Drivetest Mercedes-Benz Clasa G
4.0 Benzina Biturbo (G500) 422CP 4x4 Aut9Miercuri, 30.01.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
2019 a debutat cu o isterie în mediul online. Toate rețelele sociale au fost inundate de fotografii de acum 10 ani. Oamenii au căutat prin arhive și au scos de la naftalină fotografii din 2009 pentru a le compara cu cele de astăzi. Din dorința de a vedea cât de mult s-au schimbat din punct de vedere fizic, vestimentar și așa mai departe. Unii au îmbătrânit, alții s-au maturizat, unii și-au schimbat stilul vestimentar, iar alții coafura.
Curentul a fost indexat de toate rețelele sociale cu hasthag-ul #10yearschallenge. Mașina despre care veți citi astăzi n-ar putea să ia parte la provocarea aceasta online pentru că diferențele față de acum 10 ani sunt abia sesizabile. Tocmai de aceea, au rulat imagini cu vechiul G-Klasse și noul G-Klasse sub hashtag-ul #40yearschallenge. Pentru că 40 de ani le-a luat celor de la Mercedes să înlocuiască un model atât de popular, iar atunci când au făcut-o, n-au schimbat mai nimic din punct de vedere estetic.
De obicei, o mașină primește o nouă generație la un interval de șase ani. Supercarurile au o carieră mai lungă, de aproximativ 10 ani, pentru că sunt apariții exotice și au un design care se demodează greu (vezi Lamborghini Gallardo).
G-Klasse a depășit însă orice așteptare. Lansat pe piață în anul 1979, neamțul a primit multe îmbunătățiri de-a lungul celor patru decenii de carieră, dar niciodată o nouă generație. Ea a venit în 2018, însă nu a adus modificări majore de aspect, semn că nemților le-a fost teamă să altereze designul care a consacrat tancul. Dincolo de ambalaj însă, G-Klasse s-a schimbat destul de mult.
Mercedes-Benz Clasa G
4.0 Benzina Biturbo (G500) 422CP 4x4 Aut9
- Pret de pornire 107.749 €
- Pret model testat 136.005 €
Motor / Transmisie
Când pornești motorul versiunii G500 te simți special. E ca și cum ai primi cheile unui muzeu al mecanicii. Sunt puține mașini care mai păstrează motoare V8 sau V12 și ignoră normele de poluare. Pornirea la rece a V8-ului este unul dintre cele mai frumoase sunete din lume și va deveni cel mai așteptat moment al zilei. După cel al unui V12.
De fapt, dacă mă întrebați cu ce am rămas după ce am condus mașina asta, o să vă răspund că am rămas cu sunetul motorului. Atunci când urci către 5000 de rotații și te afli în modul Sport e un adevărat orgasm auditiv. Nu mai vorbesc de obrăznicia retrogradării din padele, doar din dorința de a-ți mângâia timpanul cu horcăitul celor opt cilindri. Nevoi primare care pot părea vulgare, dar care îți fac atât de bine.
Dincolo de experiența auditivă magistrală, G500 vine cu 422 de cai putere și cu un cuplu maiestuos de 600 de Nm, disponibil de pe la 2000 de rotații, până departe la 4250 de rotații. Sunt resurse generoase chiar și pentru o mașină de aproape două tone și jumătate. Ba uneori s-ar putea să ți se pară violente. Spre exemplu, atunci când pleci de pe loc de la semafor, în modul Comfort, o să simți mereu o smucitură care te ia prin surprindere. Este suficient să eliberezi frâna și mastodontul să plece mai repede decât te aștepți.
Tot ceea ce se ascunde sub capotă este îndestulător, fie că vorbești de o rulare pe autostradă, de una în off-road sau de un drum național. Cutia automată cu 9 rapoarte schimbă destul de liniar și încearcă să retrogradeze cât poate de bine. Pe modul Sport se descurcă chiar admirabil. Are însă momente când ezită și e bine s-o mai ajuți tu din padele.
Consum
Aici trebuie să recunosc că n-am mai condus de multă vreme un SUV atât de însetat. Noroc că ai la dispoziție un rezervor de 100 de litri, iar opririle pentru alimentare nu vor fi așa de frecvente. Rapiditatea cu care se succed valorile din două cifre ale consumului instant este uluitoare. Ajungi de la 60 litri/100 de kilometri la numai 5 litri în fracțiuni de secundă. Redarea consumului instant e foarte fidelă, ca un cronometru de mare precizie. Nu că te-ar ajuta la ceva.
Consumul poate fi strigător la cer pentru cineva care nu este obișnuit cu astfel de configurații, dar absolut insesizabil pentru clienții acestei mașini. În oraș, dacă ai noroc, scapi cu un 24 de litri/100 de kilometri. Dacă vrei să scazi sub valoarea asta, ai la dispoziție și un mod Eco. Dar anestezia pedalei de accelerație nu este așa evidentă. Sincer, nu știu ce client de G-Klasse va folosi vreodată modul ăsta de rulare.
Am zis 24 în oraș, dar prin off-road sari lejer de 30 de litri dacă ai un traseu dificil. Lucrurile se mai temperează atunci când rulezi în extraurban și mașina s-ar putea mulțumi cu vreo 15 litri/100 de kilometri. Deh, nu ajută prea mult nici aerodinamica de... dulap.
În fișa tehnică, Mercedes dă dovadă de un optimism fantastic. Valorile anunțate de producător sunt de numai 10.3 litri în afara orașului și de 13.4 litri în mediul urban.
Performanţe
Când vorbești despre SUV-uri care pot sări ușor de 100.000 de euro intri într-un segment premium în care nu contează doar rafinamentul și luxul oferit pasagerilor. Sunt foarte importante și performanțele. Iar G-Klasse, deși este un model dedicat terenului accidentat mai mult decât orice alt SUV de pe această plajă de preț, nu a făcut nici un compromis. Accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în doar 5.9 secunde, adică un timp pe care îl reușeau hot-hatch-urile acum 3 sau 4 ani. Modul în care ajunge la valoarea asta este și el impresionant: partea forntală se ridică ușor, iar spatele pare că împinge cu forța lui Hercule.
Viteza maximă ajunge la 210 km/h, dar nu pentru că motorul V8 n-ar putea să împingă mai departe tancul german, ci pentru că aerodinamica acestuia nu-l recomandă. O dovadă în plus este și faptul că fratele său mult mai puternic, adică G63 AMG are o viteză maximă cu doar 10 km/h mai mare.
Interior
Spuneam la început că dincolo de ambalajul aproape original, Mercedes Clasa G s-a schimbat radical. Iar interiorul este cea mai bună dovadă. O să înțelegeți asta după ce ajungeți în interior. O să fie cam greu, pentru că trebuie să vă cocoțați pe scaune din cauza distanței față de sol. Deh, ăsta chiar e un SUV pe bune.
După ce te așezi confortabil în fotoliile cu masaj, încălzire și ventilație ale lui G500, începi să observi grija pe care nemții au avut-o pentru detalii și materiale. Aluminiu mătuit, lemn de nuc și piele. Dacă nu te fură prea tare peisajul o să găsești și câteva zone cu plastic dur sau ieftin, care nu au ce căuta pe o mașină de aproape 150.000 de euro. Mă refer la parasolare, zona de control a geamurilor și la o serie de elemente din plastic ascunse în partea inferioară a consolei centrale. Chiar dacă nu au calitatea pe care o aștepți, sunt zone cu care nu interacționezi foarte des, așa că nu e tocmai deranjant. E ciudată folosirea lor, întrucât până și în portbagaj, ușa este capitonată cu atenție și chiar are o inserție din piele, identică cu cea a tapițeriei de pe scaune.
Ergonomia rămâne una simplistă, cu butoane ușor de utilizat. Cât privește accesarea sistemului multimedia prin intermediul butoanelor de pe consola centrală, poate că Mercedes ar fi trebuit să adopte și pe G-Klasse un ecran tactil, ca să ușureze interacțiunea. Platforma nouă și creșterea în dimensiuni i-a ajutat pe germani să le ofere clienților mai mult spațiu interior. Sunt până la 15 centimetri în plus pentru picioarele pasagerilor de pe bancheta spate, iar la nivelul capului e spațiu berechet.
În portbagaj nu putem vorbi de o capacitate de încărcare foarte mare: doar 454 de litri, cam cât oferă în acest moment modele compacte generoase. Clienții vechiului G-Klasse nu vor avea o problemă cu deschiderea ușii portbagajului, pentru că s-au obișnuit deja. Însă merită precizat că deschiderea sa laterală poate să vă dea bătăi de cap în parcările aglomerate.
Am lăsat la final antifonarea habitaclului, care a crescut substanțial față de vechiul model. Zgomotul la rulare este mai bine estompat, deși o să te deranjeze, poate, zgomotul de vânt creat de oglinzi la peste 120 de km/h.
Cireașa de pe tort este însă acel sunet magnific creat de închiderea și deschiderea ușilor, similar cu cel al vechii generații. Clar un efort ingineresc de a păstra clănțănitul vechiului G-Klasse, având în vedere că ușile sunt acum din aluminiu, ca și capota și ușa portbagajului. Și nu e tot. O să fiți mai întâi speriați și apoi cuceriți de sunetul de blocare a ușilor, similar cu cel al armării unei puști.
Preţ de achiziţie
Pentru a te bucura de popularitatea lui Mercedes Clasa G, pentru a putea atârna coroana constructorului din Stuttgart în garajul tău, pentru a te simți invincibil în off-road, trebuie să te desparți de o sumă mare de bani. Versiunea G500 asigură intrarea în gamă și costă 107.800 de euro. Dar sper că e clar pentru toată lumea că prețul final va fi mult mai mare.
În cazul versiunii mele de test, cu toate opțiunile instalate, Mercedes Clasa G, a ajuns la 136.000 de euro. Dacă vi se pare în continuare un preț mic, atunci poate ar trebui să vă uitați la versiunea de top, G63 AMG, care pleacă de la 149.000 de euro.
Siguranţă
EuroNCAP nu a izbit încă tancul german de barierele sale deformabile. Însă, având în vedere importanța imaginii acestui model pentru brand, punctajul ar trebui să fie unul maxim. Mai ales că, odată cu noua generație, Mercedes a introdus un pachet generos de sisteme de asistență.
Avem un sistem de frânare automată în caz de urgență, monitorizarea unghiului mort, recunoașterea semnelor de circulație, asistent împotriva răsturnării și un sistem care menține banda de rulare, dar frânează ușor cam violent atunci când depășești marcajul. S-a întâmplat în timp ce mergeam pe un drum național cu o aderență îndoielnică și trebuie să recunosc că mi-a dat ceva emoții.
Ţinută de drum
Atunci când a lansat noua generație Clasa G, toți fanii Mercedes, dar și toți fanii ieșirilor dificile în off-road, s-au temut că esența vechiului tanc german se va dilua. Inginerii din Stuttgart cunoșteau așteptările pieței și tradiția pe care trebuiau să o respecte, așa că nu au făcut compromisuri. Au încercat și au reușit să păstreze veleitățile off-road ale vechiului model. Ba mai mult, cu ajutorul tehnologiei avansate, le-au dus chiar mai departe.
Nu vorbesc citind o fișă tehnică sau un comunicat de presă. Pentru că despre astfel de mașini nu poți vorbi fără să le verifici potențialul. Vreme de trei ore am supus noul G-Klasse unor chinuri cumplite pe circuitul de off-road al Academiei Titi Aur. Am avut cu mine pe Rasty Petzalis, un specialist alături de care m-am aventurat pe toate șleaurile acoperite cu zăpadă sau noroi.
Este incredibil cât de potent a rămas G-Klasse. Este suficient să apeși butonul Low Range (doar când schimbătorul este pe Neutral) și aventura începe. Exploatarea se poate face până la o viteză maximă de 40 de km/h. Dar, în condiții dificile, abia dacă sari de 20 de km/h. Am avut de urcat pante cu înclinație mare, acoperite de zăpadă. Am cuplat toate cele trei diferențiale, evidențiate clar pe planșa de bord, și G-Klasse a urcat fără probleme. Cuplul motor te împinge cu o forță fantastică. Trebuie doar să știi să așezi mașina, pentru că accelerația e cea mai ușoară sarcină pe care o ai de executat.
Cu o gardă la sol de 24 de centimetri, care te chinuie puțin la urcarea în mașină, după cum ziceam și mai devreme, nu te simți însă inconfortabil în off-road. Ai o capacitate de traversare a unui vad cu apă de 70 de centimetri (cu 10 centimetri mai mult decât pe vechiul model), unghi de atac de 31 de grade și unghi de degajare de 30 de grade. Sunt valori bune pe hârtie, a căror importanță am descoperit-o pe circuitul off-road. Au fost multe vaduri în care mașina nu a fost în pericol să-și piardă spoilerele sau să rămână suspendată.
Pe puntea față, Mercedes a instalat acum o suspensie independentă și a repoziționat diferențialul frontal, astfel că a crescut și mai mult distanța până la sol. Am parcurs toate provocările circuitului cu un set de anvelope de iarnă. Pot doar să-mi imaginez ce ravagii ar face un G-Klasse încălțat cu anvelope de off-road. Nu mai vorbesc de eventuale modificări aduse trenului de rulare sau unghiurilor.
Cum se conduce însă Mercedes G-Klasse pe asfalt? E o întrebare cât se poate de pertinentă, având în vedere că tot mai multe SUV-uri sunt rafinate cu ocazia faceliftului. Tancul german nu face excepție. Am zis că este incredibil cât de potent a rămas în off-road, dar, de fapt, ceea ce este cu adevărat incredibil este modul în care mașina reușește să combine duritatea unui off-roader veritabil cu normalitatea unui SUV premium.
Bineînțeles că vorbim de o suspensie destul de rigidă, având în vedere prezența în continuare a unei punți fixe pe spate, însă ea se simte mult mai bine închegată și antifonată comparativ cu vechiul G. Pe autostradă o să-ți dea o senzație de siguranță, de relaxare, de nepăsare pentru gropi sau denivelări. Ele se simt prea puțin, iar antifonarea suspensiei a fost bine pusă la punct.
G-Klasse rămâne însă un ruliu uriaș, pe care e bine să-l cântăriți atent atunci când intrați mai tare în viraje. Foarte importantă și pregătirea înainte de viraj. Spun asta pentru că ar trebui să cunoașteți foarte bine resursele de frânare, înainte să abuzați de toți cei 421 de cai. Inerția unei mașini de două tone și jumătate, garda la sol ceva mai mare, sunt detalii cu care frânele se luptă la fiecare apăsare mai zdravănă a pedalei. Practic, acesta este aspectul care o să vă aducă aminte că vă aflați într-un off-roader. Nu vă rămâne decât să anticipați bine modul în care G-Klasse poate frâna.
Direcția s-a îmbunătățit și este ceva mai asistată, însă tot o să vi se pară ușor greoaie în oraș. Și apropo de rularea urbană, trebuie să nu uitați că mașina asta atât de mare nu are o manevrabilitate excelentă. Raza de bracare este destul de mare și o să vă treziți executând multe manevre în spații înguste.
Vizibilitate
Faptul că vorbim despre un model cu design pătrățos, cu linii drepte și ample, nu poate decât să ajute vizibilitatea generală. De altfel, Mercedes Clasa G are una dintre cele mai generoase suprafețe vitrate regăsite în industrie. Geamurile laterale sunt uriașe, la fel și oglinzile. Luneta păstrează și ea proporții generoase, însă o parte din vizibilitate este obturată de roata de rezervă. Pentru situații dificile, există senzori de parcare și o cameră video cu o calitate decentă.
Tehnologie
Mercedes a vrut să se asigure că viitorii clienți ai lui G-Klasse vor primit ce li se cuvine: adică același nivel de confort și tehnologie ca pe Clasa S. Este suficient să apeși butonul de start și germanii te trimit acolo, în viitor. Cele două ecrane uriașe, de 12.3 inch, unite pentru a crea o suprafață comună, merită fiecare cent de pe lista de opționale. Au o grafică impresionantă, o putere de procesare foarte bună și pot fi personalizate destul de simplu. În plus, cu ajutorul celor două suprafețe tactile de pe volan, similare cu cele de la vechile telefoane Blackberry, șoferul poate controla ambele ecrane, fără a-și lua mâinile de pe voan.
Dar deja mulți dintre voi știu asta, pentru că tehnologia a fost introdusă chiar și pe micul A-Klasse. Culmea, tot micul A-Klasse beneficiază și de o versiune mai avansată a sistemului multimedia, întrucât, inexlicabil, Mercedes nu oferă MBUX și pe G-Klasse. Așa că nu începeți să strigați „Hey Mercedes!” pentru că nu vă aude nimeni.
Chiar și fără prezența asistentului vocal, sistemul multimedia rămâne unul stufos, cu o mulțime de funcții care o să vă țină ocupați. Bineînțeles, suportă conexiune Apple CarPlay și Android Auto.
După ce te plictisești de cele două ecrane, deși o să fie tare greu să se întâmple asta, o să descoperi și celelalte detalii tehnologice importante. Mă refer aici la scaunele față care teleportează pasagerii direct în Clasa S. Suportul lateral se umflă în funcție de înclinarea mașinii. În plus, poți primi ventilație, încălzire și masaj. Foarte bun este și sistemul audio Burmester, care, deși scoate din buzunar 1300 de euro, îi va satisface pe audiofili.
Aspectul tehnologizat este dat și de cele 64 de culori ale iluminări ambientale, de climatizarea pe trei zone sau de farurile cu LED Multibeam.
Design
Nu știu ce ar putea fi spus la capitolul design despre o mașină care arată la fel de 40 de ani. E clar că vorbim despre un simbol la fel de puternic precum Porsche 911. Nu cred că sunt singurul pe care îl bucură conservatorismul Mercedes și decizia de a nu altera formele unei asemenea legende. Apreciez instalarea unor faruri cu LED, care oferă un aspect tehnologizat, apreciez micile retușuri estetice pe care doar un cunoscător le observă.
Dincolo de aceste detalii minore, trebuie să știți un singur lucru: mașina asta continuă să atragă toate privirile și să dubleze prețul serviciilor la fiecare spălătorie auto.
Ne-a placut
- Resursele motorul V8
- Sunetul motorului
- Sunetul ușilor
- Capacitățile off-road
Nu ne-a placut
- Calitatea anumitor materiale de la interior
- Deschiderea portbagajului
- Ruliul pronunțat
Date tehnice - Mercedes-Benz Clasa G 4.0 Benzina Biturbo (G500) 422CP 4x4 Aut9 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
La aproape orice masina, sunetul cand inchizi usa e diferit. Unele se aud deranjant, altele bine ! Nu ma mira....
ps. Masina asta chiar daca a ramas un tanck, tehnologia in exces pusa pe ea nu o va face nemuritoare ca pe inaintasii ei G-urile de pana in 2000.
La acest preț n-ar trebui să existe materiale la interior mai puțin calitative, costă cât clasa S, nu cu aceeași motorizare, un S cu V8 ajunge pe la 150.000, dar cu 136.000 te lipești la un trei litri benzină.
Cand esti mafiot nu mai gandesti asa. Asta e masina ideala pt. mafie ! La ei banii nu conteaza. Calculele cu consumul si intretinerea sau un eventual accident si pierderea a 150 de mii euro sunt fix pix ! Spune cate G-uri ai vazut pe net sau pe strazi si cine le conducea ? 95% mafia. 4% seicii de prin Emirate si 1% pasionatii care isi iau de la gura sa aiba un G.
din nou apare fenomenul vulpe-struguri
Admirabil MB ca au reusit sa satisfaca acest sector de piata, dar as adauga ca totusi n-au avut curaj pana la capat, ar fi trebuit sa coste 500k.
Stai linistit ca vor cumpara Rusii si Albanezii flote intregi.