Drivetest Skoda Kodiaq
1.4 Benzina Turbo (TSI) 150CP 4x4 Aut7 AmbitionVineri, 25.11.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
În 1992, Jean Claude Van Damme juca unul dintre cele mai celebre roluri ale sale, cel al lui Luc Devereaux, în Soldat Universal. Fără să știe la acea vreme, și el și producătorii au dat naștere unui simbol: soldatul care poate să se lupte cu o armată întreagă de alți cyborgi modificați asemeni lui.
Nu știu exact care dintre oficialii Skoda a rămas îndrăgostit de acest film și și-a propus să dea naștere unui soldat universal produs în Cehia. Cu material genetic împrumutat, bineînțeles, de la părintele Volkswagen a luat naștere Kodiaq, un soldat universal cu numele unui urs din Alaska, botezat așa tocmai din dorința de a exprima forța de care dispune noul recrut al gamei Skoda.
Cehii s-au gândit că în contextul actual, cel al unei iubiri nemărginite pentru SUV-uri, un model universal, capabil să împace mai multe segmente ar putea fi o soluție inspirată.
Pentru a ne convinge că noul soldat este capabil să le ofere pe toate (și motoare eficiente, și spațiu interior, și tehnologie), Skoda ne-a trimis în Palma de Mallorca, pe drumuri sinuoase și înguste, ușor nepotrivite pentru caracterul mașinii, ca să-i testăm limitele noului Kodiaq.
Motor / Transmisie
În cazul nostru, soldatul universal ales să-i pună la pământ pe ceilalți cyborgi care activează în segmnetul SUV-urilor compacte, adică o întreagă armată, a fost echipat cu un motor pe benzină. Este vorba despre celebrul TSI de 1.4 litri, capabil să dezvolte 150 de cai putere și un cuplu motor de 250 de Nm.
La prima vedere nu par prea multe resurse, mai ales când ne referim la cuplul motor. Din fericire, el este livrat pe o plajă mare de turații, cuprinsă între 1500 și 3500 de rotații. Dincolo de această zonă, motorul pe benzină pare că gâfâie. Mașina cântărește o tonă și jumătate, ceea ce ar putea să vă sugereze ideea unui diesel, care vine cu mai mult cuplu.
Însă, după o zi petrecută alături de această unitate, putem spune că un SUV de talia lui Kodiaq, cu un stăpân cuminte, care nu-și dorește excese, se descurcă și cu cei 250 de Nm. Mai ales că este ajutat de o transmisie DSG cu șase rapoarte, despre care toți știm că își face foarte bine treaba.
Treptele sunt alternate liniar, iar retrogradarea se face rapid dacă selectezi modul Sport. Altfel, cutia tinde să meargă ușor subturat pentru a reduce consumul. Cutia cu dublu ambreiaj poate fi comandată și cu ajutorul padelelor instalate în spatele volanului.
Comportamentul său și al motorului pot fi însă influențate și de modurile diferite de condus, de la cel Sport, la Comfort sau la Eco. Toate acestea modifică răspunsul motorului, cutiei, dierecției și al aerului condiționat.
Dacă ar fi să tragem o concluzie, noul Skoda Kodiaq 1.4 TSI poate fi o alegere mult mai rafinată decât un diesel, având în vedere antifonarea excelentă, cu resurse satisfăcătoare, puse timid în evidență de funcționarea cutiei DSG.
Consum
Românii iubesc dieselurile atunci când vine vorba despre SUV-uri. Cu toate acestea, Volkswagen a gândit o serie de soluții capabile să facă din clasicul TSI o motorizare pe care să o iubească și fanii dieselului.
Vorbim mai întâi de o eficientizare termică a motorului, de un sistem start-stop oferit în standard și o funcție de coasting care oprește motorul la viteze de peste 20 de km/h, când ridicați piciorul de pe accelerație.
De asemenea, soldatul universal poate renunța la o parte din armamentul din dotare: din cei patru cilindri poate folosi doar doi, atunci când nu este solicitat, grație tehnologiei Active Cylinder. Fără să o mai lungim foarte mult, e bine de știut că Skoda a făcut tot posibilul ca acest motor să consume cât un diesel.
În traficul real însă nu prea o să se întâmple asta, pentru că după mai multe episoade scurte de autostradă întrerupte de un blocaj rutier și de incursiuni pe drumuri de munte, Kodiaq a consumat aproape 8 litri/100 de kilometri. Consumul mediu anunțat de constructorul ceh este de 7 litri/100 de kilometri, ceea ce ar putea fi destul de mult pentru buzunarul unor clienți din România.
Dacă ne uităm în segment, vedem că Honda CR-V, Kia Sportage și Hyundai Tucson consumă 7.5 litri în medie, Mazda CX-5 promite 6.6 litri, Toyota RAV4 vine cu 6.5 litri, Mitsubishi Outlander anunță și el 6.4 litri/100 de km, Seat Ateca coboară până la 6.2 litri, iar Volkswagen Tiguan dezamăgește ușor cu o medie de 7.1 litri/100 de km. Prin urmare, Kodiaq se situează în media segmentului.
Performanţe
Cât privește accelerația, cutia DSG se asigură că noul Kodiaq va putea oferi clienților un răspuns bun la plecarea de pe loc. Accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în 9.9 secunde, mai bine decât Toyota RAV4, Honda CR-V și Mitsubishi Outlander. Ceilalți rivali lasă în urmă Kodiaq, și ne referim aici la Tiguan, CX-5, Ateca, chiar și Sportage și Tucson.
Viteza maximă de 194 de km/h mai salvează onoarea modelului ceh, fiind ușor peste cea a tuturor celorlalți rivali, cu excepția lui Tiguan și a cuplului format din Sportage și Tucson.
Interior
Dincolo de portierele noului Skoda Kodiaq o să descoperiți cea mai atractivă Skoda din câte s-au făcut. E un soldat universal extrem de îngrijit și meticulos, care a avut grijă să își împacheteze echipamentul cât se poate de militărește. Poate de aceea designul nu este unul neapărat emoțional, la nivelul întregului habitaclu.
Trebuie să notăm ergonomia exemplară, mai ales la nivelul comenzilor pentru climatizare, care au fost orientate acum în sus. Pentru comenzile pe volan aveți însă nevoie de o ușoară acomodare.
Cu ce nu va fi nevoie de acomodare? Cu spațiul interior. Este atât de generos încât veți avea impresia că sunteți în sufrageria de acasă. Spațiul este generos pentru pasagerii față și exagerat de mare pentru cei de pe locurile din spate.
Dacă optați pentru al treilea rând de scaune (Kodiaq este primul model Skoda cu șapte locuri), încep compromisurile. Podeaua înaltă îi va face pe cei de pe al treilea rând de scaune să stea cu genunchii destul de ridicați. Chiar dacă bancheta de pe al doilea rând poate glisa pe o distanță de 18 centimetri pentru a ușura accesul și a mări spațiul.
Prin urmare, pe al treilea rând de scaune vor sta confortabil doar copiii. Adulții, doar în caz de forță majoră.
Dacă vă mulțumiți cu doar cinci locuri primiți și cel mai mare portbagaj din segment: 720 de litri și 2065 de litri când bancheta spate este rabatată. Este incredibil de mult spațiu. După orice fel de criterii de evaluare. În plus, există o mulțime de soluții de stocare și fixare a bagajelor.
Iar dacă mergeți la Ikea și aveți de transportat obiecte lungi, nu vă faceți probleme. Scăpați de scaunul pasagerului dreapta și puteți introduce obiecte de până la 2.8 metri.
Sunt și o mulțime de spații de depozitare în interiorul noului Kodiaq. De la buzunarele ușilor în care încap chiar și sticle de 1.5 litri, până la spațiul pentru telefon, cel ascuns sub volan și cel din cotieră. Nu mai vorbesc de cele două torpedouri, la fel de generoase.
Trebuie notat și faptul că noul Kodiaq dispune și de un nivel de rafinament cu care Skoda nu ne obișnuise până acum. Habitaclul este izolat fonic destul de bine, iar la viteze mari, de autostradă, doar zgomotul de vânt este ușor perceptibil dacă nu folosești sistemul audio.
Plasticul folosit este și el de calitate, moale și prietenos. Alternează însă cu zone unde este ceva mai tare.
Preţ de achiziţie
Skoda nu a anunțat încă prețurile noului Kodiaq pentru piața din România. Modelul va fi disponibil pentru comenzi începând cu luna decembrie și tot atunci vom afla și costurile de achiziție.
Potrivit oficialilor Skoda, prețul său ar trebui să fie cu câteva procente mai mic decât cel al lui Volkswagen Tiguan. Cum fratele german pleacă de la 21.000 de euro, Kodiaq ar putea fi mai ieftin cu doar câteva sute de euro.
Printr-o comparație cât se poate de profană, am putea presupune că noul Kodiaq va fi mai ieftin decât Outlander, RAV4, Tucson, CX-5 și CR-V, dar mai scump decât Ateca și Sportage.
Siguranţă
Skoda Kodiaq nu a fost încă testat de organismul internațional EuroNCAP. Însă, dacă judecăm după rezultatele obținute de celelalte modele dezvoltate pe platforma MQB, și Kodiaq ar trebui să primească tot cinci stele.
Mai ales că vine echipat cu o mulțime de sisteme de siguranță activă și pasivă. Printre ele enumerăm funcția de frânare automată în situații de urgență, cu posibilitatea detectării pietonilor și bicicliștilor. Există și sisteme care monitorizează banda de mers și unghiul mort, oboseala șoferului sau pot observa semnele de circulație. De asemenea, Kodiaq te avertizează și asupra traficului atunci când ieși cu spatele dintr-o parcare.
În caz de accident, atunci când detectează declanșarea unui sistem activ, SUV-ul poate apela un număr de urgență. Există și o notificare pentru accidente ușoare, dar și una pentru momentele în care mașina se defectează.
Ţinută de drum
Așa cum spuneam și la începutul acestui test, Skoda a ales ca loc de desfășurare a testului cu noul Kodiaq drumurile virajate și înguste din Palma de Mallorca. O alegere oarecum neinspirată pentru un SUV care nu caută să demonstreze trăsăturile sale sportive.
E cât se poate de clar că ruliul este prezent și că garda la sol mai înaltă face din Kodiaq o mașină care nu agreează foarte tare virajele luate cu aplomb. Sistemul 4x4 își face însă datoria și te ține pe drum, păstrând o aderență bună. Nu vă așteptați însă la escapade curajoase în off-road, chiar dacă există un mod Snow, care vă garantează mai multă aderență, și un asistent la coborâre. Kodiaq e bun pe un drum forestier, pe unul accidentat, dar nu mai mult.
Suspensia este calibrată pentru a oferi confort. Absoarbe foarte bine denivelările și nu pare zgomotoasă. Dacă alegeți însă un set de jante de 19 inch, ea ar putea să fie ceva mai prezentă, mai ales când rulați în modul Sport.
Pentru cei care au câțiva bani de cheltuit pe opționale, Skoda oferă și sistemul Dynamic Chassis Control, adică amortizoare adaptive. Și acestea contribuie la diferențierea clară a modurilor de rulare Normal, Sport și Comfort.
Direcția nu oferă feedback, însă rămâne ușor de manevrat la viteze mici. În modul Sport precizia sa se îmbunătățește, însă feeling-ul este în continuare unul artificial.
Vizibilitate
Skoda Kodiaq nu pare să pună mari probleme la capitolul vizibilitate. Luneta este destul de generoasă și este încadrată de doi montanți destul de mici. Poate doar montanții față să incomodeze ușor în virajele strânse. Oglinzile laterale sunt și ele bine proporționate.
Ca o premieră pentru modelele Skoda, noul Kodiaq oferă și un sistem de patru camere cu vedere la 360 de grade.
Tehnologie
Nu credeam că un model Skoda ne va oferi atât de multe tehnologii noi, demne de menționat în testul nostru. Însă, înrudirea cu părintele Volkswagen, le oferă cehilor acces la un bagaj tehnologic impresionant.
O să încep cu noutatea absolută: sistemul hands-free care preia vocea șoferului și o transmite prin difuzoare până pe ultimul rând de scaune. Pentru ca toți cei din mașină să se audă mai bine. Nu că asta ar fi o problemă, având în vedere antifonarea fonică destul de bună.
Ar mai fi apoi tetierele cu suport de dormit. Sunt un fel de extensii laterale care îți pot sprijini capul, extrem de utile și pe care vi le recomandăm să le selectați. Nu lipsesc umbrelele ascunse în cele două portiere față, portbagajul cu fund dublu, lanterna ascunsă în portbagaj, racletă de pe bușonul de alimentare, suportul pentru tabletă sau priza de alimentare la 230V. Toate acestea fac parte din cele 30 de dotări pe care Skoda le numește Simply Clever.
Lor li se adaugă un sistem multimedia extrem de complex, proiectat pe un ecran tactil de 8 inch. Au dispărut aproape în totalitate butoanele. Însă, chiar și așa, sistemul este ușor de operat, suprafața tactilă răspunde extrem de repede la comenzi, iar procesarea informațiilor se face rapid.
Navigația este afișată bine, există informații din trafic în timp real (timpul estimat al sosirii la destinație a coincis cu cel anunțat de aplicația Waze), iar o conexiune la internet 4G, oferită gratuit în primul an de achiziție, vă garantează accesul și la Google Street View.
Există și hotspot pentru cei din mașină, volan încălzit, scaune încălzite față și spate, o memorie de 64GB pentru sistemul multimedia și o aplicație inteligentă, care poate fi descărcată pe telefonul mobil și îți poate oferi detalii despre mașină: unde este parcată, cât carburant mai este în rezervor și care este starea sa.
Opțional, clienții pot comanda și un sistem de încărcare wireless pentru telefonul mobil și un sistem audio Canton, cu 10 difuzoare și o putere de 575 watt. Suportul Apple CarPlay, Android Auto și Mirror Link este și el acolo.
Pentru cei care se gândesc deja la drumeții cu familia, trebuie să vă spunem că noul Kodiaq poate tracta rulote de până la 2.5 tone. În plus, la fel ca Tiguan, beneficiază de un sistem denumit Trailer Assist, care vă ajută să parcați rulota cu spatele. Acesta controlează direcția în locul dumneavoastră. Trebuie doar să setați traiectoria prin intermediul butonului de reglare a oglinzilor. Da, știm că pare ciudat, dar asta este soluția găsită de Skoda.
Design
Pentru că designul poate fi o chestiune de gust, liniile noului Skoda Kodiaq încearcă să împace pe toată lumea. Sunt suficient de agresive pentru a da impresia de dinamism, deși nu se potrivesc neapărat cu dimensiunile generale și cu garda la sol înălțată.
Dacă privim din față și de la mare distanță, am putea cred că noul Kodiaq are ceva din vechiul Kia Sportage. Însă, dincolo de această paralelă și părere pur personală, Kodiaq este o mașină care vine cu o filosofie nouă de design, cu o grilă tridimensională pe care o vom vedea și pe celelalte SUV-uri din gamă și cu un set de stopuri cu LED inspirate de cristalul de Boemia. Văzut din spate, mai ales pe timp de noapte, Kodiaq va impresiona cu siguranță.
Ne-a placut
- Spațiul interior
- Nivelul tehnologic
- Tetierele cu suport pentru dormit
Nu ne-a placut
- Ruliu pronunțat
- Direcție fără feedback
Date tehnice - Skoda Kodiaq 1.4 Benzina Turbo (TSI) 150CP 4x4 Aut7 Ambition | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Skoda
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat primele schițe oficiale cu viitorul Enyaq facelift. Acesta aduce o serie de îmbunătățiri estetice atât pentru varianta obișnuită cât și pentru cea cu alură de coupe. (Marti, 17 Decembrie)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Superb Sportline. Acest nivel de echipare vine în standard cu jante de 19 inch, dar și cu o gardă la sol redusă cu 15 milimetri. (Miercuri, 28 August)
-
Divizia Skoda din Marea Britanie a ținut să aibă în flota de presă un exemplar unicat denumit Superb Sleeper Edition. Bazat pe un Superb Combi, modificat, acesta oferă 477 de cai putere și 661 Nm. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat prima schiță de design cu interiorul viitorului model Elroq. Acesta va miza pe spațiu, dar și pe o serie de materiale prietenoase cu mediul înconjurător. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat o serie de imagini cu viitorul model electric Elroq. Acesta va fi disponibil în 4 versiuni și va oferi o autonomie de peste 560 de kilometri. (Luni, 01 Iulie)
Pe varianta 4x4 e DSG6 iar pe 4x2 DSG7. Cel putin la varianta pe benzina, la diesel nu stiu 100%. Asa e si la Seat Ateca.
Cutia DSG cu 7 trepte este disponibilă pe motorizările diesel și pe TSI-ul de 180 de cai putere.
Pare o masina reusita per total. Nu ma omor cu design-ul bordului, care desi e foarte ergonomic, pare invechit vs modele concurente gen Kadjar sau Sportage. Nu mai zic de viitoarele CR-V si CX-5, insa acolo avem preturi mai mari, la nivel de VW. Ateca arata mult mai bine la interior, ca sa raman cu comparatia in curtea VAG.
Un mare plus pentru insonorizare.
Pacat de ruliu si de directie...aici se vede clar ca Skoda e firma mai ieftina a grupului.
Nissan Qashqai avea in 2009....sunt curios ce "inovatii" va scoate skoda peste 10 ani....
Citat dintr-un test drive.
Cat de frumoasa este?! rămâne la latitudinea fiecăruia sa decidă.