Joi, 14.05.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Undeva în Bavaria, într-un mic sat, un Ford Mustang roşu se opreşte pe marginea drumului. La casa cu etaj de alături, un băiat şi tatăl său fac ochii mari. Mustangul roşu face parte din lansarea europeană a puternicului model american şi s-a oprit pentru ca cei doi ziarişti să facă schimb de locuri la volan. Tatăl băieţelului ne zâmbeşte de la balcon şi ne spune ceva în germană. Zâmbim şi noi şi ne suim în maşină. Omul îşi face urechiile pâlnie, iar copilul ţopăie de bucurie. Plecăm cât putem de tare de pe loc, lăsând muzica motorului V8 să umple satul spre bucuria celor doi spectatori.
Am fost în Germania pentru a asista şi încerca un model special. Noua generaţie Ford Mustang este prima importată oficial în Europa, iar Ford Europa nu a vrut să lase acest moment să treacă neobservat. Aşa că ne-am prezentat la Munchen pentru a ne sui la volanul unei specii de automobil pe cale de dispariţie. În era în care toţi constructorii europeni s-au aliniat la curentul downsizing, iar motoarele folosite sunt din ce în ce mai mici, Ford are curajul şi tupeul să aducă în Europa un automobil sub capota căruia putem găsi două motoare mari. Foarte mari!
Va avea succes un asemena model american pe pieţele pretenţioase de pe Bătrânul Continent? Greu de spus. Dar nu prea contează, pentru că Ford Mustang este o legendă pe roţi. Un automobil care nu poate să lipsească din gama lui Ford tocmai pentru că defineşte esenţa acestei mărci. Şi poate va avea succes: în ciuda taxării mari pentru motoarele cu cilindree ridicată, în România s-au înregistrat deja 40 de comenzi ferme.
Ford Mustang
5.0 Benzina (V8) 422CP Man6
- Pret de pornire 35.000 €
- Pret model testat 45.000 €
Motor / Transmisie
În Statele Unite ale Americii, motoarele de cilindree mare sunt încă la putere. Iar un Mustang fără motor V8 nu este un Mustang adevărat. Ford nu putea să schimbe această reţetă, aşa că oferă pentru prima dată oficial în Europa modelul Mustang echipat cu motor V8 de 5.0 litri. Este un motor aspirat de 4.951 cmc cu 8 cilindri în V care oferă 418 cai putere la 6.500 rpm şi 530 Nm la 4.250 rpm.
Motorul V8 este reţeta clasică americană pentru un muscle car perfect. Este însoţit de sunetul bolborosit atât de specific motoarelor V8 şi de o transmisie manuală cu şase trepte. Pentru a schimba treptele îţi trebuie o mână fermă, cutia Getrag folosită de Ford fiind una serioasă, gândită să reziste la abuzuri din partea proprietarilor de Mustang. Pentru că cu un motor atât de mare şi tracţiune spate deschide o lume de posibilităţi, drifturi şi viraje abordate cu mult entuziasm.
Cei 418 CP nu impresionează prin putere brută, ci mai degrabă prin disponibilitatea imediată de care dau dovadă. Indiferent de treaptă, motorul are mereu resurse. O simplă apăsare mai puternică pe pedala de acceleraţie şi maşina zvâcneşte sub noi ca un mustang sălbatic. Mustang calul.
Cuplul mare mişcă cu uşurinţă maşina în orice situaţie, iar puterea se dezlănţuie cu adevărat după 5.000 la 7.000 rpm. Iar simfonia pentru V8 şi evacuare dublă îţi ridică fiori pe spate în timp ce toată maşina vibrează şi galopează din tot sufletul. Timoneria cutiei este cumva greoaie, dar precisă. Cu o mână forte, simţi că schimbi treptele. Trepte lungi, dar bine etajate pentru puterea motorului. A treia poate fi folosită pe post de cutie automată pe drumuri virajate, nefiind nevoie de alte schimbări.
Consum
Dacă decizi să cumperi un Mustang 5.0, economia de carburant nu este una din priorităţiile tale. Este un motor de cilindree mare, este normal să consume mult. Chiar şi cifrele oficiale sunt radicale la acest capitol. Media oficială este de 13.5 litri/100 km, iar în mediul extraurban este 9.6 litri/100 km. Cifra cu adevrărat impresionantă este cea pentru consum în mediul urban, unde modelul Mustang GT V8 5.0 consumă 20.1 litri/100 km. Pentru a-i oferi totuși o autonomie decentă, Ford echipează modelul Mustang GT cu un rezervor de 61 litri.
Pentru a-l pune la încercare, la Munchenam preluat un Mustang GT roşu pentru un traseu mixt de aproape 200 km. Trasul a inclus autostradă, din care o bucată fără limită de viteză, drumuri naţionale şi multe treceri prin sate unde am respectat viteza legală. Cu un stil de condus liniştit, computerul de bord a indicat un consum mediu de 11.8 litri/100 km. Dar când am schimbat registrul şi am eliberat toţi caii putere, consumul a crescut la 15 litri/100 km.
Este inutil să mai spunem că Mustang are cel mai mare consum din clasa modelelor coupe cu puteri de peste 400 CP.
Performanţe
Ford Mustang emană putere brută, urlă şi vibrează ca un boxer aflat în ziua vieţii sale în ring. Dar dacă analizăm cifrele la rece, nu este cel mai rapid automobil din acest segment. Ce-i drept, pentru a găsi un automobil cu puteri similare trebuie să mergem în zona premium, unde Audi, BMW, Mercedes şi Jaguar produc automobile cu puteri similare.
Există şi un adversar direct, în persoana modelului Chevrolet Camaro V8 6.2. Dar Chevrolet nu mai este prezent în Europa decât în câteva ţări, iar Camaro este limitat la 1.000 de unităţi importate anual în Europa. În Germania, de exemplu, se mai poate achiziţiona un Camaro V8 de 432 CP.
În România putem compara modelul Mustang cu modele precum BMW M4, Mercedes-Benz C 63 AMG, Audi RS5 sau Jaguar F-Type Coupe. Toate, cu excepţia modelului M4, folosesc motorizări V8 cu puteri de peste 400 CP. Însă, discutăm de zona premium şi preţurile sunt cel puţin duble faţă de cel al modelului Mustang.
Ford Mustang GT V8 are nevoie de 4.8 secunde pentru a atinge 100 km/h, iar viteza maximă este limitată electronic la 250 km/oră. Performanţele sunt similare cu cele ale concurenţei din zona de lux, acestea având acceleraţii efectuate între 4.1 şi 4.9 secunde.
Interior
Maşinile americane nu sunt chiar repere la capitolul finisaje. Mustang nu face excepţie, dar progresul este evident faţă de generaţia anterioară. Noi am avut la dispoziţie maşini de preserie venite de pe banda de asamblare din Flat Rock, Michigan, acolo unde sunt fabricate toate modelele Mustang, indiferent că sunt vândute în Europa sau America.
Ford a transplantat o parte din elemente moderne din interiorul unor modele ca Focus sau Mondeo către Mustang, încercând să păstreze un aer retro inspirat de modelul Mustang clasic din 1966. Parţial au reuşit. Avem astfel indicatoare de bord cu inscripţii de genul "ground speed" sau "revolutions per minute", elemente clasice cu trimitere la zona aviaţiei, de unde s-a inspirat Mustangul original. Apoi, avem ecrane digitale. Unul între cele două ceasuri de bord, altul pe consola centrală, acesta fiind şi interfaţa sistemului infotainment Sync 2. Urmează butoane de tip switch în partea de jos a consolei, de unde putem activa luminile de avarie, modurile de condus sau cantitatea de asistare a direcţiei.
Volanul are şi el o tentă retro, fiind dominat de sigla clasică a căluţului Mustang, dar are suficiente butoane amplasate pe el pentru a-ţi aduce aminte că te afli în cea mai nouă generaţie a acestui model.
Calitatea plasticelor este medie, bordul şi feţele de uşă fiind tari şi neplăcute la pipăit. Dar am întâlnit acest lucru doar în varianta fastback V8, pentru că versiunea decapotabilă cu motor de 2.3 litri (testul vine peste câteva zile tot aici, pe Automarket) era echipată cu materiale ceva mai moi. Un plus pentru scaunele sport Recaro, o opţiune de 1800 euro, pentru cine doreşte un sprijin lateral adecvat. Nici scaunele standard nu sunt de dat la o parte, fiind mult mai confortabile faţă de cele sport.
Mai trebuie menţionat faptul că foarte multe elemente de la interior sunt preluate de la modele precum Focus. Aici amintim manetele pentru semnalizare şi ştergătoare şi comanda pentru activarea luminilor. Dar, Ford a reuşit să realizeze ce şi-a propus. La interior, atmosfera este tipică pentru un muscle car american.
Mustang are patru locuri şi, teoretic, poate transporta patru persoane. Locurile din spate pot fi folosite în caz de necesitate, dar nu sunt extrem de confortabile la drum lung. Volumul portbagajului nu este de neglijat: 408 litri. Apropo, dacă vreţi să deschideţi portbagajul unui Mustang, nu pipăiţi sigla sau marginea portbagajul: butonul este ascuns deasupra numărului de înmatriculare.
Preţ de achiziţie
Ford Mustang este cea mai abordabilă maşină de peste 400 CP disponibilă pe piaţa din România şi Europa. Pentru un Mustang GT Fastback cu motor V8, preţul de pornire este de 40.000 euro, la care se mai adaugă preţul opţiunilor. Varianta decapotabilă este ceva mai scumpă (44.000-46.000 euro,). Însă dacă alegem modelul Mustang cu motor Ecoboost de 2.3 litri de 317 CP, preţurile încep chiar mai jos: de la 35.000.
Partea mai puţin plăcută este taxarea suplimentară a motoarelor de peste 3.000 cmc. La noi în ţară se aplică că acciză suplimentară de 1 euro pentru fiecare centimetru cub pentru toată cilindreea motorului. Asta înseamnă că pentru înmatricularea unui Mustang V8 este necesară achitatea unei taxe de 5.000 euro fără TVA.
Deoarece modelul Chevrolet Camaro nu mai este importat oficial în România, Ford Mustang practic nu mai are concurență la nivel de preț. Modelele cu puteri similare din clasa premium au prețuri aproape duble. De exemplu, un BMW M4 pornește de la 76.500 euro, iar un Audi RS5 de la 84.000 euro.
Siguranţă
Pentru că este un model nou pe piața europenă, Mustang nu a fost încă testat de către EuroNCAP. Va fi supus acestor teste cât de curând, având în vedere că acest model vine din America. A fost supus însă testelor de impact americane organizate de către NHTSA (National Transportation Safety Board) unde a obținut scorul maxim de cinci stele.
Ford Mustang vine echipat în serie cu airbaguri frontale, laterale și cortină, precum și airbag pentru genuchi pentru cel de la volan.
Ţinută de drum
Ford Mustang este un automobil mare. Lat. Cu o capotă lungă și o greutate totală care lipsește din fișele tehnice europene, dar pe care o regăsim în specificațiile versiunii Mustang pentru Statele Unite: 1.700 kilograme.
Când am urcat la volan mă așteptam să dau de un automobil nărăvaș, cu un spate fericit să plece în derapaj și o suspensie moale. Nu a fost așa. Ford a adus modelul Mustang în era noastră, iar pentru varianta europeană a reglat suspensia pentru a fi pe placut pretențioșilor clienți de aici. Mustang se înclină, ce-i drept, în viraje, dar ruliul este minimal.
Faptul că suspensia spate are brațe independente face toată diferența. Odată ce te-ai obișnuit cu dimensiunile și puterea brută a motorului V8, constați că Mustang este un automobil care stă pe viraje fără nici o problemă. Direcția are un element vag, dar deoarece asistarea poate fi ajustată electronic, modul sport ne ajută să primim un volan mai ferm și ceva mai comunicativ.
La limită, comportamentul devine, bineînțeles supravirator, dar este controlabil. Puntea spate pleacă în derapaj atunci când este provocată, iar acest lucru poate fi și foarte distractiv.
Vizibilitate
Mustang este un automobil cu design clasic reinterpretat într-o viziune modernă. Proporțiile modelului coupe sunt inspirate de versiunea fastback a modelului original din anii 60. În ceea ce privește suprafețele vitrate, acestea sunt însă la standarde moderne, cu un parbriz amplu și montanți care nu jenează prea tare vizibilitatea în viraje. Luneta este și ea suficient de generoasă, iar pentru manevrele de parcare Ford și-a echipat modelul cu cameră video pentru marșarier și senzori de proximitate.
Tehnologie
Ford nu a dorit ca modelul Mustang să fie un automobil frumos și atât. Tehnologia joacă un rol important în ziua de azi, iar aces model de inspirație clasică nu putea rămâne mai prejos. A fost o provocare pentru designerii mărcii americane să integreze display-ul tactil de 8 inch în interiorul plin de elemente clasice, dar aceştia au reușit. Astfel, Ford Mustang poate fi echipat cu sistemul infotainment Sync II, care acceptă comenzi vocale. Sistemul audio are nouă difuzoare, inclusiv un subwoofer amplasat în portbagaj. Sistemul de aer condiționat este automat, iar în plus avem și computer de bord, pilot automat, două prize USB, cheie inteligentă și pornire la buton, sistem pentru monitorizarea presiunii în pneuri și opțional scaune încălzite și ventilate.
Nu există însă sistem Start-Stop, acesta fiind probabil inutil pentru un motor de 5.0 litri.
Design
Mustang este singurul model Ford care nu poartă sigla ovalului albastru. Este un model atât de important, încă are propria siglă: celebrul cal sălbatic alergând.
Este unul dintre elementele care îl fac să fie recunoscut instant pe stradă chiar și de oameni care nu sunt pasionați de fenomenul auto. Partea frontală, agresivă, capota lungă, linia de coupe fatback clasic și reinterpretarea stopurilor cu trei elemente verticale, toate fac din acest nou Mustang o reinterpreare superbă a clasicului model. Este poate cel mai frumos Mustang creat (exceptând, bineînțeles, originalul) și are un potențial enorm pentru a deveni un automobil de colecție pentru câțiva zeci de ani.
Ne-a placut
- Suspensie independentă spate
- Putere brută
- Factorul cool
Nu ne-a placut
- Consum imens
- Calitatea finisărilor
- Greutatea totală
Date tehnice - Ford Mustang 5.0 Benzina (V8) 422CP Man6 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Ford
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
-
Constructorul american de automobile a publicat un teaser video cu viitorul Bronco Sport facelift. Debutul este programat pentru data de 26 august. (Marti, 13 August)
-
Constructorul american de automobile recheamă în service peste 30.000 de exemplare Mustang, produse în 2022 și 2023. Pe scurt, volanul s-ar putea roti dintr-o parte în alta fără intenția șoferului. (Joi, 04 Iulie)
-
Americanii de la Ford au câștigat legendara urcare de la Pikes Peak cu electricul F-150 Lightning SuperTruck. La volan s-a aflat nimeni altul decât Romain Dumas. (Marti, 25 Iunie)
Da, și mașinile sport agile oferă tot plăcere, dar la muscle car vorbim de altă categorie.
Haideți să analizăm totul din prisma acestui adevăr înainte să aruncăm cu comentarii și comparații nepotrivite.
pretul mi se pare excelent pt motorul 2.3, nu cred ca ai alta optiune mai buna pentru acest tip de masina.
De ce vi se pare acceptabil un 6-7-8% cat scot in mod real majoritatea masinilor de clasa medie si e complet inacceptabil 12-15-17% cat consuma jucaria asta (pentru ca e mai mult o jucarie).
Practic consuma dublu si nu de 7 ori mai mult.
Daca e sa ma intreabti pe mine 6-7-8% mi se pare prea mult cand ma uit la cifrele reale de consum ale Mustangului.
Mai ganditi-va un pic.
Măcar cel real a fost mai apropiat de cel declarat decât cum se întâmplă în cazul majorităţii hatchback-urilor care sunt mai uşoare cu cel puţin 300 kg faţă de acest mustang şi au motoare cu capacităţi cilindrice de 3-5 ori mai mici şi care se vor a fi foarte eco.
Ce ii trist este ca in Romania suntem impozitati in mod complet stupid pe cmc. In majoritatea tarilor UE impozitul se pune fie pe emisii, fie pe putere, sau alt criteriu mai relevant decat cmc. Au Americanii pacate lor (multe) si sunt criticati serios pentru asta de toata lumea, dar muscle car-urile sunt un lucru foarte fain si nu ma pot abtine sa nu-i invidiez ca nu au taxe ca la noi si benzina ieftina, deci si un om din clasa de mijloc se poate bucura de o asa jucarie. Si haideti sa fim sinceri. Mustang nu-i despre specificatii tehnice, cea mai buna tehnologie si chestii din astea. Mustang exista sa te faca sa zambesti, sa razi si sa fi fericit de cate ori conduci.