Marti, 12.04.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Vreme de mai bine de șapte ani, Fiat 500 a reușit să mențină grupul italian pe linia de plutire. Micul simbol a dat naștere unei game noi, însă greul a fost dus tot de produsul original.
Fiat a înțeles că are nevoie de întăriri și a trimis noi propuneri în segmentul european, în speranța că ele vor atrage noi clienți și vor pune osul la creșterea vânzărilor. Noile propuneri sunt reunite sub numele Tipo și vin în variantele de caroserie sedan, hatchback și break.
Dacă ultimele două abia au fost lansate la Geneva, sedanul a ajuns deja în România și promite să fie o nucă greu de spart în segmentul berlinelor abordabile.
Fiat Tipo
1.6 Diesel Turbo (Mjet) 120CP Man6 Easy
- Pret de pornire 12.211 €
- Pret model testat 16.100 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Pentru a se putea bate în acest segment, Fiat Tipo trebuia să le ofere clienților un motor diesel cu pedigree. Nu degeaba a fost aleasă a doua generație a Multijetului de 1.6 litri, gata să livreze 120 de cai putere.
Este o unitate diesel pe care Fiat a promovat-o pe majoritatea modelelor sale, fiind destul de apreciată de-a lungul timpului.
În cazul noului Tipo, unitatea de 1.6 litri garantează un cuplu motor de 320 de Nm, resimțit devreme, încă de la 1750 de rotații. Plaja de cuplu este destul de generoasă, primele semne de oboseală fiind resimțite după 2800 de rotații. Tot pe la această turație motorul devine destul de zgomotos, fiind resimțit în habitaclu. Vibrațiile nu lipsesc, însă resursele sunt generoase și pot garanta o dinamică bună pentru sedan, fie că acesta este sau nu încărcat la capacitate maximă.
Cutia de viteze este perfectibilă, timoneria fiind ușor imprecisă și cam lungă. Chiar și așa, etajarea este bună și mai salvează din performanțele motorului. Un motor care se dovedește a fi printre puținele surprize plăcute ale noului Tipo.
Consum
Când vine vorba de consum, este cât se poate de clar că alegerea unui diesel ține cu bugetul familiei. Așa cum ține și prețul de achiziție al noului Tipo. Consumul extraurban ajunge la aproximativ 5.5 litri/100 de kilometri dacă nu menajați pedala de accelerație și scade aproape de 4 litri/100 de km dacă mergeți la consum.
În fișa oficială, Fiat anunță că dieselul regăsit pe Tipo, cel mai puternic din segment de altfel, poate oferi un consum mediu de 4.2 litri/100 de km. Raportat la rivalii din segment, valorea lui Tipo este insesizabil mai mare decât cea a rivalilor Skoda Rapid, Seat Toledo, Peugeot 301 și Citroen C-Elisee. Trebuie să ținem cont însă și de caii putere în plus.
Performanţe
Când a venit vorba de performanțe, Fiat nu și-a propus niciodată să impresioneze. Ba chiar s-a axat pe alte trăsături, considerate mult mai importante.
Tipo și cei 120 de cai putere ai săi par să fie însă o excepție. O excepție frumoasă, pentru că accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în 9.7 secunde, un timp mai bun decât al tuturor rivalilor enumerați mai devreme.
La capitolul viteză maximă însă, cu cei 199 de km/h, este depășit la mustață de Skoda Rapid și Seat Toledo.
Interior
Dincolo de portieră afli că nu degeaba Fiat oferă noul Tipo ca o alternativă accesibilă în segmentul compact. Materialele nu sunt de cea mai bună calitate, plasticul fiind tare și neprietenos în majoritatea zonelor. Scaunele nu sunt nici ele deosebit de confortabile, iar finisajele sunt perfectibile.
Atmosfera se mai înviorează cu câteva zone în care apare plasticul negru lucios și detaliile cromate.
Din fericire, spațiul interior este destul de generos, atât pe locurile din față, cât și pe cele din spate. Avem un spațiu generos pentru telefonul mobil la baza planșei de bord, spații pentru pahare, însă nu foarte adânci, și buzunare pentru uși decent proporționate.
Avem de a face cu un model destul de simplist, prin urmare nu avem comenzi care să complice prea mult existența celui de la volan sau să necesite un timp de acomodare. Prin urmare, ergonomia este bună, atât la nivelul sistemului central, cât și la nivelul comenzilor de pe volan.
Ajungem și la aspectul care interesează publicul din acest segment: portbagajul lui Tipo are 520 de litri, destul de generos și cu o gură de încărcare accesibilă. Comparat cu cel al rivalilor Peugeot și Citroen este mai mare. Comparat cu cel al rivalilor Skoda și Seat este mai mci cu 30 de litri.
Preţ de achiziţie
Fiat și-a dorit să facă din Tipo sedan o mașină accesibilă maselor. Prin urmare, prețul de pornire a lăsat pe mulți cu gura căscată. Chiar dacă pornește de la 12.200 de euro, Fiat are o ofertă care coboară prețul de început la doar 11.000 de euro. Este o valoare care îl face suficient de tentat chiar și în fața celor care își doreau cu ardoare un Dacia Logan.
Dacă ne referim însă la versiunea testată noi, socotelile încep aproape de 17.500 de euro. Din fericire, oferta actuală a italienilor te poate ajuta să faci achiziția unui Tipo 1.6 Multijet cu doar 15.700 de euro. Testul nostru a presupus un Tipo Opening Edition, care avea o etichetă redusă de la 17.900 la 16.100 de euro.
Dacă ne uităm în segment vedem că există însă și surprize mai plăcute de atât. Cel puțin la capitolul diesel. Chiar dacă aveau prețuri de pornire ceva mai mari decât Tipo, Skoda Rapid și Seat Toledo vin cu un TDI de 1.6 litri și 115 cai putere la doar 15.000 de euro. Fără oferte sau alte promoții.
De asemenea, francezii Citroen C-Elysee și Peugeot 301 pleacă de la 12.200, respectiv 13.500. În aceleași versiuni diesel, e drept că mult mai modeste din punct de vedere al resurselor (doar 99 de cai putere).
Siguranţă
Dezvoltat pe o platformă complet nouă, Fiat Tipo este încă o surpriză la capitolul siguranță. Modelul italienilor nu a fost supus încă testelor EuroNCAP, prin urmare punctajul rămâne un mister. Având în vedere însă că sedanului îi lipsesc o mulțime de sisteme de asistență pe care le vedem tot mai des pe mașinile contemporane, atent evaluate de organismul belgian, este posibil să vedem mai puțin de cinci stele.
Din fericire, sisteme esențiale, cum sunt airbagurile laterale, frontale și cortină sunt la locul lor, precum și funcțiile ABS și ESP.
Ţinută de drum
Cu excepția produselor Abarth, care sunt rupte parcă dintr-un alt film, Fiat s-a axat întotdeauna pe confortul pasagerilor. Prin urmare, Tipo nu a făcut excepție. Berlina este gata să absoarbă cu stoicism gropile și alte neregularități ale suprafeței de rulare. E drept însă că suspensia este ușor zgomotoasă și prezintă un ruliu pronunțat atunci când vă lansați cu aplomb pe anumite viraje.
La capitolul direcție nu sunt foarte multe de zis. Precizia lipsește, ca de altfel și feedback-ul. Prezența unei funcții care permite selectarea răspunsului direcției îmbunătățește lucrurile doar în mediul urban. Aici, direcția devine ușoară și garantează o manevrabilitate bună.
Vizibilitate
Fiat Tipo nu pune mari probleme de vizibilitate. Luneta este destul de generoasă, însă este ușor prea aplecată. Ultimul rând de montanți a fost îngustat cât mai mult posibil pentru a nu altera vizibilitatea posterioară. Primul rând însă, poate incomoda atunci când vă aflați în viraje mai strânse. Oglinzile laterale au fost bine proporționate, reușind să încadreze dimensiunile berlinei compacte.
Tehnologie
Nu sunt foarte multe de spus la capitolul tehnologie. Fiat Tipo pare a fi o mașină uitată în timp și lansată abia acum. Lipsa unui sistem multimedia și a altor soluții inteligente de conectivitate nu va atrage prea mulți clienți tineri.
Din fericire, epoca tetehnologică în care ne aflăm pulsează timid prin intermediul unei conexiuni AUX și USB, și a unui Bluetooth care ușurează convorbirile telefonice.
Comenzile pe volan, computerul de bord rudimentar, deschiderea portbagajului din interior, geamurile electrice față și climatizarea manuală i-ar putea încânta doar pe cei mai puțini experimentați în alegerea unei mașini noi.
Design
Există însă un capitol la care italienii nu pot fi bătuți, indiferent de segmentul în care activează, de calitatea produsului sau de istoria sa. Designul. Este trăsătura care definește întreaga evoluție a brandului Fiat și arma pe care au mizat întotdeauna italienii.
Tipo a atras privirile tuturor cu formele sale echilibrate și frumos conturate. Este un design comercial, creat pentru a fi pe placul uni mase mari de oameni. Iar asta se vede cât se poate de clar atunci când stai la semafor și observi privirile care îți studiază mașina.
Au fost chiar și profani care au crezut că e vorba despre un model premium. Asta înseamnă că dacă dăm jos sigla Fiat putem spune că rețeta estetică a lui Tipo ar fi funcționat cu succes în curtea oricărui brand.
Din fericire pentru Fiat, designerii săi au fost cei care au reușit să dozeze perfect liniile unei berline atrăgătoare.
Ne-a placut
- Spațiu generos
- Design atrăgător
- Resursele motorului diesel
Nu ne-a placut
- Ruliu pronunțat
- Calitatea materialelor
- Tehnologizarea
Date tehnice - Fiat Tipo 1.6 Diesel Turbo (Mjet) 120CP Man6 Easy | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Fiat
-
Cu ocazia aniversării celor 125 de ani de la înființare, Fiat a publicat o serie de informații noi despre Grande Pande. Acesta va avea o versiune electrică, cu 113 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri. (Vineri, 12 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile și celebra casă de modă Giorgio Armani și-au unit forțele pentru o ediție specială a modelului 500e. Aceasta va fi disponibilă pe mai multe piețe, inclusiv în Europa. (Vineri, 12 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Grande Panda. Desenat în Italia, acest model va fi disponibil și într-o versiune pur electrică. (Vineri, 14 Iunie)
-
Șeful Stellantis a confirmat că actualul Fiat 500 va avea o versiune hibrid, echipată așadar cu un motor termic. Aceasta va fi produsă din 2026 la uzina din Mirafiori. (Miercuri, 29 Mai)
-
Fiat prezintă o nouă ediție limitată pentru modelul 500. Denumită 500 Tributo Trepiuno, aceasta este un omagiu adus conceptului care a stat la baza versiunii moderne a celebrului model italian. (Miercuri, 06 Martie)
La 16 k, ar putea avea un display mai mare si mai atractiv :-P
AM, ati uitat sa introduceti Elantra in comparativ. Oricum o dam, Elantra e peste 301 si C-Elysee atat ca dotari cat si ca design si ergonomie. Sa nu uitam ca urmeaza o noua generatie anul asta.
Intreb, habar n-am.
@Automarket: Ati mai condus si 1.5dci de 90cp de pe logan. Cum vi se pare la elasticitate si consum 1.5dci in comparatie cu acest 1.6 de 120cp ?
Ar fi trebuit sa coste mai putin pentru a fi intr-adevar o afacere buna.
Nu-si merita banii.
Cred că te referi la o alta mașină pe care Sam93, ca și mine, de altfel, nu o cunoaște.
http://www.auto-data.net/ro/?f=showCar&car_id=16303
http://www.auto-data.net/ro/?f=showCar&car_id=16299
0-100- 12,5sec cu doar 75CP si cu doar un singur ax cu came ( nu doua )
Cuplul maxim intra de la 3.200 RPM , Pe cand la Tipo 1.4 90CP si DOHC intra de la 4.500 rpm , adica va zbiera precum o vaca in calduri la o depasire , pe cand Cielo va oferi acelasi cuplu cu un motor cu 15cai mai mic si cu un singur ax la un nivel de silentiozitate superior. Succes in achizitia acestui cazan de Tipo , un Logan Italian vandut la pret ''premium''
Ai o boala cu numarul de cai, cuplul maxim si acceleratia.
Uiti voit de greutate de parca ai impresia ca noi restul suntem tampiti. Cielo era cu mai bine de 400 kg mai usor ca Tipo.
P.S. Vezi ca am avut Cielo 8 ani si stiu foarte bine plusurile si minusurile masinii.
Mi-am petrecut ani intregi in Cielo. Stiu despre ce vorbim. O masina cu un interior de anii 80, deci foarte prost. Zgomotoasa. N-am intalnit una care nu avea probleme serioase de ordin mecanic. De siguranta nu mai are rost sa vorbim. Nu zic ca nu era o optiune buna in clasa si la vremea ei (in anii 90) dar in prezent este o mizerie in comparatie cu masinile ce se vand acum noi.
Si nu are rost sa vorbim de timpii 0-100 si alte ineptii de genul asta care inseamna zero pentru omul de rand. Cel mai mare progress tehnic in domeniul auto in ultimele zeci de ani nu s-a facut la performante sau consum ci la rafinament. NHV (noise, vibration, harshness) - asta-i ce conteaza. Mai ai un pic si zici ca Dacia 1300 sau Olcit erau masini mai rafinate ca Fiatul asta.
Mitsubishi Lancer 5 94'' cu motorul 1.3 benzina 75CP 0-100 in 12,5sec iar cuplul maxim intra de 3.000 RPM. Nah rafinament NHV (noise, vibration, harshness) la Fita tipo > 4.500rpm cuplul maxim deci destul de '' low noise'' , iar in ceea ce priveste '' vibration and harshness'', plasticul ala DUR va caza si niste greierasi , dar asta nu se va pune ;)
Intr-o alta ordine de idei, pretul versiunii testate care echivaleaza la 16 mii euro, nu mai este deloc unul bugetar . In suma aceasta te indrepti usor spre noua generatie Opel Astra , un model mult mai bun , sau Ford Focus sedan , iar motorul 1.0 125CP EcoBoost este renumit ca rafinament. Motoarele Fiat nu sunt atat de rafinate precum se spunea mai sus. Destul de zgomotoase, si asta din nou ~ Fiat trebuie sa tina pretul cat mai jos posibil, intr-o zona condusa de grupul PSA care ofera HDI-uri exceptionale pe modelele 301 sau C-Elysee.
Cat despre Tony, intotdeauna am stiut ca-i un alt cont a lui Madalescu dar cu care posteaza comentarii ceva mai rezonabile, asa ca sa creasca distractia. Asculta aici mai Mafia. Nu mai compara mere cu pere. Fiatul din test costa asa de mult pentru ca este echipat cu un motor diesel destul de bun. Nu-l mai compara ca un descreierat cu masini cu motoare pe benzina. Multumim Madalescu pentru ca demonstrezi ca esti un debil, ca de obicei.
In titlu si jos la Date Tehnice scrie 1,6 Benzina Aut6 Easy....in descriere e 1,6 multijet....