Marti, 08.08.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
E greu să te bați cu simbolurile. Fie că vorbim de sport, de politică, de economie sau de orice alt domeniu din lumea asta, e foarte greu ca challengerii să reușească lovituri decisive care să pună la pământ concurenți cu greutate.
Fenomenul este foarte vizibil în zona auto în clasa mică europeană, acolo unde Polo și Fiesta reușesc să conducă de ceva vreme topurile la nivel de vânzări într-un segment extrem de populat și în care este prezenți aproape toți constructorii care vând mașini pe continent. În acest caz, challengerii încearcă să dea din coate pentru a ieși cât mai în față în pluton, cu speranța că, printr-o mișcare suprinzătoare și neașteptată, vor da lovitura.
Ei bine, Yaris a reușit să dea lovitura acum câțiva ani prin lansarea versiunii hibride, singura din segment, care a adunat clienți ce au oroare de motorizările diesel, dar își doresc un consum decent propriu acestui tip de motorizare. Iar odată cu noul facelift primit de modelul japonez în primăvara lui 2017, anticul motor pe benzină de 1.33 litri trece și el la cele veșnice, fiind înlocuit de un 1.5 de 111 CP pe care am fost foarte curioși să-l testăm prin București și împrejurimi. Să vedem despre ce e vorba în propoziție.
Toyota Yaris
1.5 Benzina (VVT-i) 111CP Aut1 Luna
- Pret de pornire 13.180 €
- Pret model testat 16.880 €
Motor / Transmisie
Era simplu de memorat și de ținut minte pentru că era unul dintre puținele motoare disponibile pe piață a cărui cilindree fusese "personalizată" și identificată prin două zecimi în loc de una. Motorul pe benzină din gama Toyota nu era 1.3, ci 1.33, iar acest mic "artificiu" a făcut ca propulsorul de 100 de cai putere oferit de japonezi să-ți rămână în creier atunci când te loveai pentru prima dată de el. Nici măcar nu știm dacă fusese o treabă studiată sau una întâmplătoare, cert este că motorul pe benzină de 1.33 litri a făcut istorie în special pe Yaris și Auris, fiind un "all-rounder" interesant atunci când venea vorba de raportul consum/putere.
Ei bine, vremurile au evoluat, cerințele clienților la fel, iar tehnologia a făcut ca din laboratoarele Toyota să se nască urmașul direct al acestui motor. Un 1.5 benzină aspirat care dezvoltă 111 CP la 6000 rpm și 136 Nm la 4400 rpm.
După cum probabil deja v-ați prins, Toyota a evitat cu încăpățânarea de care dau dovadă japonezii în general să dezvolte un motor turbo de cilindree redusă, niponii devenind astfel unul dintre extrem de puținii constructori care înlocuiesc un motor pe benzină aspirat cu unul de cilindree mai mare (tot aspurat) pentru a scoate un nivel de putere cu 10% mai ridicat.
Nicio grijă, însă, mutarea nu a sacrificat consumul, ba din contra. Vom vedea mai jos.
Cum se mișcă noul 1.5 benzină de 111 CP? Bine prin oraș. Dacă reușești să înțelegi că "sweet spot"-ul acestui este undeva în ture ridicate, după 4000 rpm, vei avea la dispoziție o mașină care se va mișca dezinvolt pe străzi și străduțe și care nu va avea absolut nicio problemă să-ți dea impresia că nu ai nevoie de mai multă putere.
Treci în extraurban și te bazezi în depășiri exclusiv pe turații ridicate, pentru că spre 5000-6000 de ture ai la dispoziție o mașină destul de capabilă la acest capitol, chit că - nu cred că trebuie să precizez asta - scopul său în viață nu e acela de a trăi clipa în depășiri pe șosele. Ai grijă însă: imediat după ce motorul atinge puterea maximă intri în zona roșie, deci adaptează-te la condiții și schimbă treptele fix atunci când trebuie.
Până la urmă vorbim despre un model de clasă mică și de un motor de 111 CP, deci despre un raport putere/dimensiuni foarte bun, peste media segmentului. Nu de alta, dar pe la 110 CP deja vorbim de motoare care se mișcă ok până și pe compacte.
Noul 1.5 benzină de la Toyota vine fie cu o transmisie manuală, fie cu un CVT, adică o cutie automată cu variație continuă care are o singură treaptă, dar care "simulează" o transmisie normală pentru a nu le da cu virgulă europenilor la nivel de senzații. Ei bine, transmisia CVT (denumită oficial Multidrive S în fișa tehnică a mașinii) pare că se comportă mai bine decât pe frații mai mari din gama Toyota, probabil și pentru că pe Yaris nu aștepți același zvâc atunci când calci pedala de accelerație. Știi cum e, până la urmă automatele din segmentul mic sunt cumpărate mai ales pentru confort în orașe, nu pentru a schimba fulgerător treptele cu impresii de marcă sport.
Da, CVT-ul întârzie la kickdown și da, o transmisie cu dublu ambreiaj, de exemplu, e mai rapidă în exprimare. Însă nu e deranjant, iar comportamentul său e chiar asumat pentru ca mașina să scoată cifre bune la consum. La nevoie poți însă schimba manual și ai chiar și clapete în spatele volanului, însă nu mi se pare că acestea se potrivesc cu spiritul unei mașini citadine, deci probabil că clienții sau clientele noului Yaris le vor utiliza extrem de puțin.
Consum
Știm cu toții - și cei care nu știu află acum - că o transmisie de tip CVT este "soluția" pe care mai ales constructorii japonezi o utilizează pentru a le oferi modelelor din gamă șansa se a se lupta de la egal la egal cu concurenții europeni când vine vorba de cifre de consum pe cutiile automate.
Iar în cazul lui Yaris, un CVT pus unde trebuie la vremea lui dovedește că poate fi soluția în lupta cu downsizing-ul preferat de majoritatea celorlalți constructori de pe piață. Astfel, deși cilindreea și puterea motorului pe benzină au crescut cu peste 10% după facelift, consumul mediu mixt oficial a scăzut cu 0.1 litri/100 km, ajungând acum la 4.8 litri/100 km. În oraș, mediul său natural de desfășurare, Yaris 1.5 benzină "mănâncă" 6.0 litri conform cifrei tehnice.
Sunt valori foarte bune într-o zonă a segmentului mic (100-120 CP benzină) în care cel mai economic model este Peugeot 208 1.2 Turbo de 110 CP (4.5 litri/100 km), iar mediile de consum urcă până la 5.4 litri/100 km în cazul motorului 1.2 Turbo de 120 CP de pe Clio.
Pe străzi și șosele, lucrurile nu stau însă ca-n cartea tehnică. Normal. La o rulare cât se poate de neutră, pentru că am încercat să simulez ritmul pe care l-ar aborda orice client al lui Yaris, am reușit să consum între 5.0 litri/100 km (la rularea pe DN1) și 9 litri/100 km (în orașul aglomerat).
Performanţe
Dacă transmisiile de tip CVT sunt perfecte pentru cei care vor să ruleze liniștiți și fără griji majore când vine vorba de consum, modul în care sunt construite aceste cutii pe mașinile de stradă fac ca nivelul performanțelor oferite să nu fie unul de nivel înalt. Am mai spus-o: e o chestiune asumată de constructori, deci nicio surpriză la acest capitol.
De exemplu, Yaris 1.5 benzină de 111 CP oferă o accelerație 0-100 km/h în 11.2 secunde, singurul model din segment cu un timp mai slab fiind Ford Fiesta 1.0 EcoBoost de 100 CP, care vine în 12.2 secunde. În rest, majoritatea concurenților (și sunt vreo 10 în total) se învârt în jurul bornei de 10 secunde și chiar dedesubt. Renault Clio este cel mai rapid dintre concurenții direcți cu transmisie automată (9.2 secunde, adică cu nu mai puțin de două secunde mai rapid!).
Nici la viteză maximă nu avem în față vreun campion al segmentului, Yaris fiind singurul care nu reușește să treacă de bariera de 180 km/h (175, mai exact, în cazul modelului japonez). Asta în condițiile în care există concurenți care urcă până la 195 km/h sau chiar 200 km/h dacă luăm în considerare Mazda 2, model care însă nu oferă o cutie automată.
Paranteză importantă: nu trec de această categorie de punctare fără să anunț marea noutate din gama Yaris după cel de-al doilea facelift: apariția versiunii sportive Yaris GRMN, care duce modelul japonez, în premieră, un hot hatch de buzunar. În variantă GRMN, Yaris oferă un motor 1.8 Turbo de 210 CP și se bate direct cu modele precum Clio RS sau Fiesta ST. Asta r fi vestea bună. Vestea proastă e că ultimele informații de pe piață spun că doar 400 de exemplare sunt rezervate Europei, deci probabil că trebuie să vă grăbiți pentru a pune mâna pe unul. Paranteză închisă.
Interior
După ce a aplicat "filtrele" facelift-ului pe Yaris, Toyota a ajuns la un interior care reprezintă o versiune miniaturizată și ușor reordonată a celor pe care le regăsim pe modelele de clasă superioară. Auris, Corolla și chiar RAV4 își pot regăsi în Yaris câteva gene.
Chiar dacă poate fi personalizat limitat în funcție de nevoile fiecăruia, Yaris își păstrează și după facelift sobrietatea în raport cu interioarele jucăușe ale concurenței. Nu mai departe de mașina pe care am avut-o la dispoziție în test am observat o planșă de bord neagră asortată cu negru, un amestec despre care se spune că nu poate da greș în lumea modei, dar care în lumea mașinilor de oraș are șanse reale să fie privit ca unul plictisitor.
Toyota a lucrat însă între pre- și post-facelift la calitatea materialelor de pe bord și uși, iar inserția pe care o vedeți în fotografii este moale la atingere și e evident un plus față de varianta anterioară. Calitatea percepută rămâne însă la un nivel mediu, pentru că celelalte panouri și părți din plastic nu prea au sare și piper în compoziție. Uitați-vă de exemplu la zona schimbătorului de viteze, care păstrează aceeași configurație cu levier cu tijă vizibilă și hartă din plastic a transmisiei. Este adevărat că probabil aceste zone sunt și foarte durabile, deci peste 10 ani este foarte posibil să arate fix la fel ca-n aceste fotografii.
Există însă părți pozitive evidente. Volanul a fost modificat, are aspect solid și îți oferă aderența de care ai nevoie atunci când conduci mașina peste media dinamică a clientului clasic de Yaris. Display-ul central oferă toate facilitățile lumii moderne la nivel de conectivitate, dar vine cu aceeași grafică învechită pe care o regăsim și pe frații mai mari Auris, C-HR sau RAV4. Totuși, pe un Yaris dai puțin peste 15.000 de euro, deci e mult mai ușor de acceptat mental acest compromis.
Mi s-a părut că Toyota a lucrat la aspectul și compoziția scaunelor, astfel că ele sunt ceva mai confortabile acum.
La nivel de spațiu, persoanele de până în 1.80 nu vor avea probleme în față sau în spate. De aici în sus, asigurați-vă că intrați în mașină și-o testați pe larg înainte de a scoate banii din cont.
Cu 286 de litri în portbagaj, Yaris se încadrează undeva la media segmentului condus, în plaja de motorizări pe benzină de 100-120 CP, de Skoda Fabia (330 de litri).
Preţ de achiziţie
Prețul a fost întotdeauna un punct-cheie în achiziția modelelor de clasă B, pentru că în general vorbim de clienți care și doresc un raport calitate/preț cât mai bun în condiții de spațiu cât mai ridicat. Altfel spus, un pachet ultracompact care oferă mai multe lucruri decât pare la prima vedere.
Tocmai din acest motiv există multe familii care se bazează pe un model de clasă B ca mașină de familie bună implicit la concedii. Asta mai ales că, lărgind ușor obiectivul, Sandero și Logan sunt modele aflate în această zonă a pieței, la limita superioară a dimensiunilor segmentului.
Probabil că nu e nevoie să vă spun că pe piață există o abordare foarte pestriță a capitolului preț când vine vorba de modele pe benzină din acest segment de putere. Mai ales că există modele care nu oferă cutii automate (Mazda 2, Opel Corsa 1.0 Turbo de 115 CP sau Kia Rio 1.0 Turbo de 120 CP).
Yaris are un preț de pornire de puțin peste 13.600 de euro în versiunea de bază 1.0 benzină de 69 CP. Dacă urcăm în gamă la motorul cu benzină superior, cel testat de noi, și ne așezăm pe nivelul de echipare mediu Luna (Terra, Luna și Sol sunt, în ordine, numele echipărilor de pe Yaris), ajungem la 15.800 de euro. Mai punem 1100 de euro pentru cutia automată CVT, iar prețul de achiziție al mașinii testate de Automarket ajunge la 16.900 de euro.
În paranteză fie spus, Toyota oferă o reducere de 1500 de euro pe această versiune la momentul redactării acestui text, însă nu știm cât va fi valabilă, iar noi ne limităm la comparație prețurilor de listă, ca întotdeauna.
Echiparea medie la Yaris depășește însă unele echipări superioare ale concurenților, pentru că Toyota menține politica de versiuni "complete", fără a oferi opționale suplimentare. Altfel spus, în banii ăștia ai jante din aliaj de 15 inch, climatizare pe două zone, sistem audio cu 6 difuzoare, ecranul tactil de 7 inch din fotografii, un ecran de 4.2 inch între ceasurile de bord, cameră video marșarier, senzori cu alertă la părăsirea accidentală a benzii și volan multifuncțional cu comenzi incluse. Volanul din pielesa sau oglinzile electrice și încăzite erau deja incluse din versiunea de bază Terra.
În fine, echiparea superioară Sol completează peisajul cu toate elementele pe care le oferă Toyota pe Yaris. Ai lumini de zi LED (foarte interesante, unele dintre cele mai reușite estetic din întreaga industrie, nu doar din segment), senzori de lumină și de ploaie, geamuri electrice spate, scaune încălzite și sistem de acces și de pornire fără cheie. Prețul e însă destul de piperat: 2500 de euro în plus față de echiparea Luna.
La acest capitol, Toyota nu oferă cele mai ieftine mașini de pe piață, încadrându-le - așa cum ne-am obișnuit - în zona superioară a plajei de prețuri. Știm însă că un Yaris în echipare de top nu poate primi niciun element opțional suplimentar.
Dacă așezăm în comparație modelelele concurenților pe benzină cu transmisii automate în echipări echivalente, observăm că prețurile merg de la 15.500 (Citroen C3 1.2 Turbo Automat) până la 17.800 de euro (VW Polo 1.2 TSI cu DSG în echipare Highline).
Siguranţă
Aflat la al doilea facelift, o găselniță relativ recentă a constructorilor auto pentru a mai lungi durata de viață a modelelor pe care le au în gamă (în general pentru a amâna dezvoltarea unei noi platforme), Toyota Yaris are deja la activ vreo 7 ani de carieră de piață.
Cel mai recent test de siguranță prin care a trecut Yaris a avut loc în 2011, când citadina niponă a adunat 5 stele EuroNCAP.
Partea proastă e că organizația independentă europeană a înăsprit de atunci în fiecare an criteriile după care acordă calificativele. Partea bună e ca nici Toyota n-a stat cu mâinile în sân și și-a blindat mașina - și gama de modele, de altfel - cu un pachet de sisteme de siguranță activă denumit Toyota Safety Sense. Avem frânare automată în caz de urgență, cititor de indicatoare, comutator automat între faza scurtă și faza lungă și sistem de avertizare la părăsirea benzii cu direcție activă în cazul în care șoferul nu reacționează.
Fie vorba între noi, japonezii au fost printre ultimii care au montat frânare automată în caz de impact pe modelele lor, pachet care a debutat pe facelift-ul lui Auris, acum 3 ani. Spre cinstea lor, însă, japonezii au recuperat oferind acest pachet în echiparea standard implicit pe Yaris.
Ţinută de drum
Este evident că Toyota a încercat să construiască o mașină cât se poate de echilibrată când vine vorba de Yaris. Nici exagerat de confortabilă, care să pară că are arcuri de pix, dar evident nici cu suspensii rigide, care să-ți mănânce zilele în orașele cu infrastructură repetentă. Yaris e foarte aproape de mijloc între aceste capete ale segmentului, iar asta are darul de a mulțumi cât mai mulți dintre clienții care nu-și doresc decât o mașină solidă pe care să se bazeze în oraș. Adică masiva majoritate a celor care se orientează spre Yaris.
Asta înseamnă că dacă te apuci să cauți direcții precise ca bisturiul și suspensii care reacționează imediat la fiecare denivelare, așezând mașina perfect pe viraje, nu ai ales mașina potrivită. Pentru că vei simți o evidentă tendință subviratoare, o suspensie ușor zgomotoasă și o direcție elastică și inexactă.
Dacă nu te arunci însă pe un Yaris normal având pretenții de hot hatch, totul ar trebui să fie ușor de înțeles și te vei adapta rapid. Până la urmă vorbim despre mașini de oraș ale căror principale repere ar trebui să fie confortul celor de la volan. Chit că Mini ne-a învățat altceva.
Vizibilitate
Nu am simțit nevoia de mai multă "sticlă" în niciun moment în cele trei zile de test cu Yaris facelift la facelift. Asta pentru că proporțiile mașinii sunt corecte, iar designerii nu au "jertfit" geamurile pentru a face mașina să arate ca un supercar de oraș de patru metri.
Singurul punct nevralgic s-ar putea să fie, pentru șoferii începători, luneta, care e așezată ușor cam sus și nu-ți oferă senzația palpabilă a faptului că știi unde se termină mașina. Pentru a rezolva cazul, Toyota oferă însă senzori de parcare și cameră de marșarier pe două din cele trei niveluri de echipare, deci cazul ar trebui să fie rezolvat cu ajutorul tehnologiei.
Tehnologie
Apropo de tehnologie, Yaris moștenește de la versiunea pre-facelift o gamă interesantă de sisteme și pachete tehnologice la care plusează cu pachetul de siguranță Safety Sense, despre care am vorbit pe larg mai sus, la capitolul dedicat.
La nivel de gamă, primul lucru care care trebuie să începem când vine vorba de Yaris este faptul că japonezul este singurul model din segment care oferă o versiune hibridă clasică (fără încărcare la priză), cu două motoare (unul pe benzină și unul electric) care funcționează în paralel pentru a scădea consumul. Cum ceilalți concurenți încearcă să rezolve cazul oferind sisteme micro-hibride (o soluție mai ieftină și mai simplistă), Yaris hibrid merită menționat la acest capitol ca un pionier al segmentului într-o zonă în care Toyota are deja rădăcini groase de vreo două decenii încoace.
În rest, Yaris oferă necesarul de tehnologie pe care-l caută clienții în 2017, astfel că nevoile de conectivitate și infotainment ale acestora sunt în general rezolvate.
Noutatea pe acest facelift la nivel palpabil este ecranul TFT de 4.2 inch care apare între cele două ceasuri de bord analog și care oferă informații importante venite dinspre computerul de bord.
Luat ca atare, Yaris e un model căruia nu-i lipsește nimic vital. Dacă îl comparăm însă cu concurenții - Fiesta și Polo tocmai primesc generații noi - Yaris are nevoie de câteva lucruri în plus pentru a ține pasul. Printre acestea trebuie neapărat să se numere un display central mai prietenos la nivel grafic, sisteme de siguranță complete (Yaris nu oferă monitorizarea unghiului mort, de exemplu) și artificii tehnologice suplimentare (încărcare wireless a telefonului, head-up display și nu numai).
Design
Din fericire pentru Yaris, vorbim despre un model ușor de identificat într-un segment aglomerat. E simplu să recunoști un Yaris pe stradă, iar asta înseamnă că japonezii au reușit să-i imprime modelului lor de oraș îndeajuns de multă personalitate.
În versiunea facelift, designerii Toyota au căutat să aducă ceva mai multă agresivitate în peisaj și parțial au reușit, mai ales în partea frontală. De exemplu, dacă veți vedea pe stradă un Yaris în versiunea de echipare superioară Sol, veți remarca imediat luminile de zi LED din blocurile optice frontale care par "organice", nu "tehno", așa cum se întâmplă în cazul concurenților care beneficiază de această tehnologie. E un plus de personalitate binevenit.
Trebuie să mai spun că există două variante de caroserie bi-tonală (albastru cu plafon negru și roșu cu plafon negru) și un pachet sport suplimentar care oferă un nivel de personalizare pe care, din păcate, interiorul nu-l are.
Ne-a placut
- Consum bun versus rivalii din segment
- 5 stele EuroNCAP
- Design reușit
Nu ne-a placut
- Performanțe mai slabe decât concurența
- Preț mediu ridicat în segment
- Interior fără pete de culoare
Date tehnice - Toyota Yaris 1.5 Benzina (VVT-i) 111CP Aut1 Luna | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Toyota
-
Constructorul japonez de automobile anunță că prototipurile Hilux, alimentate cu hidrogen, au ajuns în faza demonstrativă. Tehnologia va putea fi regăsită pe modelele de serie până în 2026-2027. (Sambata, 08 Iunie)
-
Constructorul nipon de automobile marchează trei decenii de la debutul modelului RAV4. Până în prezent au fost comercializate peste 14 milioane de exemplare la nivel global. (Vineri, 31 Mai)
-
În cadrul unui eveniment special, noua generație Toyota C-HR a debutat oficial pe piața din România. Prețurile încep de la 33.688 de euro. (Luni, 04 Martie)
-
Potrivit celor mai recente informații, Toyota GR86 și Subaru BRZ vor fi retrase de pe piața europeană în 2024. De vină ar fi noua legislație cunoscută sub denumirea GSR2. (Miercuri, 07 Februarie)
-
Divizia Toyota din Australia anunță un nou facelift pentru a opta generație Hilux. Este încă incert dacă noutățile, inclusiv o motorizare diesel mild-hybrid, vor fi preluate de versiunea comercializată în Europa. (Joi, 01 Februarie)
Nu e nimic oficial încă. Se vorbește și de o variantă, și de cealaltă. Vom vedea în scurt timp.
Varianta corecta si oficiala este compresorul mecanic. Toate exemplarele destinate pietei din Europa, 400 sau cate vor fi, sunt deja rezervate.
''De exemplu, Yaris 1.5 benzină de 111 CP oferă o accelerație 0-100 km/h în 11.2 secunde, singurul model din segment cu un timp mai slab fiind Ford Fiesta 1.0 EcoBoost de 100 CP, care vine în 12.2 secunde.''
Lasand la o parte exprimarea ''care vine in 12,2 secunde'', lucrurile nu stau deloc asa. Motorizarea 1.0 EcoBoost 100 CP de pe generatia anterioara Fiesta poate asigura acceleratia 0-100 km/h in 11,2 secunde, fix cat Yaris 1.5 benzina 111 CP. Iar in cazul generatiei recent lansate Fiesta cu 1.0 EcoBoost 100 CP, acceleratia 0-100 km/h este mai buna, de 10,5 secunde. Nicidecum de 12,2 secunde...
Alt pasaj care necesita ajustari :
''Cu 286 de litri în portbagaj, Yaris se încadrează undeva la media segmentului condus, în plaja de motorizări pe benzină de 100-120 CP, de Skoda Fabia (330 de litri).''
Etc.
''Dacă transmisiile de tip CVT sunt perfecte pentru cei care vor să ruleze liniștiți și fără griji majore când vine vorba de consum, modul în care sunt construite aceste cutii pe mașinile de stradă fac ca nivelul performanțelor oferite să nu fie unul de nivel înalt. Am mai spus-o: e o chestiune asumată de constructori, deci nicio surpriză la acest capitol.''
Sunt anumite aspecte ce necesita ajustari, de exemplu cele legate de volumul portbagajului, cum am scris in comentariul anterior. Iar in unele locuri apar litere in plus:
''Volanul din pielesa sau oglinzile electrice și încăzite erau deja incluse din versiunea de bază Terra.''
Toti gresim, insa avem posibilitatea sa redresam :)
In rest pot spune ca masina este destul de bine facuta, este spatioasa, ai garantie de 6 ani integrala iar fata de competitori cred ca nu sunt mari diferente de calitatae sa zicem fata de cele germane; poate fata de clio sau stiu eu fiesta
Ba ce buni suntem la glas!