Drivetest Ford C-Max (2014-prezent)
2.0 Diesel Turbo (TDCi) 150CP Aut6 S/S TitaniumVineri, 24.07.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ce faci când toți prietenii tăi se simt atrași de mirajul familiei, al concediilor prelungite cu cei mici și al mașinilor spațioase? Cauți un monovolum care să se alinieze la noile lor norme familiste, dar care să păstreze totuși puțină sportivitate pentru burlacul încă nevindecat din interior.
Ford C-Max facelift rămâne o mașină de familie versatilă, dar care ascunde o ținută de drum sportivă, capabilă să alimenteze acte de bravură și puseuri de adrenalină pe un drum sinuos.
Am gustat din cele două fețe ale monovolumului american pe un drum de 500 de kilometri, trasat între București și Cluj, cu ocazia lansării naționale a familistului atletic.
Ford C-Max (2014-prezent)
2.0 Diesel Turbo (TDCi) 150CP Aut6 S/S Titanium
- Pret de pornire 18.250 €
- Pret model testat 24.250 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
În ultima perioadă am pus atât de mult accent pe motorizările EcoBoost și pe rafinamentul și eficiența lor, încât am uitat că Ford face și motoare diesel bune. Motoare diesel obligatorii pentru cineva care își dorește un monovolum, o mașină de familie, vioaie atunci când vine vorba de cărat bagaje și persoane.
Am urcat la volanul unui C-Max 2.0 TDCI de 150 de cai putere și am realizat că dieselul a fost pus pe nedrept într-un con de umbră. Motorul este elastic, se simte foarte bine, dă dovadă de vivacitate și se lasă exploatat pe o plajă de cuplu extrem de generoasă.
Și fiindcă tot a venit vorba de cuplu, trebuie să amintesc de cei 370 de Nm, resimțiți de la 2000 de rotații, care îți dau impresia că te afli într-o compactă sportivă, dispusă mereu la acte de bravură, gata să te satisfacă cu porții energizante de resurse, fie că te afli într-o depășire pe Valea Oltului, fie că vrei să furi startul la un semafor din Cluj.
Antifonarea este bună, iar liniaritatea se simte perfect alături de o cutie Powershift cu șase rapoarte, care alternează treptele pe nesimțite. Calibrarea ei face să te afli mereu în zona unui cuplu motor generos, chiar dacă, uneori, retrogradările se lasă puțin așteptate.
Ai însă un mod Sport pentru o rulare mai alertă, un mod Sport care cu siguranță satisface apetitul de viraje strânse luate în forță.
Spuneam în testele trecute, mai exact atunci când mă întâlneam cu actualul Kuga, că îmi plac cele două butoane de schimbare a treptelor de viteză de pe mânerul schimbătorului. Totuși, în situația unui șofat ceva mai alert ele nu sunt atât de ușor de utilizat. Rămân recomandate padelele din spatele volanului.
Consum
O mașină de familie trebuie să țină cu bugetul familiei. Prin urmare, dieselul este motorizarea recomandată de doctor pentru o familie cu un buget sănătos. Media de consum pentru un drum de la București la Cluj, adică aproximativ 500 de kilometri, s-a oprit la 6 litri/100 de kilometri, în condițiile în care căldura lunii Cuptor a forțat din greu instalația de aer condiționat, iar mașinile mari și grele au generat adeseori depășiri cu pedala de accelerație la podea. Chiar și așa, am atins Clujul folosind doar trei sferturi din rezervor.
În fișa oficială, Ford C-Max promite un consum mediu de 4.8 litri, o valoare identică cu cea a principalului rival Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 de cai putere cu DSG. Este prima dovadă a unui duel strâns.
Nu trebuie să uităm nici de ceilalți rivali: Citroen C4 Picasso și Peugeot 3008, care consumă mai puțin dar nu au versiuni tocmai comparabile sau le lipsesc cutiile automate. Zafira beneficiază de o motorizare mai mare, de 170 de cai, al cărui motor consumă 6 litri/100 de kilometri, deci comparația nu e tocmai potrivită.
Performanţe
În ceea ce privește dinamica unui monovolum nu sunt foarte multe de spus. Ford C-Max este o mașină fâșneață, dar nu tocmai instrumentul potrivit pentru a derula rapid decorul.
Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 10.3 secunde, un timp bun, decent, suficient pentru o mașină de familie. Este însă mai slab cu aproape o secundă decât cel al lui Volkswagen Golf Sportsvan. Și Opel Zafira este ceva mai rapid, ca de altfel și Peugeot 3008.
Interior
Faceliftul a adus o hipertehnologizare benefică pentru C-Max. Interiorul este animat de un ecran generos de 8 inch, poziționat în centrul planșei de bord. Este acea pată de culoare de care aveau nevoie clienții. Materialele rămân prietenoase, ergonomia este destul de bună la nivelul climatizării, dar pot exista și exemple mai reușite în acest segment.
Spațiul interior este suficient chiar și pentru cinci pasageri adulți: generozitate la nivelul picioarelor, generozitate la nivelul capului.
Ce am apreciat întotdeauna la C-Max este verstilitatea, o trăsătură esențială a unui monovolum. Bancheta din spate, cu scaune individuale, poate fi ”acuzată” de acest atu.
Pentru un drum confortabil până la Cluj, am ales o configurație cu doar două scaune pentru pasagerii din spate, iar asta a transformat totul într-o desfătare nesfârșită pentru picioare.
Desfătare și când vine vorba despre spații de depozitare. Am apreciat cotiera dintre scaunele față, suportul pentru pahare cu fund dublu de pe consola centrală și generozitatea buzunarelor cu care au fost prevăzute ușile.
Portbagajul este și el decent cu cei 471 de litri ai săi, însă dispune de cea mai modestă capacitate dacă îl comparăm cu rivalii amintiți la celelalte capitole.
Preţ de achiziţie
Noul Ford C-Max facelift pleacă de la 18.000 de euro în România, însă dieselul testat de noi va scoate din buzunar începând cu 21.000 de euro. Dacă ă doriți și o echipare generoasă ca cea din testul nostru, atunci trebuie să vă orientați către un Titanium, la care mai adăugați o cutie Powershift, și ajungeți la un total de 24.000 de euro.
Prețul este unul foarte bun, dacă ne uităm în segment și vedem că un Citroen C4 Picasso 1.6 e-Hdi de 120 de cai putere, cu transmisie robotizată, cere de la clienții săi aproape 27.500 de euro.
Principalul rival, Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI de 150 de cai putere, transmisie DSG și nivel de echipare de top va fi și el mai scump, ajungând la 27.500 de euro. Opel Zafira va fi de asemenea mai piperat, la aproape 28.500 de euro, însă măcar oferă 20 de cai putere în plus.
Nici Peugeot 3008 nu este neapărat o afacere bună, având în vedere că ajunge la 29.000 de euro într-o versiune de putere comparabilă, dar fără cutie automată.
Așadar, a zis cineva chilipir?
Siguranţă
Ca de obicei, Ford oferă pentru C-Max un set complet de airbag-uri, plus o serie de echipamente active şi pasive. Opţional, Ford C-Max poate fi echipat cu sistemul Active City Stop, care poate opri complet maşina în cazul unui impact iminent şi dacă viteza de deplasare este mai mică de 30 km/oră.
Am găsit foarte util și sistemul Cross Traffic Alert, care îl ajută pe C-Max să beneficieze de ”un ochi la spate”. Bazându-se pe senzorii posteriori, acesta avertizează de apropierea vehiculelor atunci când ieși cu spatele dintr-un loc de parcare fără vizibilitate.
Pe mașina testată de noi nu a lipsit nici monitorizarea pentru unghi mort, cu un LED portocaliu, aprins mereu în oglinzile laterale de un trafic extrem de aglomerat.
Ţinută de drum
Ford a înțeles că deține deja o tradiție în ceea ce privește ținuta de drum exemplară. Motiv pentru care a decis să țină cu dinții de una dintre trăsăturile care a consacrat modelele sale.
C-Max, deși este un monovolum, nu putea face excepție. Am încercat mașina de familie pe secțiuni virajate cunoscute nouă tuturor, între Pitești și Sibiu. Mașina s-a ținut mereu pe trasa ideală cu ajutorul unei direcții precise. Aderența s-a păstrat și ea foarte bine, iar ruliul a fost estompat surprinzător.
Senzația generală a celui de la volan este aceea că te afli într-un model compact, lipit bine de șosea printr-o suspensie foarte bine calibrată.
Nu trebuie să uităm că vorbim despre o mașină de familie, deci și confortul este deosebit de important. Se pare că nici inginerii Ford nu au uitat asta, pentru că C-Max păstrează un stoicism exemplar în absorbirea gropilor din asflat și a altor denivelări.
Suspensia nu este zgomotoasă și se descurcă bine cu filtrarea neregularităților. Prin urmare, un pachet foarte echilibrat, pe care orice familist cu apucături sportive și l-ar dori.
Vizibilitate
Ca la orice monovolum, suprafaţa vitrată este generosă, iar poziţia la volan este mai înaltă faţă de cea dintr-un automobil normal. Asta se traduce printr-o vizibilitate foarte bună, dublată de o caroserie cu lunetă generoasă și oglinzi laterale bine proporționate.
Ar fi de menționat montantul A ceva mai mare, care obturează uneori vizibilitatea în viraje strânse.
Tehnologie
Odată cu faceliftul, Ford a rezolvat una dintre cerințele disperate ale clienților săi: instalarea unui ecran generos, care să deservească măcar câteva funcții esențiale ale mașinii.
Ford a înțeles și a acționat în consecință. Ba chiar a făcut exces de zel dacă stăm să ne gândim că pe ecranul de 8 inch este afișat unul dintre cele mai cmplexe sisteme multimedia din segmentul compact de volum.
Saltul tehnologic de la modelul prefacelift este impresionant. Acum cel de la volan și restul pasagerilor beneficiază de una dintre cele mai bune recunoașeri vocale existente pe o mașină de serie. Complexitatea comenzilor vocale este de asemenea foarte mare. Singura condiție: o pronunție bună în engleză.
Conectarea telefonului mobil se face simplu și rapid, navigația poate fi controlată și ea prin comenzi vocale și beneficiază de un afișaj plăcut, posibilitățile de conectare a dispozitivelor multimedia sunt și ele numeroase. Din păcate, ecranul tactil nu este atât de sensibil la atingerile delicate, prin urmare e nevoie să insistați. Nici înclinarea sa nu este una tocmai ergonomică pentru operarea tactilă.
Ce trebuie să subliniez că mi-a plăcut? Deschiderea electrică a hayonului. O să ziceți că este o dotare tot mai des întâlnită astăzi și esențială la o mașină de familie. Dar dacă vă spun că hayonul beneficiază și de închidere electrică automată, de la același buton? Așa-i că vorbim despre o invenție extrem de utilă și foarte rară?
Prin urmare, C-Max este o cu totul altă mașină la capitolul tehnologie.
Design
Am spus-o și în cadrul testului cu Mazda CX-3, și o voi spune și acum: nu sunt adeptul uniformizării designului. Consider că trendul acesta știrbește din personalitatea și individualismul unei mașini. Trebuie însă să recunosc că noul C-Max arată foarte bine cu grila impunătoare a lui Focus.
O să fac o excepție în cazul monovolumului american, pentru că rețeta estetică actuală, deși se repetă obsedant și enervant, este destul de reușită și scoate C-Max din anonimat.
Comparativ cu rivalii din segment, cred că doar C4 Picasso se poate ridica la nivelul estetic al lui C-Max și asta doar pentru că dispune de acea doză de curaj nebun a designerilor Citroen.
Altfel, C-Max rămâne, probabil, cea mai atrăgătoare opțiune din segment.
Ne-a placut
- Modularitate
- Cuplul motor
- Ținuta de drum
- Sistemul SYNC2
Nu ne-a placut
- Grosimea montantului A
- Portbagajul comparat cu cel al rivalilor din segment
Date tehnice - Ford C-Max (2014-prezent) 2.0 Diesel Turbo (TDCi) 150CP Aut6 S/S Titanium | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Ford
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul american de automobile anunță o nuanță exterioară nouă pentru Mustang 60th Anniversary. De asemenea, Ford plusează cu o grafică retro pentru instrumentarul de bord digital. (Luni, 19 August)
-
Constructorul american de automobile a publicat un teaser video cu viitorul Bronco Sport facelift. Debutul este programat pentru data de 26 august. (Marti, 13 August)
-
Constructorul american de automobile recheamă în service peste 30.000 de exemplare Mustang, produse în 2022 și 2023. Pe scurt, volanul s-ar putea roti dintr-o parte în alta fără intenția șoferului. (Joi, 04 Iulie)
-
Americanii de la Ford au câștigat legendara urcare de la Pikes Peak cu electricul F-150 Lightning SuperTruck. La volan s-a aflat nimeni altul decât Romain Dumas. (Marti, 25 Iunie)
multumesc
de exemplu C4 Picasso, gandit pe o platforma noua, din aceeasi clasa de monovolume compacte si cam cu aceeasi lungime, are ampatamentul cu 14 ( paisprezece !) cm mai mare decat Cmax, respectiv 279 cm versus 265 cm , vezi
http://www.automarket.ro/masini-noi/citroen/c4-picasso-2013-prezent-16-bluehdi-120cp-aut-intensive-110065/specificatii.html
...spatiul e primul atribut al unui monovolum, iar asta se recunoaste in vanzari, C max obtinand un merituos loc 3 dupa Picasso si Scenic
Dar daca ne uitam in "curtea" lui Renault, un Scenic de 130 CP si 320 Nm are acelasi sprint pana la 100 km/h si evident puterea mai mica penalizeaza viteza maxima care e de aprox. 190 km/h. Dar nu cred ca este un factor decisiv ca sa nu alegi Scenic, pentru ca nu cumperi asa ceva pentru raliuri. Problema ar fi ca Scenic nu se mai importa in Romania. Cel putin pe site-ul Renault nu mai apare.
Spatiul e mai mult decat multumitor iar dinamica masinii e foarte apropiata de a unei compacte. Faptul ca cele 3 scaune din spate se pot scoate individual e un mare plus! Un singur lucru nu-mi place la masina asta: garda la sol foarte joasa! In rest pot sa spun numai de bine de Ford C-max!
Nu sunt fan monovolume , cum zicea si leo garda la sol este joasa.
Mai bine alegi un SUV care este mai ridicat , si daca doresti mergi pe varianta 4x4 pentru un plus.
Ampatamentul este similar f putin mai mic vorbind binenteles de SUV cam din acceasi categorie cum este in acest caz Kuga , care tot pe platforma de focus este.
Kuga este doar un exemplu in acest caz , eu as alege alt SUV.
Si inca ceva: C-maxul este construit la Valencia in Spania si nu la Craiova asa cum afirma cineva mai sus. B-maxul e facut pe la olteni....