Vineri, 11.12.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Sălbăticia Atlanticului mușcă cu poftă din țărmul stâncos al țării în care s-au auzit primele acorduri ale muzicii fado. Violența valurilor nu iartă crestele maronii, iar jocul eroziunii se repetă obsesiv.
De-a lungul secolelor, spuma oceanului a născut Boca de Inferno, o grotă de câțiva zeci de metri la intrarea căreia valurile se grăbesc să intre cu zgomot de tunet. Boca de Inferno sau Gura Diavolului e doar un nume de alint pentru peisajul tăios, similar celui în care trebuie să se zbată și noua generație Renault Megane: adică peisajul clasei compacte.
Aglomerat, dur, extrem de competitiv și uneori sălbatic. Nimic prietenos în calea unui model aflat la a patra generație, vândut în 6.5 milioane de exemplare, lansat din nou în căutarea coroanei.
O coroană de care s-a îndepăratat, dar pentru care spune că s-a călit în infernul stâncos potughez, locul unde am avut și noi ocazia să îl testăm.
Motor / Transmisie
În segmentul compact, meniul variat este cheia succesului. Tocmai de aceea Renault a gândit o paletă largă de propulsoare, cu opțiuni diesel și benzină, capabile să se muleze pe toate gusturile. Noi am avut la dispoziție o motorizare diesel care promite să fie foarte populară în Europa și în România.
Este vorba despre dieselul de generație nouă, 1.6 dCi, regăsit acum din ce în ce mai des în gama Renault și Nissan. Unitatea cu patru cilindri dezvoltă 130 de cai putere la 4000 de rotații, însă dinamismul începe să își facă simțită prezența încă de pe la 1750 de rotații. Aici beneficiem de cei 320 de Nm care dau viață compactei. Un cuplu motor care se simte energic până la 3000 de rotații, atunci când apar și primele semne de oboseală. Resursele sunt suficiente pentru modelul compact, însă există momente, majoritatea pe autostradă, când ne-am fi dorit ceva mai multă forță.
Vești bune vin și din partea transmisiei. Francezii au asociat motorului o transmisie manuală nouă, cu șase rapoarte. Este una dintre cele mai bune cutii manuale pe care le-am întâlnit pe un Renault. Exceptând, bineînțeles, cele din curtea diviziei Renaultsport. Pe lângă etajarea corectă, ea surprinde prin timoneria mai scurtă și precizia rapoartelor. Chiar și schimbătorul are un design nou. Mici probleme la apucarea inelului care te ajută la selectarea marșarierului, acesta fiind acum mai mic.
Nu trebuie să uităm nici de antifonare. Dieselul este silențios, iar primele semne guturale apar abia dincolo de 3000 de rotații. Dacă selectați modul Sport, Megane va înlocui tonalitatea clasică a unui diesel cu una sportivă. Artificială, desigur.
Consum
Nu cred că mai este nevoie să spun că Renault s-a ținut de cuvânt atunci când a anunțat consumuri infime pentru dieselurile sale. Unitatea de 1.5 litri dCi este recunoscută pentru asta. La fel și dieselul de 1.6 litri.
După forțări sălbatice, regim de rulare preponderent pe autostradă și o joacă plăcută în modul Sport, computerul de bord a indicat un consum de 5.5 litri/100 de kilometri. O valoare incredibil de mică pentru modul de exploatare pe care vi l-am descris.
Dacă ne uităm în fișa tehnică, lucrurile sunt și mai promițătoare: un consum extraurban de 3.6 litri și unul urban de 4.7 litri, ajutat și de un start-stop destul de discret la repornire, fără vibrații și zgomot deranjant.
Dacă judecăm după media de consum, adică numai 4 litri/100 de kilometri, Megane este mai economic decât Toyota Auris, Ford Focus și Mazda 3. Există însă și modele care consumă mai puțin în acest segment, recordul fiind deținut de Peugeot 308, cu numai 3.2 litri/100 de kilometri. Volkswgen Golf și Seat Leon consumă și ei mai puțin, dar au cu 20 de cai în minus.
Honda Civic are de asemenea un consum mediu simțitor mai mic, dar îi lipsesc 10 cai putere. Hyundai i30 și noul Opel Astra au și ei valori mai mici ale consumului.
Performanţe
Ajungem și la capitolul performanțe, unde Renault nu a fost chiar un model de referință în segment. Lucrurile s emai reglează puțin în cazul generației actuale, care are nevoie de fix 10 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h. Valoarea este una decentă și va mulțumi orice familist. Este însă mai mică decât cea promisă de Peugeot 308, noul Opel Astra și Mazda3.
Surprinzător, noul Renault Megane este mai sprinten decât Citroen C4, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Toyota Auris, Volkswagen Golf și Seat Leon.
Viteza maximă se oprește chiar înainte de pragul psihologic de 200 de km/h. Adică 198 de km/h, suficient pentru autostrăzile din Portugalia și pentru cele din România.
Interior
Dincolo de ușa extrem de ușoară a noului Megane, primul semn că mașina a mai pierdut câteva kilograme, se dezvăluie un interior complet nou. Practic, designerii parcă și-au șters complet din minte aspectul vechiului model și au început creația de la o coală albă de hârtie.
Totul este schimbat. Planșa de bord nu mai este atât de înclinată, a devenit mai dreaptă, iar sentimentul de ”aerisit” este prezent oriunde te uiți. Butoanele au dispărut aproape în totalitate. Au rămas doar cele pentru climatizare și cele care comandă încălzirea în scaune, asistentul la parcare și funcția eco.
Avem în schimb un ecran uriaș, de 8.7 inch, poziționat altfel, adică vertical. Îmi place poziționarea altfel pentru că oferă informațiile într-un câmp vizual mai bun. La nivelul volanului, ergonomia este ușor complicată și necesită acomodare. Dacă ați mai avut un Renault, atunci probabil vă veți obișnui repede și cu satelitul de comandă al sistemului audio, amplasat sub volan, o idee la care francezii nu vor să renunțe și care a devenit tradiție.
Afișajul instrumentelor de bord este unul hibrid: adivă avem indicatoare analog pentru temperatura apei și combustibil și unul digital în centru, dedicat celorlalte funcții. Are o grafică prietenoasă și responsivă. Ajungem și la materiale, mult mai bune decât în cazul vechiului model. Plasticul este mai moale, excepție făcând doar cel al consolei centrale. Finisajele par a fi și ele cu mult superioare modelului anterior. Disponibil doar în culori închise, interiorul compactei este animat doar de plasticul lucios din jurul ecranului multimedia. Un plastic lucios pe care rămân ușor urme de degete.
Atmosfera poate fi înviorată și colorată cu ajutorul unei iluminări ambientale în diferite nuanțe. Chiar și intensitatea acesteia poate fi reglată.
Spațiile de depozitare sunt numeroase. Avem unul extrem de generos pentru telefonul mobil, la baza planșei de bord. Dispune chiar și de o suprafața aderentă care nu permite telefonului să alunece. La nivelul consolei centrale există spațiu și pentru două sticle sau pahare, însă acesta nu este suficient de adânc și nu oferă stabilitate.
Cotiera este și ea destul de încăpătoare, dar poziționată mult prea în spatele scaunelor anterioare. În uși, pasagerii vor putea depozita sticle de până la un litru. Portbagajul este unul dintre cele mai ofertante din segment, cu o capacitate de 434 de litri și o gură de acces potrivită.
Preţ de achiziţie
Renault nu a publicat prețurile noului Megane pe piața din România. Dacă ar fi să ne luăm după valoarea la care se comercializa vechiul model în țara noastră, al patrulea Megane ar trebui să fie o propunere accesibilă în segment. Politica de prețuri ceva mai scăzută a francezilor ar putea să facă din Megane, alături de calitățile enumerate mai sus, un adevărat best-seller.
Siguranţă
Noul Renault Megane a primit cinci stele din partea organizației EuroNCAP. El a fost testat recent, în cadrul ultimei sesiuni de crash-test a organismului european. Compacta a primit un punctaj maxim, la fel ca fratele său mai mare, lansat și el anul acesta: Renault Talisman.
Pentru protecția pasagerilor adulți procentul a fost de 88%, pentru protecția copiilor a fost 87%, iar pentru pietoni scorul s-a oprit la 71%, adică o valoare foarte mare, similară cu cea acordată pentru sistemele de siguranță.
Dincolo de punctajul elocvent, noul Renault Megane beneficiază de o listă lungă de sisteme active: avertizare la părăsirea benzii de mers, pilot automat adaptiv, avertizare privind păstrarea distanței față de vehiculul din față, recunoașterea semnelor de circulație, frânare automată de urgență și monitorizarea unghiului mort. Adică toate acele tehnologii transplantate tot mai des din segmentele superioare.
Ţinută de drum
Întotdeauna m-a fascinat discrepanța dintre modelele Renault de serie și cele ale diviziei sportive la capitolul ținută de drum. Dacă primele impresionau prin confort și nu aveau nici o legătură cu sportivitatea, cele dezvoltate de Renaultsport se dovedeau adevărate bombe detonabile pe circuit.
În cazul noului Megane, lucrurile par a fi ceva mai echilibrate. Nu. Nu vă gândiți că a apărut vreo suspensie multi-link, asemeni rivalilor cu pedigree ca Ford Focus sau Volkswagen Golf. Avem o arhitectură posterioară clasică, însă au apărut câteva găselnițe care ajută Megane la capitolul dinamică.
În cazul modelului GT, echipat cu un motor pe benzină de 205 cai putere, găselnița se numește 4Control și este un sistem capabil să vireze și roțile spate, o premieră în segment.
În cazul versiunii testate de noi, rețeta e ceva mai pământească. Este vorba despre un selector al modurilor de rulare: cinci la număr. Modul Eco aduce primăvara în habitaclu și înverzește totul în jur: de la afișajul instrumentelor de bord, până la pedala de accelerație, care se înmoaie și devine extrem de leneșă în reacții.
Modul Comfort înmoaie suspensia, oferindu-i celui de la volan o experiență extrem de lină și o tratare superficială a gropilor. Odată cu activarea lui, pornește automat și funcția de masaj pentru scaunul șoferului.
În modul Sport totul devine mai alert: iluminarea ambientală devine roșie, direcția este mai rigidă, accelerația răspunde bine, iar sunetul motorului te păcălește cu o experiență auditivă frumoasă.
Mai avem modul de rulare Neutral, care face un mix potrivit, dar și modul Pesonal, unde șoferul poate ajusta până la 9 funcții influențate de modurile enumerate mai sus.
Una peste alta, dacă ar fi să mă refer la noul Megane dincolo de aceste opțiuni de personalizare a rulării, aș zice că suspensia nu mai este așa zgomotoasă, dar rămâne perfectibilă; că mașina rămâne una confortabilă; că ruliul există în grade diferite, în funcție de modul de rulare ales; că direcția electrică nu oferă un feedback bun, dar a devenit ceva mai promptă decât în cazul vechiului model.
Vizibilitate
Spre deosebire de modelul anterior, se pare că noul Megane a nimerit rețeta estetică potrivită. Nu fără a face compromisuri. Spun asta pentru că linia posterioară face ca luneta să fie una dintre cele mai înguste din segment. Montanții sunt și ei destul de mari. Asta înseamnă că manevrele efectuate în marșarier pot fi îngreunate serios.
În completare, oglinzile laterale sunt bine proporționate, iar primul rând de montanți pare să nu fie problematic în viraje strânse.
Tehnologie
Deși nu se promovează suficient în acest fel, a patra generație Renault Megane este unul dintre cele mai tehnologizate modele din segmentul compact. Încep cu sistemul multimedia R-Link, ajuns și el la a doua generație, cu un ecran de 8.7 inch (22 de centimetri).
Are un meniu intuitiv, prin care navighezi ușor, cu condiția să apeși ceva mai susținut pe comenzile dorite. De asemenea, viteza de procesare este una care lasă loc de comentarii. Au existat momente în care navigația a ezitat sau a avut nevoie de o secundă sau două pentru a continua ghidarea. Au fost și momente în care vocea doamnei a cerut un viraj la stânga, iar afișajul sugera înscrierea pe banda din dreapta.
Așadar, mici ezitări ale unei navigații prietenoase, cu indicații de preselectare a benzii de mers și, cel mai important, cu o voce românească. Ca o premieră în segment, sistemul multimedia oferă funcții tactile întâlnite pe telefoanele mobile inteligente: zoom și pinch.
Tot un aer tehnologizat inspiră și sistemul Head-up Display color, care proiectează multe informații pe o bucată de sticlă răsărită la baza parbrizului. Este, poate, cel mai complex și plin de informații sistem HUD din segmentul compact.
La capitolul conectivitate, Megane vine cu un Bluetooth pentru împerecherea cu telefonul mobil, dar și cu două prize USB, un AUX și un slot pentru carduri. Trebuie să amintim și de rezoluția prietenoasă a computerului de bord color, precum și de pachetul de senzori de parcare, activi și pe lateralul mașinii. Aceștia sunt foarte utili la ieșirea din parcare, când riscați să agățați un stâlp sau alte obstacole, doar pentru că ați virat prea brusc. Nu lipsește nici asistentul pentru parcarea laterală, care învârte volanul în locul șoferului.
Am păstrat loc și pentru funcția de masaj disponibilă pentru scaunul șoferului. Aceasta se activează automat în modul Comfort, dar poate fi pornită și prin apăsarea unui buton cromat de pe lateralul scaunului. Prin intermediul sistemului multimedia, cel de la volan poate opta între trei tipuri de masaj: tonic, relaxant și forte. De asemenea, se poate regla intensitatea și forța mișcărilor.
Este, poate, cel mai complex sistem de masaj din segmentul compact, cu mult peste cele oferite de noul Opel Astra sau de vechiul Citroen C4.
Design
Mi-aș dori să vorbesc în numele tuturor atunci când spun că designul noului Megane este cea mai curajoasă propunere Renault de la vechiul ”fier de călcat”, așa cum fusese botezată popular a doua generație a modelului compact.
Laurens van den Acker, șeful de design al brandului francez, s-a întrecut din nou pe sine. A cedat însă în anumite privințe trendului uniformizării, pentru că există elemente comune evidente al noului Megane cu fratele mai mare Talisman: logo-ul plasat ostentativ în mijlocul grilei și blocurile optice cu lumini LED, care sugerează un aspect high-tech. O surpriză plăcută atunci când îl vezi în oglinda retrovizoare.
Posteriorul este însă surpriza cea mare. Cireașa de pe tort. Apariția extraterestră care te va face să zăbovești multă vreme în spatele unui Megane. Alungirea stopurilor cu lumini LED este una dintre cele mai inspirate idei de design din segmentul de volum.
Ne-a placut
- Modurile de rulare
- Transmisia manuală
- Funcția de masaj
Nu ne-a placut
- Luneta îngustă
- Spațiile pentru pahare din consola centrală
Date tehnice - Renault Megane 1.6 Diesel Turbo (dCi) 130CP Man6 Intens | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Cel mai probabil, Renault Megane break va debuta la Salonul Auto de la Geneva, în martie. Asta pentru că estimarea lansării coupe-ului este pentru luna septembrie, la Salonul de la Paris.
Olandezul zburator a schimbat complet in bine Renault iar linia de design exterior/interior e interesanta.
Nu stiu cum mai stau la capitolul fiabilitate (Clio si Captur in special ca sunt de ceva vreme pe piata), insa probabil ca mai bine decat modelele din anii 2000.
Personal mi se pare un model mai reusit decat noua Astra, desi are mici probleme de ergonomie specifice Renault cum ar fi pozitionarea controalelor farurilor pe maneta si nu in dreapta jos pe bord (ca la americane si germane - aici si japonezii si coreeni sufera de boala respectiva din pacate), controlul radioului in spatele volanului si pozitionarea CC-ului langa schimbatorul de viteze in loc de volan.
"Tableta" o consider un mare plus (viitorul e digital full la toate masinile, fie ca vorbim de premium - gen noul E sau Tesla - sau volum) insa rezolutia nu pare una grozava (am vazut niste teste si cu Talisman pe youtube si problema era aceeasi). Probabil ca aici abia la urmatoarea generatie vor scadea preturile suficient de mult ca sa renteze un ecran cu rezolutie mare.
Intrebare pentru AM: Dispunea de sistemul prin care rotile din spate ajuta in curbe? Sau sistemul respectiv va fi exclusiv folosit pe variantele de top turbo pe benzina, cele cu 200 cp+?
P.S. Poate puneti un Edit odata...ca nu e niciodata prea tarziu.
Mie îmi place mai mult fierul de călcat. Care era mașină compactă, Megane 2 avea 4,21 metri lungime. Megane 3 avea 4,30 metri, iar Megane 4 a ajuns la 4,36 metri. Deja o ia către clasa medie, le repozitioneaza Renault. În 2008, Bogdan Mirică considera Megane 2 o apariție insolită: http://www.automarket.ro/test-drive/autonomie-de-patru-cifre-16983.html , acum e un fier de călcat. S-a emancipat băiatu'...
Intr-adevar, trebuie sa ai mult curaj sa lipesti ditamai Vaginul in mijlocul grilei :))
Ce este important in opinia mea, este ca masina a primit un punctaj de 4.4, ceea ce este foarte bun. Felicitari!
PS: Performantele cam anesteziate la 130CP. Iar aici este un handicap al mai multor producatori. Norma de poluare Euro 6 niveleaza demarajele si optimizeaza astfel consumul si scade nivelul de emisii, lucru care creste timpul in acceleratii. Masina mea Euro 3 2.0i benzina 133CP accelera de la 0-100 in 9,sec . Acum dupa resoftare in 7,5-8sec ( motor natural aspirat ) timp comparabil cu un BMW 520I 2.0 184CP turbo aspirat ( asta ca sa comparam aceeasi cilindree ) sau Mercedes E250 2.0 211CP .
Mai exista totusi, foarte rar, specialisti care nu acceapta asemenea "intelegeri", si ori refuza sa testeze produsul ori il testeaza corect/profesionist, ne-alterand rezultatele in favoarea producatorului respectivului produs.
In rest vanzare buna pentru Megane, francezii au facut o treaba foarte buna.
e noua si are deja cearcane.