Drivetest Opel Zafira facelift
2.0 Diesel Turbo (CDTI) 170CP Man6 S/S EditionJoi, 07.07.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Opel Zafira este, alături de alte 3-4 monovolume compacte care se găsesc încă pe piața din România, unul dintre ultimii mohicani ai unui segment pur dedicat familiei. Mașini cu șapte locuri al căror avantaj este spațiul interior și versatilitatea din habitaclu. Mașini concepute, create și construite exclusiv pentru familiști.
Problema este că acest segment este unul care se stinge încet-încet sub presiunea SUV-urilor și a crossoverelor. Și nu e vorba de România, o țară în care acest tip de caroserie a fost privit întotdeauna ca o ciudățenie, ci de întreaga Europă, continent care a început să ignore monovolumele clasice tradiționale și să mizeze pe oferta ceva mai complexă din zona SUV.
Până la urmă, un monovolum este o mașină de familie și atât, iar imaginea unui bărbat sau a unei femei la volan într-un monovolum gol este ușor ciudată. În schimb, un SUV poate fi și mașină de familie, și one-driver car, și cărăuș pentru bagaje și, în plus, are o gardă la sol care-ți permite să intri din când în când și pe macadam, cu sau fără integrală.
Paranteză: Opel lucrează deja la un SUV/crossover compact despre care oficialii mărcii susțin că nu va înlocui Zafira, ci va completa gama compactă cu o binevenită variantă de care era nevoie ca de apă la Opel. Pentru că Antara e deja piesă de muzeu.
Mai mult, până să ajungi la monovolume mai ai de călcat și prin break-uri, mașini care în versiune cross sunt din ce în ce mai atrăgătoare și devin soluții demne de luat în seamă de o familie numeroasă care are nevoie de bagaje.
Și atunci, ce mai caută monovolumele în viața noastră? De ce nu sunt ele extirpate pur și simplu din gamele constructorilor auto? De ce insistă constructorii cu acest tip de mașină?
Răspunsul e simplu: pentru că există încă familii pentru care șapte locuri într-o mașină reprezintă criteriul principal de alegere a viitoarului model de familie. Și pentru că spațiul oferit de un monovolum este inegalabil în segmentul compact. Iar dacă vă aflați în raza acestui tip de cerințe, noul Zafira facelift ar putea să vă intereseze. L-am testat în Germania și vă spunem la ce să vă așteptați.
Opel Zafira facelift
2.0 Diesel Turbo (CDTI) 170CP Man6 S/S Edition
- Pret de pornire 20.600 €
- Pret model testat 26.660 €
Motor / Transmisie
Noul Zafira este un facelift, astfel că va păstra în mare motorizările pe care le puteai comanda pe monovolumul Opel și până acum. Avem o benzină și un diesel "mici", de 1.4 și 120 CP, respectiv de 2.0 CDTI și 130 de cai putere, în timp ce motoarele de vârf vor fi un diesel 2.0 CDTI de 170 CP și o "benzină" turbo de 1.6 litri și 200 de cai putere. Personal nu văd rostul motorului pe benzină de 200 CP în contextul în care vorbim de o mașină de familie al cărei scop nu e să ruleze pe modul Sport, astfel că ne vom opti astăzi la motorul de 2.0 litri și 170 CP.
Deși oferă același nivel de putere cu cea a versiunii ante-facelift (cei 170 de cai putere sunt atinși, totuși, ceva mai jos în turații, 3750 vs. 4000 rpm), 2.0 CDTI plusează la nivel de cuplu, acolo unde aunge la 400 Nm (de la 350 Nm pe versiunea veche).
La utilizare, motorul produs de Opel este plăcut și pare îndeajuns de potent pentru a trage mașina după el în ritm susținut. E adevărat că germanii nu au schimbat foarte multe pe dedesubt, iar Zafira rămâne construită pe platforma vechiului model și, deci, este cel mai greu monovolum compact de pe piață. Dar, atunci când în mașină stau trei oameni plus bagajele fiecăruia, Zafira nu dă semne de oboseală sau de somnolență, element subliniat mai ales de cuplul de 400 Nm atins încă de la 1750 rpm.
Zafira oferă trei moduri de rulare - Normal, Tour și Sport. Tour îți va seta mașina pentru drumuri lungi și e de preferat în concediu pe autostradă, pentru că amorțește răspunsul motorului pentru a consuma mai puțin. Modul Sport, în schimb, promite suspensii ceva mai ferme, o sensibilitate mai mare a pedalei de accelerație și mai ales o direcție ceva mai fermă pe care o vor prefera cei cărora nu le place servodirecția "ușoară", dezvoltată pentru oraș. Noi am rulat în majoritatea timpului în modul Normal, pentru că diferențele față de Sport sunt infime.
Pe dieselul de 170 de cai putere poți comanda standard o cutie manuală cu 6 trepte, opțional fiind disponibilă o automată clasică. Mergeți pe manuală. Chiar dacă veți sacrifica confortul la drum lung și în oraș, veți avea control complet asupra puterii în depășiri, acolo unde e nevoie.
Consum
Nu există foarte multe monovolume compacte cu șapte locuri la vânzare în România. După ce Renault a renunțat să mai aducă Scenic și Espace din cauza vânzărilor slabe, Opel Zafira se bate pe piață cu C4 Grand Picasso, Ford Grand C-Max și Kia Carens pentru îngusta felie de clienți care își doresc de la mașina mare a familiei spațiu și confort în detrimentul sportivității și a ținutei de drum.
Ei bine, între aceste modele, Zafira oferă singurul motor de 170 de cai putere, pentru că restul concurenților se opresc la 136 (Kia) sau 150 (Citroen și Ford). În contextul în care motorul e mai mare și mașina mai grea, ar fi normal ca Opel Zafira să ofere cifre de consum mai mari decât restul grupului.
Lucrurile nu sunt însă deloc problematice. Cu un consum mediu anunțat la 4.9 litri/100 km, la fel ca cel al versiuni ante-facelift, Zafira stă ceva mai slab la acest capitol decât Ford C-Max (4.6 litri/100 km) și decât campionul absolut al segmentului, Citroen C4 Picasso (3.9 litri/100 km), dar mai bine decât Kia Carens, deși modelul sud-coreean oferă 34 de cai în minus: 5.1 litri/100 km.
În testul nostru pe autostrăzile și șoselele din Germania, consumul mediu extraurban s-a cifrat între 6.0 și 6.5 litri/100 km. Vom analiza Zafira la acest capitol într-un test mai detaliat în momentul în care mașina va fi disponibilă în România.
Performanţe
Deși este cel mai puternic model diesel din segment, Zafira facelift nu se poate lăuda cu cele mai bune performanțe dinamice dintr-o cauză simplă: noul model moștenește platforma anterioarei versiuni, iar asta înseamnă că Zafira are cu 200-300 de kilograme mai mult decât concurenții săi.
Evident, principalul criteriu de selecție al unei astfel de mașini nu are cum să fie performanța dinamică. Și chiar dacă ar fi, veți avea surpriza de a observa că noua Zafira, Ford Grand C-Max și C4 Grand Picasso au exact aceleași cifre la accelerația 0-100 km/h: 9.8 secunde. Kia Carens e undeva departe, la 10.4 secunde, retrogradată de puterea mai scăzută.
La nivelul vitezei maxime, singurul model care stă mai bine decât Zafira (208 km/h) este C4 Picasso (210).
Interior
În cei 17 ani care au trecut de la lansarea primei generații Zafira, Opel a găsit aproape 3 milioane de clienți care au ales modelul german pentru propria familie. Iar avantajul Opel a fost întotdeauna spațiul interior, cu cele 7 locuri gata să găzduiască familii numeroase. Spre deosebire de concurență, care a dezvoltat câte două versiuni de caroserie ale monovolumelor compacte (particula Grand identifică în general varianta cu șapte locuri - Grand Scenic, Grand C4 Picasso, Grand C-Max), la Opel lucrurile au fost simple de la început: mașina are șapte locuri, iar dacă vrei doar cinci pur și simplu rabatezi ultimul rând de scaune, care se ascunde în podea și lasă în urma un spațiu de încărcare serios: 710 de litri. Cu scaunele de pe al doilea rând coborâte, ai 1860 de litri la dispoziție. Un soi de utilitară cu design mai atrăgător.
Astăzi, când piața de monovolume compacte adună abia 5% din totalul mașinilor vândute în Europa, interiorul rămâne principala caracteristică de diferențiere între modelele concurente.
Odată cu facelift-ul operat pe Zafira, Opel virează mult înspre Astra și oferă o planșă de bord mult mai curată, de pe care dispar o jumătate dintre butoanele fizice. Centrul bordului este dominat de display-ul multimedia touch care preia complet ecosistemul grafic de pe noua generație Astra, însă clienții care nu vor să investească foarte mult în tehnologie vor avea la dispoziție și alternativa anterioară, un display "ajutat" de o serie de butoane fizice așezate în stânga și-n dreapta acestuia.
Niciuna dintre variante nu colorează însă foarte mult bordul mașinii, care în versiunea testată de noi era negru cu inserții negre, deci ușor cam monoton.
La nivel de spațiu, Zafira facelift construiește pe ceea ce clădise deja modelul anterior, astfel că regăsim în interior toate "scamatoriile" funcționale anterioare. De la sistemul de scaune Flex7, care îți poate rabata la nevoie toate scaunele cu excepția celui dedicat șoferului, până la consola centrală FlexRail, pe care o poți muta în față și în spate în funcție de nevoie, descoperind dedesubt spații de depozitare și zone de acces ascunse.
Un punct bonus pentru scaunele excelente care probabil că fac minuni la drum lung și în cazul pasagerilor de pe rândurile din spate. Apropo de asta, pe al treilea rând de scaune pot sta și adulți pe drumuri scurte, însă acestea sunt în mod evident dedicate copiilor. Iar când vrei mașină cu șapte locuri vei găsi sigur și copiii care să-și dorească să stea "în ultima bancă".
Tot din familia găselnițelor care încep cu "Flex" intră și suportul de biciclete FlexFix care poate fi integrat opțional în bara din spate și care este ascuns ca un sertar atunci când nu ai nevoie de el. Poate transporta în total 4 biciclete, deci stă bine la acest capitol. În plus, te lasă să deschizi hayon-ul, chestie care nu se întâmplă în majoritatea cazurilor în care comanzi un astfel de suport aftermarket.
Dacă vrei o atmosferă ceva mai luminoasă la interior, Opel îți oferă un parbriz panoramic de dimensiuni mari care prelungește suprafața vitrată până deasupra capetelot pasagerilor din față. Senzația e plăcută atât timp cât soarele e ascuns între nori, însă nu vei putea să rulezi fără a trage "plafonul" fals care joacă rol de parasolar atunci când soarele e în fața ta. E pur și simplu imposibil să conduci fără o pereche de ochelari de soare extrem de capabili.
Preţ de achiziţie
Noua generație Zafira pleacă de la 20.600 de euro în versiunea pe benzină de 1.4 litri și 120 de cai putere. Motorizarea testată de noi are un preț de pornire de 23.900 de euro în versiunea cu transmisie manuală și Start-Stop, echipare de bază Edition. Ca să ajungem la mașina testată de noi ne orientăm spre echiparea de top Innovation, acolo unde motorul diesel de 170 CP cu manuală costă 26.600 de euro.
Dacă vreți automată, adăugați 1000 de euro la aceste prețuri.
Nu e cea mai scumpă versiune din segment, pentru că C4 Grand Picasso 2.0 HDi de 150 CP pleacă de la un preț aflat cu 2000 de euro mai sus (e adevărat că și lista de dotări standard e superioară). În schimb, un Ford Grand C-Max 2.0 TDCI de 150 CP e disponibil de la 21.800 de euro în versiunea de bază Trend, în timp ce Kia Carens e 22.500 de euro.
În principiu, plaja de prețuri la care găsiți o astfel de mașină în cea mai puternică versiune diesel este de 22.000-26.000 de euro în versiunea de echipare de bază, iar o echipare de vârf urcă până spre 30.000 de euro, în funcție de model.
Siguranţă
EuroNCAP i-a acordat cinci stele de siguranţă lui Zafira Tourer, versiunea ante-facelift a monovolumului german. Între timp, însă, Zafira și-a îmbogățit portofoliul de sisteme tehnice și ajunge la un moment în care este unul dintre cele mai bine dotate modele din segment la acest capitol.
Odată cu facelift-ul, Zafira primește faruri adaptive LED care vor face deliciul șoferilor cărora le place să conducă pe timp de noapte. Apare și armata de sisteme de siguranță activă care te avertizează cu privire la depășirea involuntară a benzii de rulare sau când ai altă mașină în unghiul mort. Frânarea automată era deja inclusă în pachet încă dinainte de facelift și e disponibilă implicit pe sistemul de cruise control adaptiv.
Notăm și faptul că Zafira facelift primește ultima generație a sistemului Opel Eye, care recunoaște semnele de circulație și ți le afișează vizibil pe bord.
Ţinută de drum
Opel Zafira îți oferă alternative pentru a te face să te simți cât mai confortabil sau cât mai "pilot" la volan în funcție de situație și de preferințe, totul fiind la o apăsare de buton distanţă, cu trei moduri de rulare disponibile: Normal, Sport şi Tour. În funcţie de dispoziţie şi de situaţie, optarea pentru unul dintre cele trei moduri răspunde nevoilor utilizatorilor de monovolume compacte.
Așa cum am spus și mai sus, diferențele dintre cele trei moduri de rulare se simt, dar nu sunt radicale, deci nu vă așteptați ca modul Sport activat pe un motor diesel de 170 de cai să transforme Zafira într-un soi de Hot Hatch umflat. Simți mai degrabă o suspensie ușor rigidizată și o direcție mai fermă, elemente care ajută stabilitatea pe viraje. Fără să iasă din limitele inerente ale fizicii, bineînțeles.
Noul Zafira este construit pe platforma vechii generații Astra, iar asta înseamnă că păstrează metehnele acesteia. Din nou, masa proprie ridicată se simte atunci când vrei să ieși din cutume, iar asta te va calma instantaneu. Ceea ce nici măcar nu e rău, pentru că e păcat să faci pe eroul când ai copiii în mașină.
Vizibilitate
Ca orice monovolum, Zafira Tourer are suprafeţe vitrate mari. Pe lângă clasicele geamuri integrate între montanţii A şi parbriz, modelul german are un parbriz generos şi geamuri laterale de dimensiuni mari. Iar când dublezi cu parbrizul panoramic disponibil opțional, lucrurile devin serioase.
Oglinzile sunt potrivite pentru gabaritul modelului german şi se achită de sarcini fără prea multe încercări de a obţine reglajul perfect. Singurele probleme se rezumă astfel la parcările în locuri strâmte, acolo unde Zafira Tourer își arată dimensiunile. În ciuda mărimii, manevrele sunt uşurate de senzorii de parcare şi de camera pentru mersul cu spatele ce trimite imagini pe display-ul de pe consola centrală.
Tehnologie
Principala apariție în gama Zafira este cea a pachetul de conectivitate oferit de integrarea ecranului sensibil la atingere transferat fără prea multe modificări de pe Astra (numele oficial e R 4.0 Intellilink).
Noul sistem multimedia oferă conectivitate totală cu telefonul, iar asta înseamnă că ai la dispoziție implicit sistemele Apple CarPlay și Android Auto, care îți transformă display-ul într-o versiune adaptată a familiarului ecran al telefonului. La testul din Germania am analizat CarPlay-ul celor de la Apple, pentru că navigația a fost setată pe Apple Maps, și a funcționat ok. Nu vă bazați însă pe hărțile celor de la Apple în România, pentru că veți avea surprize neplăcute. Pentru cei cu Android Auto e ceva mai simplu: Google Maps va face legea în combinație cu un plan tarifar sănătos la nivel de date mobile.
Există și alte soluții interesante pentru o familie. De exemplu, pachetul OnStar oferă internet WiFi dacă ai la dispoziție o cartelă dedicată, ceea ce înseamnă că nu vei avea probleme cu niciunul dintre tinerii sau bătrânii care vor lua loc în Zafira la drum lung.
Evident, conexiunea telefonului prin Bluetooth la mașină este deja un lucru banal, iar Opel Zafira facelift a trecut testul cu brio.
Design
E simplu să recunoști noua Zafira pe stradă, pentru că facelift-ul a făcut dispărută fața dominată de "farurile bumerang" ale modelului anterior. Nu știu dacă ăsta e un lucru bun sau nu, pentru că personalitatea vechiului model e greu de replicat.
Apropo: vechiul model s-a numit oficial Zafira Tourer, dar facelift-ul renunță la particula Tourer și readuce în gama Opel numele "curat" Zafira.
Una peste alta, designerii Opel au încercat să stabilească o conexiune ceva mai adâncă între Astra și fratele său monovolum, iar Zafira are acum o față pe cât de nouă, pe atât de familiară. O problemă pur estetică ar putea fi însă radar-ul montat în grilă care strică linia coerentă a mașinii. Dar ăsta e un detaliu pe care nu-l vor observa foarte mulți.
Ne-a placut
- Motor și cutie agreabile
- Design coerent
- Sistemul multimedia împrumutat de pe Astra
- Versatilitatea interiorului
- 7 locuri reale
Nu ne-a placut
- Pierde din personalitate comparativ cu versiunea ante-facelift
- Masa proprie mult mai mare decât a concurenților
- Design interior fără sare și piper
- Preț mare în comparație cu break-uri compacte sau SUV-uri compacte
- Poziționarea într-un segment în scădere
Date tehnice - Opel Zafira facelift 2.0 Diesel Turbo (CDTI) 170CP Man6 S/S Edition | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
Avem așa: 710 litri în configurația cu 5 scaune. Există motor mai mic, versiunea de bază: 1.4 de 120 CP. În altă ordine de idei, o familie nu e compusă doar din tată, mamă și copii. 7 locuri pot să fie mai polivalente decât ne ține pe noi calculul :)
E suficient sa ai 3 copii (mici) si deja ai nevoie de de 7 locuri: copiii trebuie sa stea in scaun de copil; mama trebuie sa stea langa bebe (scoica).
Si chiar cu 2 copii in spate, locul din mijloc intr-un sedan/break nu prea mai e utilizabil (eventual doar pe distante scurte), o a 5-a persoana ar sta inconfortabil.
Unde ? E plina tara de familii numeroase ! Numai ca nu au bani de ea ! Aia e alta poveste...
Nu, nu am dat încă de mașina perfectă. Dar căutăm.
da dar indienii autohtoni isi vor lua masina asta peste 10 ani la mana a doua! Acum e plina tara de VW Touran tot de 10 ani vechime evident, una dintre putinele masini reusite de VW nimic de zis.
Vw e una dintre ultimele alegeri la care ar trebui sa se gandeasca un om cand vrea sa-si cumpere un monovolum compact, full-size sau mini-mpv.
Alternative de bun simt, confortabile, super versatile, gasesti din plin: c4 picasso, scenic, espace, s-max, zafira, 3008, ignis sau chiar b-class de la mercedes. Trebuie doar sa fii deschis la minte.
Din momentul in care te numesti VOLKSwagen (volks? care popor?) si ajungi sa concurezi la pret Mercedes-Benz, folosind motorizari dintr-o schema de inselatorie, atunci ceva e in neregula. Ceva grav!
Dacia 1310 a primit 4.9 daca nu ma insel :)))
a fost cea mai aproape de perfectiune :D