Drivetest Toyota RAV4 facelift
2.0 Diesel Turbo (D-4D) 143CP 4x2 Man6 LuxuryVineri, 06.05.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Adio, veche gardă!
Deși au trăit mult timp într-o bulă în care sunetele venite din afară păreau că nu se aud, designerii Toyota a ales de vreo trei ani încoace să asculte opiniile exterioare și să meargă pe calea unor linii care nu doar că sunt mult mai digerabile, ci reușesc chiar, în multe cazuri, să-și depășească concurenții europeni care acum ceva vreme râdeau de designul conservator al concurenților Toyota.
Da, marca aia care ieșea în evidență acum niște ani mai ales prin faptul că era prima în clasamentele fiabilității din toată lumea s-a dat de trei ori peste cap și a născocit soluții estetice remarcabile pe care le-a adaptat la modelele de vârf din propria gamă. De la Aygo și Yaris, care afișează linii agresive și mesaje de neimaginat pentru niponi acum ceva vreme ("Go Fun Yourself!" e excelent), trecând prin Corolla și Auris și ajungând la Avensis, designul Toyota pare că a trecut brusc de la plictiseală la stupefacție.
Ultimul pe listă, cu voia dumneavoastră, RAV4. Un model definitoriu pentru gama Toyota care a plecat în viață sub formă de SUV compact, dar care după explozia segmentelor în sus și în jos plus câteva modificări de statură s-a trezit mai mare decât compactele actuale și plasat între zona SUV-urilor de segment C și a celor de segment D. Undeva între Qashqai și X-Trail, dacă vreți. Ca să mănânce din două farfurii deodată.
Un lucru e însă cert: RAV4 arată mai agresiv ca niciodată și asta nu absolut deloc rău pentru modelului japonez. Să vedem ce-i poate pielea.
Toyota RAV4 facelift
2.0 Diesel Turbo (D-4D) 143CP 4x2 Man6 Luxury
- Pret de pornire 26.202 €
- Pret model testat 34.165 €
Motor / Transmisie
Noutatea absolută apărută în gama Toyota RAV4 odată cu ultimul facelift adânc este apariția unei versiuni hibride despre care Automarket v-a povestit deja pe larg și care ar avea - teoretic - rolul de a elimina din gamă nevoia unui diesel. Vezi exemplul Lexus, brandul premium al celor de la Toyota, care mizează pe tehnologia hibridă în detrimentul volumelor mari aduse de diesel.
Dar, pentru că Europa este o piață pe care diesel-ul este rege - mai ales în zona SUV-urilor compacte și mai mari decât atât, Toyota nu a rezistat tentației de a rămâne cu un diesel în gamă. Și bine a făcut, pentru că vorbim probabil de versiunea care le va aduce japonezilor cele mai multe vânzări pe noul RAV4.
Nu mai vorbim însă de vechiul diesel de 2.2 litri, ci de un 2.0 D-4D pe care-l așteptam de ceva vreme în gama SUV-ului japonez. Apariția noului motor înseamnă și o mică retrogradare la nivel de putere și cuplu pentru RAV4, pentru că cei 150 CP și 340 Nm ai vechiului 2.2 diesel de 150 CP se transformă acum în 143 CP și 320 Nm. Partea bună este că nu veți simți apăsat diferențele, pentru că noul motor, cuplat la o cutie manuală cu șase trepte, își face treaba mai mult decât decent la nivel dinamic, iar treptele 3 și 4 reprezintă rapoartele "de fugă" în cazul în care ai nevoie de putere pe șosea între 50 și 120 km/h. Asta și pentru că RAV4 are puțin peste 1500 de kilograme, fiind unul dintre cele mai ușoare modele din segment.
Dacă la rulare nu-i vom găsi multe păcate noului 2.0 diesel de sub capota lui RAV4, problemele apar la nivelul cutiei, al cărei levier se mișcă între trepte îndeajuns de zgomotos încât să n-o poți așeza în dicționar lângă termenul "rafinament". Zgomotul este o problemă și în cazul motorului de 2.0 litri, care devine destul de vocal atunci când urci peste 2000 de ture. Toyota ar putea spune că vorbim de un SUV și că, în aceste condiții, noul motor este oricum mai liniștit din punctul ăsta de vedere în raport cu vechea unitate de 2.2 litri. Noi spunem ca la nivel de finețe se mai puteau trage câteva sfori tehnice.
Dar marele semn de întrebare vine în zona tracțiunii, acolo unde Toyota a decis că RAV4 diesel poate să-și trăiască viața și fără 4x4. Așa că, dacă vreți un RAV4 cu integrală, nu prea vă rămâne decât să vă orientați spre benzină. Asta în condițiile în care toți concurenții din segment, fără excepție, oferă 4x2 ca opțiune pe versiunea de echipare de bază și 4x4 în rest pe motoarele lor diesel de peste 120 de cai putere.
Consum
Odată cu trecerea la 2.0 diesel și 143 CP, Toyota RAV4 coboară - cumva normal - nivelul consumul anunțat în lista de cifre oficiale. Dacă anterior vorbeam de o medie mixtă de 5.0 litri, acum observăm o medie de 4.7 litri/100 km la testele omologate la nivelul Uniunii Europene.
Cum RAV4 diesel nu este disponibil în versiune 4x4, suntem nevoiți să comparăm aceste cifre cu cele ale variantelor asemănătoare ale modelelor din segment. Acolo unde există, pentru că în unele cazuri (precum Honda CR-V sau Subaru Forester) motoarele diesel de peste 130 de cai nu pot fi comandate fără integrală.
La o comparație directă între testele de consum oficiale (singurele care comportă o paralelă corectă, fiind realizate în condiții identice), RAV4 diesel se așează în media segmentului. Am notat 10 rivali direcți pentru RAV4 diesel 4x2 cu transmisie manuală și cu puteri care variază între 120 CP (Honda CR-V 1.6) și 150 CP. Lista completă poate fi consultată AICI.
Dintre aceștia, cei mai economi pe hârtie sunt Renault Kadjar 1.6 dCi 130 CP (4.3 litri/100 km) și sus-numitul Honda CR-V 1.6 120 CP (4.4 litri/100 km). De cealaltă parte, există concurenți asiatici care vin cu prețuri excelente, dar cu cifre de consum deloc onorante: medie de 6.8 litri pentru Great Wall Hover 6 2.0 diesel de 243 CP și 5.8 litri pentru Ssangyong Korando 2.0 e-XDI de 149 CP.
La aproximativ același nivel precum RAV4 diesel se află însă rivali tradiționali precum Ford Kuga 2.0 TDCI de 150 CP (același consum, 4.7 litri), Tiguan 2.0 TDI de 150 CP (4.8 litri) sau Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D de 150 CP, ultimul cu 4.6 litri/100 km.
Dacă scoatem nasul din fișele oficiale și urcăm în RAV4, consumul real al mașinii este acceptabil. Am notat 6.5-7.0 litri/100 km în oraș și între 4.5 și 5.0 litri în regim extraurban la o rulare normală, fără excese.
Performanţe
Vă spuneam la capitolul Motor/Transmisie faptul că RAV4 2.0 diesel este un agregat foarte agreabil când vine vorba de dinamică. Asta se vede instantaneu dacă arunci o privire pe datele tehnice ale concurenței.
RAV4, VW Tiguan și Mazda CX-5 sunt singurele SUV-uri diesel cu tracțiune față care reușesc să coboare sub 10 secunde la accelerația 0-100 km/h. Cu 9.6 secunde, RAV4 diesel reușește locul al treilea în clasamentul performanțelor la accelerație brută, modelul Mazda coborând până la 9.2 secunde la acest capitol, ajutat probabil și de cilindreea superioară (2191 de centimetri cubi). Tiguan vine pe doi, cu 9.3 secunde.
Interesant de notat este că RAV4 este departe de a avea cel mai mare cuplu din segment la această categorie: cu 320 Nm, RAV4 diesel stă sub Kuga (370 Nm), Hyundai Tucson (373 Nm), CX-5 (380 Nm), Tiguan (340 Nm) sau chiar Ssangyong Korando (360 Nm).
Cele două modele japoneze și "intrusul" german reușesc și cele mai mari viteze de vârf: 195 km/h pentru RAV4, 202 km/h pentru Mazda CX-5 și 204 km/h pentru Tiguan 2.0 TDI 4x2.
Interior
Designul nu înseamnă doar linii trasate pe tablă, ci și un colaj interior cât mai plăcut. Iar RAV4 este atât de schimbat în habitaclu după cel mai recent facelift, încât e pur și simplu greu de recunoscut. Probabil că un posesor de RAV4 vechi care intră în mașină va căuta elemente grafice cu care să mașina. Sau va coborî pentru a se asigura că a intrat în mașina corectă.
Toyota a aplicat o parte dintre învățăturile pe care le-a asimilat la dezvoltarea gamei de dată recentă Lexus și a desenat noul RAV4 într-un mod cât mai spectaculos cu putință. Bordul este complet modificat și are o formă inedită, cu o protuberanță orizontală care găzduiește deasupra display-ul central de 7 inch și comenzile lui, butonul de pornire/oprire a motorului și comenzile climatizării.
Dedesubt, ferite de ochii șoferului, se află comenzi pe care în mod normal le accesezi mai rar, dar care în unele cazuri sunt utile atunci când mașina rulează, cum ar fi încălzirea în scaune sau încălzirea în parbriz. În aceste condiții, așezarea lor sub o "bordură" care te face să te apleci când la accesezi nu e foarte fericită.
Display-ul central este de dimensiuni medii și mai are de recuperat la nivel de grafică, dar funcțiile pe care le acoperă pot fi accesate rapid și fără prea multă bătaie de cap de un potențial client care nu a mai intrat în viața lui într-un model Toyota. Poziționarea ecranului este însă defectuoasă, pentru că acesta stă perfect orizontal, ceea ce înseamnă că de pe locul șoferului vei vedea în permanență o reflexie deranjantă în partea dreaptă a sticlei care acoperă ecranul.
Apropo de display-uri, notez faptul că între ceasurile de bord a apărut un ecran color de 4.2 inch care găzduiește informațiile computerului de bord. Paradoxal, grafica de aici e mult superioară ecranului central. Deci se poate.
Dacă RAV4 merită nominalizat la un capitol, acela este însă aspectul practic și spațiul. Patru pasageri care călătoresc în SUV-ul japonezilor nu vor avea nicio problemă de acomodare, iar bagajele lor vor încăpea fără probleme în portbagajul de 550 de litri al mașinii. Singurul inconvenient în spate e lipsa unor aeratoare care să simplifice climatizarea.
Apoi, RAV4 mustește de spații de depozitare de toate felurile, vârful absolut fiind decupajul cu o formă inedită care apare în consola centrală. La prima vedere pare o ciudățenie, dar totul ți se va părea util atunci când îți vei da seama că în RAV4 poți intra implicit cu o cană cu toartă care-și va găsi fără probleme un loc stabil în mașină.
Un plus și pentru materialele utilizate de Toyota la interior. Chiar dacă este în mod evident piele artificială, materialul de pe bord este moale și plăcut la atingere. Totul e să reziste la testul timpului.
Preţ de achiziţie
Toyota RAV4 nu și-a propus niciodată să fie cel mai ieftin model din segment. De fapt, ținta prețului de achiziție este dată de dezvoltarea pieței, pentru că au existat ani buni în care RAV4 - aflat la a patra generație - a avut adversari direcți numărați pe degetele unei jumătăți de mâini.
Astăzi, poziționarea de preț a lui RAV4 pare să fie dată de poziționarea tuturor modelelor japoneze: medie-superioară în segment. Un RAV4 diesel 4x2 în echipare de bază Comfort costă 26.200 de euro cu TVA inclus. Prețul este aproximativ egal cu cel al versiunilor 4x2 de intrare în gamă al rivalilor Mazda CX-5 2.2 diesel și Nissan X-Trail 1.6 diesel, ambele mai scumpe decât RAV4 cu până la 300 de euro. Honda CR-V 1.6 diesel stă ceva mai sus în lista de prețuri (28.000 de euro), iar cel mai scump model disponibil este - surprinzător - Hyundai Tucson 2.0 CRDI de 136 CP.
Știm că Hyundai oferă discounturi constante față de lista de prețuri oficială, dar asta e problema mărcii sud-coreene, pentru că o comparație corectă nu poate fi făcută decât pe prețurile oficiale. Nu de alta, dar probabil că cititorii noștri care vor citi acest articol peste câteva luni nu vor avea în față promoțiile de astăzi, ci prețurile constante ale fișei oficiale.
Surpriza segmentului pare a fi noul Volkswagen Tiguan, model care a coborât mult la nivel de preț între generația anterioară și cea tocmai lansată: 24.900 de euro pentru dieselul 2.0 de 150 CP în versiune de echipare de bază și 4x2.
Evident, cele mai ieftine modele ale zonei sunt semnate de Ssangyong (Korando pleacă de la 19.690 de euro) și de Great Wall (Hover 6 are un preț de pornire pe diesel de 20.400 de euro). Între acestea și RAV4 stă un grup compact de modele cu nume: Ford Kuga, Kia Sportage, Renault Kadjar, mai sus menționatul VW Tiguan și chiar Nissan Qashqai, fratele mai mic al lui X-Trail, care va fi văzut de mulți ca rival de luat în seamă pentru RAV4.
Versiunea de echipare de top testată de noi se numește Luxury și oferă toate elementele pe care le poți comanda pe RAV4 în acest moment. Prețul său este cu 8000 de euro mai mare decât cel al versiunii de bază.
Siguranţă
Testat de EuroNCAP în anul 2013, RAV4 a obținut un punctaj maxim de cinci stele. Odată cu faceliftul, SUV-ul japonez a primit o mulțime de sisteme de siguranță, adică premise pentru un rezultat la fel de bun.
Modelul primește pachetul Toyota Safety Sense care include alertă petru coliziune iminente și funcție de frânare automată, recunoașterea semnelor de circulație, fază lungă acționată automat, avertizare la părăsirea benzii, detectarea pitonilor și posibilitaea de a se opri complet la viteze sub 30 de km/h.
Nu vor lipsi nici sistemul care monitorizează unghiul mort și cel care te ajută să ieși cu spatele din parcare.
Ţinută de drum
Știu, SUV-urile nu mai sunt privite de multă vreme ca mașini cu potențial real în off-road. E și normal să fie așa, pentru că ele au înlocuit în timp mașinile de familie, iar asta înseamnă că-și vor duce traiul în zone urbane și periurbane. Nu o să le iert însă celor de la Toyota decizia de a lăsa iubitorii motoarelor diesel fără opțiunea de a-și alege tracțiune 4x4, așa cum se întâmplă în cazul absolut tuturor concurenților de pe piață.
De fapt, având în vedere faptul că nu vorbim de o integrală complexă, ci de una permanentă, nici măcar nu era nevoie de 4x4 în off-road, ci pur și simplu pentru a crește nivelul de aderență și de echilibru la rularea pe asfalt.
Trecând peste acest neajuns, RAV4 a rămas o mașină pe care te poți baza fără niciun fel de problemă în România, pentru că suspensiile sale sunt croite pentru a-ți face viața mai ușoară la nivelul de calitate al asfaltului românesc. Altfel spus, așteaptă-te la un tren de rulare relaxat, cu miză echilibrată spre confort, ceea ce va fi cu siguranță pe placul clienților români.
Aș fi preferat o direcție ceva mai exactă și cu un management mai bun al feedback-ului la viteze înalte.
Vizibilitate
Nu sunt foarte multe lucruri de obiectat la adresa inginerilor şi designerilor Toyota la acest capitol. Modelul japonez este bine conceput, suprafeţele vitrate încojoară şoferul, iar vizibilitatea nu este pusă în pericol nici măcar în zona frontală, acolo unde de obicei ai probleme cu modelele de gabarit ridicat.
Singurul semn de întrebare este în partea posterioară, luneta fiind amplasată foarte sus pe hayon, ceea ce te face să pierzi din vedere ce se petrece în spatele tău de la jumătatea maşinii în jos. Toyota a rezolvat această problemă prin montarea unor camere de jur împrejurul mașinii. Acestea "văd" mașina din toate unghiurile, oferind perspective diferite, în funcție de nevoi.
Tehnologie
Când intri în RAV4 și te lovești de grafica submediocră a display-ului central, impresia imediată este că japonezii nu mizează pe prea multă tehnologie când vine vorba de această mașină. Greșit. Nu doar că mizează, dar oferă RAV4 cu elemente tehnologice de vârf în segment. Totul e să treci peste fațadă și să le folosești la adevărata lor valoare practică.
Cea mai importantă apariție este cea a pachetului Safety Sense, care înglobează senzorii și camerele care oferă sistemele de siguranță activă: de la monitorizarea unghiului mort la frânare automată cu detecție a pietonilor, de la monitorizarea benzii de rulare la citirea semnelor de circulație.
Trecem rapid peste conexiunile Bluetooth și portul USB, elemente care în 2016 tind să fie standard pe orice mașină pe care o vedeți în showroom-uri, și ajungem la o serie de artificii intertesante care au rolul de a-ți face viața mai ușoară la volan. Așa este hayon-ul cu deschidere electrică. Acesta e disponibil standard de la nivelul 3/4 de echipare (Elegance) și oferă o funcție de memorare a unghiului la care se deschide ușa portbagajului. Ca să nu lovești plafonul garajului dacă ajungi acasă și nu ai suficient spațiu.
Nu trecem peste apariția celor 4 camere montate în față, în spate și în oglinzi care îți pot oferi la nevoie o vedere panoramică a mașinii.
Ca informație practică, luminile de zi LED și senzorii de lumină și de ploaie sunt standard pe versiunea de echipare 2/4 (Executive) farurile LED, scaunele cu reglaj electric și Hayon-ul deschis electric vin pe echiparea 3/4 (Elegance), iar trapa acționată electrică, monitorizarea unghiului mort, monitorizarea traficului perpendicular în spatele mașinii și pachetul Safety Sense vin pe echiparea de top, Luxury, testată de noi.
Design
Am început cu designul, terminăm cu designul. Este capitolul la care Toyota a făcut cele mai adânci și vizibile progrese, transformând în timp RAV4 dintr-o mașină cu un pronunțat caracter utilitar într-un SUV care din anumite unghiuri și pe anumite detalii seamănă cu un concept. Vezi blocurile optice frontale cu faruri și lumini de zi LED care-i oferă mașinii o imagine foarte agresivă.
Evident, formele reușite ale mașinii se văd în imaginile alăturate, chit că tonele de stickere promoționale cu care era împodobit RAV4 nu-l prea ajută din punctul ăsta de vedere.
Există încă zone în care designerii japonezi ar putea lucra. Așa cum este partea din spate a profilului, foarte masivă, care contrastează crunt cu liniile generale ale modelului. Per total, însă, RAV4 este - sună ciudat să spun asta, dar e purul adevăr - una dintre mașinile din segment care mizează pe un design emoțional, nu funcțional.
Ne-a placut
- Design radical evoluat
- Interior cu linii curajoase
- Performanțele motorului diesel în segment
- Elemente tehnologice practice
- 5 stele EuroNCAP
Nu ne-a placut
- Lipsa unei versiuni 4x4 pe motorizarea diesel
- Motor și cutie zgomotoase
- Preț mediu-superior în segment
- Unele elemente practice la interior
- Direcție inexactă la viteze ridicate
Date tehnice - Toyota RAV4 facelift 2.0 Diesel Turbo (D-4D) 143CP 4x2 Man6 Luxury | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Toyota
-
Constructorul japonez de automobile anunță că prototipurile Hilux, alimentate cu hidrogen, au ajuns în faza demonstrativă. Tehnologia va putea fi regăsită pe modelele de serie până în 2026-2027. (Sambata, 08 Iunie)
-
Constructorul nipon de automobile marchează trei decenii de la debutul modelului RAV4. Până în prezent au fost comercializate peste 14 milioane de exemplare la nivel global. (Vineri, 31 Mai)
-
În cadrul unui eveniment special, noua generație Toyota C-HR a debutat oficial pe piața din România. Prețurile încep de la 33.688 de euro. (Luni, 04 Martie)
-
Potrivit celor mai recente informații, Toyota GR86 și Subaru BRZ vor fi retrase de pe piața europeană în 2024. De vină ar fi noua legislație cunoscută sub denumirea GSR2. (Miercuri, 07 Februarie)
-
Divizia Toyota din Australia anunță un nou facelift pentru a opta generație Hilux. Este încă incert dacă noutățile, inclusiv o motorizare diesel mild-hybrid, vor fi preluate de versiunea comercializată în Europa. (Joi, 01 Februarie)
cat despre masina imi place sunt curios cum merge motoru asta de 2 L 143CP si 320 NM probabil ca unul de VW :)))) cifrele fiind identice....glumesc, motorul dinainte de 2.2 merge bine
Acum il cheama Serrgiu -::))))
@BAU
De ce si-ar lua cineva un SUV 4x2, nici eu n-am sa pricep vreodata. Insa te asigur ca RAV4 4x4 este unul dintre suv-urile care se descurca cel mai bine in teren accidentat din clasa lui!
@ AM sa fie adevarat ca forester 2.0d care este permanent 4x4 consuma la fel sau chiar mai putin decat acest model si concurenta enumerata mai sus in varianta 4x2. asteptam un eventual test drive cu forester.
Si Avensisul era de la un prieten care la randul sau avea alt prieten care era al unui vecin , nu ? Cum zici tu, fuck off nu veni cu argumente de astea ca nu te crede nimeni fara probe contrarii. Ai putea demonstra lucrul asta prin facturi de service. Lasa un email cu pozele facturilor de service pt a te putea crede cu totii.
Prietene. N-avem timp de prostiile tale. Lasa o adresa de email prin care iti voi propune sa demonstrezi vizual, prin ceea ce ai trecut. Cei de la service n-au obligatia sa-i dea oricui informatii. Ca si cum ai intra in Palatul Guvernului cerand sa-ti dea tie informatii ''un muritor de rand'' ce s-au facut cu toate taxele si impozitele. Ti-am zis: ai posibilitatea sa demonstrezi acest lucru prin adresa de email fara nici un fel de probleme in deplin anonimat . Multumesc ! Astfel consider ca mi-am pierdut timpul degeaba cu tine.
http://www.jdpower.com/