Joi, 02.06.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Să fim sinceri: Ssangyong nu a fost niciodată în Europa și în România mai mult decât o marcă care s-a chinuit să atragă o bază de clienți exagerat de nehotărâți. Cu modele care în unele cazuri păreau desenate de amatori - vezi cazul Rodius, un monovolum inclus în galeria celor mai urâte mașini din istorie, marca sud-coreeană a încercat fără succes să calce pe urmele celor de la Hyundai și Kia, compatrioții care au reușit în viață.
E adevărat că nici numele nu-i ajută foarte mult pe cei de la Ssangyong. Succesiunea de sunete asiatice i-a dus pe mulți cu gândul la China, motiv petru care sud-coreenii au avut întotdeauna complicatul job de a-i convinge pe clienți în legătură cu originea mărcii înainte de a-i convinge să le cumpere mașinile.
Ei bine, după ce acum 4-5 ani au trecut prin probleme financiare majore, cei de la Ssangyong au ajuns în curtea indienilor de la Mahindra, care au decis să abordeze problema Ssangyong într-un mod diferit. Dacă marca sud-coreeană se baza până acum pe SUV-uri, pick-up-uri și monovolume mari, Ssangyong se adaptează acum la cerințele actuale ale pieței și mizează pe SUV-uri și crossovere de segmente mici pentru a intra în jocul zonelor care adună volume mari de vânzări.
Primul a fost Korando, un SUV compact de dimensiunea lui Qashqai care a dat startul unei ere noi și mult mai digerabile estetic. Apoi, acum doi ani, a intrat în scenă noul Tivoli, SUV mic de dimensiunea lui Juke și Captur care la nivel de preț coboară chiar spre Duster. Ei bine, al treilea model din era nouă se numește Ssangyong XLV. Un SUV de segment mic cu un portbagaj imens rezultat în urma lungirii lui Tivoli cu 25 de centimetri.
Rezultatul este o mașină pe cât de ciudată (spuneți-i atipică), pe atât de practică. A rezultat un soi de Tivoli break, adică o mașină cu spațiu imens dedicat bagajelor (720 de litri în versiunea cu kit de pană, deci fără roată de rezervă temporară), dar cu un design exterior cu care va trebui să te obișnuiești. Iar peste toate vine faptul că, fiind un Tivoli lungit, XLV trece în zona SUV-urilor superioare ca dimensiuni, dar nu saltă și la nivel de preț, care rămâne apropiat de cel deja accesibil al lui Tivoli.
Preț și spațiu la plusuri evidente, dar design ciudat și o problemă de imagine a mărcii la minusuri. Dacă treceți peste cele două elemente negative, s-ar putea să dați de o mașină extrem de competitivă. Să vedem ce ne-a arătat la testul european din Spania.
SsangYong XLV
1.6 Diesel 115CP 4x2 Man6 STD
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
Noul model Ssangyong a fost prezentat în premieră mondială la Salonul de la Geneva în luna martie 2016, iar numele îl așeza fără nicio urmă de confuzie în biblioteca de modele ale mărcii: se numea Tivoli XLV și era prezentat ca o versiune lungă, cu portbagaj mărit, al SUV-ului Tivoli, modelul care a crescut vânzările europene Ssangyong cu 80% în ultimul an.
La trei luni de la prezentarea oficială, noul model sud-coreean a scăpat de particula Tivoli și a fost rebotezat XLV și atât.
Nu s-a schimbat însă nimic din restul datelor problemei: jumătatea din față a mașinii arată fix ca Tivoli – iar asta nu e neapărat un lucru rău, iar motorizările oferite de XLV sunt și ele împrumutate de la fratele său mai scurt.
Ai de ales între un 1.6 benzină de 128 CP și un 1.6 diesel de 115 CP. Nicio legătură cu motoarele de origine Mercedes-Benz pe care Ssangyong le utiliza pe Rexton acum vreo 10 ani. Motoare de origine proprie, dezvoltate în laboratoarele la fel de proprii ale mărcii.
Ssangyong se consideră o marcă specialistă în SUV-uri, poziționare reconfirmată și la testul oficial din Spania. Iar din această poziție este normal ca tracțiunea integrală să nu lipsească din peisaj ca element opțional. În cadru intră - tot opțional - și o cutie automată cu șase trepte semnată de japonezii de la Aisin care devine alternativă la manuala cu șase rapoarte pe care o vei regăsi standard pe XLV.
Am testat în Spania cele două versiuni de transmisie ale variantei 1.6 diesel de 115 CP. Dacă automata este probabil un aliat în oraș, în aglomerație, acolo unde schimbarea treptelor este o corvoadă de acum inutilă, testul nostru pe șoselele din jurul Madridului ne-a arătat că ea este o cutie complet depășită care nu doar că nu ajută motorul diesel, ci îi omoară din fașă orice urmă de vână. Schimbă lent, treptele sunt lungi, iar apăsarea cu aplomb a pedalei de accelerație este inutilă și pe alocuri chiar periculoasă, pentru că depășirile sunt o loterie. Ai și mod de schimbare manuală a treptelor, dar totul se face cu ajutorul unor butoane minuscule plasate pe levier, ca-n vremurile în care automatele erau specii rare.
Cutia automată de pe XLV mi-a demonstrat de ce mulți potențiali clienți din România au reticențe reale la transmisiile de acest fel. Dacă te-ai întâlnit cu o cutie de genul ăsta pe prima mașină automată pe care ai condus-o, e normal să nu vrei să mai auzi vreodată de tehnologia asta.
În versiunea cu transmisie manuală și tracțiune față, însă, cea pe care o vom și analiza pe larg în testul nostru, lucrurile sunt mult schimbate. Nu vorbim de vreun motor ultrapotent, ci de un 1.6 turbodiesel, dar faptul că poți să controlezi turațiile te ajută mult și transformă mașina într-una agreabilă.
Motorul ajunge la puterea maximă la 3400 de turații, în timp ce cuplul maxim, de 300 Nm, este atins între 1500 și 2500 rpm. Pe șosea, simți că mașina este viguroasă după 2500 de ture, chiar dacă tot de la acest punct motorul începe să-și facă prezența acustică în interior. Transmisia este surprinzător de precisă și corectă, iar motorul își face fix treaba pe care o aștepți de la o inimă de 115 cai. Nici mai mult, nici mai puțin.
Consum
Consumul mediu anunțat oficial de modelul sud-coreean este de 4.7 litri/100 km și este cel mai ridicat din întreg segmentul subcompact când vine vorba de motoare diesel 4x2 de 110-120 CP. Diferențele dintre modele care se califică în zonă sunt însă minore, pentru că cele mai economice astfel de modele afișează un consum mediu mixt de 4.0 litri (Vitara, Juke, CX-3 și HR-V coboară la această valoare), în timp ce imediat sub XLV se află Mitsubishi ASX, cu 4.6 litri/100 km.
În cei 60 de kilometri ai testului nostru cu transmisia manuală în Spania, pe un traseu alcătuit dintr-un mix de autostradă și șosea, Ssangyong XLV a afișat 6.5 litri/100 km.
Performanţe
Fișa oficială a lui Ssangyong XLV nu conține și accelerația 0-100 km/h a noului crossover sud-coreean, cifră de care se pare că asiaticii se cam feresc, pentru că ea nu exista nici atunci când am testat Tivoli, adică versiunea cu portbagaj "normal" a lui XLV.
Având însă în vedere faptul că viteza maximă atinsă de modelul sud-coreean este de 170 de kilometri pe oră în versiunea diesel 4x2, singurul model cu cifre mai slabe la acest capitol fiind Duster 1.5 dCi de 110 CP, este foarte probabil ca modelulul Ssangyong să nu exceleze la acest capitol. Și este un element asumat: în niciun moment din prezentarea de jumătate de oră de la Madrid nu s-a vorbit despre performanțele dinamice ale mașinii.
Interior
Ssangyong Tivoli a fost primul model din gama mărcii sud-coreene în care m-am simțit ca-ntr-o mașină europeană. Testul a fost realizat acum ceva vreme în România și eram curios să văd dacă voi regăsi aceeași atmosferă și în XLV.
Am regăsit-o.
Interiorul este identic cu cel de pe fratele mai scurt, singura diferență fiind făcută de spațiul imens dedicat bagajelor. Ai 720 de litri în versunea stock a mașinii, spațiu care scade până la 620 de litri dacă vrei să îți dotezi noul XLV cu o roată de rezervă de uz temporar. Chiar și așa, portbagajul lui XLV depășește la pas tot ce mișcă în zona SUV-urilor subcompacte sau compacte. Am testat capacitatea lui XLV de a căra și mașina a reușit să găzduiască trei trollere de dimensiuni diferite (XL, L și M) plus un cărucior pliat pentru copii. Iar pentru ca testul să fie complet, am intrat în portbagajul mașinii cu un coleg care adună 185 de centimetri pe verticală. Stăteam lejer, iar între noi ar mai fi încăput o persoană.
De notat că dimensiunile-cheie pe care e dezvoltat porbagajul imens al lui XLV sunt lățimea și înălțimea. Dacă vrei adâncime mai mare decât cea deja existentă. rabatezi scaunele și-ți iese de-un spațiu în care transporț rinoceri în picioare.
De fapt, Ssangyong a făcut ceea ce spun vocile clienților acestui tip de SUV-uri, iar pentru asta oamenii trebuie felicitați sincer: a oferit spațiu pentru toate gusturile. Alternativa era să mai monteze două scaune pe un al treilea rând, dar sud-coreenii au mizat pe un portbagaj pur și simplu obscen. Și bine au făcut, pentru că mașinile cu șapte locuri sunt oricum un compromis, oricum ai lua-o. Dacă nu se numesc XC90.
La nivel de calitate percepută, Ssangyong XLV preia caracterul fratelui mai mic Tivoli. E un mix de elemente de calitate și de abordări simpliste. De exemplu, volanul cu partea inferioară teșită este absolut perfect și poate sta fără probleme pe orice model al mărcilor europene de succes. Poți să-l comanzi și încălzit, dacă vrei. Paradoxul este că nu ai nicio șansă să-l primești reglabil pe adâncime. Nu întrebați de ce.
Materialele sunt dure, dar nu mă așteptam la altceva de la o mașină care se încadrează ca preț undeva între Duster și restul grupului de SUV-uri din această zonă a pieței. În centrul consolei centrale stă un display generos care oferă grafică superioară modelelor semnate de Toyota sau Hyundai, însă avem câteva butoane așezate anapoda. De exemplu, cel prin care te miști între slide-urile computerului de bord este așezat sub display, în partea stângă.
Preţ de achiziţie
Prețurile românești ale lui Ssangyong XLV sunt încă în lucru, însă reprezentanții români ai mărcii se așteaptă la o listă de prețuri care vor fi cu circa 1000 de euro mai mari decât cele ale motorizării și echipării echivalente de pe Tivoli.
Mizând pe această logică, ne așteptăm ca prețul echipării de bază (denumită STD) a lui Ssangyong XLV în versiunea sa diesel 4x2 cu transmisie manuală să fie de circa 18.400 de euro. Sub acest preț se află doar Duster, iar restul concurenților urcă pe aceeași putere și relativ același nivel de echipare chiar și până la 23.400 de euro în cazul lui Honda HR-V. Lista de echipamente pe care le primești în bază este destul de interesantă și clar mai bogată decât a majorității concurenților din segment. De altfel, raportul preț/ofertă este unul dintre avantajele de bază ale lui XLV într-un segment în care clienții se orientează deseori după design și dimensiuni compacte.
În versiunea sa de top, ultraechipată și denumită oficial DLX Plus, XLV poate urca către 22.000 de euro. Puțin problematic, pentru că intrăm deja într-o zonă în care poți să-ți cumperi o compactă cu nume. Dacă prioritatea ta este însă spațiul, nu există o alternativă mai bună decât mașina celor de la Ssangyong.
Partea bună este că va exista și o ofertă de lansare a modelului, dar detaliile vor putea fi oferite numai după definitivarea listei complete de prețuri.
Siguranţă
Cei de la Ssangyong nu s-au zgârcit la nivelul airbag-urilor pe care le oferă și, pentru a înlătura orice discuție legată de nivelul de siguranță oferit de un model arhinescunoscut până acum, oferă 7 airbag-uri în standard, implicit unul pentru genunchii șoferului.
Modelul sud-coreean nu oferă însă niciun fel de sistem de asistență activă, elemente care astăzi se regăsesc pe majoritatea modelelor din segment și care atârnă greu implicit la testele de siguranță organizate de EuroNCAP. Oficialii sud-coreeni ne-au asigurat însă că toamna acestui an va aduce un pachet complet de sisteme active care vor putea să recunoască mașini în unghiul mort, să citească semnele de circulație, să simtă când mașina iese de pe banda de rulare și chiar să frâneze automat la viteze de oraș.
În ceea ce privește testele EuroNCAP, la care Ssangyong nu a participat niciodată cu niciun model, sud-coreenii sunt sinceri și afirmă că ținta lor este un rezultat de patru stele.
Ţinută de drum
Noul XLV este o mașină interesantă când vine vorba de modul în care stă pe șosea și pe macadam. Asta pentru că atât timp când nu forțezi limitele și mergi în limitele legale și în cele logice ale fizicii, suspensiile se comportă remarcabil atunci când dau de denivelări și alte capcane de pe șosele și străzi. Sunt setate echilibrat și te fac să-ți dai seama că inginerii s-au gândit și la țările în curs de dezvoltare atunci când au abordat problema.
Pe drum drept, deci, nicio problemă.
Lucrurile iau însă o întorsătură delicată dacă încerci să scoți cât mai mult din motor și din cutie pe drumuri virajate. Pentru că spatele cel superîncăpător care va reprezenta principalul argument de achiziție pentru cei care-și cumpără această mașină se simte ca un rucsac care "trage" mașina în sensul opus celui imprimat de direcție atunci când te afli în viraj. Caracterul subvirator este evident și-ți cam strică din fașă cheful de sportivitate. La nivel de direcție nu avem de notat multe, caracteristica acestui tip de mașină fiind una care nu este recomandată în general familiștilor sportivi din fire. Dacă vreți sport, luați-vă un break RS de la Audi.
Vizibilitate
În afară de stâlpii parbrizului, care de obicei încurcă oricum la SUV-urile de oraș din cauza formelor concentrate într-o caroserie de dimensiuni reduse, Ssangyong XLV nu-ți pune probleme majore la nivel de vizibilitate. Mașina testată de noi era echipată cu toate elementele necesare unei orientări corecte în spațiu - implicit senzori și cameră - deci cu atât mai ușoară adaptarea.
Un semn de întrebare la nivelul lunetei, pe care o vezi (și este, de altfel) mult mai departe decât te aștepți s-o găsești. E normal, pentru că - încă o dată - vorbim despre un soi de SUV break, dacă mi se permite această expresie-crossover.
Tehnologie
Când le spui prietenilor că ai testat un SUV al celor de la Ssangyong, imaginea care le apare instantaneu în minte nu este neapărat una pozitivă. Și nu e vorba doar de originile pe care mai toată lumea le consideră chinezești - nimic mai fals, evident - ci despre faptul că nimeni nu se așteaptă ca un astfel de model să-ți ofere prea multe lucruri la nivel tehnologic, de confort sau estetic.
Ei bine, am avut surprize mai mult decât plăcute atunci când a venit vorba de analiza pachetului oferit de Ssangyong pe XLV. Ce ați spune, de exemplu, dacă v-aș demonstra că XLV-ul celor de la Ssangyong este una dintre cele mai dotate mașini din segment la nivel tehnologic? O să fac o scurtă trecere în revistă a sistemelor oferite și o să vedem împreună că sunt puține SUV-uri subcompacte care se ridică la acest nivel.
Elementul central al interiorului este display-ul de 7 inch. Nu este cel mai mare din segment, dar plusează cu o grafică mai mult decât corectă și plăcută, iar funcționarea sa nu a avut sincope pe perioada testului nostru. Acest display găzduiește și sistemul de navigație semnat de TomTom care în Spania a știut perfect traseele și ne-a localizat întotdeauna la centimetru. În plus, conexiunile cu telefonul se fac ușor și fără complicații.
Ssangyong XLV vine cu o cheie de tip briceag în standard, dar opțional poți opta pentru un sistem de deschidere inteligentă care-ți va oferi ocazia de a debloca ușile mașinii de la butonul de pe mânerul portierei atât timp când ai cheia în apropiere, adică aruncată undeva prin geantă sau buzunare.
Odată ajuns în interior, observi că scaunele destul de confortabile ale lui XLV îți oferă nu doar încălzire (față-spate, chiar), dar sunt și aerisite. După calculele mele, este cam singurul SUV de segment mic care oferă această dotare regăsită de obicei la mașinile de segmente superioare. Bonus: volanul este și el încălzit dacă-l comanzi așa atunci când configurezi mașina.
Apoi, modelul sud-coreean este blindat cu pachete și senzori care-ți fac mai ușoară viața la bord. Dacă despre cei de parcare am vorbit deja, trebuie să-i menționez pe cei de lumină și de ploaie care completează peisajul. Un sistem Cruise Control este și el disponibil, cu viteza de croazieră setată între 35 și 140 km/h.
În sfârșit, climatizarea pe două zone este un plus, iar aceasta vine - nu am mai găsit asta nicăieri - cu setări de memorie a unor niveluri de temperatură pe ambele zone. Altfel spus, mașina ține minte setările pe care le salvezi și, printr-o simplă apăsare de buton, le activează când vrei să revii la atmosfera perfectă pe care ai găsit-o când ai plecat în concediu, de exemplu.
Am rămas impresionat de faptul că în portbagaj găsești o priză normală, de 220V, un element util mai ales dacă ieșirile cu familia se termină în zone izolate.
Evident, există și ciudățenii. Pe lângă lipsa reglajului de volan pe adâncime, cel mai evident este mufa HDMI aflată lângă cea USB, la baza planșei de bord. I-am întrebat pe oficialii Ssangyong ce rol are un astfel de port care de obicei de găsește pe televizoare și care transportă de obicei semnal audio și video de calitate de pe diferite device-uri pe un ecran mare. Ceea ce nu e cazul aici. Nu am primit niciun răspuns clar.
Design
Design-ul a fost și este în continuare un capitol sensibil pentru modelele create de Ssangyong. Atât de sensibil, încât la un moment dat ai impresia că designerii mărcii construiesc dinadins modele controversate doar de dragul de a isca discuții în piață.
Dacă Tivoli este un SUV de oraș cu design ok, noul XLV - care preia fața și jumătate din profilul lui Tivoli - ar trebui să moștenească parțial și o parte din ADN-ul estetic al fratelui său mai mic. Ceea ce se și întâmplă.
Problema mare a lui lui Ssangyong XLV este însă profilul și spatele, elemente care par terminate pe furiș și sunt la fel de expresive ca un aluat de pizza scăpat pe jos.
Partea bună e că mașina e îndeajuns de personalizabilă încât fiecare potențial client poate să-și aleagă implicit nuanțe contrastante pentru caroserie și plafon. Iar cât timp vă păstrați calmul și marșați pe culori neutre, aveți șanse să construiți o mașină digerabilă ca apariție. Orice ați face, însă, nu alegeți interiorul din piele roșie. Keep it simple.
Ne-a placut
- Spațiu imens pentru bagaje
- Interior cu feeling european
- Tehnologie de top în segment
- Suspensii echilibrate
- 4x4 opțional pe toate versiunile
Nu ne-a placut
- Design controversat
- Motor depășit la consum și performanțe
- Caracter subvirator evident
- Imaginea mărcii în România
- Materiale dure în habitaclu
Date tehnice - SsangYong XLV 1.6 Diesel 115CP 4x2 Man6 STD | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre SsangYong
-
KG Mobility sau, cu alte cuvinte, fosta marcă SsangYong tocmai a lansat noua generație Actyon în Coreea de Sud. SUV-ul coupe bazat pe Torres va fi disponibil și pe piețele internaționale până la finalul acestui an. (Marti, 13 August)
-
Constructorul coreean de automobile a publicat o serie de schițe oficiale cu viitorul SUV Torres. În Europa va ajunge, în a doua jumătate din 2023, într-o versiune pur electrică. (Vineri, 20 Mai 2022)
-
SsangYong a publicat primele schițe de design ale viitorului său SUV, cunoscut, momentan, sub denumirea X200. Potrivit constructorului asiatic, acesta va avea un sistem de propulsie prietenos cu mediul înconjurător. (Luni, 26 Iulie 2021)
-
SsangYong Tivoli poate fi comandat acum și într-o versiune lungă. Denumită Tivoli Grand, aceasta este cu 26 de centimetri mai lungă decât modelul obinușnuit. (Marti, 15 Iunie 2021)
-
SsangYong Tivoli primește o motorizare nouă: 1.2 litri benzină cu trei cilindri și 128 de cai putereSUV-ul SsangYong Tivoli va fi disponibil cu o motorizare turbo pe benzină de 1.2 litri. Propulsorul pregătit de constructorul asiatic are trei cilindri și dezvoltă 128 CP și 230 Nm. (Luni, 11 Mai 2020)
Interiorul asta e pus ca optional si e pentru piAta din vest. Sunt mai multe configurari ca sa ai de unde alege, nu te pune nimeni sa-ti iei rosu daca nu vrei!!! inteles? :))
Iti recomand pe viitor sa citeste testele, nu sa intri doar pentru comentariu. Acolo unde se termina duster, incepe XLV. Nu pot fi numiti concurenti directi; in niciun caz.
Fiabilitatea marcii SsangYong nu prea apare cuantificata in statistici, dar simplul fapt ca-i coreeana cred ca exclude surprize... negative majore.
Concluzia: bine ca avem destule alternative. pentru toate portofelele.
Sunt 20.000 de euro!
greu greu tare la deal!!!! :)
Secundo: ONESTITATEA nu poate fi echivalata cu LUXUL - care include si "luarea fetzei" cumparatorilor cu gimmick-uri tzinand de DESIGN, intr-adevar.
...Dar cum oare sa-mpaci designul cu cel mai mare portbagaj nu doar din clasa masinii, ci din toate categoriile de SUV-uri?!