Drivetest Ford Mondeo Wagon (2014-prezent)
1.5 Benzina Turbo (Ecoboost) 160CP Man6 TitaniumVineri, 19.12.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ford a schimbat tot la Mondeo odată cu a cincea generaţie şi bine a făcut. Cu toate că l-a lansat ceva mai târziu decât ne aşteptam - lansarea a întârziat aproape doi ani în raport cu cea a versiunii americane, denumită Fusion - Ford a reuşit să-l facă pe Mondeo un competitor pe cinste al lui Passat şi nu numai. Iar pentru a compensa lansarea întârziată, Ford a venit cu elemente noi, aşa cum este airbag-ul încorporat în centurile spate. E genul de lucru pe care speri să nu îl folosești niciodată, dar e plăcut să știi că îl ai.
Noul aspect al modelului de clasă medie de la Ford reuşeşte şi el să echilibreze perioada lungă de aşteptare între schimbarea de generaţii a lui Mondeo. Nu îl considerăm cel mai frumos model din segment, dar îi apreciem trăsăturile stilistice pe care le catalogăm drept plăcute. Interiorul este realizat cu bun gust şi este spaţios, cu toate că vorbim de linii destul de sobre.
Per ansamblu, noul Mondeo oferă un pachet competitiv care înglobează o ţinută de drum confortabilă, un design plăcut şi o paletă tehnologică bogată pentru un segment de piaţă care încă adună volume semnificative. În loc să testăm break-ul alături de un diesel, eventual și cu transmisie automată, așa cum considerăm că îi stă cel mai bine unui model din acest segment, am nimerit o variantă configurată mai excentric, cu un motor turbo pe benzină, transmisie manuală și echiparea de top Titanium plus multe opţionale. Echipare care, vom vedea mai jos, nu există însă în oferta lui Mondeo 1.5 EcoBoost în momentul lansării în România.
Ford Mondeo Wagon (2014-prezent)
1.5 Benzina Turbo (Ecoboost) 160CP Man6 Titanium
- Pret de pornire 24.800 €
- Taxa auto O €
Motor / Transmisie
Alegerea unei motorizări alimentate cu benzină pentru un break de clasă medie nu este una totalmente excentrică, iar numeroasele oferte din segment în această direcţie arată că este o solicitare populară în rândul clienţilor. Dar e important de menționat că modelele pe benzină din această clasă sunt văzute diferit de producătorii implicați, fiind versiuni entry-level la unii sau vârf de gamă la alții. Ford împacă însă dieselul cu benzina şi oferă la fel de multe versiuni din ambele tipuri.
În cazul de faţă, vorbim despre un Mondeo 1.5 EcoBoost de 160 CP asociat cu o transmisie manuală cu şase trepte. Gama Mondeo va avea în ofertă şi o unitate 1.0 EcoBoost de 125 CP începând cu aprilie 2015, ceea ce face ca acest motor să fie practic al doilea din lista de "benzine".
Unitatea de 1.5 litri este silenţioasă la ralanti şi antifonarea reuşită a lui Mondeo o face greu de auzit la bord în toate momentele în afară de accelerările puternice, când nivelul decibelilor creşte subtil, dar nu deranjant. Transmisia manuală asociată acestui propulsor beneficia de o timonerie scurtă şi precisă, dar cu o etajare lungă a treptelor pentru optimizarea consumului de carburant.
Motorizarea atinge cuplul maxim la 1.500 rpm şi valoarea este menţinută până la 4.500 rpm. Acest lucru asigură un comportament plăcut la viteze moderate şi lasă impresia că propulsorul de sub capotă este mai mare decât îţi spune fişa tehnică. După ce trecem de 100 km/h şi rulăm în treptele superioare, reprizele nu mai sunt însă atât de impresionante, iar etajarea transmisiei ne condiţionează să abordăm una sau chiar două trepte inferioare pentru depăşiri prompte.
Odată ajunşi la cele 6.000 de rotaţii pe minut la care asigură puterea maximă, unitatea îndeplineşte cerinţele dinamice asociate celor 160 CP anunţaţi în fişa tehnică, dar se înscrie în liniile deja definite de motorizările benzină turbo asociate downsizing-ului în acest segment. Altfel spus, nu este cea mai dinamică propunere pe benzină din clasă, dar unitatea înlocuieşte cu succes un propulsor aspirat de cilindree superioară fără să ne facă să ne fie dor de aşa ceva.
După ce am experimentat acest propulsor în compania lui Mondeo Wagon, nu suntem convinşi că fratele său mai mic, 1.0 EcoBoost de 125 CP, este o alegere potrivită în compania unei maşini atât de voluminoase.
Consum
Ford anunţă un consum mixt de 5.9 litri la sută pentru versiunea 1.5 EcoBoost a lui Mondeo în compania transmisiei manuale cu şase trepte. Valoarea este bună în comparaţie cu un motor aspirat de putere echivalentă, dar rivalii de la Volkswagen ne arată că se poate mai bine în materie de downzising, cu al lor Passat Variant 1.4 TSI care anunţă 5.2 litri la sută. Iar Mazda6 ne arată că se poate atinge acelaşi consum mixt şi cu un motor aspirat de 2.0 litri care este şi mai puternic. Motorizarea 1.6 THP de 165 CP a lui Peugeot 508 SW obține și ea o valoare mai bună decât cea a lui Mondeo. Celelalte modele din segment anunță valori mai mari ale consumului de carburant pentru variantele comparabile.
În cadrul testului organizat pentru lansarea națională a lui Ford Mondeo, am condus mașina în două versiuni diferite de caroserie și motorizare și pe două trasee diferite. În cazul exemplarului testat, noi am condus pe segmentul cuprins între Câmpina și Avrig via Râșnov, deci am avut ocazia să punem noul Mondeo la treabă pe drumuri șerpuite, cum este cazul celebrului ”Pârâul Rece”, dar și al altor două segmente de drum care fac parte din Raliul Brașovului. Consumul de carburant înregistrat a fost de opt litri la sută într-un regim alert, dar nu foarte sportiv și fără a încălca limitele de viteză ale secțiunilor abordate. Valoarea nu este mare pentru ritmul impus, dar nu impresionează privită independent.
Dacă tempoul ar fi fost redus, ar fi fost posibilă obținerea unei valori situate în jurul a 7.0 litri la sută fără prea mari bătăi de cap.
Performanţe
Ford anunță 9.3 secunde timp de accelerare de la 0 la 100 km/h și o viteză maximă de 217 km/h pentru Mondeo 1.5 EcoBoost cu transmisie manuală. Valorile sunt rezonabile, dar sunt departe de a fi cele mai bune din segment. Cel mai rapid model comparabil din segment pare să fie Skoda Superb Combi 1.8 TSI MT6, cu un timp 0-100 km/h de 8.2 secunde și o viteză maximă de 222 km/h.
Urmează apoi Passat 1.4 TSI, Peugeot 508 SW 1.6 THP și Mazda6 2.0i 165 CP, cel din urmă fiind la mustață în fața lui Mondeo. În afară de cele patru modele menționate mai sus, din rândul break-urilor de clasă medie cu motorizare pe benzină de aproximativ 160 CP și transmisie manuală nu-l mai întrece nimeni pe Mondeo 1.5 EcoBoost.
Judecând după specificațiile motorului, transmisia cu rapoarte lungi trage în jos modelul Ford, dar nu putem să nu remarcăm diferența de 200 de kilograme în minus pentru Mazda6, respectiv de 75 kilograme pentru Volkswagen Passat 1.4 TSI. În cazul lui Peugeot 508 SW, diferența de masă între el și Mondeo este de 80 kg în favoarea modelului francez. O masă mai ridicată o are un singur model comparabil, respectiv Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo M6, cu 1.660 kilograme.
Interior
Noua generație a lui Mondeo duce la următorul nivel spațiul disponibil la bord față de ce oferea predecesorul său, apreciat și el pentru habitaclul spațios oferit. Spațiul este dedicat în principal ocupanților, portbagajul nefiind cel mai mare din segment (Passat Variant are coronița de premiant la acest capitol cu 650 de litri, în timp ce Mondeo are 525 litri). Există modele cu portbagaje mai mici în segment, dar niciunul nu are sub 500 de litri.
Spațiul oferit ocupanților permite suficient loc pentru trei bărbați adulți în spate atât timp cât ocupantul locului central nu este mai înalt de 185 cm. Dacă tot vorbim despre acele locuri, sunt și ele confortabile, dar centurile cu airbag disponibile doar pentru acestea (în standard) necesită o mică perioadă de acomodare, pentu că nu se ”trag” la fel ca variantele convenționale folosind metoda pe care probabil o aplicăm cu toții, ci este necesară o metodă care să extindă ambele părți ale centurii în același timp înainte de a cuprinde pasagerul.
În ceea ce priveşte locurile din faţă, spaţiul este mai mult decât suficient, iar scaunele pot fi comandate și într-o variantă ”Multi-Contour”, cu 11 pernițe de aer reglabile electric care promit confort pentru orice pasager. Chiar și scaunele standard sunt confortabile, au un profil corect și toate comenzile importante sunt la accesul șoferului.
Consola centrală este de calitate, dar are un format diferit de ceea ce ne așteptam. Anumite comenzi au fost mutate pe ecranul tactil, în timp ce altele au o configurație diferită. Sistemul de comandă al temperaturii asigurate de climatizare nu mai are rotițe, ci butoane efective cu +/-.
Nouă consolă centrală este lată și are un spaţiu de depozitare generos, amplasat la baza sa, în fața schimbătorului de viteze. E o soluţie similară cu ceea ce găsim la unele modele Volvo la nivelul consolei.
Fiind vorba despre o echipare superioară, respectiv vârful gamei Mondeo până la apariția noului Mondeo Vignale, majoritatea materialelor sunt atent finisate și de calitate. Totuşi, unele elemente - cum sunt cele din plastic aflate la nivelul genunchilor șoferului sau chiar mai jos de acest prag - sunt mai tari decât cele de pe partea superioară a bordului și nu au aceeași granulație plăcută. Aranjamentul consolei centrale dă senzația de simplitate pentru că are butoanele despărțite de spații generoase, în timp ce volanul pare să fie prea alomerat din cauza comenzilor simetrice care au aceleași forme și sunt aproape plate la atingere. Acest lucru necesită o perioadă de acomodare mai mare de câteva ore pentru a le reține poziția și a le folosi fără să le privești.
Preţ de achiziţie
Segmentul break-urilor de clasă medie cu motorizări pe benzină care dezvoltă în jur de 160 CP are oferte de la producători precum Volkswagen, Mazda, Opel, Toyota, Peugeot și Skoda într-o plajă de preț de până în 30.000 de euro. În plus, acest tip de motorizare nu este oferit întotdeauna cu echiparea de top, după cum am observat în cazul unor mărci.
Prețul pornire al noului Ford Mondeo Wagon este de 24.800 de euro cu TVA inclus pe piaţa din România. Valoarea este valabilă pentru echiparea Trend a lui Mondeo Wagon şi alături de motorizarea 1.5 EcoBoost de 160 CP.
Exemplarul testat de noi beneficia de echiparea de top, Titanium, care nu este încă disponibilă pentru comandă în ţara noastră alături de motorizarea testată, dar va fi oferită începând cu aprilie 2015. Tot atunci este aşteptată o versiune pe benzină mai ieftină a lui Mondeo, care va fi echipată cu motorizarea 1.0 EcoBoost.
Pentru că a trebuit să calculăm independent preţul maşinii testate, am notat că diferenţa dintre echiparea Trend şi Titanium la Ford Mondeo este de 2.000 de euro pe aceeaşi motorizare, iar pachetul de vârf de dotări, numit "Titanium Premium 3", costă 6.550 euro cu TVA inclus peste echiparea respectivă. Asta înseamnă că un Mondeo Wagon 1.5 EcoBoost Titanium va costa în jur de 26.800 de euro, sumă care va fi reperul comparaţiei noastre. Dacă mergem mai departe, maşina pe care am testat-o costă în jur de 32.000-33.000 de euro, pentru că era echipată cu tot ceea ce poate oferi Mondeo la ora asta.
Cel mai abordabil rival oferit alături de o motorizare comparabilă costă aproximativ 24.500 de euro, Toyota Avensis Station Wagon, dar în acest caz este vorba despre echiparea de bază. Urmează apoi Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline, ceea ce reprezintă un model cu motorizare comparabilă, dar cu a doua echipare din gamă, care costă 26.600 de euro.
Aşadar, Ford reuşeşte să ofere motorizarea testată la un preţ mai mic decât echivalentul său din gama Volkswagen Passat, cu toate că echiparea lui Mondeo este mai bogată.
Imediat după Passat Variant urmează Superb Combi facelift 1.8 TSI în echiparea de top, cu un preț de pornire de aproximativ 26.900 de euro alături de o motorizare comparabilă. Pentru 300 de euro în plus este abordabilă echiparea de top a gamei Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo.
Echiparea de top din gama Mazda6, Revolution, alături de motorizarea 2.0i de 165 CP, are un preț de pornire de 27.700 de euro, dar trebuie să menționăm că acest model va fi înlocuit în curând de un facelift. La 29.600 de euro poate fi abordată echiparea de top a gamei Peugeot 508 SW alături de motorul 1.6 THP de 165 CP.
Siguranţă
Noua generaţie Ford Mondeo a obţinut scorul general de cinci stele la testele EuroNCAP, în contextul în care standardele de punctaj și testare s-au înăsprit considerabil. Mondeo a primit 86% din punctele disponibile la protecţia pasagerilor adulţi, 82% la protecţia copiiilor şi 66% la protecţia pietonilor. Nivelul echipamentelor de siguranţă active a fost punctat cu 66%. Compartimentul pasagerilor a fost stabil la impactul frontal şi ocupanţii au fost protejaţi bine la acest tip de impact.
Trebuie să menționăm că este singurul model din segment cu centuri de siguranță spate cu airbag integrat. Ele reprezintă o tehnologie nouă, care include un airbag integrat centurile pentru locurile din spate. Acest airbag măreşte suprafaţa acţiunii centurii în cazul unui accident, ceea ce limitează efectele fizice ale unui impact frontal asupra pasagerului.
Pentru că locurile din spate nu au airbaguri frontale, Ford compensează cu acest tip nou de centură. La prima vedere avem doar o centură ceva mai groasă şi mai puţin flexibilă şi o cataramă mult mai mare. Evident, pentru ca sistemul să funcţioneze ocupanţii locurilor din spate trebuie să şi poarte aceste centuri, lucru obligatoriu prin lege, dar pedepsit mult prea rar în România.
Ford Mondeo nu este singurul model din lume cu această soluție tehnică, ea fiind utilizată de Mercedes-Benz şi de Lexus. Dar cei doi producători aparțin zonei premium.
Ţinută de drum
Noul Ford Mondeo are o suspensie confortabilă, care absoarbe foarte bine denivelările întâmpinate pe drumurile românești. Sigur, nu trece prin gropi ca un SUV, dar la denivelări rezonabile se descurcă la fel de bine ca un SUV de volum de segment D atunci când vine de vorba de confort. Partea bună este că are o dinamică mai bună decât acel SUV, Mondeo fiind echilibrat pe viraje. Abia în momentul în care forțezi măsura vei resimți subvirare, dar nimic ieșit din comun.
Din păcate, direcția electrică are momente în care se simte artificială sau nu oferă un nivel înalt de feedback. Partea bună e că maşina este uşor de manevrat și are funcții de menținere a benzii de rulare, respectiv parcare automată, cu care poate să compenseze această neplăcere. Normal, sistemele respective îți fac viața de familist mai ușoară mai des decât o direcție sportivă, să zicem.
Partea bună este că Ford oferă opţional și un sistem numit Continous Control Damping, sau CCD, care are trei setări ale suspensiei și direcției: Normal, Comfort şi Sport. Sistemul nu era disponibil pe exemplarul testat de noi, dar ar fi adus probabil un punctaj și mai bun la acest capitol.
Dacă nu vrei să faci cauciucurile mașinii tale de familie să strige pentru ajutor la viraje, ci doar să te deplasezi repede și confortabil pe distanțe lungi, Mondeo îndeplinește fără probleme această cerință. Celor mai exigenţi la capitolul dinamism le recomandăm sistemul CCD.
Vizibilitate
Ford Mondeo are un montant A ușor deranjant la virajele strânse de stânga. Sigur, acest stâlp impune probleme și pentru alte modele și mărci, iar tendința de ”coupe-izare” a mașinilor aduce parbrize din ce în ce mai înclinate (după plafonul turtit) care aduc montanți la fel de înclinați și evident groși. În cazul lui Mondeo, la unele viraje ești nevoit să muți privirea alternativ între parbriz şi geamul lateral pentru a observa traficul atunci când virezi la stânga.
Celelalte părți ale mașinii nu impun dificultăți în vizibilitate, iar oglinzile laterale sunt bine dimensionate în raport cu caroseria. Desigur, există senzori de parcare, cameră de marșarier și sistem de parcare automată în ofertă, pentru că e uneori complicat să parchezi o mașină atât de mare fără niciunul dintre ajutoarele de mai sus.
Tehnologie
Ford l-a aliniat pe Mondeo la standardele anului curent cu o paletă bogată de tehnologii. De la tempomat adaptiv și frânare automată, Mondeo are de toate în ofertă, chiar dacă nu multe vin şi în standard. Trebuie să menționăm că mașina poate să stea singură pe banda de rulare (cât timp încă ții volanul, dar nu te concentrezi prea tare să o și menții perfect între linii), poate să frâneze singură la detectarea unui impact frontal iminent și este capabilă să se parcheze singură și paralel și cu spatele.
Pe deasupra acestor elemente există excelentele faruri adaptive Full LED, din păcate disponibile opțional și doar pe echiparea de top. Acesta din urmă este cel mai mare regret al nostru în cazul lui Mondeo în afară de direcție, pentru că farurile respective sunt excelente și ar trebui să fie accesibile mai multor clienți.
În materie de infotainment, Mondeo avine cu sistemul SYNC 2, preluat de la fratele său american. Unitatea are un ecran tactil de 8 inch montat într-o poziție corectă pe bord și care vine cu o grafică foarte bună.
Cei de la Ford spun că poate să recunoască și comenzi vocale complexe, cum ar fi căutarea automată a restaurantelor din zonă la rostirea enunțului "Mi-e foame" în engleză în urma apăsării butonului Sync de pe volan. Este o funcţie asemănătoare cu ceea ce oferă un asistent personal virtual de genul Siri, oferit de Apple pentru al său iPhone.
În ceea ce privește dotările obișnuite la nivel tehnologic, exemplarul testat avea tot ce îți puteai dori la acest capitol, mai ales că vorbim despre o echipare de top asezonată cu un pachet bogat de opţionale în plus.
Design
Privit din faţă, noul Mondeo arată foarte bine. Mărturisesc că nu este preferatul meu din punct de vedere stilistic, dar nu pot să nu fiu impresionat de grila hexagonală în stil Aston Martin, devenită deja semnătură a modelelor Ford, pusă în valoare de farurile LED cu lumini de zi şi de semnalizările dinamice.
Posteriorul este și el destul de atractiv, dar nu te cucerește precum partea frontală, ci doar marchează o evoluție corectă și de bun simț la schimbarea de generație a modelului de clasă medie de la Ford. Trebuie să recunoaștem, e greu să faci un break frumos care să arate bine și când e sedan.
Profilul lui Mondeo este atractiv și el, cu linii frumoase și de bun simț, fără exagerări de dragul stilului.
Ne-a placut
- Interior spaţios
- Suspensie confortabilă
- Design atrăgător
- Ofertă tehnologică generoasă
- Bord digital cu afişaj cu grafică bună şi cadrane analogice care ajută adaptarea rapidă cu noul format
Nu ne-a placut
- Echiparea testată nu poate fi comandată alături de motorizarea testată în România la momentul lansării
- Direcţia are momente în care pare artificială
- Deşi am testat echiparea de top, aceasta nu avea niciun selector al modurilor de rulare care să permită schimbarea comportamentului maşinii în funcţie de dorinţele şoferului
- Format diferit al consolei centrale - necesită o scurtă perioadă de acomodare
- Volanul pare aglomerat de la numeroasele butoane amplasate pe el
Date tehnice - Ford Mondeo Wagon (2014-prezent) 1.5 Benzina Turbo (Ecoboost) 160CP Man6 Titanium | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Ford
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
-
Constructorul american de automobile a publicat un teaser video cu viitorul Bronco Sport facelift. Debutul este programat pentru data de 26 august. (Marti, 13 August)
-
Constructorul american de automobile recheamă în service peste 30.000 de exemplare Mustang, produse în 2022 și 2023. Pe scurt, volanul s-ar putea roti dintr-o parte în alta fără intenția șoferului. (Joi, 04 Iulie)
-
Americanii de la Ford au câștigat legendara urcare de la Pikes Peak cu electricul F-150 Lightning SuperTruck. La volan s-a aflat nimeni altul decât Romain Dumas. (Marti, 25 Iunie)
Impresionant bordul asta nou, bine ca au renuntat la milioanele de butonase de la precedenta iteratie.
PS: Gradul de tehnologizare al unei masini e direct proportional cu posibilitatea ei de a se strica. (iar la componente importante precum: motor, cutie, suspensie cred ca e destul de important) iar Mondeo cred ca printr-o singura setare imbina destul de bine toate "modurile de rulare"
ce zic unii de ea...
http://www.thetruthaboutcars.com/2014/12/teknikens-varld-ford-mondeo-estate-dangerously-overweight/
O oferta buna in clasa medie cu dotatari se design de top. Bordul, desi mult mai ergonomic, are insa un design, mai de utilitara...
Macar in trecut Mondeo compensa din plin cu dinamica, acum se pare ca nu prea mai e la acelasi nivel, din ce citesc prin presa. Deh, traiasca globalizarea. Pacat!
Oh well, whatever.
Nu sunt un fan al motoarelor supraalimentate, insa tare mi-as dori ca lumea sa migreze din nou catre motoarele pe benzina; ca sunt mici, mari, aspirate normal sau fortat, nu conteaza. Scapati-ne de fum, va rugam!
Bine ca pe Superb nu e o problema sa ai 122 CP.
Sebi draga, haide ca deja devenim subiectivi si partinitori si din pacate si tot mai putin informati (sa ma exprim elegant).
Ce are de-a face volumul cu puterea? Cred ca mai potrivit ar fi fost sa spui despre masa masinii ca asa tu te vei lega si de Tranzit cand vezi ca are motoare si de 115 CP si ala chiar e voluminos :) sau de altfel orice microbuz din piata, nu?
Sa fim noi sanatosi si tu pe langa noi!