "tradiţionalul" 1.5 dCi se ocupă de partea entry-level în gama de motorizări diesel. Clienţii pot opta şi pentru un motor pe benzină, de 1.6 litri şi 110 CP. Până la debutul unităţii dCi de 1.6 litri, motorul de 1.5 litri rămâne recomandarea noastră.
Propulsorul dezvoltă 110 CP şi 240 Nm, suficient cât să mişte întreaga familie, bagajele şi Grand Scenic-ul aferent. Unul dintre cei care ies în faţă este Ford Grand C-Max, cu al său 1.6 TDCI, care dezvoltă 115 CP şi 285 Nm. Nici francezii de la Peugeot nu se lasă mai prejos, având un HDI de 112 CP şi 270 Nm în ofertă pentru 5008. În timp ce TDCI-ul lui Grand C-Max oferă performanţe bune şi rafinament, dCi-ul lui Grand Scenic se încadrează în normele unui motor diesel convenţional. Volkswagen Touran 1.6 TDI prezintă valori comparabile ale puterii şi cuplului: 105 CP şi 250 Nm.
Sub 1.700 rotaţii pe minut, răspunsul la acceleraţie nu este impresionant, după care motorul începe să se mişte bine. Ne-am înţeles bine cu etajarea cutiei de viteze şi cu indicatorul de schimbare a treptelor. În ceea ce priveşte reprizele, modelul se descurcă agreabil până la o viteză demnă de autostradă, după care nivelul de putere îşi spune cuvântul. Propulsorul se face auzit în habitaclu la ralanti, cu sistemul audio oprit şi la turaţii ceva mai mari.
Consum
Renault Grand Scenic 1.5 dCi are un consum declarat de 4.9 litri la sută în regim mixt. Consumul urban este de 5.8 litri la sută, în timp ce consumul în regim extraurban este declarat la 4.3 litri la sută. Ford Grand C-Max este competitorul cu cea mai bună valoare a consumului declarat, de 4.9 litri la sută pentru motorul 1.6 TDCI de 115 CP. Motoarele HDI ale celor de la PSA aduc un consum mediu declarat de peste cinci litri la sută, valoarea fiind de 5.3 atât pentru 5008, cât şi pentru Grand C4 Picasso. Versiunea 2.0 CDTI a lui Zafira, de 110 CP şi 260 Nm, are un consum mediu de 5.2 litri la sută. Volkswagen Touran are un consum mixt de 5.1 litri la sută. Chevrolet Orlando are un consum mixt declarat la 6 litri la sută, dar acesta are un motor diesel de 2.0 litri şi 130 CP.
În cadrul testului nostru, Grand Scenic a înregistrat un consum urban situat între 5.5 şi 6.0 litri la sută într-un regim economic de condus în oraşul liber. Pe măsură ce mărim tempo-ul şi traficul devine aglomerat, consumul urcă la peste pragul de 7.0 litri la sută, atingând un vârf absolut de 9.5 litri la sută.
Pe autostradă, la 120 km/h în treapta a şasea, Grand Scenic 1.5 dCi afişează 2.500 rpm şi un consum de 8.0 litri la sută. În regim extraurban, modelul are un consum de 5.7 litri la sută. Toate valorile de mai sus sunt obţinute cu instalaţia de climatizare pornită.
Performanţe
Nu poţi să îi ceri unui monovolum performanţe. Pe lângă formele care penalizează coeficientul aerodinamic, modelele din acest segment trebuie să ducă o familie în siguranţă la destinaţie, fără pretenţii de sportivitate. Tocmai de aceea, majoritatea modelelor din segment nu au o viteză maximă de peste 180 km/h şi au nevoie de peste 11 secunde pentru a atinge 100 km/h. Să studiem problema în detaliu.
Renault Grand Scenic 1.5 dCi are nevoie de 12.5 secunde pentru a atinge 100 km/h şi poate atinge 180 km/h. Motorizarea comparabilă a lui Grand C4 Picasso are nevoie de 13.1 secunde pentru aceeaşi manevră şi are o viteză maximă de 181 km/h. Peugeot 5008 are nevoie de 12.3 secunde pentru sprint-ul 0-100 km/h şi poate atinge 183 km/h. Ford Grand C-Max stă în rând cu plutonul, cu 12.3 secunde până la "sută" şi 180 km/h viteză maximă. Versiunea de 110 CP a lui Zafira are nevoie tot de 12.5 secunde pentru a atinge 100 km/h şi are o viteză maximă de 183 km/h. Din păcate pentru cei de la Renault, 1.6 TDCi-ul lui C-Max este şi cel mai economic motor din segment, deci francezii pot miza doar pe confort. Touran 1.6 TDI 105 CP M6 are nevoie de 12.8 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate atinge o viteză maximă de 183 km/h. Cea mai mică motorizare diesel din gama Orlando este un 2.0 de 130 CP, care are nevoie de 10.3 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate să atingă o viteză maximă de 180 km/h.
Interior
Punctul forte al unui monovolum este interiorul, iar Grand Scenic are un interior care se ridică la nivelul aşteptărilor clienţilor acestui tip de modele. Atât consola centrală, cât şi scaunele din spate culisează individual, la fel ca în cazul altor modele din acest segment. Din păcate, culisarea banchetei din spate la poziţia maximă în faţă îl obligă pe şofer să mute consola centrală la poziţia din faţă, ceea ce împiedică accesul la cele două suporturi de pahar de pe podea. Totodată, această schimbare aduce dificultăţi la ridicarea măsuţelor integrate în scaunele din faţă, în cazul în care acestea sunt reglate la nivelul necesar unor pasageri de 1.80 metri înălţime. Pe scurt, nu poţi să te foloseşti la maximum de portbagaj şi să ai cinci adulţi înalţi la bord fără să renunţi la măsuţele din plastic şi la suporturile de pahar.
În ciuda acestor mici probleme de ergonomie, Grand Scenic prezintă un interior cu un nivel bun de calitate pentru preţul său, cu toate că nu toate plasticele de la bord sunt de calitate. Bordul este surprinzător de moale, iar pielea care îmbracă volanul este plăcută la atingere. Scaunele din faţă oferă un nivel decent de suport lateral, cei care doreau un plus de sportivitate fiind lăsaţi fără opţiuni, iar poziţia înaltă la volan este utilă în ceea ce priveşte vizibilitatea.
Portbagajul lui Grand Scenic are un volum de 645 de litri, una dintre cele mai bune valori din segment şi net superior celor 439 de litri ai lui Ford Grand C-Max. Peugeot 5008 se mândreşte cu un portbagaj de 679 de litri. Chevrolet Orlando are un portbagaj de 458 de litri, iar C4 Grand Picasso are 208 litri - în configuraţia cu şapte locuri, care răpeşte o bună parte din portbagaj. Celelalte valori sunt valabile pentru versiunile cu cinci locuri, cu al treilea rând de scaune (dacă există) pliat. Spre deosebire de versiunea 1.9 dCi a lui Grand Scenic testată în 2010, subiectul acestui drivetest nu era echipat cu şapte locuri.
Preţ de achiziţie
Renault Grand Scenic are un preţ de pornire de 17.100 euro cu TVA inclus pe piaţa din România. Versiunea testată de noi, Privilege, are un preţ de pornire de 20.600 euro cu TVA inclus. Astfel, nivelul de echipare de top al lui Scenic împreună cu motorul diesel de 110 CP prezintă un preţ mai bun decât al rivalilor, fiind cu peste 1.000 de euro mai ieftin decât un Grand C-Max (22.750 euro cu TVA inclus pentru Titanium) sau un Grand C4 Picasso comparabil (22.610 euro pentru 1.6 HDI Seduction). Versiunea comparabilă a lui Peugeot 5008 are un preţ de 23.063 euro cu TVA inclus - 1.6 HDI Comfort Pack . Preţul lui Opel Zafira Tourer nu a fost încă dezvăluit.
Există şi monovolume compacte mai ieftine, multe dintre acestea aparţinând concernului VAG. Vorbim de Seat Altea/Altea XL, Skoda Roomster şi Golf Plus. Acestea sunt mai apropiate de compacte decât de monovolumele de segment C, şi prezintă mai puţin spaţiu la interior decât un Scenic. Mai mult decât atât, modularitatea oferită de bancheta din spate a dispărut, iar spaţiul pentru cap nu este la acelaşi nivel cu cel atins de Scenic. Tocmai de aceea, modelele de mai sus nu au fost inclusă în comparaţia directă de la capitolele motor/transmisie, consum şi performanţe. În ceea ce priveşte modelul Touran, acesta are un preţ de 22.697 euro cu TVA inclus în versiunea 1.6 TDI Trendline (nivelul de echipare de bază), ceea ce îl face extrem de scump faţă de Grand Scenic.
Un client care doreşte un monovolum cu un preţ de până la 20.000 de euro poate să opteze şi pentru Chevrolet Orlando. Acesta are un preţ de achiziţie competitiv, cel mai ieftin model gamă având un preţ de pornire de 16.430 de euro cu TVA inclus. Un Chevrolet Orlando 2.0 D de 130 CP costă 19.430 euro cu TVA inclus pe piaţa din România în versiunea de echipare LS Plus.
Siguranţă
Renault este cunoscut pentru nivelul de siguranţă oferit de modelele sale. Constructorul se mândreşte cu numărul de modele din portofoliul său care au primit cinci stele EuroNCAP, aşa că avem aşteptări mari de la Grand Scenic. Modelul a fost testat în 2009 de EuroNCAP şi a obţinut cinci stele. Protecţia ocupanţilor adulţi a fost cotată la 91%, iar protecţia copiiilor a fost cotată la 76%. Performanţele sistemelor de asistenţă au fost cotate la 99%.
În standard, modelul are ABS, airbag-uri frontale şi laterale pentru şofer şi pasager, alături de airbag-uri pentru cap, sistem de control al stabilităţii cu CSV (sistem de control al subvirării), EBD, limitator de viteză şi tempomat şi două puncte de fixare ISOFIX pe bancheta din spate. Centurile de siguranţă din faţă sunt dublu-pretensionate, iar airbag-urile frontale se extind în două trepte.
Ţinută de drum
Renault Grand Scenic este construit pentru confort, iar toate elementele sale spun acest lucru. Fie că vorbim de suportul lateral al scaunelor, de suspensie sau de direcţie, totul îţi sugerează o călătorie relaxată, de multe ore. Partea bună este că nu oboseşti foarte repede la volan, deoarece nu eşti nevoit să depui prea mult efort pentru manevrarea volanului şi nu eşti "în priză" să abordezi virajele cu viteză maximă.
Micile imperfecţiuni ale drumului sunt estompate în linişte, dar gropile mai mari se fac auzite în habitaclu. Totuşi, vorbim de un sistem convenţional de suspensie, fără elemente sofisticate. În cazul în care şoferul abordează un regim de condus mai sportiv, Grand Scenic va prezenta un nivel accentuat de ruliu, cu toate că direcţia va rămâne precisă.
Vizibilitate
Monovolumul încearcă să ofere șoferului un câmp vizual cât mai larg. Senzația de habitaclu aerisit există, mulțumită acoperișului panoramic cu trapă și suprafeței vitrate mari. Oglinzile laterale sunt suficient de mari pentru a observa tot ce se întâmplă în spate, însă montanții posteriori obturează serios capacitățile vizuale ale celui aflat la volan din cauza dimensiunilor. Senzorii de parcare spate salvează situația la manevrele de parcare.
Afişajul central pentru toate informaţiile necesare şoferului este uşor de văzut indiferent de intensitatea luminii solare, doar că este amplasat central şi trebuie să-ţi mişti ochii sau capul ca să-l poţi citi, deci nu mai esti la fel de concentrat la drum cum ai fi fost în cazul unui afişaj convenţional.
Tehnologie
Grand Scenic are sistem de acces cu card, pornire de la buton, sistem de navigaţie, port USB şi AUX, tempomat şi limitator de viteză, senzori de parcare, comenzi pe volan şi alte elemente de acest gen. De remarcat posiblitatea de personalizare a afişajului central, soferul având la dispoziţie fie doar un vitezometru, fie acelaşi vitezometru şi un tahometru digital, fie un vitezometru digital şi un tahometru cu aspect analogic. De asemenea, sunt disponibile mai multe combinaţii de culori ale afişajului, ce pot fi schimbate prin apăsarea unui buton.
Sistemul de climatizare prezintă un senzor de calitate a aerului, dar nu am remarcat o diferenţă sesizabilă faţă de alte modele din segment. Sunt şanse ca efectul său să fie perceput pe termen lung. Dacă Renault vroia ceva special în segment, integrarea sistemului de ionizare a aerului ar fi fost mai interesantă.
Design
Deşi există câteva monovolume compacte cu un design sportiv, Renault mizează în continuare pe un aspect inspirat din Megane, deci cu o faţă controversată şi cu un spate curios. Grand Scenic n-a primit încă vreun facelift, acesta fiind programat abia după debutul lui Megane facelift.
Ne-a placut
- Modularitate scaune spate
- Preţ de achiziţie
- Confort pe drumuri în aliniament
Nu ne-a placut
- Lipsa unui sistem Start-Stop
- Stabilitate viraje
- Nu este oferit în standard cu şapte locuri
Date tehnice - Renault Grand Scenic (2009) 1.5 dCi 110CP M6 Privilege | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Cind vedem versiunea definitiva a articolului??
important e ca a primit nota care a meritat acuma.
Cu un monovolum nu faci demonstratii de forta. Pentru asta exista Megane RS. Important e sa te ajute motorul in depasiri si atat. Aici cutia in 6 trepte si motorul de 110 cp isi fac treaba cu brio.
asta e. poate generatia urmatoare va arata a masina facuta dupa anii 2000
Consumul in regim de autostrada este incredibil de mare. Un coleg a detinut pana de curand un Peugeot307SW cu 1.6i care, la 170km/h papa ~8% ... iar 1.5dci se presupune "economic". Comparativ cu ce s-a mai testat pe la AM asta este cel mai putin eficient la viteze mari ... se compara cu motoare puse pe cinestie ce vapoare :).
Un minus semnificativ, din punctul meu de vedere, pentru aceasta masina faptul ca, la viteza mare, consuma mai mult ca in oras. Ajuta faptul ca nu avem pe unde merge cu 120 sau mai mult, dar daca faci drumuri extraurbane dese este posibil sa-ti blestemi zilele ca nu ai luat o masina cu un motor mai bine croit pentru mers la drum intins.