Drivetest Volvo XC40

2.0 Benzina Turbo (T5) 247CP 4x4 Aut8 Momentum
Volvo XC40 zoom
de Mircea Meşter
Luni, 11.12.2017
Pe teritorii necartografiate

Marca Volvo reprezintă unul dintre exemplele pozitive de dezvoltare din ultimii ani. După ce s-a scuturat de orânduirea Ford, compania americană fiind departe de a înțelege potențialul brandului suedez, Volvo a renăscut cu ajutorul banilor și al încrederii acordate de chinezii de la Geely. Pentru că atunci când intuiești potențial, recrutezi cei mai buni ingineri scandinavi plus o echipă de designeri de top pentru a dezvolta o nouă generație de modele și mișcarea iese, reușești să dovedești că o marcă de top nu are cum să dispară cu un management inteligent. Saab n-a avut norocul ăsta și, din păcate, astăzi vorbim la trecut despre celălalt brand suedez apreciat de fanii din toată lumea.

Cert e că ultimii ani au fost mai mult decât fericiți pentru Volvo. Suedezii își bat recordurile all-time de vânzări an după an, au reușit să facă imposibilul și să bată triada germană într-un segment extrem de popular (XC60 e cel mai vândut SUV din segmentul său în ultimele 3 sezoane) și au dezvoltat o gamă nouă de modele care te fac să te uiți lung după ele pe stradă. 

Ei bine, călătoria a început, de-abia de-acum se transformă în provocare pentru Volvo. Împinși de la spate de reacțiile pozitive ale publicului odată cu lansarea familiei moderne 90 (XC90, S90, V90) și a noului XC60, Volvo intră din această toamnă într-un segment care până acum nu a fost explorat deloc: cel al SUV-urilor compacte urbane. Acolo unde BMW X1 (și mai nou X2), Audi Q3 (și mai nou și Q2), Mercedes-Benz GLA, Range Rover Evoque, Lexus NX sau noul Jaguar E-Pace se luptă pentru întâietate pe listele de achiziție ale clienților. 

Noul XC40 este o provocare în aceeași măsură în care este o încercare foarte dificilă. Asta pentru că, deși la nivel estetic face parte evident din gama Volvo și pare un frate redus ca dimensiuni al SUV-urilor superioare, XC40 este primul model construit pe complet noua platformă CMA (Compact Modular Architecture) pe care Volvo o va utiliza la asamblarea viitoarelor "rude" apropiate din gamă. Nu e încă oficial, dar vorbim probabil de un sedan, de un hatch și de alte derivări logice.

Automarket a avut ocazia de a testa în premieră națională noul Volvo XC40 la Barcelona și vă oferim primele impresii de la volanul celui mai mic SUV din familia modernă Volvo.

Volvo XC40
2.0 Benzina Turbo (T5) 247CP 4x4 Aut8 Momentum

  • Pret de pornire 40.873 €
  • Pret model testat 49.100 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Exercițiu de imaginație: Volkswagen lansează o nouă generație Golf, iar singurele motorizări pe care le puteți cumpăra în momentul lansării sunt cele de performanță: GTD și GTI. Destul de ciudat, nu? Am făcut o paralelă populară pentru a fi înțeleasă de cât mai mulți dintre cititori: exact asta este situația lui XC40 în momentul lansării sale.

Cel mai nou SUV suedez vine pe piață în doar două motorizări: D4 (un diesel 2.0 de 190 CP și 400 Nm) și T5 (o "benzină" 2.0 turbo de 250 CP și 350 Nm). Ambele cu integrală standard, ambele cu automată cu 8 trepte standard. E o situație oarecum atipică pentru un model compact, fie el și SUV, acolo unde grosul vânzărilor este dat de versiunile ceva mai "digerabile" la nivel de consum și chiar și de putere. Pentru că prețul primează, iar în cazul Volvo e aruncată în joc direct artileria grea, cu tot cu prețul de pornire ridicat pe care-l reprezintă aceasta.

Există două explicații oficiale pentru lucrul ăsta. În primul rând, Volvo se confruntă cu o "problemă pozitivă", așa cum e numită situația asta în lumea auto: creșterea vânzărilor din ultimii ani au dus la înghesuirea capacității de producție din Europa, acolo unde nordicii au doar două fabrici: Goteborg și Genk (Belgia). Asta înseamnă că lansarea noului XC40 are loc într-o eră în care Volvo trebuie să învețe să "delege" producția altor modele din gamă în fabricile din SUA și China pentru a face loc mașinilor care urmează în gama compactă. Iar suedezii au mizat pe un "start controlat", în care cele două motorizări mari autolimitează cumva comenzile, deci reglează producția. Numărul comenzilor pentru XC40 a ajuns însă pe la 30.000 de unități deja, mult peste ce așteptau suedezii, deci strategia a funcționat doar parțial.

Dar, pe de altă parte, Volvo XC40 va fi primul model care va găzdui noile motoare cu 3 cilindri de 1.5 litri turbo. Sunt versiuni cu un cilindru "extirpat" ale actualelor unități de 2.0 litri, iar acestea urmează să fie lansate din 2018. Vom avea un diesel D3 de 150 CP (față sau integrală, manuală sau automată cu 8 trepte), dar și două motoare pe benzină ceva mai "pământene": T3 de 156 CP și T4 de 190 CP.

Până una alta, în testul de la Barcelona am testat ambele variante disponibile la lansare, dar mă voi concentra pe motorul pe benzină. Un 2.0 turbo foarte interesant pe care-l știm deja din gama superioară 90 sau de pe XC60 și care ar trebui să reprezinte, în mod normal, o variantă de luat în calcul pentru cei care își doresc un XC40 sportiv.

Disponibil atât pe șasiu confort, cât și pe o versiune cu șasiu sport - ultime e și cea testată de noi, motorul pe benzină din gama XC40 este un all-rounder interesant ale cărui caracteristici dinamice vor fi apreciate de orice client. Deși în mod normal te-ai îndoi de utilitatea unei benzine turbo de 250 de cai putere pe un SUV, faptul că XC40 se simte de la volan ca un hatch ușor înălțat (vom vorbi despre asta mai târziu) transformă această versiune într-un pseudo Hot Hatch cu gardă la sol mărită și cu integrală. Nu are peste 300 CP, așa cum au Hot Hatch-urile vremurilor noastre, dar îți oferă sportivitate pe o paletă largă de turații (putere maximă e atinsă la 5500 rpm), chiar dacă nu vei simți zvâc și agresivitate în accelerație, ci un platou de senzații fluide în crescendo pe măsură ce acul turometrului urcă.

Cutia de viteze Aisin de care dispune întreaga gamă Volvo este o reușită absolută: este rapidă în reacții, chiar și la kickdown, știe să jongleze între trepte pentru a-ți anticipa cerințele și se poate bate de la egal la egal cu orice rival de pe piață, la orice oră. Cel mai important este însă faptul că aceasta face ca transmisiile manuale să devină inutile pe această mașină. Iar dacă vrei neapărat, ai la dispoziție padele în spatele volanului și un mod manual selectabil prin joystick-ul de pe consola centrală.

Apropo de joystick, ai nevoie de timp ca să te obișnuiești cu modul în care muți din Neutru (N) în Drive (D) și Reverse (R), pentru că nu există o "scară" prin care treci de la o stare la alta, ci un impuls sus-jos din care nu înțelegi niciodată în ce stare e cutia. Iar pentru a afla asta trebuie să privești în instrumentarul de bord, pentru că pe consola centrală nu ai niciun indiciu legat de asta.

Consum

Toți concurenții direcți din zona premium oferă motoare pe benzină asemănătoare (2.0 turbo) care oferă 4x4 și automată, însă cel pus la dispoziție de Volvo e cel mai puternic în segmentul 200-250 CP. Din Germania vin X1 25i cu 231 CP, Mercedes GLA250 cu 211 CP și Audi Q3 2.0 TFSI cu 220 CP, în timp ce industriile auto din UK și Japonia plusează la rândul lor cu Range Rover Evoque Si4 de 240 CP, respectiv Lexus NX 200t de 238 CP. Deși NX e de fapt rival direct al lui XC60, îl așezăm în comparaâie pentru a avea repere cât mai variate, mai ales că singurul motor pe benzină oferit de japonezi se așează perfect ca date tehnice peste cel de pe XC40.

Este, deci, o zonă de putere în care sunt prezenți cam toți rivalii direcți ai lui Volvo, ceea ce ne oferă un tablou destul de relevant asupra reperelor dinamice și de consum ale noului XC40.

Deși este singurul dintre rivalii săi direcți care atinge 250 CP, modelul Volvo este la mijlocul clasamentului când vine vorba de consum. Cu o medie mixtă de 7.3 litri/100 km în această configurație, SUV-ul urban suedez e depășit de rivalii germani (X1 reușește un 6.4 litri/100 km și e cel mai bun la acest capitol), dar depășește concurenții non-germani (cu Lexus NX atingând 7.9 litri/100 km).

În testul nostru bifat pe un traseu extraurban mixt din jurul Barcelonei (în general autostradă și șosele naționale), consumul afișat de computerul de bord a fost de 9.0 litri în contextul rulării destul de alerte în modurile Normal și Dinamic. Dacă alegi din Drive Mode varianta de rulare Eco, consumul scade cu până la un litru/100 km, însă mașina e anesteziată cumplit din punct de vedere dinamic.

Performanţe

Trebuie să fin sinceri cu noi înșine: puțini ajung în showroom-ul Volvo pentru a ieși de acolo cu o mașină cu care să se laude că-și bate adversarii direcți pe 0-100 km/h sau la viteza maximă. Performanțele dinamice sunt caracteristici secundare în lista de cumpărături a clienților mărcii scandinave și probabil că vor rămâne așa în contextul industriei actuale, în care confortul aduce volum, iar sportivitatea devine încet-încet nișă.

Cu toate astea, atunci când știi că-ți iei un SUV compact pe benzină de 250 CP te aștepți la o abordare diferită a poveștii. Nu neapărat să rupă norii și să scârțâie anvelopele pe asfalt - dacă mă întrebi pe mine, unui Volvo nu-i stă bine să facă - ci să te facă să contractezi senzorial lucruri ceva mai apăsate decât de obicei. La nevoie. Mai ales când știi că nu există concurent cu peste 250 de cai putere pe benzină (GLA 45 AMG e din alt film, nu insistați), deci te aștepți la ceva special.

Și Volvo XC40 delivers, cum zic englezii. Cu o accelerație 0-100 km/h în 6.5 secunde, noul SUV al suedezilor este bătut la limită doar de Audi Q3 la accelerație pură (6.4 secunde), e la egalitate cu X1 și e peste GLA (6.6 secunde), NX (7.1 secunde) și Evoque (7.6 secunde).

Foarte interesant e că treaba asta se întâmplă în contextul în care XC40 este cel mai mare model la nivel de dimensiuni în acest segment (e depășit doar în lungime de BMW X1 cu 1.5 centimetri, dar e mai lat și cu 4 centimetri mai înalt) și are cu peste 100 de kilograme mai mult decât Q3 și GLA, de exemplu. 

Interior

Dacă ești obișnuit cu interioarele noii generații de modele Volvo, începând cu XC90 și trecând și până la XC60, noul XC40 ți se va părea un model construit după ideea conform căreia așchia nu sare departe de trunchi. Și ai în mare parte dreptate: în XC40 găsești aceeași atmosferă relaxantă și vădit scandinavă indusă de designeri, aceleași linii familiare pe bord, același display central dispus vertical și același instrumentar de bord care înlocuiește ceasurile analog cu un ecran digital de dimensiuni și de rezoluție mari. Ambele disponibile standard încă de la primul nivel de echipare.

Până aici, nimic de comentat. Economy of scale este o treabă de care toți clienții trebuie să profite la maximum: cu cât Volvo comandă mai multe display-ul centrale, cu atât mai ieftine pentru sine, ca producător. Și cu atât mai accesibile pentru clienți. Iar rezultatul e vizibil: aceleași elemente tehnologice care făceau senzație pe XC90 acum trei ani vin astăzi în gama compactă.

Există însă câteva modificări impuse de dimensiunile mai reduse ale mașinii. Prima ar fi faptul că în consola centrală nu mai încap atâtea elemente de control sau spații de depozitare, astfel ce aceasta e adaptată. Butonul de pornire al motorului migrează (cumva logic) în dreapta volanului iar butonul care comandă modurile de rulare (Eco, Comfort, Dynamic, Off-Road și Individual) se mută cam neinspirat în extrema dreaptă a rândului de sub rotativa mare a volumului.

Apar în schimb multe elemente de confort care au o utilitate imediată și pe care mulți dintre ceilalți producători de mașini urbane le evită. În cotieră încape perfect un pachet rectangular de șervețele, iar în fața acesteia avem o clapetă cu acces la un mini-coș de gunoi pentru resturile de la bord. O treabă inteligentă care s-ar putea să devină un argument de vânzări în sine.

Abordarea practică a celor de la Volvo nu se oprește însă aici. XC40 are unele dintre cele mai încăpătoare buzunare de uși pe care le-am văzut vreodată pe o mașină. Oamenii au mutat boxa care de obicei "mănâncă" un sfert din fața portierei și în locul acesteia avem acum un spațiu de depozitare în care intră 7 sticle de 500 de mililitri, de exemplu. Sau un laptop. Sau o geantă de femei. Sau orice alceva merită păstrat la îndemână.

Portbagajul lui XC40 nu e cel mai încăpător din segment (la 460 de litri, este depășit de Evoque, NX și X1), însă impresia pe care ți-o oferă este că oferă îndeajuns de mult spațiu pentru o familie cu un copil. Nu este foarte înalt, dar e lung și lat.

La minusuri aș trece faptul că Volvo a redus - cumva de așteptat - turația pe zona calității materialelor de la bord. Chiar dacă liniile generale sunt asemănătoare cu cele ale fraților mai mari, faptul că vorbim de un model care va avea un preț de pornire mult mai coborât odată cu lansarea motoarelor entry-level se vede în anumite zone. E adevărat că în general vorbim despre zonele mai puțin accesibile și pe care nu ajungi des cu mâna, pentru că inserțiile de la interior și planșa de deasupra bordului sunt în continuare de calitate percepută ridicată. Dar avem un plastic "de duzină" în cadrul butoanelor de pe volan, de exemplu, material regăsit și în jurul satelitului de comandă al volumului de sub display-ul central.

În rest, scaunele sunt confortabile și-și păstrează designul Volvo oferit mai ales de tetierele tipice, aeratoarele par grefate direct de pe frații mai mari, cu tot cu feeling-ul de calitate ridicate pe care ți-l oferă, iar pe versiunile superioare R-Design poți comanda inserturi de tapițerie colorată. Noi am testat o mașină cu "mochetă" portocalie, de exemplu. N-a fost neapărat pe gustul meu, dar probabil că se vor găsi destui fani ai nuanțelor aprinse care să aprecieze un grad mai apăsat de personalizare interioară.

Preţ de achiziţie

Dacă ne referim strict la prețul de pornire al noului XC40 în momentul lansării mașinii pe piețele europene, e posibil ca cei de la Volvo să-și alunge singuri clienții din showroom-uri. Pentru că XC40 pleacă de la puțin peste 40.000 de euro în versiunea diesel de 190 CP cu echipare Momentum, o sumă de care mulți se vor feri înainte să ceară explicații suplimentare. 

"Păi Audi Q3 pleacă de la 31.000, BMW X1 de la 31.600, iar GLA chiar de sub 30.000, de la 29.400 de euro" vor spune aceștia, fără să se uite la puterea motorizărilor și la echipări. Și în mare parte au dreptate, pentru că prețul de bază este cel care atrage, chit că extrem de puțini clienți ai acestei zone premium vor miza pe versiunile ale căror cifre sunt scoase în față.

În cazul celor de la Volvo, lucrurile sunt relativ ușor de urmărit: XC40 va oferi prețuri mult mai accesibile odată cu lansarea motorizărilor cu 3 cilindri de 150 CP (benzină și diesel). Dar pentru asta va trebui să mai așteptăm câteva luni bune.

Până atunci, Volvo marșează cu XC40 pe aceeași strategie utilizată în cazul fraților mai mari din gamă: oferă prețuri asemănătoare cu ale concurenților direcți pe același palier de putere, însă echiparea de bază a modelului este net superioară acestora. Altfel spus, dacă echipezi un X1, un Q3 sau un GLA cu elementele din echiparea Momentum (bază) a lui XC40, ajungi la sume cu 5-6 mii de euro mai mari decât în cazul modelului scandinav.

Un exemplu concret: mașina testată de noi, un XC40 2.0 Turbo de 250 CP în echiparea Momentum cu integrală și automată incluse, costă 43.100 de euro cu TVA inclus. Versiunea de motorizare X1 echivalentă (X1 25i xDrive) costă cu 1700 de euro mai mult, un Evoque cu 1900 de euro mai mult, iar în cazul lui NX urcăm la peste 4400 de euro în plus. Există și versiuni mai ieftine: GLA 250 costă 39.150 de euro, iar Audi Q3 2.0 TFSI e cu 2500 de euro mai ieftin decât modelul Volvo. Dintre acestea, însă, doar NX oferă o echipare asemănătoare în versiunea de bază, restul fiind variante destul de simple ca dotări.

Asta pentru că, atunci când cumperi un XC40, primești încă din start cele două display-uri din interior (cel vertical și instrumentarul digital), primești farurile LED cu lumini de zi "ciocanul lui Thor" și asistent de fază lungă, navigație Sensus cu update-uri gratuite pe viață, frânare automată de urgență City Safety cu funcție de recunoaștere a pietonilor, bicicliștilor și animalelor mari, climatizare automată, acces fără cheie și buton de start, jante de 18 inch, lumini ambientale, tapițerie din piele și un element util precum duze de parbriz integrate în brațul ștergătorului. Plus tracțiune integrală și cutie automată cu 8 trepte.

E un pachet de dotări pe care concurenții îl oferă în general contracost pe mii bune de euro. Altfel spus, Volvo XC40 este cel mai accesibil SUV compact premium în cazul unei comparații egale între motorizări asemănătoare și dotări identice. Rămâne de rezolvat cazul prețului de pornire odată cu intrarea în gamă a motorizărilor 1.5 turbo cu trei cilindri și probabil că peisajul segmentului va fi mult mai ușor de descifrat.

Siguranţă

De fiecare dată când ajung la capitolul Siguranță în cazul celor de la Volvo mă înarmez cu răbdare de fier și cu timp, pentru că lista de sisteme active și pasive pe care le oferă suedezii pe mașinile lor este imensă și una dintre cele mai bogate de pe piață. Iar având în vedere faptul că XC40 moștenește practic de la frații săi mai mari majoritatea elementelor din armata de sisteme tehnologice moderne, vorbim despre un SUV ultradotat la acest capitol. 

Euro NCAP, reperul european când vine vorba de siguranță, nu a testat încă modelul suedez. Însă niciun model Volvo nu a primit sub 5 stele din 2003 încoace, deci logica elementară ne spune că XC40 se va ridica la standardele foarte înalte impuse de frații săi mai mari. Asta pentru XC90, S90/V90 și XC60 au adunat punctaje excepționale în cadrul testelor europene.

Volvo XC40 oferă, pe lângă deja clasicii asistenți de unghi mort, de menținere a benzii și pe lângă frânarea automată, pachetul opțional Pilot Assist, o variantă avansată de cruise control adaptiv care preia controlul mașinii pe autostradă și frânează, accelerează și menține banda virând automat atât timp cât tu ții mâinile pe volan. Sistemul e disponibil deja pe frații mai mari din gamă și reprezintă un pas suplimentar spre mașinile autonome, atingând Nivelul 2 din 5 pe scara oficială a automatizării auto.

Ţinută de drum

Când spui Volvo, spui în general siguranță și confort. Și poate design avangardist și interior de calitate, dacă iei în considerare generația nouă de modele ale suedezilor. Cert e că puțini se așteaptă ca noul lor Volvo să rupă asfaltul pe viraje sau să îngroape adversarii la liniuțele cu plecare de la semafor. Am discutat deja despre asta la capitolul Performanțe, deci nu mai reiau subiectul.

În cazul lui XC40, lansarea motorizărilor puternice în momentul prezentării oficiale a mașinii induce pe cale logică ideea de sportivitate. Și da, mașina își arată puterea, oferă 250 de cai putere, iar feeling-ul general pe care-l ai la volan este că te afli pe scaunul unui hatch înălțat, deci se așează bine pe șosea dacă urci ritmul și croșetezi virajele.

Însă simți un caracter ușor subvirator venit pe filiera înălțimii ridicate a mașinii (la 1655 de milimetri, XC40 e cel mai înalt model din segment, urmat la 6 centimetri mai jos de Audi Q3 și BMW X1). Cel mai important aspect este însă faptul că, în ciuda faptului că Drive Mode ar putea să-ți ofere ideea "comutării" amortizoarelor pe setări dinamice sau de confort, în funcție de preferințe, suspensiile lui XC40 nu sunt (încă) adaptive. Drive Mode modifică direcția, transmisia și răspunsul motorului, dar nu și suspensiile. Din 2018, Volvo va oferi și un pachet de suspensii adaptive, însă nu și versiunea pneumatică prezentă pe frații mai mari din gamă.

În aceste condiții, dacă ai nevoie de ceva mai mult caracter sportiv, ai la dispoziție o singură alegere: șasiul sport disponibil opțional (240 de euro). Diferențele nu sunt însă majore între cele două variante de șasiu, iar un șofer avizat le va simți mai ales la trecerea peste liniile de tramvai și la gropi. De notat că la acest aspect au contribuit și jantele de 21 de inch prezente pe mașina de test, cele mai mari din oferta SUV-ului suedez.

Pe de altă parte, dacă cauți suspensii confortabile și care să-ți ofere relaxarea unui tourer, XC40 nu te va dezamăgi.

Direcția lui XC40 nu iese cu nimic în evidență și poate să ți se pară uneori artificială. Dar e o "boală" a întregului segment.

Vizibilitate

SUV-urile urbane, cum îmi place să numesc mașinile din acest segment, sunt alese în fața "fraților" hatchback cu linii clasice în special pentru că poziția mai înaltă la volan îți permite să scrutezi traficul și să ai o rază vizuală mai largă. Pentru că foarte puține ajung să iasă cu adevărat pe macadam și, dacă ies, intră la loc pe asfalt foarte repede. Cu sau fără integrală.

În aceste condiții, Volvo XC40 oferă cea mai înaltă poziția la condus din segment, cu 690 de milimetri (645 în cazul lui Q3 și 650 în cazul lui X1), susținându-și astfel și la nivel practic look-ul exterior de SUV.

Acestea fiind spuse, nu am simțit probleme majore la nivel de vizibilitate frontală. Luneta spate are însă dimensiuni destul de mici și e și obturată de tetiere fixe pe versiunea de bază (cele rabatabile vin într-un pachet Versatilty Pro care costă 1041 de euro). Evident, senzorii de parcare și camera de marșarier sau pachetul de camere care oferă vedere de sus la 360 de grade rezolvă aceste impedimente, însă contracost.

Tehnologie

Atunci când cursul dezvoltării unei game este dinspre linia superioară de modele înspre cea inferioară, logica moștenirii sistemelor tehnologice funcționează excelent. Iar XC40 profită la maxim de acest aspect, pentru că oferă într-un pachet mai compact și mai ieftin sisteme pe care până acum câțiva ani nu le găseam decât pe modelele mari din zona premium.

În cazul lui XC40, totul începe prin cele două display-uri din interior, care sunt oferite în echiparea Momentum, baza din momentul lansării mașinii. Iar pentru că Volvo nu poate oferi un ecran precum cel central "nepopulat" de sisteme, suedezii au fost cumva obligați moral să adauge cele mai bune sisteme pe care le poate oferi marca în acest moment. Cu câteva excepții.

Și pentru că e mai ușor să subliniez ce NU moștenește XC40 de la frații mai mari, mă voi opri la Head-Up Display-ul color, care pe XC40 nu e disponibil nici măcar ca opțiune, și la sistemul audi Bowers&Wilkins, unul dintre cele mai reușite din industria auto actuală. Pe XC40, vârful absolut este un sistem Harman Kardon Premium Sound cu 13 incinte acustice care își face treaba excelent, dar nu la calitatea impecabilă a fraților mai mari.

În rest, am reîntâlnit pe display-ul central al lui XC40 o interfață prietenoasă și intuitivă pe care orice contemporan  va înțelege ușor pentru că se inspiră major din zona tabletelor, cu gesturile și mișcările standard valabile pe acestea. 

Am observat și o evoluție față de ce oferea XC90 la lansare: Volvo populează sistemul de infotainment cu din ce în ce mai multe aplicații built-in care sunt create pentru a-ți face viața mai ușoară. Există servicii de streaming audio, știri sau informații despre vreme: totul e să legi un telefon cu internet la mașină și le ai la dispoziție imediat. Din ce am discutat cu oamenii care se ocupă de tehnologia din interiorul modelelor Volvo, compania suedeză a stabilit o colaborare cu Google, iar asta înseamnă că ne așteptăm la dezvoltarea unor versiunii speciale ale aplicațiilor Google care vin preinstalate pe mașină când o cumperi. Google Maps și Waze sunt cele care s-ar putea dovedi utile, de exemplu. 

Dacă nu ești mulțumit cu oferta și design-ul sistemului Volvo, ai la dispoziție oricând serviciile de mirroring Apple CarPlay sau Android Auto, iar telefonul tău se va "oglindi" în ecranul central.

Design

Așa cum se întâmplă de obicei în cazul strategiei care împrumută elementele importante între modelele aceleiași familii, există voci care susțin că XC40 este mult mai apropiat ca design de frații XC60 și XC90. Aceleași voci consideră însă că frații mai mari arată excelent, deci problema nu e una estetică, ci una de redundanță, dacă vreți.

În cazul lui XC40, e foarte clar că vorbim de o versiune "intrată la apă" a lui XC60, însă un designer Volvo ar putea să-ți explice în 4 ore detaliile care fac ca cel mai mic SUV al mărcii să aibă, totuși, o personalitate distinctă. Treaba e că, dacă trebuie să explici prea mult, e evident că nu e foarte clar din prima, deci lucrurile sunt exact cum par a fi.

Există însă în peisajul XC40 câteva elemente care nu se regăsesc nicăieri altundeva la Volvo. Unul este faptul că e primul model al mărcii care poate fi comandat cu plafon într-o culoare diferită decât cea a restului caroseriei (alb sau negru deocamdată), iar celălalt e că hayon-ul care găzduiește inscripția Volvo pe toată lățimea sa pare foarte "gol" privit din spate. 

Una peste alta, design-ul lui XC40 place. E un SUV cu linii caracteristice acestui tip de mașină și oferă cantitatea perfectă de agresivitate în acest context. Ca să mă asigur că nu vorbesc pe lângă subiect, am inițiat deja clasicul sondaj pe Facebook în care aproape 100 de prieteni și-au spus părerea despre liniile modelului scandinav. Media notelor ajunge undeva între 8.5 și 9, deci nu greșim când spunem că suedezilor le-a ieșit și de data asta.

Nu ne-a placut

  • Unele materiale de la interior
  • Consum relativ ridicat vs rivalii direcți
  • Lipsa unor motoare mai mici la lansare
  • Direcție artificială
  • Lipsa suspensiilor adaptive
Date tehnice - Volvo XC40 2.0 Benzina Turbo (T5) 247CP 4x4 Aut8 Momentum
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1969
Lungime mm
4425
Putere maxima CP (rpm)
247 (5500)
Latime mm
2034
Cuplu maxim Nm (rpm)
350 (1800)
Inaltime mm
1652
Viteza maxima km/h
230
Greutate kg
1684
Acceleratie 0-100 km/h s
6.5
Ampatament mm
2702
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
54
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
460
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Volvo XC40

Ultimele teste

Comentarii (18)

  • Un + pt AM înainte de toate, fiindcă a testat o versiune pe benzină întâi.

    Alt plus merită și sino-scandinavii de la Volvo pentru păstrarea liniei tradiționale a mărcii - confort dublat de siguranță maximă, suplimentate cu fiabilitatea confirmată statistic și o doză de sportivitate-n cazul T5-ului, fie ea și una relativă.

    Și designul are accente originale, chiar dacă din unele unghiuri aduce binișor a... Suzuki Ignis (susțin asta cu riscul să-ncasez tone de pălmuțe roșii. :-))

    Trecînd și la minusuri totuși - că are și d-astea -, prețul calchiat pe al nemțoaicelor similare nu-i vreo surpriză, la fel nici tricilindrii variantelor viitoare ceva mai accesibile - nu însă și pentru prăpădiți ca mine, clar.
    ...Pentru care tot Ignis-ul (4x4) ar rămîne soluția (nu-s fan SUV, dar dacă m-oi pensiona undeva pe coclauri... ?!)
    Sau cel mult un Duster 1.2 TCe 4x4 - ori poate un 1.3 TCe pînă atunci.
    32 2
  • ''După ce s-a scuturat de orânduirea Ford, compania americană fiind departe de a înțelege potențialul brandului suedez, Volvo a renăscut cu ajutorul banilor și al încrederii acordate de chinezii de la Geely'

    Hmmm.... nu stiu ce sa spun... Ca Volvo s-a scuturat de oranduirea americana este adevarat. Ceea ce mi-e greu sa cred insa este faptul ca americanii nu au intuit potentialul Volvo! Sa fim seriosi! Inca din anii '70 faptul de a detine un Volvo in USA reprezenta dovada unui anumit statut! Chiar si in criza, Volvo exporta in US o mare parte a productiei sale. Mi-e greu sa cred ca americanii, afaceristi veroce, nu au intuit potentialul Volvo...Putem sa spunem ca nu au intuit nici potentialul Land Rover/ Jaguar? Nici potentialul Rover, sau, in cazul celor de la GM, nici potentialul Saab (ca tot ati amintit si despre acest brand legendar)? Eu cred ca vorbim despre ceva mai mult decat despre o lipsa de intuitie... Cred ca vorbim despre o actiune premeditata de eliminare a unei concurente nedorite. Americanii nu au interesul de a crea povesti de succes in industria autoe europeana! Iar in momentul care tactica preluarii si falimentarii nu mai tine, apar metode noi ...Cum care? Intr-o tara care nu a semnat acordul de la Kyoto impotriva poluarii, intr-o tara care este pe cale sa se retraga si din acordul de la Paris, intr-o tara care ocupa locul doi in tabara marilor poluatori mondiali, brusc, apare un mare tambalau al carui subiect este poluarea produsa de cel mai mare porducator mondial de masini, care, ce sa vezi, este european!
    16 6
  • octav71
    "D4 (un diesel 2.0 de 190 CP și 400 CP)" - sunt 400Nm!
    Bine scris articolul, genereaza chef de drive-test!
    Interiorul cu zonele de mocheta pe ... portocaliu(?) e ciudat, cu senzatii speciale la atingere. Complet diferit fata de asteptarile de la un Volvo.
    2 1
  • mircea
    @misha
    Dacă ar fi vrut să "elimine concurența nedorită", omorau brandurile astea, nu le vindeau. Și nu pierdeau bani grei între achiziție și vânzare cu ele. My two cents :)
    8 4
  • Volvo XC40 nu este cel mai mare si nici cel mai greu SUV, din cele comparate. Verificati cu atentie si veti vedea ca Lexus NX este mai mare, exceptie facand poate doar latimea, care oricum cred ca la Volvo este data cu tot cu oglinzi.
    3 2
  • @mirce

    Cat au pierdut si cat au castigat, nu se stie exact. Nu cred ca vreunul dintre noi a avut acces la cifrele reale .... Cred ca vanzarea a fost mai profitabila. Pur si simplu nu s-au gandit ca niste niste bieti asiatici pot transforma niste marci pe care ei le-au stors in ultimul hal de resurse, pentru a fi profitabile .

    Repet, coincidentele sunt prea multe pentru a fi simple coincidente. Cumpara Renault Dacia si o face profitabila, investeste Fiat in fost Yugoslavie si merge treaba, VAG cumpara SEAT, SKODA etc, si nu se pune problema falimentului, iar Ford si GM dau rasoale cu tot ce au cumparat in Europa? Hmmm, chiar nu stiu daca mai exista spiridusi ...
    8 3
  • @mircea: În kapitalizmu globalist - extrem de corect, bineînțeles -, :-))) există totuși și varianta omorârii prin vânzare, nu doar prin amendare (și, btw, bravos pt. test, la obiect dar deloc steril scris, ca de obicei.)

    @misha: Geopolitic vb., înclin să-ți dau dreptate, deși variabilele-s multe cînd vine vorba de euro-chinezării preluate nu chiar ieftin de aiurea-n tramvai-denumiții corporatiști miliardari chinezoi ... dar și comuniști.
    ...Un oximoron de nimeni discutat, deși flagrant în idioțenia lui (în China se experimentează de fapt viitorul *de aur* al omenirii - un pseudo-socialism corporatist cu tente fasciste, dar asta-i altă discuție nerecomandabilă aici.)

    Aș putea scrie monitoare și pe marginea soartei diferite a SAAB, MG sau Borgward de ex. - pe lîngă Volvo-ul Geely-ficat-ficat, :-) inclus în portofoliul cuprinzînd și The London Taxi Company plus Lotus.)
    CUI PRODEST însă...?!
    14 1
  • @I.M. NX nu face parte din aceasta categorie...daca ai observat acest model Volvo XC40 are concurent direct X1 de la bmw....pe cand NX este concurent direct cu x3 si xc60...
    6 0
  • mircea
    @q @I.M.

    După cum a observat foarte bine @q, NX e ceva mai sus în segment. L-am adăugat în comparații pentru a completa peisajul și pentru a oferi o paralelă câte de cât relevantă pe toate mărcile premium pe motorizarea pe benzină. Mai ales că în cazul lui NX e singura cu motor termic pur. Altfel, e mai sus, cu XC60.
    4 4
  • Arogantul
    de ce doar 3 stele la consum?
    tinand cont ca este cel mai puternic motor din comparatie te asteptai sa fie si cel mai gurmand, prin faptul ca este in mijlocul listei la consum si nu la coada este de laudat nu de penalizat, deci 4 stele ar fi fost mai adecvat.
    12 1
  • @mishazaitev, in cazul lui Volvo, Ford a gestionat f prost acest brand, inca de cand a pus "mana" pe el, in 1999. Daca ne uitam la gama actuala si cea de acum 10 ani, parca vorbim de doua lumi total diferite. Ford nu prea a investit in dezvoltarea marcii, in imaginea ei, prestigiul ei, valorile ei care, ulterior, puteau aduce bani. Era greu sa pui "la bataie" un S80 diin 1998, cu un Seria 5 din 2003. La acest nivel, diferenta de 5 ani "cantareste" greu.
    De-asta Volvo a ajuns la cosul de gunoi". E drept insa ca, atunci cand Volvo a fost preluat de Ford, americanii aveau destui bani incat sa creada ca Volvo nu are nevoie de investitii majore. Iar faptul ca doar de S40 "s-au atins", demonstreaza ca Volvo, atat cat a putut, a incercat sa-si vada de drumul lui (s-a negociat bine contractul d epreluare) incercand sa se debaraseze cumva de Ford cu celelalte modele. Sa nu uitam ca S60, S80 si XC90 nu aveau (mai) nimic in comun cu Ford. Sa nu uitam ca motorul D5, care a aparut in 2001 sau 2002 (nu mai retin exact), a fost un motor conceput de Volvo in Suedia (!). A fost primul diesel din aluminiu si avea 163 kg (un adevarat record acum 15 ani). Plus ca Volvo a incercat sa mentina siguranta cat mai sus. Totusi, S80 a fost fabricat 8 (opt) ani. Enorm! Ei bine, a venit criza si Ford s-a vazut depasit de situatie. Asta a vrut sa sublinieze Mircea in text si eu sunt de acord cu ce a spus. Cel putin asa cred. :)
    10 0
  • @Lau Calin

    Si eu sunt de acord cu ce spui tu si cu cele scris de colegul Kirotractor... Chiar asta am vrut sa subliniez, ca Ford nu a investit prea mult la Volvo. Insa, iti repet, nu pot sa cred ca esecul absolut tuturor investitilor americane in industria autor europeana e o simpla intamplare ....
    4 2
  • Eu cred ca pe americani, daca ii scoti din "balonul lor de cristal" si dau de greu, incep sa "planga". Uite ca GM si Ford si-au vandut jumatate din portofoliu, datorita crizei. Ceea ce PSA, Renault-Nissan, VW, Fiat, Toyota... adica greii cu care se bat gigantii americani, nu au facut-o. Si acum pe bune, oare cate companii puteau iesi intregi dupa un scandal gen Dieselgate sau unul datorat sistemelor de franare? Eu cred ca aceste companii din urma, pot sa faca fata mult mai bine unei posibile calamitati economice. Pentru ca sunt mai bine adaptate. Au demonstrat-o. Gata cu off topicul, ca se supara moderatorii. :)
    6 1
  • Inca nu stiu de unde sa apuc Volvo, asa ca nu ma bag vivazi de test.

    Dar discutia pornita de voi este interesanta. Initial m-am gandit ca Kirotractor a pus punctul pe i. Dar totusi, vorba lui Mircea: de ce au vandut-o? Chiar credeau ca chinezii o vor face praf si ei ramaneau cu milarde? Sau credeau ca europenii nu vor cumpara marca premium facuta de galbeni? Sau chinezii le-au promis ca strica marca, daca le dau americanii cine stie ce altceva la schimb, si apoi i-au tradat?
    Sau americanii, in acel caz, au fost pur si simplu prosti?

    Sincer, eu cred ca in lumea de azi, corporatiile sunt in stare de orice iar imaginatia lor bate filmul la fundul gol.
    10 0
  • Nu stiu care a fost intentia Ford pe final,dar pot spune ca PAG ( Premiere Automotive Group) avea in componenta sa marci ca Jaguar, Land Rover, Aston Martin, Lincoln, Mercury si Volvo, iar pana in 2004 Ford cheltuise aproximativ 17 miliarde dolari pentru formarea acestui grup.

    Cred ca n-au stiut ce sa faca cu ele, pur si simplu.
    9 0
  • ... e primul model al mărcii care poate fi comandat cu plafon într-o culoare diferită decât cea a restului caroseriei.
    Gresit. Si pe C70 aveai o optiune similara: plafon contrastant de culoare argintie.
    2 1
  • @kirotractor
    Din pacate, te contrazic in privinda fiabilitatii. Clasamentele de anul acesta dau marca suedeza spre coada clasamentului (de fapt, la mijlocul partii a doua a clasamentelor). Nici vorba de fiabilitate. De acord ca si-au upgradat platformele, partea tehnica, design-ul, motorizarile dar fiabilitatea este precara.
    5 3
  • Inca o eroare semnalata si necorectata. Misto.
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru