Drivetest Opel Mokka (2012-2017)

1.6 CDTi 136CP 4x4 Man S/S Cosmo
Opel Mokka (2012-2017) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 02.02.2016
Cu integrală

În anul 1933, în patria europeană a preparării cafelei, inventatorul italian Luigi de Ponti a avut o idee genială. A desenat un ibric special, devenit apoi simbol al cafelei la nivel mondial. Astăzi invenția sa continuă să fie produsă sub numele de Moka Express de către compania Bialetti Industries, cea care a și cumpărat patentul lui De Ponti în 1933.

De-a lungul deceniilor, invenția a devenit utilizată la scară largă de publicul din Europa și America Latină. Un simbol al cafelei, ibricul Moka a dat naștere unor lucrări de artă contemporană, existente în toate muzeele mari dn lume.

Poate că Opel Mokka nu a inventat segmentul SUV-urilor mici, dar cu siguranță a contribuit la dezvoltarea sa. Modelul germanilor este foarte bine primit în Europa, acolo unde publicul a descoperit dragostea pentru mașini cu o gardă la sol mai înaltă și aspect de crossover.

Am petrecut aproape 2500 de kilometri cu modelul germanilor pentru a vedea dacă face cinste unui segment atât de pretențios.

Opel Mokka (2012-2017)
1.6 CDTi 136CP 4x4 Man S/S Cosmo

  • Pret de pornire 16.940 €
  • Pret model testat 26.620 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Călătoria a început la București, a continuat cu Budapesta și Viena, pentru a se încheia 2500 de kilometri mai târziu tot în capitala noastră. Ne-a fost alături un motor diesel de 1.6 litri CDTI, botezat de constructor ”whisper diesel” sau ”dieselul care șoptește” pentru că este silențios.

Și pe bună dreptate, pentru că asta este prima trăsătură care îți atrage atenția: spre deosebire de un clasic 1.7 CDTI, noua unitate este, fără îndoială mai tăcută. Nu vă imaginați că a dispărut complet temperamentul unui diesel, acesta fiind totuși prezent mai ales după ce săriți de 2700 de rotații.

Resursele sunt mai mult decât suficiente pentru un crossover de asemenea dimensiuni. Unitatea de 1.6 litri oferă 136 de cai putere și 320 de Nm. Până nu demult era cel mai puternic motor diesel de 1.6 litri. Au venit însă japonezii de la Honda și le-au suflat titlul germanilor.

Așadar resurse puternice, cu un moment motor generos, din care vă veți înfrupta din plin pe o plajă de turații destul de mică. Motiv pentru care trebuie să exploatați corect transmisia manuală cu șase trepte. Precizia sa este decentă, însă timoneria este cam lungă. Etajarea treptelor este și ea corectă, primele favorizând o accelerare bună. Per total însă, treptele sunt ușor lungi, ceea ce ajută consumul.

Consum

Și pentru că tot am ajuns la consum trebuie să spunem că 2500 de kilometri sunt o probă bună pentru orice pasionat de statistici. Prin urmare, consumul indicat de computerul de bord poate servi ca referință pentru cei care se gândesc și la concedii cu mașina.

Cei 5.9 litri indicați la finalul călătoriei oglindesc cât se poate de bine lipsa autostrăzilor din România și timpii recuperați pe șoselele din Ungaria și Austria. Au fost însă și momente în care ne-am lăsat în voia traficului aglomerat și ne-am scurs la vale fără a apăsa accelerația preț de minute bune.

Fișa tehnică a actualului Opel Mokka indică o medie de consum de 4.3 litri, mai bună decât a rivalilor Mazda CX-3, Jeep Renegade și Fiat 500X. Celelalte modele, Renault Captur, Suzuki Vitara, Nissan Juke, Honda HR-V și Peugeot 2008 au valori ceva mai mici, însă e drept că nu toate vin cu tracțiune integrală.

Performanţe

Când vine vorba de performanțe, Opel a avut întotdeauna mici dificultăți rezultate din faptul că mașinile lor erau ceva mai greoaie. Și în acest caz vorbim cam despre 100 de kilograme în plus, comparativ cu rivalii.

Chiar și așa, Mokka are parte de resurse care compensează. Prin urmare, accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în 9.9 secunde, adică mai repede decât în cazul unui Mazda CX-5, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur și Suzuki Vitara. Jeep Renegade, Honda HR-V și Fiat 500X sunt o idee mai rapizi.

Viteza maximă de 190 de km/h promisă de Mokka este și ea una dintre cele mai mari din segment pe aceastră treaptă de putere.

Interior

Interiorul lui Opel Mokka încearcă să se adreseze unui public tânăr. Motiv pentru care plasticul planșei de bord este viu colorat într-un maro foarte deschis. Ca și tapițeria din piele, de altfel. Sunt culori plăcute, care au o influență bună asupra stării de spirit pe care o ai la volan.

E ca și cum de fiecare dată când dschizi ușa te cufunzi într-o mare cafea cu lapte, caldă, aburindă aromată. Și e chiar plăcut, mai ales pe timp de iarnă. E drept că pielea scaunelor va fi rece, dar încălzirea scaunelor și a volanului vor compensa rapid.

Plasticul este destul de prietenos, chiar dacă există zone destul de tari în partea inferioară. De asemenea, finisajele sunt perfectibile. Comparând cu actualul #crazyCorsa, aflat în anduranță, pot spune că finisajele lui Mokka ar avea de unde să învețe.

Aceeași lecție poate fi servită crossover-ului și la capitolul ergonomie. Mokka face parte din vechea linie Opel, cea în care butoanele erau aglomerate pe planșa de bord, iar cel de la volan avea nevoie de o acomodare îndelungă pentru a se obișnui chiar și cu butoanele climatizării. Pe volan însă, lucrurile sunt destul de simple.

Spațiile de depozitare sunt numeroase: pe consola centrală avem suporturi de pahare și o altă zonă în care îți poți ține portofelul sau alte nimicuri. E foarte mult loc și pentru telefonul mobil în adâncitura cauciucată din fața schimbătorului. Buzunarele ușilor ar fi putut fi ceva mai mari.

Cât privește pasagerii, aceștia pot călători la limita decenței. Pe bancheta din spate au loc doi adulți, însă spațiul la nivelul picioarelor nu poate fi suficient decât dacă afectează pasagerii din față fac compromisuri. Una peste alta, patru adulți într-un Mokka pot conviețui o perioadă, însă nu extrem de lungă.

Portbagajul are o valoare totală de 356 litri, pe aceeași linie cu rivalii din segment. Sunt însă și excepții cum ar fi Renault Captur, Suzuki Vitara, Peugeot 2008 și generosul Honda HR-V. Raportat la bagajele a patru adulți, portbagajul ar putea fi considerat ușor un instrument de constrângere a dorințelor feminine de expansiune.

Preţ de achiziţie

Opel Mokka pleacă de la 15.000 de euro, un preț aproăiat de cel al rivalilor enumerați mai sus. Dacă ne uităm la versiunea diesel testată de noi, socotelile încep undeva la 22.000 de euro, o sumă deloc de neglijat.

Dacă ne referim la fix aceeași versiune pe care o vedeți în pozele noastre de test, adică cu tracțiune integrală și nivel de echipare de top Cosmo, trebuie să vă pregătiți să scoateți din buzunar 23.000 de euro plus costul unor opționale ca tapițeria din piele, vopseaua metalizată și pachetul premium. Așa se face că prețul exemplarului testat ajunge la 26.700.

Dacă ne uităm în segment și ne raportăm la cei 23.000 despre care am discutat inițial, vedem că un Fiat 500X este cu mult mai scump (28.000 de euro), Honda HR-V este cu 1000 de euro mai mult, Jeep Renegade sare de 30.000 de euro, Mazda CX-3 percepe 200 de euro peste prețul lui Mokka, iar un Suzuki Vitara este cu doar 500 de euro mai ieftin. Rămân opțiuni și mai ieftine Peugeot 2008, Nissan Juke și Renault Captur, dar nu cu tracțiune integrală.

Siguranţă

Opel Mokka a trecut prin testele de impact organizate de organismul independent EuroNCAP în sesiunea organizată în 2012. Scorul general obţinut a fost maxim: cinci stele. Punctajul pentru protecţia pasagerilor adulţi a fost un excelent 96%, în timp ce pasagerii copii au adunat 90% din numărul maxim de puncte posibile. Protecţia pietonilor este apreciată de către EuroNCAP la 67%, un punctaj destul de bun în această categorie.

Bineînţeles, Opel Mokka vine echipat cu un set complet de airbaguri, ESP, ABS, frâne pe disc pentru toate roţiile şi sistem de monitorizare a presiunii din pneuri.

Ţinută de drum

Nu cred că vede cineva dintre voi în Opel Mokka un SUV dedicat off-road-ului. E clar că vorbim despre un crossover de mici dimensiuni, care nici măcar nu-și propune să se bată cu etalonul segmentului la acest capitol, Jeep Renegade.

Opel Mokka beneficiază de tracțiune integrală și asistent la coborâre, dar sunt elemente care pot și vor fi folosite în situații extrem de rare. Tracțiune integrală oferă siguranță pe șoselele acoperite cu zăpadă sau ploaie, iar de asta ne-am convins de-a lungul traseului nostru. Pentru că, în ciuda unui ruliu destul de prezent, aderența s-a menținut bine, iar Mokka nu a dat semne de nesiguranță.

Direcția nu este nici ea extrem de precisă, fiind ușor mai relaxată și deosebit de manevrabilă în zonele urbane. Și tot în zonele urbane, unde întâlnim gropi sau linii de tramvai reușim să ne dăm seama că suspensia lui Mokka absorbe bine denivelările și nici măcar nu scrâșnește din dinți când o supui unor astfel de torturi.

Vizibilitate

Opel Mokka are un mare avantaj la capitolul vizibilitate: poziția la volan este destul de înaltă, mai înaltă decât în cazul altor SUV-uri din segment. Luneta este și ea destul de bine proporționată, însă problema sunt montanții față și spate, destul de mari. Ei pot incomoda vizibilitatea celui de la volan.

Tehnologie

Opel Mokka nu vrea să rămână repetent la capitolul confort, motiv pentru care și-a făcut bine temele și a cules din laboratoarele Opel tot ce se putea. Pe lângă încălzirea scaunelor și a volanului, esențiale în sezonul rece, avem senzori de lumină și ploaie, o cameră pentru marșarier care nu impresionează neapărat prin calitatea imaginii și o serie de sisteme de siguranță despre care am vorbit mai sus. 

E drept că la acest capitol ar fi loc de îmbunătățiri, având în vedere că majoritatea mașinilor au acum sisteme din ce în ce mai avansate de avertizare și frânare automată.

Sistemul mutimedia pare ușor învechit dar păstrează un afișaj destul de prietenos, colorat și pe alocuri intuitiv. El vine cu conexiuni USB, AUX și Bluetooth pentru toate dispozitivele portabile ale celor din mașină.

O atenție deosebită trebuie acordată scaunelor, extrem de confortabile, cel al șoferului fiind echipat și cu o cotieră care ne amintește de monovolume.

Design

La capitolul design Mokka a căutat o rețetă echilibrată, dar care atrage. Este același design sculptural cu care ne-a obișnuit Opel, cu linii ascuțite, cu bumerangul clasic, cu arcuiri plăcute și o linie care nu inspiră neapărat emoție și nebunie. Mai degrabă rigoare și simetrie. Două caracteristici pe care germanii și le-au însușit mereu când a venit vorba de design exterior.

Culoarea de caroserie portocalie adaugă acel strop de exuberanță și vitalitate extrem de necesar în acest segment tânăr.

Nu ne-a placut

  • Precizia direcției
  • Ruliul caroseriei
  • Aglomerarea butoanelor
Date tehnice - Opel Mokka (2012-2017) 1.6 CDTi 136CP 4x4 Man S/S Cosmo
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
4278
Putere maxima CP (rpm)
136 (3500)
Latime mm
1777
Cuplu maxim Nm (rpm)
320 (2000)
Inaltime mm
1658
Viteza maxima km/h
188
Greutate kg
1504
Acceleratie 0-100 km/h s
10.3
Ampatament mm
2555
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
52
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
356
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Opel Mokka (2012-2017)

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (13)

  • Ceea ce nu am sa inteleg niciodata este motivul pentru care cei de la Opel se incapataneaza sa lipseasca un SUV, fie el si micut, cu un sistem 4x4 destul de performant, de unul dintre avantajele pe care le are un asemenea vehicul si ii limiteaza capacitatea de trecere folosind bara aceea extrem de joasa. Masinuta arata foarte bine. Am condus una pe zapada si m-a impresionat cat de stabila poate sa fie si cat de eficient este sistemul 4wd. Insa gard la sol sub spoiler este incredibil de mica si iti taie orice chef de a iesi de pe asfalt.
    15 5
  • Cei cu capul pe umeri isi vor lua o Suzuki Vitara....Mokka e un astra inaltat
    13 18
  • hazard
    Ce nebunie a fost cand s-a lansat acest model. Se lauda Opel de ziceai ca au descoperit cine site ce revolutionar... Iar acum, mare fas! Parca zici ca sunt frati cu francezii: Citroen cu rahatul ala de volan cu centru fix (la care au renuntat in urmatoarea generatie) si Renault cu designul de doi lei " ultra sexy" al lui Megane generatie 02-09.
    7 21
  • Scrooge
    In ultima vreme cand vad ca apare un test pe Automarket cu o masina care pare relativ accesibila, dupa ce dau clik si intru prima data in articol imediat ma uit la pret. In 90% din cazuri imediat mi se face putin rau pentru cateva secunde, dupa care imi revin si incep sa citesc articolul :))).
    22 2
  • Navigaţia oferită de fabricant e de obicei păcăleală, în afară de modelele de clasă superioară.

    Spre exemplu, sistemul de navigaţie integrat în COMAND de la Mercedes-Benz e foarte reuşit ca grafică, vizibilitate şi calitate a construcţiei, dar sistemele de navigaţie ale maşinilor medii sunt jafuri ( ca să mă exprim mai exact ) .

    Exemplu sistemele de navigaţie oferite opţional la Golf IV / Leon I / Octavia I adăugau peste 1500 EUR la preţul maşinii, nu aveau touchscreen şi erau MONOCROME!! Orice jaf de navigator GPS de 500 RON le bătea la fund.

    Când a apărut platforma Golf V / VI şi al ei RNS 510, s-au mai schimbat lucrurile, dar până şi RNS 510 tot e slăbuţ ca grafică şi costă de la 1000 EUR în sus.
    17 7
  • Dragutica, insa doar atat. Un Trax cu mai multe dotari si finisari poate un pic mai bune, insa cu o ergonomie mai slaba, de care Opel scapa cu greu (au reusit la noile Adam, Corsa si Astra).

    @Dan Ai mare dreptate per total. Pacat ca interiorul Vitarei e slabut rau peste tot dpdv al materialelor si finisarilor daca il compari cu concurenta.

    @Scrooge In general dealerii ofera la testele pentru publicatii variantele de top, deci e normal ca pretul sa fie mai mare decat cel de baza. Acum e adevarat ca in unele cazuri pretul devine aproape dublu sau chiar depaseste valoarea a doua modele de baza, ceea ce pentru cumparatorul roman nu e foarte confortabil si imbucurator (nu vrea nimeni sa achizitioneze baza).

    @WJH_1One Da, la volum grafica lasa de dorit mai ales in cele 3 clase care fac grosul vanzarilor in Euroa: mini, mica si compacta. De la clasa medie se mai schimba situatia chiar si la marcile de volum. Oricum un telefon performant e cam peste orice navigatie la ora actuala, atat grafic cat si la nivel de aplicatii.
    12 1
  • Scrooge
    @Andy

    Nu vrea nimeni sa achizitioneze baza fiindca nu e prea ''ful opshans'' ( cum zic romanii ). Dar de multe ori ajungi sa te gandesti ca la o masina nu acesta este atuul primordial . Cel mai mult conteaza, tinuta de drum in timpul rulatii ( inclusiv macadam ca tot vorbim de un mini crossover ) , antifonarea , consumul si fiabilitatea.
    7 2
  • Sam93@Scrooge
    Si nu uita siguranta. In rest, ai completa dreptate. Masinile moderne sunt incarcate cu echipamente care exista mai mult din motive de snobism decat de practicalitate. Multi proprietari recunosc ca nu folosesc 50% dintre ele aproape niciodata. O gramada din asa zisele tehnologii moderne se bazeaza pe niste fad-uri. Spre exemplu, butoanele cu touch screen chiar si pentru cele mai simple functii, pe care toti s-au grabit sa le adopte sa para cool, numai ca acum sa reintoarca la butoanele clasice dupa ce au inceput sa se planga clientii.
    9 0
  • Pai daca e mokka nu i normal sa fie Mokka? 23.000 e enorm pentru nici suv nici astra asta! e puscarie pe langa Duster. la 23 de mii iti iei un duster si un logan si ti mai raman si de-o ciorba!
    15 5
  • @Dan: *Corsa
    3 1
  • De urata e urata, dar o urata mai banala rar ti-e dat sa vezi
    7 10
  • Scrooge
    @sam ,

    Corect. Inclusiv Siguranta.
    1 1
  • Am condus cam 300km acesta mașina (4x2) , te simți bine in ea, mai bine decât in Captur(pt mine are o suspensie foarte rigida), dar o găsesc cam scumpa
    6 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru