Drivetest Mazda 2 (2014-prezent)
1.5 Benzina (Skyactiv-G) 90CP Man5 RevolutionVineri, 13.02.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
În urmă cu 200 de ani, cele mai bune croissante se făceau în Franţa. Deşi reţeta era adusă de un ofiţer austriac de artilerie care îşi deschidea o patiserie în Paris.
În urmă cu 30 de ani, cele mai bune maşini de clasă mică se făceau tot în Franţa. Chiar dacă denumirea segmentului a fost folosită iniţial în Marea Britanie.
În acest context, se mai miră cineva că una dintre cele mai echilibrate maşini din segmentul B vine de la un constructor care a sfidat era downsizing-ului şi a mizat în continuare pe motoare aspirate?
Mazda 2 (2014-prezent)
1.5 Benzina (Skyactiv-G) 90CP Man5 Revolution
- Pret de pornire 10.990 €
- Pret model testat 15.990 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Când toţi se aruncă cu capul înainte în valul tehnologiei de downsizing, încercând să mizeze pe motoare mai mici, cu turbine, Mazda rămâne pe poziţii şi continuă să creadă în motoarele sale aspirate. Mulţi ar fi tentaţi să o considere o prostie, însă cifrele spun altceva.
Mazda ne arată tuturor că motoarele aspirate mai au viitor. Iar micul Mazda2 este încă o dovadă în acest sens. Maşina beneficiază de un motor pe benzină de 1.5 litri, disponibil în trei versiuni de putere: 75, 90 şi 115 cai putere. Noi am nimerit la mijloc în testul derulat la Barcelona, adică în versiunea de 90 de cai şi 148 de Nm.
Comparativ cu maşinile care beneficiază de motoare turbo, Mazda2 se trezeşte ceva mai greu la viaţă, adică undeva peste 3500 de rotaţii. Este zona în care e bine să stai dacă vrei să depăşeşti şi să ai o rezervă de cuplu. La această turaţie, motorul sună bine. Poate prea bine pentru cei nostalgici, care iubesc "vocea" unui motor aspirat.
Resursele sunt suficiente, iar în oraş maşina se mişcă bine. Dacă vorbim despre rularea extraurbană, la viteze mari şi cu ceva încărcătură în maşină, Mazda2 ar putea gâfâi puţin.
Foarte important este să vă ajutaţi de cutia de viteze manuală, cu cinci trepte, corect etajată şi cu o timonerie plăcută, scurtă şi precisă.
Consum
După cum spuneam şi mai sus, Mazda s-a opus curentului de downsizing. Chiar şi aşa, cifrele de consum reuşite de motoarele sale aspirate sunt incredibil de mici în comparaţie cu concurenţa.
În cadrul testului nostru, desfăşurat pe dealurile din împrejurimile Barcelonei, consumul a urcat până la 6.4 litri/100 de km. Asta în condiţiile în care am avut mereu porţiuni de urcare, acceleraţia nu a fost călcată niciodată cu milă, iar pe scurte porţiuni de autostradă ne-am învârtit în jurul a 120 de km/h.
Dacă ne uităm în fişa tehnică, versiunea de 90 de cai putere a noului Mazda2 bate fără drept de apel nume consacrate, cum sunt Volkswagen Polo şi chiar noua generaţie Skoda Fabia. Să nu mai vorbim despre Opel Corsa, Peugeot 208 şi Dacia Sandero.
Cu toate acestea, există un model din segment pe care japonezii nu-l pot bate, cel puţin pe hârtie: Ford Fiesta şi al său 1.0 Ecoboost.
Performanţe
O maşină de talia lui Mazda2 poate cel mult să viseze la competiţii de îndemânare pe străduţe înguste. Pentru că, în general, pentru asta sunt făcute modelele subcompacte de serie. Din păcate, pentru un Mazda2 MPS trebuie să mai aşteptăm.
Până atunci însă, ne mulţumim cu cele 9.4 secunde scurse de la 0 la 100 de km/h, pe care le promite versiunea de 90 de cai putere cu transmisie manuală. Poate părea surprinzător pentru unii, dar este suficient pentru a lăsa cu mult în urmă rivalii enumeraţi mai sus. Nici Fiesta facelift şi cei 100 de cai ai săi nu pot ţine pasul.
La capitolul viteză maximă, Mazda2 bate uşor Dacia Sandero, Ford Fiesta, Opel Corsa şi, la limită, Skoda Fabia.
Interior
După ce ne-am convins că Mazda se opune cu succes fenomenului de downsizing, trecem la ceea ce îmbrăţisează Mazda. Este vorba despre simplitate. O tendinţă regăsită în habitaclul mai multor maşini.
Japonezii preiau reţeta folosită în cazul lui Mazda3 şi o aplică şi celui mai mic model din gamă. Să nu confundăm simplitatea cu austeritatea. În cazul lui Mazda2 vorbim despre o simplitate funcţională, elegantă şi bine desenată. Poate singura trăsătură spartană şi deloc digerabilă într-un habitaclu vesel şi tehnologizat este prezenţa unei climatizări manuale pe niveluri de echipare superioare.
Habitaclul, mult mai bine izolat decât în cazul vechiului model, dar cu un uşor zgomot de vânt la rularea pe autostradă, inspiră acum ceva mai multă voioşie. Este ornamentat cu inserţii cromate şi plastic ce imită fibra de carbon. Materialele folosite sunt prietenoase, cu o textură moale. Finisajele sunt şi ele de top, specifice mărcii japoneze.
Instrumentele de bord sunt lizibile, simpliste şi uşor cam anoste. Ergonomia este însă un atu al micului japonez, atât la nivelul climatizării, cât şi al butoanelor de pe volan.
În ceea ce priveşte spaţiul interior, noul Mazda2 este ceva mai înghesuit pe locurile din spate decât Skoda Fabia. Pe ultima banchetă pot călători în condiţii decente doi adulţi. Spaţiul pentru picioare este restrictiv, dar se poate trăi şi cu el. Compensează însă mai multe spații de depozitare bine gândite.
În portbagaj avem 280 de litri, destul de puţin comparativ cu ceilalţi rivali. Prin comparaţie, Skoda Fabia, maşina cu cel mai generos portbagaj din segment, are 330 de litri.
Interiorul noului Mazda2, cu gurile de ventilaţie circulare şi ecranul multimedia de 7 inch, este încă o dovadă clară că japonezii se inspiră. Din fericire, se inspiră din segmentul premium.
Preţ de achiziţie
Noua generaţie Mazda2 are un preţ de pornire de 11.000 de euro pe piaţa din România, valabil pentru versiunea entry-level, de 75 de cai putere. Dacă optaţi pentru o versiune ca cea testată de noi în Spania, adică o unitate de 1.5 litri şi 90 de cai putere, socotelile încep de la 13.500 de euro. Destul de piperat şi o să vedem imediat de ce.
Fără îndoială, în segment avem deja un campion în ceea ce priveşte preţul. Este vorba despre Dacia Sandero, a cărui versiune de 90 de cai porneşte de la 9200 de euro.
Şi Skoda Fabia are un preţ de pornire mai mic decât această versiune, fiind estimat la 12.700 de euro. În cazul lui Volkswagen Polo facelift socotelile încep de la 13.300 de euro. Cei care vor opta pentru Peugeot 208 vor începe să îşi facă socotelile de la puţin peste 12.000 de euro.
Noua generaţie Opel Corsa pleacă de la 11.350 de euro, în vreme ce Ford Fiesta facelift, cea mai vândută maşină din segment în 2014, percepe 13.200 de euro pentru versiunea 1.0 Ecoboost de 100 de cai putere.
Siguranţă
Mazda2 a primit patru stele la testele de siguranţă publicate de EuroNCAP în 22 aprilie 2015. Comportamentul modelului de clasă mică după noile reguli de siguranţă, extrem de stricte, sunt detaliate aici.
Încrederea în această maşină este susţinută totuşi de multitudinea de sisteme de siguranţă activă şi pasivă. Printre cele mai importante sisteme de siguranţă activă enumerăm monitorizarea unghiului mort, frânarea automată la viteze mici, în oraş, avertizarea la depăşirea liniei de demarcaţie şi sistem automat de control al fazei lungi.
Ţinută de drum
Vechea generaţie Mazda2 a fost caracterizată de către mulţi ca fiind o maşină plăcută. Plăcută de către cei care manifestau un spirit sportiv la volan, pentru că ţinuta de drum şi direcţia erau mai degrabă cele ale unui model sportiv, nu ale unui model de oraş. Trăsătura asta a făcut greu de digerat maşina urbană chiar de către publicul său ţintă.
Mazda a înţeles că trebuie să-i dea un aer "comercial" ţinutei de drum şi a mai relaxat puţin suspensia. Aceasta absoarbe mai bine gropile şi nu este deloc zgomotoasă. Chiar şi aşa, pe porţiuni de drum virajat aderenţa se păstrează exemplar, iar ruliul nu-şi face simţită prezenţa. Direcţia este ceva mai asistată decât vechiul model.
Vizibilitate
Chiar şi cu 14 centimetri mai mare decât vechea generaţie, Mazda2 rămâne o maşină de clasă mică. Suprafaţa vitrată nu este una foarte generoasă, dar este bine proporţionată.
Luneta este destul de mare, însă montanţii de pe ultimul rând sunt cam generoși. Oglinzile laterale sunt mai mult decât suficiente şi asigură o vizibilitate posterioară bună.
Tehnologie
Mazda susţine că noua sa creaţie pentru segmentul compact este cea mai tehnologizată propunere a momentului. Nu aş putea să-i contrazic, mai ales după ce am văzut transplantarea unor sisteme din segmentul mediu.
Mazda2 introduce un sistem Head-up Display, pe care nu am avut însă ocazia să îl testăm pe maşina noastră, o mulţime de sisteme de siguranţă despre care aminteam mai sus şi un sistem multimedia cu ecran de 7 inch, tactil, dar controlabil şi cu ajutorul unor butoane amplasate pe consola centrală. Panoul acesta de comandă este simplist şi se simte ca o copie în miniatură a ceea ce găsim pe modelele BMW.
Şi fiindcă tot a venit vorba despre BMW, o să menţionez încă o dată că navigaţia 3D oferită de Mazda este cea mai apropiată din punct de vedere al graficii de cea a constructorului bavarez premium, pe care, personal, o consider etalon. În Barcelona, navigația a recreat fidel formele unor edificii care poartă amprenta lui Gaudi. Să sperăm că harta pentru România recreează la fel de bine și Casa Poporului.
Tot pe lista noutăţilor revoluţionare din segment putem trece şi farurile LED, dar şi sistemul care te ajută să ieşi din parcare cu spatele atenţionându-te când se apropie alte maşini.
Design
Din punct de vedere estetic, Mazda2 este o copie subdimensionată a ceea ce vedem deja în gama constructorului nipon.
Această transplantare a liniilor se numeşte preluarea filosofiei de design Kodo. Personal, consider că Mazda2 este o maşină atrăgătoare, care va seduce cu uşurinţă publicul din acest segment.
Nu pot considera însă reţeta estetică drept una revoluţionară, iar pentru lipsa de originalitate (când ne raportăm la celelalte modele din gamă) Mazda2 ar putea avea de suferit în viitor.
Ne-a placut
- Consumul redus
- Sistemele de siguranță
- Sistemul de navigație
Nu ne-a placut
- Spațiul pentru pasagerii spate
Date tehnice - Mazda 2 (2014-prezent) 1.5 Benzina (Skyactiv-G) 90CP Man5 Revolution | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
ar fi interesant de facut un comparativ mai generos pret-dotari-motor intre rivali.
Oricum, masinuta e superba din punctul meu de vedere! Asa va fi si urmatorul Polo... peste cateva generatii! :))
imi place masinuta
P.S Pentru trolisti si hateri - nu sunt fan Volkswagen Aktiengesellschaft. Hai cu manutele rosii ridicate !
Ca design arata excelent insa nu am cum sa fac o comparatie cu Polo, Fiesta, Jazz (noul Jazz se anunta interesat si el) etc pentru ca nu m-am urcat in niciuna. Din cauza respectiva, nu vad de ce unii chiar pierd timp ridicand in slavi anumite marci cu care au avut doar tangetial de-a face de-a lungul timpului...
Una peste alta, cred ca spiritul "zoom-zoom" nu a murit.
Piele ecologica, neecologica ( oricine stia ca nu-i naturala, nu trebuia sa zici tu ), conteaza ca acest producator nu ofera plastic ori cauciuc moale in respectivele locuri unde la altii se gaseste din abundenta. Deci asta inseamna pentru Mazda o BILA ALBA pentru straduinta de a oferii un plus de calitate la interioarele masinilor sale, aceste detalii sunt serios de luat in seama. Un adevarat cunoscator auto ar trebui sa gandeasca aceste aspecte la o masina, anume ca orice detaliu cu iz mai calitativ trebuie privit in sens pozitiv .
poi ar fi cam asa o masinuta cu design de Mazda 2.......spatiul interior al noi Fabia.......calitatea materialelor la interior la fel ca si modelul Polo......si sa aibe pretul unui Sandero:))))))))
cam asta ar fi masina perfecta de oras:P
Mazda 2 o masina foarte buna in segment........insa dupa mine e doar pe locu 4..........in spatele celorlati grei......1 Vw Polo......2 Ford Fiesta.......3 Skoda Fabia........si pe urma acest Mazda 2.........
Mazda 2 nici macar nu pute pe langa Polo.......
Am facut in aceiasi zi test drive cu Mazda 3 2.0 120 CP si cu Focus 1.0 EcoBoost. Daca schimbi in 6,000 de ture Focusul nu tine pasul cu Mazda, dar la un mers normal, cand schimbi la 3,000 -3,500 de ture vitezele Focusul se simte mult mai nervos. Si are capacitate cilindrica fix la jumatate.
Motoarele turbo au cuplu mare la turatii mici si exact de asta ai nevoie in trafic.
Ah, stop, ce tot fabulez? Trăiesc în România şi asta…nu se iartă.
Despre Mazda…nu mi-am schimbat punctul de vedere. Însă observ că este subliniat în mod repetat acest cusur deloc neglijabil: “spațiul (insuficient) pentru pasagerii spate”. Am constatat şi eu “în practică” ce înseamnă: motiv principal ca să nu cumperi Mazda, dacă eşti mai înalt şi/sau mai corpolent (sau altcineva din familia ta sau dintre prietenii tăi). Trebuie ca, în timpul cel mai scurt, responsabilii firmei japoneze să reacţioneze, adică să remedieze situaţia, fiindcă sunt sigur că au recepţionat numeroase critici pe temă, cum altfel decât întemeiate. Pe de altă parte, aştept o ameliorare a siguranţei, fiindcă ultima evaluare la IIHS-SOT a Mazdei2 (2013) n-a fost favorabilă. În rest, consider că Mazda ar trebui să fie privită drept cea mai dezirabilă marcă a momentului (prin prisma calităţii în ansamblu).
- tractiune integrala
...
ideal pentru traficul urban....
ha???
lasand la o parte "dulcegariile" dintre noi, @inexorabi, dar chiar iti trebuie asa ceva in deplasarile prin oras?
Si felicitari Mazda pentru motoarele aspirate - performantele sunt uluitoare pentru un motor de 1,5si 90CP.
Haide-ti cu beemveu,audiul,pasatu si nu uitati geamurile cu folie neagra,crucile 3D de pe parbriz,si mai ales maneaua urland cand scartaiti rotile intre blocuri....ia mai manati maiiii !