Drivetest Mazda CX-3 (2014-2018)
1.5 Diesel Turbo (SKYACTIV-D) 105CP 4x2 Man6 RevolutionJoi, 04.06.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Mazda a intrat târziu pe piața crossoverelor de clasă mică, dar a sosit cu un model competitiv, care umple golurile din ofertele rivalilor și plusează cu emoție. La nivel de ofertă, japonezii au un avantaj în fața rivalilor prin faptul că aproape toate variantele de motorizare pot fi comandate fie cu tracţiune faţă, fie 4x4, iar oricare dintre unităţile din ofertă sunt oferite în versiune manuală sau automată. Sigur, tot ei își dau cu firma-n cap prin restricționarea gamei de motoare diesel la o singură unitate, cu un singur nivel de putere, dar asta-i altă poveste.
Și pentru că o paletă generoasă de combinații de motorizări și transmisii nu este suficientă ca să vinzi o mașină nouă în 2015, Mazda oferă în gama CX-3 aproape toate dotările tehnologice de care dispun modelele sale de segment C și D, alături de un design care reușește să atragă privirile fără să fie polarizant.
Deși este la prima generație, CX-3 se prezintă în fața publicului cu o atitudine matură, de parcă nu ar fi primul crossover de clasă mică oferit vreodată de Mazda, și asigură calități precum confort, rafinament și ergonomie.
Mazda CX-3 (2014-2018)
1.5 Diesel Turbo (SKYACTIV-D) 105CP 4x2 Man6 Revolution
- Pret de pornire 15.290 €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto O €
Motor / Transmisie
Mazda oferă în gama CX-3 motorizări care asigură între 105 şi 150 CP. În cadrul evenimentului de lansare, am încercat atât varianta diesel de 105 CP cu tracţiune faţă, cât şi versiunea de top, cu motor 2.0 benzină de 150 CP şi a sistemului de tracţiune integrală. Pentru acest material, ne concentrăm pe ceea ce ar putea să fie bestseller-ul gamei: singura versiune diesel existentă.
Vorbim despre un motor de 1.5 litri care anunţă 105 CP şi 270 Nm. Nu este cea mai puternică unitate din segment, dar are alte calităţi. Motorul este Euro 6 nu are nevoie de aditiv AdBlue, are cel mai redus raport de compresie dintre toate diesel-urile de această cilindree din lume şi impresionează prin rafinament şi silenţiozitate.
Cutia de viteze manuală căruia îi este asociat acest motor are o timonerie precisă şi cu o cursă scurtă, iar etajarea treptelor este corectă pentru o exploatare normală, concentrată pe economia de carburant. În ceea ce priveşte dinamismul, motorul asigură pe plaja 2.000-4.000 rpm un nivel bun de performanţă pentru caii putere anunțați de fișa tehnică și poate să urce surprinzător de rapid în turație. Cât timp nu te aștepți ca Mazda CX-3 1.5 diesel să fie "rachetă" la 105 CP, lucrurile stau foarte bine.
Am apreciat în mod special rafinamentul acestui motor, vibraţiile asociate diesel-urilor fiind estompate excelent, la fel cum a fost și cazul nivelului decibelilor percepuți.
Consum
În ciuda faptului că Mazda s-a concentrat să optimizeze la maximum eficienţa motorizărilor din ofertă, CX-3 1.5 diesel nu este cel mai economic model din segment. Chiar şi aşa, cei 4.0 litri la sută în regim mixt anunţaţi de model reprezintă o valoare foarte bună, depăşită doar de Citroen C4 Cactus şi de Renault Captur, ambele cu mai puţini cai sub capotă şi cu performanţe mai slabe. În afară de Peugeot 2008 cu motorizarea diesel de 115 CP, toți ceilalţi rivali din segment cu motorizări diesel comparabile, tracțiune față și transmisie manuală anunţă valori mai ridicate ale consumului de carburant.
Într-un regim de conducere normal, pe un traseu care a inclus autostrăzi, secţiuni urbane şi drumuri virajate prin munţi, CX-3 a afişat un consum de 4.9 litri la sută. Într-un regim de conducere dinamic, valoarea a urcat la 6.4 litri la sută.
Performanţe
Deşi nu este cel mai puternic diesel din segment, fiind surclasat chiar şi cu 25 CP de unele modele, CX-3 reuşeşte să fie pe locul doi al podiumului cu performanţele dinamice oferite. Timpul 0-100 km/h anunţat de CX-3 diesel este de 10.1 secunde, la doar 0.1 secunde diferenţă de versiunea 1.7 CDTI 130 CP a lui Opel Mokka, un rival semnificativ mai puternic și cel mai rapid din segment între diesel-urile comparabile. Viteza maximă, un criteriu mai puţin important în această clasă, este destul de ridicată, de 177 km/h, marcând poziţia a treia a podiumului la acest aspect.
Cu toate că varianta de motorizare testată nu este gândită pentru performanţă, CX-3 reuşeşte să livreze şi acest lucru atunci când i se cere, în măsura celor 105 CP din dotare.
Interior
Mazda CX-3 este un crossover dezvoltat pe baza lui Mazda2, dar cu influențe de la CX-5. Modelul reuşeşte să integreze toate elementele tehnologice ale fraţilor mai mari din gamă şi să le ofere într-un pachet competitiv şi bine gândit. Materialele de la bord sunt de calitate, cel puţin în cazul variantelor de top testate de noi în cadrul lansării internaţionale, iar finisajele sunt de calitate. Mai mult, unele elemente de la bord sunt apropiate de ceea ce aştepţi de la un model premium.
Postul de conducere are o ergonomie excelentă şi toate comenzile sunt la îndemâna şoferului. Consola centrală se bucură și ea de un nivel ridicat de ergonomie, fiind ușor de înțeles cum se folosesc toate butoanele.
Scaunele din faţă sunt confortabile şi asigură un nivel corect de suport lateral pentru un model care nu are ambiţii sportive. Cu toate că nu au reglaj lombar, cele două scaune din faţă au un profil bun şi nu devin obositoare după mai multe ore petrecute pe acestea.
Spaţiul pentru ocupanţii din spate este potrivit pentru segment, cu toate că pasagerul de pe locul din mijloc al banchetei nu poate fi mai înalt de 1.80 metri, pentru că ar atinge cu capul capitonajul moale al plafonului. Portbagajul anunţă 350 de litri, mai puţin decât Juke, Mokka, Captur, 2008 şi alţii, dar încă suficient pentru bagajele uzuale ale unei excursii de weekend pentru patru persoane.
Preţ de achiziţie
Cea mai scumpă echipare diesel cu transmisie manuală şi tracţiune faţă din oferta Mazda CX-3 pleacă de la 23.400 de euro. Există mai mulţi competitori care aduc un preţ de listă mai mic pentru echiparea de vârf asociată motorului diesel de top, dar puţini dintre aceştia au un preț semnificativ redus faţă de CX-3. Singurul care iese în evidenţă este Renault Captur, cea mai scumpă variantă a acestuia plecând de la 19.000 de euro.
Cel mai ieftin Mazda CX-3 diesel pleacă de la 19.800 de euro și poate să ajungă până la 28.000 de euro pentru versiunea 4x4 cu transmisie automată, deci există destule variante pentru fiecare buzunar. În ceea ce priveşte oferta de motoare pe benzină, lucrurile pleacă de la 15.300 de euro pentru motorizarea entry-level de 120 CP. Oferta implică și posibilitatea alegerii unui propulsor 2.0 de 150 CP.
În orice caz, Mazda nu îşi propune să rupă piaţa de crossovere de clasă mică printr-un preț accesibil, marca preferând o poziţionare mai apropiată de segmentul premium.
Siguranţă
Mazda CX-3 nu a fost încă testat de EuroNCAP, aşa că această rubrică aşteaptă completarea în vederea anunţării rezultatelor crashtest-ului pregătit de organismul independent. Mazda2, frate de platformă cu CX-3, a obţinut patru stele de siguranţă la testul derulat conform noilor exigenţe ale organizaţiei.
La fel ca Mazda2, CX-3 se bucură de o gamă generoasă de sisteme de siguranţă activă şi pasivă, toate împrumutate de la modelele mai mari și mai scumpe ale constructorului nipon. De exemplu, japonezii de la Mazda sunt primii care oferă tempomat cu radar în segmentul B.
O scurtă listă a dotărilor de siguranță include termeni precum monitorizarea unghiului mort, frânarea automată la viteze mici, avertizarea la depăşirea liniei de demarcaţie şi un asistent de fază lungă. Sistemele menționate mai sus vin pe lângă obligatoriul ESP şi deja clasicele airbag-uri (frontale, laterale și cortină) care aşteaptă să acţioneze în caz că toate celelalte nu mai pot să mai ajute.
Ţinută de drum
Mazda CX-3 reuşeşte să îmbine confortul și dinamismul într-un pachet care ar trebui să-i pună pe jar pe competitori. Japonezii au reuşit să ofere o direcţie precisă, cu un feeling bun și uşor de manevrat, asociată cu o suspensie care filtrează bine denivelările şi ţine mașina pe trasa dictată de șofer. Cu toate acestea, ruliul caroseriei este prezent în mod inevitabil la schimbările rapide de direcție și când tempoul cu care sunt abordate serpentinele este ridicat.
Dintre competitorii direcţi, Nissan Juke se apropie cel mai mult la capitolul dinamism de CX-3 și chiar îl depășește în anumite situații și versiuni, dar nu face acest lucru fără sacrificii la confort. CX-3 reușește să fie mai așezat pe șosea decât Juke, chiar și când mergi repede cu el pe drumuri virajate și denivelate.
La fel cum este cazul multor modele din segment, abilitățile off-road nu sunt o prioritate pentru Mazda CX-3. Chiar și așa, garda la sol îţi permite accesul pe secţiuni de drum neasfaltat, dacă nu există denivelări mari sau noroi adânc pe acestea.
Vizibilitate
Mazda l-a echipat pe CX-3 cu un set de oglinzi laterale generoase, care sunt printre cele mai mari din segment. Fără să-ți bați capul cu reglajele, acestea acoperă lateralele modelului şi completează oglinda centrală de dimensiuni potrivite. Suprafeţele vitrate sunt de dimensiuni bune şi unghiurile moarte apar doar în situaţiile clasice pentru orice autoturism echipat cu montanţi C, adică la ieşirea din spaţiile de parcare în spic.
Apreciem în mod special asistentul de fază lungă din dotare şi farurile Full-LED opţionale, echipamente rar întânite în acest segment.
Tehnologie
Mazda a intregrat la bordul lui CX-3 toate elementele tehnologice ale lui Mazda2, acesta din urmă bucurându-se de aproape toate dotările tehnologice din gamele CX-5, Mazda3 și chiar Mazda6.
Fie că vorbim despre un sistem multimedia cu grafică bună şi uşor de folosit, de butonul rotativ de comandă al acestuia care aminteşte de tripleta premium din Germania sau de toate sistemele de asistenţă ale şoferului, CX-3 bifează multe căsuţe în lista sa de dotări.
Japonezii au fost suficient de generoşi încât să ofere două porturi USB în consola centrală, ceea ce permite încărcarea a două smartphone-uri sau ascultarea de muzică de pe un stick USB în timp ce îţi încarci telefonul, fără să ai nevoie de un adaptor suplimentar.
Sistemul multimedia este simplu de folosit, la fel cum este şi cel de climatizare. Din păcate, unitatea de climatizare nu impresionează prin comenzi, care arată ceva mai demodat decât am fi aşteptat de la o maşină lansată în 2015.
Design
Mazda a făcut din nou treabă bună cu design-ul şi a reuşit să ofere un model care poate să ajungă cu uşurinţă pe lista celor mai frumoase propuneri ale clasei. În prezent, constructorul nipon are un limbaj de design aplicat uniform la nivelul întregii game fără ca aspectul unor modele să fie "forţat" în raport cu fraţii lor de gamă.
Puţine modele din segment arată mai bine decât CX-3. Asta dacă există vreunul care s-o facă. Sigur, un Nissan Juke ar putea să atragă ceva mai multe priviri decât un CX-, dar asta nu neapărat pentru că e mai frumos, ci pur şi simplu pentru că e neobişnuit.
Ne-a placut
- Ergonomie post de conducere şi comenzi interior
- Comportament dinamic
- Design exterior şi interior
- Consum redus fără strategii de downsizing
- Mai multe posibilităţi de comandă motorizare/transmisie/tracţiune decât în cazul unor rivali
Nu ne-a placut
- Preţ de intrare în gamă
- Există o singură motorizare diesel în ofertă
- Portbagajul nu este mai mare decât media segmentului
Date tehnice - Mazda CX-3 (2014-2018) 1.5 Diesel Turbo (SKYACTIV-D) 105CP 4x2 Man6 Revolution | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Mazda
-
Cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, japonezii de la Mazda au dezvăluit noul EZ-6. Un sedan de aproape 5 metri lungime, dezvoltat special pentru piața din China. (Joi, 25 Aprilie)
-
În urmă cu ceva timp am călătorit, în mare secret, la Centrul Mazda din Germania, acolo unde am făcut cunoștință cu noul CX-80. Cu alte cuvinte, un CX-60 cu trei rânduri de scaune, care poate găzdui într-o atmosferă premium până la 7 pasageri. Acum, că a expirat embargoul de comunicare, am revenit cu un articol în care disecăm SUV-ul nipon. (Joi, 18 Aprilie)
-
Constructorul japonez de automobile a înregistrat denumirea 6e și logo-ul aferent la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală. (Marti, 19 Martie)
-
Președintele Mazda, Katsuhiro Moro, a dat de înțeles că producătorul nipon ar putea lansa un model sport echipat cu motor rotativ. Acesta ar putea fi inspirat de conceptul Iconic SP, care tocmai a debutat la Tokyo. (Luni, 15 Ianuarie)
-
Constructorul nipon de automobile confirmă debutul noului SUV CX-70. Evenimentul va avea loc în data de 30 ianuarie. (Joi, 04 Ianuarie)
Cred ca o sa aiba success, depinde ce promotii vor mai face...pretul e un pic cam piperat pentru unele motorizari.
Personal, m-au convins motoarele de pe Mazda, am nevoie de 4X4 (70% pentru drumuri de tara, forestiere, chiar si off-road usor), insa nu am ce sa fac cu dotari ca senzori de parcare, cruise control, s.a.m.d. pe astfel de drumuri.
Unde sunt echiparile 4X4 pentru celelalte 3 echipari inferioare (Emotion, Challenge si Atracttion) bineinteles mai ieftine ?
La pretul asta, cred ca foarte multe persoane (care au asteptat CX-3) se vor reorienta la noul Suzuki Vitara, pret pentru 4X4 incepand de la 15.800, cu un raport pret/calitate OK pentru toate versiunile de echipare.
pacat ca au renuntat la o noua generatie a monovolumului Mazda 5 care sa aiba designul zoom zoom si tehnologia actuala skyactiv ...pentru ca 15..18% din masinile vandute in Europa sunt monovolume !
doritorii de MPV vor trebui sa se reorienteze spre alte marci...
Că pentru 1.5 ăla diesel de 105 cai nu prea pare valabilă ultima parte.
ia-ti suzuki...e cinstita dpdv orice
Care varianta precedenta ?
Ce pot sa spun, referitor la spatiul din interior, este ca in mazda CX-3 m-am simtit ca in Mazda 2.