Drivetest Jeep Compass
1.6 Diesel Turbo (Multijet II) 120CP 4x2 Man6 LongitudeMiercuri, 21.06.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
Jeep este o marcă în ascensiune. De când se află sub umbrela FCA, marca americană și-a extins portofoliul și vrea să cucerească lumea. Iar cum SUV-urile sunt acum la modă, brandul care practic a inventat acest tip de automobil nu putea să lipsească de la petrecere.
Jeep avea nevoie de un model care să intre în puternica competiție a SUV-urilor compacte. Modelul Renegade era prea mic, iar Jeep Cherokee prea mare și prea - să spunem - original în design.
Așa că faceți-i loc noului Jeep Compass. Cu un nume care nu trezește amintiri prea plăcute, noul model se prezintă cu un look inspirat de fratele mai mare Grand Cherokee, dar folosind platforma tehnică a capabilului Renegade. Mix-ul pare unul câștigător, dar totul va depinde și de prețurile la care va fi comercializat noul Compass. Prețuri care nu sunt încă disponibile la data redactării acestui text.
Dar poziționarea lui Compass este cât se poate de interesantă. Dacă judecăm după prețurile de pe piața din Germania, Compass va putea fi achiziționat pentru o sumă ce variază între 25.000 și 38.500. Este o plajă mare de preț, ce intră în zona premium, deși noul Compass nu are asemenea pretenții. Asta pentru că, spun cei de la Jeep, diferența din zona superioară de preț este justificată de calitățile în off-road și dotările specifice ale versiunii Trailhawk.
Jeep Compass
1.6 Diesel Turbo (Multijet II) 120CP 4x2 Man6 Longitude
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
Motor / Transmisie
Am călătorit în Portugalia pentru a pune la încercare noul Compass, iar oamenii de la Jeep ne-au pus la dispoziție două motorizări din gamă, ambele diesel. Prima pe care am încercat-o a fost varianta de top, Compass Trailhawk echipat cu motorul de 2.0 litri Multijet ce dezvoltă 170 CP, asociată cu cutia de viteze automată cu nouă trepte. Vom lăsa această versiune pentru un test complet acasă, dar vă pot spune că am fost cumva dezamăgit de lentoarea cutiei, care făcea extrem de sesizabilă fiecare schimbare de treaptă. Trailhawk este versiunea extremă, echipată pentru off-road, dar pe șosea mașina s-a simțit greoaie.
De aceea, când ne-am urcat la volanul versiunii Compass Limited echipată cu motorul diesel de 1.6 litri de 120 CP, cutie manuală cu șase trepte și transmisie doar pe puntea față, parcă am luat o gură de aer proaspăt. Este versiunea care cred că va fi aleasă de mulți dintre clienții de la noi, poate cu excepția tracțiunii 4x2. Dintre cele două variante de motorizare și echipare, alegerea mea ar fi motorul Multijet 1.6 de 120 CP.
Propulsorul de 1.598 cmc dezvoltă 120 cai putere la 3.750 rot/min și un cuplu de 320 Nm la 1.750 rot/min. Asta îl face zvelt și plăcut la întrebuințare, mai ales la turații joase. Echipat cu acest motor și cutie de viteze manuală cu șase trepte, noul Compass este agil și este o plăcere să parcurgi mulți kilometri. Cutia manuală are un levier scurt și o timonerie suficient de precisă pentru a completa un pachet motorizare-transmisie foarte competent.
Consum
Motorul de 1.6 litri și 120 CP este unul economic, mai ales în versiunea 4x2. Cifra oficială de consum mediu este 4.4 litri/100 km, una similară cu cea a concurenților Ford Kuga 1.5 TDCI sau Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 CP. Cifre mai mici găsim la Nissan Qashqai 1.5 dCi cu 3.8 litri/100 km sau Peugeot 3008 1.6 HDI cu 4 litri/ 100 km. Avem însă și concurenți mai gurmanzi, în persoana modelului Renault Kadjar 1.6 dCi cu 4,8 litri/100 km sau Hyundai Tucson 2.0 CRDI cu 5.2 litri/100 km.
În timpul testului nostru pe drumurile libere din Portugalia, combinate cu ceva autostradă și traseul urban din Lisabona, computerul de bord a indicat un consum mediu de 7.8 litri/100 km în condițiile în care nu a fost menajat.
Performanţe
Pentru un SUV de 1.5 tone, echipat cu un motor turbodiesel de 120 CP, performanțele sunt o prioritate secundară. Dar, chiar și așa, într-un segment al pieței unde cam toată lumea parcurge sprintul de la 0 la 100 km/oră în jur de 12 secunde, Jeep Compass 1.6 Multijet nu se face de rușine. Are reprize sănătoase ce te ajută să depășești fără probleme, iar accelerația de la 0 la 100 km/oră se execută în 11 secunde fix. Viteza maximă pe care o poate atinge întainte de a se plafona în treapta a șasea este de 185 km/oră.
Nu sunt cifre fulminante, dar nu este o mașină gândită pentru sport de performanță. La capitolul accelerație este întrecut marginal de modele ca Renault Kadjar (10.5 secunde) sau Volkswagen Tiguan (10.9 secunde), dar reușește să fie mai rapid ca restul concurenței, care afișează cifre în jurul valorii de 12 secunde sau peste.
Interior
Ei bine, Jeep Compass are aici de recuperat. Interioarele pe care le-am găsit atât pe versiunea Limited cât și pe Trailhawk nu se ridică la calitatea pe care o oferă concurența de la Peugeot pe noul 3008, de exemplu. Volanul și scaunele sunt bine gândite și finisate cu materiale de calitate, dar restul materialelor sunt dure și deloc atrăgătoare, iar unele finisări (pe care le vom pune pe seama exemplarelor de pre-producție prezente la test) sunt chiar aproximative, cu bavuri tăioase lăsate în zona butonului de pornire motor și a inelului pentru acționarea treptei de mers înapoi.
Apoi este consola centrală, cu butoane multe, ilogic plasate și inscripționate cu un font urâțel. Sperăm ca până la începerea producției de serie Jeep să mai corecteze din problemele interiorului.
Ne-a plăcut capacitatea portbagajului de 438 llitri și faptul că există și opțiunea pentru hayon acționat electric, atât de practic când ai mâinile ocupate cu cumpărături.
Mai trebuie spus că noul Compass nu este fabricat în Europa. Uzina de la Melfi din Italia va produce în continuare modelul Renegade, în timp ce exemplarele Compass vor fi produse în Mexic.
Preţ de achiziţie
Noul Jeep Compass va sosi pe piața din România la finalul lunii august, iar prețurile pentru piața de la noi nu au fost încă comunicate.
Știm însă că în Italia, de exemplu, noul Compass va avea prețuri cuprinse între 25.000 și 39.000 euro, în timp ce în Germania, Compass are prețuri cuprinse între 24.900 și 38.500 euro.
Având în vedere că oferta concurenței varianză între 18.500 și 27.800 euro (TVA inclus) pentru modele cu motorizări similare și tracțiune 4x2, rămâne de văzut care va fi răspunsul celor de la Jeep în ceea ce privește piața din România.
Așa cum spuneam și la început, cea mai scumpă variantă a modelului Compass va fi Trailhawk, care aduce cu sine o serie de dotări speciale pentru a face din acest model un adevărat off-roader, o calitate cu care nu se pot lăuda multe modele concurente.
Siguranţă
Noul Jeep Compass nu a fost încă testat de către EuroNCAP. Dar, pentru că folosește aceeași platformă tehnică cu modelul Renegade, ne putem aștepta la un scor similar. Jeep Renegade a obținut un scor general de cinci stele la sesiunea de crash teste din 2014.
Jeep Compass vine echipat cu un set complet de airbaguri plus sisteme active ca Forward Collision Warning, ce avertizează în cazul unui impact iminent, Lane Assist, avertizare și corectare a direcției în caz de părăsire accidentală a benzii de rulare , pilot automat adaptiv și multe altele.
Ţinută de drum
Noul Jeep Compass se aseamănă mult cu Jeep Renegade la capitolul ținută de drum. Suspensia este confortabilă, dar oferă o experiență plăcută și pe viraje. Însă, dacă mărim tempo-ul, caroseria se va înclina în viraje. Nu are calitățile dinamice ale unui Seat Ateca, dar se apropie suficient de mult de etaloanele acestei clase. Chiar și pe drumurile de pâmânt, suspensia și-a făcut bine treaba.
Direcția are o asistare corectă, un volan suficient de "greu", dar feedback-ul transmis este doar suficient.
Vizibilitate
Nu sunt probleme la capitolul vizibilitate în noul Jeep Compass. Poziția la volan este suficient de înaltă pentru a avea o vedere amplă asupra șoselei și apartenerilor de trafic. Montanții față nu jenează vizibilitatea, iar la manevrele cu spatele avem o cameră video plus senzori pentru a ne avertiza asupra diverselor obstacole.
Tehnologie
Pentru că orice automobil modern trebuie să aibă un set obligatoriu de gadgeturi, noul Compass nu putea face excepție. Centrul sistemului multimedia Uconnect pentru echipările superioare este un display tactil de 8.4 inch. Echipările inferioare folosesc ecrane de 5 sau 7 inch. Un alt display color este amplasat în centrul planșei de bord, între turometru și vitezometru, și aici sunt afișate informații de la computerul de bord sau de la sistemul de navigație.
Pentru modelele în echipare Limited sau Trailhawk, Jeep oferă în standard și sistemele Apple CarPlay și Android Auto. Asta înseamnă că la conectarea telefonului prin intermediul cablului, ecranul acestuia va fi oglindit întocmai pe display-ul din mașină.
Sistemul multimedia se mișcă rapid și are o grafică bună. Navigația își face bine treaba, iar pe ecran găsim și ceea ce producătorul numește Jeep Skills: o serie de aplicații care-l vor ajuta pe cel de la volan să navigheze mai bine pe teren accidentat.
Pe modelele cu tracțiune integrală, un comutator rotativ ne ajută să selectăm între cinci moduri de rulare: Auto, Snow, Sand, Mud și Rock. Acesta din urmă este rezervat doar echipării Trailhawk. Același comutator rotativ găzduiește și butoane pentru blocarea diferențialului și acționarea modului Hill Descent, ce controlează automat frânarea la coborârea pantelor.
Pe modelele cu tracțiune 4x2, butonul rotativ lipsește, fiind înlocuit de un spațiu de depozitare.
Design
Noul Jeep Compass nu are nimic în comun cu prima generație Jeep ce a purtat acest nume. Designul noului Compass este inspirat de modelul Grand Cherokee, devenind un fel de "baby Grand Cherokee" al gamei. Partea frontală, dominată de grila clasică cu șapte fante este foarte asemănătoare cu cea a fratelui mai mare. Silueta este unică pentru modelul Compass, iar pasajele roților sunt rectangulare, o tradiție la modelele Jeep.
Mașina atrage priviri și se încadează perfect în gama Jeep. În plus, designerii au ascuns o serie de mici surprize, așa cum ne-au obișnuit de la modelul Renegade: mici elemente de design ascunse în interiorul și exteriorul caroseriei, elemente ce fac trimiteri la momente din istoria Jeep.
Ne-a placut
- Design atrăgător
- Motoare diesel capabile
- Dinamică bună
- Smartphone mirroring
Nu ne-a placut
- Finisări aproximative la interior
- Amplasare ilogică a butoanelor de pe consola centrală
- Computer de bord neintuitiv
- Lipsa head-up display
Date tehnice - Jeep Compass 1.6 Diesel Turbo (Multijet II) 120CP 4x2 Man6 Longitude | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Jeep
-
Americanii de la Jeep anunță o serie de noutăție pentru celebrul Wrangler. În 2025, acesta va primi o nuanță exterioară nouă, dar și o climatizare activă a habitaclului. (Joi, 26 Septembrie)
-
Potrivit unor declarații făcute cu ocazia Zilei Investitorilor, americanii de la Jeep intenționează să lanseze trei SUV-uri. Primul dintre ele este un Renegade electric. (Vineri, 14 Iunie)
-
Jeep anunță o serie de îmbunătățiri pentru modelul Renegade în Europa. Lista include un instrumentar digital de bord, dar și un ecran nou pentru sistemul multimedia. (Joi, 08 Februarie)
-
Jeep Avenger, în versiunea cu motor termic, poate fi comandat în România. Prețurile încep de la 22.500 de euro cu TVA inclus. (Luni, 22 Ianuarie)
-
Jeep prezintă versiunea mild-hybrid a SUV-ului Avenger. Aceasta poate fi deja comandată pe piețele europene, inclusiv în România. (Vineri, 10 Noiembrie 2023)
2016 was the fifth straight record global sales year for Jeep, Fiat Chrysler Automobiles (FCA) said Tuesday, with a 12% rise to 1.41 million units sold worldwide.
La finisaje nu trebuie să vă surprindă...uitati-va la Maserati și aveți astfel explicațiile necesare.
Nota 4,2 mi se pare cam mare pt:
=>Finisări aproximative la interior
=>Amplasare ilogică a butoanelor de pe consola centrală
=>Computer de bord neintuitiv
=>Lipsa head-up display, asta nu este o drama