Drivetest SEAT Ibiza

1.0 Benzina Turbo (TSI) 95CP Man5 Xcellence
SEAT Ibiza zoom
de Bogdan Mirică
Vineri, 19.05.2017
Zbucium în clasa mică

Barcelona sau Ibiza? Ce alegi? O vacanță de vară în zbuciumul insulei care nu doarme niciodată sau un sejur plin de informații și lucruri interesante culese din orașul catalan.

Cum ar fi să le poți avea pe amândouă? Seat s-a gândit să-i împace și pe unii și pe alții, așa că a organizat lansarea și testul de presă dedicat noii generații Ibiza chiar în Barcelona.

Am luat și noi parte la eveniment și am adunat în rândurile de mai jos impresiile noastre după ce am condus modelul iberic de clasă mică, lansat pentru prima dată în anul 1984 și vândut până în prezent în peste 5.4 milioane de unități.

Mai au însă vreo valoare aceste cifre într-un segment zbuciumat, care și-a schimbat radical opțiunile în ultimii ani? Vom vedea. Cert este că Seat ibiza vine să tulbure și mai mult apele concurenților și să nască noi dileme în rândul clienților care știau deja ce își doresc.

SEAT Ibiza
1.0 Benzina Turbo (TSI) 95CP Man5 Xcellence

  • Pret de pornire 12.425 €
  • Pret model testat 15.054 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Noul Seat Ibiza este promotorul noii platforme MQB A0, cea pe care și Volkswagen o va folosi pentru noua generație Polo, pregătită să apară din moment în moment. Platforma comună înseamnă și motoare comune, iar printr-o deducție destul de simplă putem spune că am condus la Barcelona un motor pe care îl vom regăsi și pe Polo.

Este vorba despre un agregat de numai un litru, cu trei cilindri, capabil să ofere 95 de cai putere. Interesează însă mai mult cei 175 de Nm, disponibili încă de la 2000 de rotații. Cuplul motor este generos și animă situația pentru cel de la volan.

În această configurație, Ibiza se simte bine, este dinamică și găsește resurse pentru unele excese. La viteze mari, de autostradă, entuziasmul pare să se mai domoloească.

Unitatea cu trei cilindri este asociată unei cutii manuale cu cinci rapoarte. De dragul consumului redus a fost etajată destul de lung, doar treapta a doua și a treia fiind recomandate atunci când vreți să vedeți potențialul mașinii pe un drum de munte.

Antifonarea este destul de bună, cei trei cilindri fiind resimțiți în habitaclu abia pe la 4000 de turații. Vibrațiile sunt însă prezente.

Consum

Ideea de downsizing trebuie să aducă beneficii substanțiale când vine vorba de reducerea consumului și emisiilor. Prin urmare, noul motor cu trei cilindri ar fi exact ce recomandă doctorul, mai ales după scandalul Dieselgate.

Rularea noastră prin Spania, în regim de autostradă, drum de munte și orașe mici spaniole ne-a adus o valoare de aproape 7 litri/100 de km. E drept că exploatarea nu a fost cea mai ortodoxă, dar măcar am văzut care poate fi una dintre extreme.

În fișa tehnică, Seat ne promite o valoare medie de 4.7 litri/100 de kilometri, ceea ce înseamnă că modelul spaniol consumă mai puțin decât Dacia Sandero, Honda Jazz sau Toyota Yaris.

O valoare identică de consum prezintă Volkswagen Polo 1.2 TSI și Skoda Fabia 1.2 TSI. Atunci de ce downsizing? Tot 4.7 litri/100 de km oferă Citroen C3 și Renault Clio.

Campionii de consum ai segmentului sunt Ford Fiesta, Suzuki Swift și Hyundai i20, mașini cu o medie de 4.3 litri/100 de kilometri. Mazda 2, Opel Corsa și Peugeot 208 au și ele valori mai mici decât Ibiza.

Performanţe

Seat este văzut ca brandul sportiv al Grupului Volkswagen, prin urmare, noul Ibiza ar trebui să fie una dintre cele mai rapide alegeri din segment. Sprintul de la 0 la 100 de km/h se realizează în 10.9 secunde, un timp similar cu cel al modelelor Skoda Fabia și Hyundai i20, și ușor mai lent decât al actualului Volkswagen Polo.

Citroen C3, Dacia Sandero, Ford Fiesta, Honda Jazz, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio și Toyota Yaris sunt alternative mai leneșe. Doar Suzuki Swift și Mazda2 sunt alternative simțitor mai fâșnețe.

Interior

Interiorul noului Ibiza este o evoluție prin simplitate. Designerii spanioli au mers pe rețeta tot mai apreciată astăzi: linii drepte, ascuțite, extrem de puține butoane și o ergonomie exemplară. La capitolul ergonomie nici nu putea fi altfel, având în vedere că vorbim despre un model din familia Volkswagen.

Din păcate, materialele folosite la interior nu sunt chiar cele mai prietenoase. Și spunem asta după ce am testat nivelul de echipare de top Xcellence. Plasticul este cam tare, atât pe planșa de bord, cât și în zonele inferioare. Partea bună este că se simte rezistent în timp și vine cu finisaje bune.

Scaunele au o susținere laterală excelentă și pot fi îmbrăcate chiar în piele și alcantara pe nivelurile de echipare superioare.

Chiar dacă este o mașină de clasă mică, Ibiza excelează la capitolul spații de depozitare. Buzunarele ușilor pot înghiți toate obiectele din buzunarele tale și ale pasagerilor, plus o sticlă generoasă de apă, care poate merge chiar și până la 1.5 litri. La fel se întâmplă și cu buzunarele portierelor spate.

Avem și două suporturi pentru pahare pe consola centrală și, cel mai important, un excelent spațiu pentru telefoanele mobile, la baza planșei de bord. Adânc, generos și capitonat cu cauciuc pentru mai multă aderență.

Spațiul pentru pasageri a crescut și el. Asta pentru că și ampatamentul a devenit mai mare, comparativ cu vechea generație. Pe locurile din spate, spațiul la nivelul picioarelor este destul de bun, iar la nivelul capului excelent. N-aș risca să spun că au loc berechet trei adulți, dar doi pot călători chiar confortabil.

Portbagajul a crescut și el considerabil. Are acum o capacitate de 355 de litri, însă este puțin cam jos. Raportat la ceilalți rivali din segment, este cel mai generos portbagaj, fiind mai mare cu numai un litru decât cel al lui Honda Jazz.

Preţ de achiziţie

Noul Seat Ibiza are un preț de pornire de 12.400 de euro pe piața din România, însă dacă vă doriți un motor ceva mai vânjos, cu mai multe resurse sub capotă, puteți merge pe versiunea testată de noi, cea de 95 de cai, sau chiar pe cea de 115 cai.

În cazul versiunii testate de noi, prețul pornește de 13.700 de euro, însă dacă adăugați și nivelul de echipare de top, adică Xcellence, socotelile ajung la 15.000 de euro.

Acum urmează o lungă trecere în revistă a numeroșilor rivali și a versiunilor comparabile, pentru a vedea cum se raportează spaniolii la prețurile deja existente.

Noul Citroen C3 în versiunea de 82 de cai și nivelul de echipare Shine costă 13.200 de euro. Dacia Sandero rămâne cea mai accesibilă alegere cu un preț de 10.700 de euro entru 0.9 TCe Prestige. Ford Fiesta este ceva mai ieftin la 14.500 de euro în versiunea 1.0 Ecoboost de 100 de cai și echipare Titanium.

Honda Jazz este insesizabil mai ieftin în versiunea de 102 cai putere și echipare Trend: 14.988 de euro. Hyundai i20 este însă mai scump în versiunea 1.0 T-GDI de 100 de cai și nivel de echipare LED Line. Prețul său este de 16.200 de euro. La fel și Mazda 2, care costă 15.500 de euro în versiunea 1.5 de 90 cai putere și nivel Revolution. Chiar și Opel Corsa este ceva mai scump, aungând la 15.700 de euro în versiunea de 90 CP și nivel de echipare Cosmo.

Peugeot 208 facelift în versiunea 1.2 de 82 CP și nivel Allure costă doar 13.305 euro. Și Renault Clio are un preț bun, de numai 13.500 de euro în versiunea de 90 CP și nivel Intens.

Skoda Fabia, colegul de concern, costă 14.500 de euro cu 90CP și nivel Monte Carlo. Noul Suzuki Swift este ușor mai scump la 15.200 de euro în versiunea de 112 cai putere și nivel Spirit. Toyota Yaris este și el mai ieftin la 14.300 de euro cu motorul de 99 CP și echipare Luna.

Nu în ultimul rând, fiul părintelui Volkswagen, adică micul Polo, este și el mai ieftin în versiunea 1.2 TSI de 90 CP cu echipare Highline. Concluzia este că Seat Ibiza are unul dintre cele mai ridicate prețuri din segment în această versiune.

Siguranţă

Noul Seat Ibiza nu a fost testat încă de EuroNCAP, însă are toate premizele unui punctaj maxim. Este primul model dezvoltat pe platforma viitorului VW Polo și al celorlalte modele mici ale Grupului. Prin urmare, platforma trebuie să asigure un punctaj excelent pentru toți membrii familiei.

În plus, vine cu o mulțime de sisteme de siguranță, cum ar fi: pilotul automat adaptiv, monitorizarea stării de oboseală a șoferului, frânarea automată de urgență, frânarea după un prim accident și funcția de recunoaștere a pietonilor.

Ţinută de drum

În cadrul testului nostru din Barcelona am nimerit la volanul unui Seat Ibiza înzestrat cu nivelul de echipare Xcellence. Adică pentru cei cu gusturi fine, nu pentru cei sportivi. Aceștia din urmă au la dispoziție nivelul de echipare FR, care vine inclusiv cu o suspensie sport.

Chiar dacă n-am avut toate ingredientele unui șofat sportiv, Ibiza a reușit să impresioneze plăcut pe drumurile virajate din apropierea Barcelonei. Există un ușor ruliu, însă micul model spaniol reușește să îți ofere o experiență destul de implicată. Stă bine pe viraje, iar aderența se păstrează admirabil. Direcția poate deveni și ea ceva mai precisă dacă selectați modul de rulare Sport. E drept că se simte artificială, fiind extrem de asistată.

N-am uitat de modurile de rulare. Sunt patru la număr (Eco, Normal, Sport și Individual) și pot influența modul în care se simte mașina: suspensie, motor, accelerație, transmisie, direcție și funcționarea climatizării. Trăsăturile mașinii se schimbă la selectarea fiecărui mod, însă nu modifică radical comportamentul.

Vizibilitate

Designul pe care îl moștenește de la fratele mai mare Leon vine cu o serie de compromisuri. Acestea apar la capitolul vizibilitate. Clienții ar putea găsi dificilă orientarea cu ajutorul unor oglinzi laterale mici și ascuțite sau cu oglinda retrovizoare, de asemenea destul de mică. Nici luneta nu pare foarte generoasă. Cel mai bine ar fi să optați pentru un set de senzori de parcare sau chiar pentru o cameră de marșarier.

Tehnologie

La capitolul tehnologie, Seat a avut grijă să culeagă tot ce este mai bun de prin grădina părintelui Volkswagen. O mulțime de tehnologii noi care îi vor ține ocupați pe pasageri și îl vor ajuta pe șofer.

Chiar dacă dincolo de volan totul este ușor monoton (ceasuri analog, computer de bord monocrom), pe consola centrală lucrurile se schimbă. Un ecran generos de 8 inch, pe care au mai rămas doar două butoane. Restul comenzilor sunt tactile.

Rezoluția este impresionantă pentru acest segment, navigația se mișcă foarte bine, funcția tactilă răspunde perfect, iar structurarea meniului este ușor de intuit și presupune o acomodare ușoară. Există conexiune Apple Carplay și Android Auto, precum și informații din trafic.

Lista dotărilor poate include sistemele de siguranță amintite mai sus, acces fără cheie, senzori de lumină și ploaie, două prize USB, faruri full LED, climatizare pe două zone și un sistem audio semnat de Beats, cu șapte difuzoare și amplificator.

Pentru cei care vor să își ușureze viața și mai mult, există o cameră de marșarier care se oglindește cu o fidelitate excelentă pe ecranul de 8 inch. În plus, are și un unghi destul de larg, care permite observarea mai rapidă a obstacolelor.

Pentru cei care aleg nivelurile de echipare superioare, Xcellence sau FR, Seat oferă și o iluminare ambientală cu două culori.

Design

Noul Seat Ibiza se scutură de hainele îmbătrânite ale vechii generații și adoptă tot ce a adus mai bun moda spaniolă din Martorell în utimii ani: unghiuri ascuțite, lumini LED triunghiulare, jante cu aspect sportiv și culori de caroserie interesante (mașina noastră, cea din imagini, a fost vopsită în Mystic Magenta).

Singurul lucru care îi poate fi reproșat este apropierea prea mare de fratele Seat Leon. Dar, în contextul unei piețe auto în care toate brandurile fac asta, nici măcar nu mai poate fi un reproș.

Așadar, rețeta estetică a noului Seat Ibiza are șanse să devină una extrem de agreată de publicul larg, la fel cum s-a întâmplat și cu cea a fraților Leon sau Ateca.

Nu ne-a placut

  • Plasticul tare
  • Oglinzile mici
  • Prețul piperat
Date tehnice - SEAT Ibiza 1.0 Benzina Turbo (TSI) 95CP Man5 Xcellence
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
999
Lungime mm
4059
Putere maxima CP (rpm)
95 (5000)
Latime mm
178.
Cuplu maxim Nm (rpm)
175 (2000)
Inaltime mm
1444
Viteza maxima km/h
182
Greutate kg
1122
Acceleratie 0-100 km/h s
10.9
Ampatament mm
2564
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
40
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
355
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre SEAT Ibiza

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (11)

  • asta e mai scumpa decat clio de 120 de cai din celalalt test Automarket cu apropae 1000 de euro ...wow ce preturi ...
    18 7
  • Pai Clio e trecut bine de jumatatea perioadei cat dureaza aceasta generatie.
    Asa si Clio RS in urma cu 15 ani era 14 k Euro ai acum e 22-24 k ;-P
    9 2
  • era si mai bine daca o faceau usoara ca swift.
    8 1
  • Cica varianta cupra nu o sa apara. Cea mai puternica varianta va fi cea de 150cp 1.5l
    4 3
  • Puteam sa jur ca va fi cineva care va aminti de Clio. Oricum naspa masina. Asa cum sunt toate masinile facute de VAG. Clio o bate la orice ora si la orice capitol.
    16 24
  • Imi place mult aceasta bijuterie, motorizarea de 95cp nu prea e pentru temperamentul meu, insa pretul e cam piperat.
    8 3
  • Toate masinile noi din clasa asta sunt scumpe. Sa va amintesc ca noul Nissan Micra (da, aceeasi platforma cu Clio) costa 19.000 euro?
    7 3
  • @haha: acri strugurii? :P
    @Anton: de unde ai scos pretul ala? Cum sa coste 19000?
    3 5
  • Sunt convins ca va avea succes mai ales in varianta diesel (momentan nu apare in lista nici o varianta pe motorina dar sigur se va putea achizitiona cu motor de 1.6 TDI 105 CP, motorul tipic). Masina este frumoasa, iti ia ochii, si are cam tot ce trebuie pe o masina din 2017, parking assist, faruri led, computer de bord cu ecran mare si navigatie. Pacat ca pretul este un pic cam mare, dupa parerea mea.
    5 2
  • f frumoasa masina. cea mai frumoasa din clasa ei. pacat ca nu are si varianta diesel. poate pe viitor.
    ca si pret, se stie ca cei de la seat practica niste reduceri masive la masinile noi(20%) asa ca pretul e chiar ok.
    3 4
  • Andrei
    Tot tamburi pe spate pentru variantele sub 100 cp? La 13k euro macar niste discuri mititele putea sa ofere.
    12 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru