Drivetest Dacia Sandero facelift
1.0 Benzina (SCe) 75CP Man5 LaureateVineri, 18.11.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Nu știu alții cum sunt, dar eu când văd o Dacie pe șoselele Europei mă simt ca atunci când naționala de fotbal a României înscrie un gol la euro. Cum Naționala nu excelează în ultima vreme, speranța unor astfel de bucurii mărunte rămâne la Dacia.
Indiferent de naționalitatea antrenorului reprezentativei țării noastre, Dacia va continua să înscrie în porțile și garajele europenilor. Nu degeaba Sandero este al treilea cel mai vândut model de clasă mică din Europa.
Faceliftul prezentat la Salonul Auto de la Paris face din Sandero și Logan două noi ocazii pe care Dacia și le-a creat doar cu o serie de ajustări cerute de-a lungul anilor de public.
Dacia a vrut să ne convingă de șansele sale în meciul cu celelalte branduri europene mari și a organizat un test cu Sandero și Logan facelift în Croația. Chiar dacă Logan este o opțiune mult mai populară în România, pentru testul nostru am ales un Sandero. Asta pentru că pe hatchback am putut vedea la lucru o altă noutate a gamei Dacia: noul motor entry-level SCe de un litru.
Dacia Sandero facelift
1.0 Benzina (SCe) 75CP Man5 Laureate
- Pret de pornire 7150 €
- Pret model testat 9200 €
Motor / Transmisie
Odată cu faceliftul, gama Dacia se supune și mai mult trendului downzising, înlocuind vechiul propulsor de bază cu patru cilindri și capacitate de 1.2 litri. Inginerii români au așezat în locul lui un motor cu trei cilindri, de un litru, aspirat normal, care vine cu o serie de tehnologii moderne: distribuție dublă variabilă pe lanț, o frecare redusă și un bloc din aluminiu (asta îl face mai ușor cu 20 de kilograme decât unitatea pe care o înlocuiește).
Propulsorul dezvoltă aceeași putere, adică tot 75 de cai, la o turație destul de înaltă, 6300 de rotații. Spre deosebire de vechiul motor de 1.2 litri, cuplul a scăzut cu 10 Nm, până la 97 de Nm. De la bun început trebuie să înțelegem că este vorba despre intrarea în gamă, motorizarea entry-level, prin urmare așteptările nu trebuie să fie cele ale unui motor turbo.
Asta înseamnă că abia la 3500 de rotații, când începe plaja de cuplu, mașina se simte ceva mai vioaie și poate face față pantelor accentuate din Croația, țarpă în care a avut loc testul nostru. Însă, cu cinci oameni în mașină, e greu de spus care va fi rezultatul.
Motorul încearcă să pară harnic pe urcările accentuate și în mare parte reușește, cu condiția să selectați treapta de viteză potrivită. Agregatul cu trei cilindri vine alături de o transmisie manuală cu cinci trepte, etajate foarte scurt. Aș risca să spun că este chiar ușor mai scurtă decât în cazul motorului pe care îl înlocuiește.
Chiar dacă favorizează accelerația, cutia nu va favoriza foarte tare consumul. La 70 de km/h, în treapta a cincea de viteză, turometrul indică 2200 rpm. La 100 de km/h, de asemenea în treapta a cincea, turometrul indică 3200 rpm. E lesne de înțeles că la viteze de autostradă consumul nu va fi unul prietenos cu buzunarul.
Nu trebuie să trecem cu vederea nici antifonarea. Chiar dacă vorbim despre un motor pe benzină, sunetul resimțit în habitaclu devine deranjant chiar și de la 2500 de rotații.
Consum
Dacia susține că noul motor este mai economic decât cel de 1.2 litri. Noi ne-am apropiat de 7 litri/100 de kilometri pe porțiunile de urcare, acolo unde am folosit un regim de turații mai mare. La coborâre, pe o șosea care a alternat localitățile cu porțiuni de drum național, consumul a scăzut și până la 4.7 litri/100 de kilometri.
Dacia promite 4.5 litri/100 de km în mediul extraurban, deci putem spune că ne-am apropiat destul de mult. Noul motor 1.0 SCe este singurul din oferta Dacia care vine fără un sistem Start-Stop, comandarea acestuia nefiind nici măcar opțională.
Media anunțată de producătorul român este de 5.2 litri/100 de kilometri, adică ușor mai mult decât Ford Ka+ și Kia Rio în versiunile comparabile. Emisiile oficiale sunt de 117 g/km.
Performanţe
Dacia face mașini ușoare, prin urmare dinamica unui Sandero cu motor de un litru și 75 de cai putere ar trebui să fie mulțumitoare pentru un client fără pretenții de sportivitate.
Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 14.2 secunde. Cam mult pe hârtie, dar o nimica toată față de cele peste 15 secunde cerute de Ford Ka+.
E drept, Kia Rio și motorul său de 84 de cai se mișcă ceva mai repede, cu 13.4 secunde. Tot Rio are și viteza cea mai mare, 168 de km/h, cu 10 mai mult decât Sandero.
Interior
Odată cu faceliftul, interiorul a crescut destul de mult din punct de vedere calitativ. În primul rând au apărut materiale noi: pe planșa de bord avem un plastic ușor mai moale, cu o altă textură, ceva mai prietenos. De asemenea, clienții pot opta pentru o inserție din plastic lucios pentru încadrarea sistemului MediaNav și pentru mânerele portierelor.
Există și detalii care vor face, probabil, deliciul fanilor adevărați, cum sunt covorașele personalizate sau pragurile cu inscripția Dacia. Designerii au schimbat și designul gurilor de ventilație, care acum se pare că etanșează mai bine.
Noutatea absolută o reprezintă însă volanul, al cărui design s-a schimbat. Este fără îndoială mai plăcut decât cel al vechilor modele. În plus, a fost blagoslovit acum cu un claxon central, o cerință pe care publicul a avut-o încă de la debutul primului model Dacia. Constructorul român i-a ascultat și a mutat în sfârșit claxonul de pe maneta semnalizatorului pe volanul cu patru spițe.
Volanul primește și inserții cromate, un material prietenos Soft Touch (atunci când nu vine îmbrăcat în imitație de piele) și butoane pentru pilotul automat. Butoane noi, care se simt și ele altfel. Comenzile pentru sistemul de sunet rămân tot pe satelitul montat sub volan, asemeni vechilor modele Renault.
Spațiul interior a rămas la fel. Au apărut însă noi spații de depozitare, iar cele actuale au fost regândite. Există un spațiu pentru telefonul mobil la baza planșei de bord, buzunare pe spătarul scaunelor față, un suport de pahar pentru pasagerii din spate și o plasă montată pe consola centrală, la picioarele pasagerului.
Bonus, Dacia Sandero vine cu cea mai inspirată cotieră din istoria Dacia, montată pe scaunul șoferului. Este de fapt un mâner retractabil.
Portbagajul lui Sandero păstrează aceeași capacitate de 320 de litri, suficient de mare pentru un model de segment B.
Preţ de achiziţie
De fiecare dată când ajungem la acest capitol, orice comparație pare inutilă. Dacia practică o politică de prețuri imbatabilă. La mai bine de 12 ani de la debutul primului model Dacia, rețeta românilor nu a putut fi replicată de nici un alt mare constructor. Prin urmare, Sandero rămâne în continuare cea mai accesibilă mașină de segment B.
Iar faceliftul nu caută să schimbe asta, deși prețul crește, aproape insesizabil. Este vorba despre 100 de euro care se adaugă prețului de pornire, fixat acum la 7150 de euro. Având în vedere că am testat versiunea care asigură intrarea în gamă, și socotelile noastre încep tot de la această sumă. Mai adăugăm însă aproape 2000 de euro pentru că ne-am bucurat de nivelul de echipare Laureate.
Chiar și la 9100 de euro, Sandero este greu să găsească un rival pe măsura sa. Rivalii direcți, adică Ford Ka+ (abia lansat în România) are un preț de pornire de 9900 de euro, iar Kia Rio pleacă de la peste 11.000 de euro.
Siguranţă
Testat în 2013 de EuroNCAP, Sandero este modelul Dacia cu cel mai mare punctaj: patru stele. De atunci și până acum însă, EuroNCAP a înăsprit normele de siguranță și, cel mai probabil, modelul românesc nu ar mai reuși un calificativ atât de bun.
În cadrul testelor de acum trei ani, Sandero a primit 80% pentru protecția pasagerilor adulți, 79% pentru protecția pasagerilor copii și 57% pentru protecția pietonilor. În cazul sistemelor de asistență, Dacia a primit doar 55% din puncte, asta și pentru că nu excelează la acest capitol.
Faceliftul nu a adus nimic în plus, Dacia peferând să se abțină de la introducerea unor sisteme de frânare automată sau de monitorizare a unghiului mort. Cel mai probabil, astfel de sisteme vor fi introduse pe viitoarea generație Sandero.
În prezent, clienții primesc airbaguri frontale și laterale, centuri de siguranță, ABS, ESP și monitorizarea presiunii în pneuri.
Ţinută de drum
Dacia a ținut întotdeauna la confortul clienților săi. Este un alt mod de a spune că românii nu s-au concentrat niciodată pe ideea unei suspensii sportive. O decizie pragmatică și bine țintită, pentru că proprietarii au apreciat mereu confortul oferit de modelele românești.
Sandero a împrumutat mereu din relaxarea lui Logan, iar suspensia a fost calibrată pentru a absorbi cât mai bine neregularitățile asfaltului. Cu un set de anvelope cu talon generos, orice drum forestier pare a fi asfaltat.
Rămâne însă zgomotul suspensiei, pentru că în această zonă de preț rafinamentul nu este inclus. Direcția este ușoară, este asistată bine, însă nu transmite un feedback foarte bun și nici nu se omoară cu precizia.
Dar acestea sunt detalii cu care orice client se obișnuiește rapid. La fel și cu ruliul, care se simte pe viraje mai pronunțate.
Vizibilitate
Dacia Sandero nu pune probleme la capitolul vizibilitate. Oglinzile laterale sunt extrem de generoase, iar luneta este bine proporționată. Nici ultimul rând de montanți nu este foarte mare și nu încurcă astfel manevrele în marșarier. Poate doar primul rând de montanți să incomodeze în virajele strânse.
Tehnologie
Din punct de vedere tehnologic, în trecut, Dacia căuta să le ofere potențialilor clienți strictul necesar. Astăzi, constructorul român a trecut de această limită și încearcă să pluseze cu tehnologii noi.
Totul a început în urmă cu mai mulți ani, odată cu introducerea sistemului multimedia denumit MediaNav. Simplist, ușor de operat, cu un răspuns bun, acesta a primit acum o grafică îmbunătățită. De asemenea, chiar dacă este montat pe Sandero, el poate afișa imaginile unei camere pentru marșarier, întrucât hatchback-ul vine acum și cu această opțiune.
Din păcate, priza USB integrată în sistemul MediaNav este bună doar pentru a citi conținutul unui stick, nu și pentru a încărca telefonul mobil. Nivelul de energie oferit unui smartphone este extrem de redus, 30 de minute echivalând cu maxim 10% din bateria unui iPhone 5S.
Pe lângă claxonul despre care aminteam mai devreme, Dacia introduce acum și un geam cu impuls, atât la coborâre cât și la ridicare. Și semnalizarea va reacționa acum la impuls, oferind trei aprinderi ale luminilor care indică schimbarea direcției.
Dacia anunță și că va oferi standard asistentul la plecarea din pantă, indiferent de ce versiune alegeți.
Chiar dacă poate părea o glumă, având în vedere că vorbim despre o mașină lansată în anul 2016, Dacia se laudă cu faptul că Logan și Sandero vor avea torpedou iluminat.
Bonus, prin mutarea comenzilor de deschidere a geamurilor electrice spate, pe fiecare portieră, Dacia a mai făcut loc unei prize de 12 volți între scaunele față. Ea este destinată pasagerilor de pe locurile din spate.
Design
Dacia a făcut progrese mari și la capitolul design, chiar dacă modificările aduse de facelift nu sunt neapărat o revoluție. Creionul oamenilor de creație a vrut mai degrabă o rafinare a liniilor și o aliniere la filosofia actuală Dacia.
Prin urmare, pe lângă luminile LED diurne amplasate la extremitatea blocurilor optice (noutatea estetică principală), Dacia Logan și Sandero au primit și un spoiler redesenat, o grilă care ne amintește de Duster și un contur nou pentru proiectoarele de ceață.
Posteriorul este supus aceluiași tratament. Avem stopuri fumurii, cu patru lumini LED, care dau noua semnătură estetică a mărcii. Se văd extrem de frumos pe timp de noapte și fac modelul românesc ușor de identificat. Bara spate a fost și ea modificatădiscret.
Tot la noutățile estetice trebuie să trecem și noua culoare de caroserie Brun Vision, adică un maro metalizat, pe care clienții îl vor putea comanda atât pe Sandero cât și pe Logan și Logan MCV.
Pachetul de modificări estetice este completat de noi modele de jante, cu dimensiuni de 15 sau 16 inch.
Ne-a placut
- Spațiile de depozitare
- Simplitatea MediaNav
- Designul
- Prețul de achiziție
Nu ne-a placut
- Antifonarea motorului
- Treptele de viteză prea scurte
- Puterea limitată
- Direcție inexactă
Date tehnice - Dacia Sandero facelift 1.0 Benzina (SCe) 75CP Man5 Laureate | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
Oricum, neinspirată alegere schimbarea lui 1.2, care era și el slăbuț.
oare cum depasesti un tir pe drum national daca sant 2-3 persoane in masina?
test incomplet, nu ai spus nimic despre noile aeratoare :)
My bad, am pus masa brută în loc de masa netă în tabel :) Dar e utilă și valoarea asta. Atât poate trage de fapt 1.0 SCe în maxim, deci suntem în linie :)
Vad chicoteli infantile de la multi comentatori. Motorul asta e okay. Dupa cum scria in articol, greutatea motorul este mai mica cu 20 de kg. Sandero este o masina foarte usoara. Cifrele de acceleratie sunt okay.
Masinuta ar fi okay pentru mine. Locuiesc in Harghita. Nu avem autostrazi aici. Sunt drumuri de munte, cu curbe destul de stranse. Nu treci foarte des de 100 km/h. Pe genul asta de drumuri, motorizarea asta e acceptabila daca stii sa o exploatezi. Pe autostrazi in schimb... cred ca ar fi deranjant sa mergi in mod constant mai mult timp cu peste 4000 de rpm. Ar fi mult prea zgomotos si obositor.
Portbagajul mare este un pare plus in clasa asta, pentru ca o gramada de masini din segment au portbagaje minuscule. Totul depinde de ce nevoi ai, pe ce drumuri circuli, si ce asteptari ai de la o masina. Daca vrei transport ieftin si fiabil, mai ales pe drumurile din Romania, Sandero este o optiune buna.
Rio 1.2 84 cp: 0-100 km/h 13.4 sec, v. max 168 km/h, greutate 1.104 kg;
Sandero 1.0 75 cp: 0-100 km/h 14.2 sec, v. max.158 km/h, greutate 969 kg;
A, si consumul mixt e 5 l/100 km la Rio si 5.2 l/100 km la Sandero...
Singurul avantaj al Daciei ramene pretul, in rest nici motorul nu pare prea modern...
aici cred ca nu e vorba de imagine, ci de adepti ai sloganului "we die like real man!"
Imi plac "inginerii romani"si "reteta romaneasca"!
Unde ereau acestia si care erea aceasta reteta,pina la venirea Renault-ului?
Am condus mult 1.2 de 75cp si stiu ce poate, sub 3000rpm e terminat, de multe ori trebuie sa retrogradezi in treapta 2-a daca urci un pic si vrei sa depasesti un tir, deoarece in treapta 3-a daca pleci de la 2500-3000rpm din spatele tirului esti terminat.
Cand sunt singur in masina merge acceptabil, daca ii mai dau un 4-5000rpm e ok, insa daca il incarc e jale. Fiecare kg in plus il simt.
La drum lung e groaznic, la 100km/h are 3000-3200rpm si suna in interior de zici ca-l tin in brate.
Deci cu siguranta nu mi-as dori acest 1.0, care nici consum tare mic nu va avea. E foarte ok pentru deplasari prin oras, dar cam atat. Cuplul la 1.2 era foarte slab, nu prea trage motorul ala, acuma cu 10nm in minus va spun eu ca o sa fie groaznic pentru o masina de familie.
Nu inteleg de ce nu pun si motorizarea noua 1.6 aspirat de pe megane, ar fi muuult mai ok, mai ales daca i-ar pune o cutie in 6 trepte. Ca e un motor simplu si nu cred ca ar fi mai scump decat 0.9tce.
0.9Tce e cam la limita. Pacat ca nu pun si ei motorizarea 1.6 aspirata si 1.2tce.
Mai dai 500-1000euro in plus, insa merita pe deplin.
Pana la urma confortul la drum lung in cea mai mare parte iti e asigurat de un motor normal/puternic si niste scaune decente.
Poate faceti si un drive-test cu 0.9tce, ca n-am mai vazut de multa vreme si poate vedem ceva nou :)
Deci mai sus nu am vorbit din cifre tehnice sau pareri, ci din experienta personala cu 1.2 16v pe care l-am condus mii de km pe dacia logan.
Panta o cobori, nu o urci
Peugeot 309 cu 1.4 benzina 67CP facea 0-100 in 13,1 sec .Adica mai rapid cu o sec si putin.
http://www.auto-data.net/ro/?f=showCar&car_id=5424
Apoi Daewoo Cielo 1.5 75CP OHC 0-100 in 12,5sec , cu vreo 2 sec mai rapid ca Sandero care-i mai usor dar are si dublu ax.
Dar oare o Fabia cu motor de 60 CP cum se descurca incarcata? Probabil ca ar trebui interzisa pentru ca e un pericol public. Foarte buna mentalitate intr-o tara fara autostrazi si unde zilnic mor 5-6 oameni in accidente rutiere. Cine nu e in stare sa depaseasca un TIR, poate ca ar fi mai bine sa mearga cu trenul si sa-si puna permisul in dulap si acolo sa-l lase.
Apoi, este cat se poate de normal ce a facut Renault punand acest motor pe Logan, din moment ce grosul" vanzarilor in Ro il face/facea 1.2 75 CP. Era cat se poate de evident ca la motoarele slabe se vor face schimbari.
Punand un motor mai mare, de 1.6 cum zici tu (wtf???), pretul crestea cu cel putin 500-600 de euro, adica cu aprox. 10% din pretul mediu al unui Logan (!), care e undeva pe la 9000.
3.500 kg/ 130 CP = 26kg/ 1CP
989kg/ 75CP = 13kg/ 1 CP
Nu cred ca motorul asta de 1.0 e cel mai slab motor cu care e echipata o masina noua in 2016, cu siguranta exista si la competitori astfel de motoare, de oras.
Si mai e chestie. E bine totusi ca s-a renuntat la 1.2, pentru ca nici ca fiabilitate nu era chiar un etalon. Nu putine erau cazurile in care o lua pe ulei pe la 80-90000 de km. Plus oscilatii ciudate la relanti, porniri greoaie la rece. Bine, nu trebuie genetalizat. Dar ideea este ca 0.9 TCE nu prea are problemele astea. Si sper ca aceasta "mostenire" sa fie transmisa si la motorasul de 1.0.
@Automarket
Daca la 100km/h are 3200rpm, la 130 cate rpm are? cum se aude?
Nu inteleg cum de are scorul mai bun acest sandero decat ka+! La ford ati bifat ca este silentioaza, iar la dacia ca este zgomotoasa.
Cred ca peste 50% din conducatorii auto prefera o antifonare buna vs o secunda in plus la timpul 0-100km/h, sau 50L in plus la portbagaj, sau orice altceva - pt mine e esentiala treaba asta, ca o masina sa fie cat mai bine insonorizata. Dupa 200km de mers fara oprire iti vajaie capul intr-o masina slab insonorizata.
Inca o intrebare: tot la fel de prost se sta pe scaunul soferului, cu genunchii la gura?
In echiparea Laureate pretul de 9.200 e deci identic cu al buburuzei Aygo, care-i o idee mai economica si vioaie, da-i aproape "cheala" (AC are, dar nu si turometru de ex.) Sa nu mai zic ca minuscula Toyota are doar doua usi si-un portbagaj simbolic.
Swift-ul (8.900 cu discount pt. 4 usi) ramine deci unica alternativa credibila - are si el AC dar nu turometru +alte dotari prezente la Sandero, insa compenseaza prin motorul mai puternic (94 CP) si tinuta de drum superioara in cazul unor accese...semi-sportive.
Macar de ar muri doar inconstientii, dar mor si oamenii care merg regulamentar.
Asta e,masina doar de oras.
Pot sa spun ca mașina se chinuie la fel ca la motorizarea de 1,2, dar consumul este un pic mai mic, Sandero 1,2 media 6,7 ; Sandero 1 media 6,4 (cu AC pornit). In schimb mi-a plăcut cum suna motorul în accelerație.
Daca fac o comparație cu Corsa (vorbesc numai și numai despre motorizare), Sandero 1l pare o idee mai bun, dar este complicat sa pun în balanță greutatea mai mare (Corsa) cu Cx Sandero.
0,9 Sandero este cu mult peste toate, dar fiind un motor turbo, ma opresc aici.
In concluzie: Eu nu as cumpăra pentru mine un Sandero 1/1,2 si Corsa 1.2
Si inca ai facut si Bucuresti-Sibiu... , iar pe mine la drive-test si pe altii ne-a lasat vreo 10-15minute...
m-am dus acum 20 min si am deschis capota, m-am uitat inca o data la talon este motor 999cm, 54kW, crede-ma ca nu sunt nebun.
trebuie sa încerci tu sa conduci ca sa-ti faci o părere, fiecare are stilul personal de condus si cazurile de utilizare sunt diferite.
Pot sa spun de Sandero 0,9 (mașină de serviciu deci nu mă preocupa in mod deosebit consumul), consum in București 6,5, autostrada la 110km/h 6,3, de la 130 pana la 140 sari la 7,5-8 toate acestea sunt numai cu șoferul, când este plina mai pui un 0,5l la consum pentru autostrada.
Viteza maxima pe bord atinsa 170 (nu știu cat este in realitate), dar mașina este la limita cu ținuta de drum începând de pe la 140km/h
Pot sa spun ca este OK, dar mi-as dori mai multa putere si cuplu. Nu pot sa-mi dau seama ce înseamnă atunci când ai o familie cu 2 copii si pleci pe Transfăgărășan.