Drivetest Citroen C4 Cactus (2014-2018)
1.2 Benzina (VTi) 82CP Man5 FeelJoi, 12.02.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Citroen este un producător al cărui specific este să lanseze periodic modele complet diferite de ceea ce se găseşte pe piaţă la momentul respectiv. Fie că sunt diferite complet din punct de vedere conceptual sau pur si simplu au una sau mai multe trăsături ciudate, maşinile francezilor de la Citroen ies în evidenţă în marea de maşini cu aceleaşi caracteristici de pe piaţă. Pentru acest lucru, marca franceză este simultan iubită şi dispreţuită de consumatori, aşa cum se întâmplă de fiecare dată când oferă un produs care nu te lasă indiferent.
Şi pentru că vorbim despre imposibilitatea de a rămâne indiferent în faţa unui model Citroen, intră în cadru modelul C4 Cactus. Botezat după un concept prezentat în premieră în 2007 la Salonul de la Frankfurt, modelul de serie a venit pe piaţă cu un aspect extraterestru şi este echipat cu "Airbumps". Dificil de explicat într-un singur cuvânt în limba română, sistemul Airbumps reprezintă un set de bandouri supradimensionate din cauciuc plastifiat care sunt umplute parţial cu aer pentru a amortiza şocurile la viteze de până la 4 km/h. Cei de la Citroen spun că au gândit sistemul pentru parcările aglomerate, când maşinile ajung să fie zgâriate de la cele mai mici urme de impact.
Chiar dacă există o urmă de adevăr în această afirmaţie, este destul de evident că francezii au vrut să ofere o posibilitate de personalizare şi diferenţiere la extrem a acestui model în rândul celorlalte crossovere din segment. Iar pe Citroen C4 Cactus nu ai cum să-l ignori, pentru că este printre puţinele modele de volum care arată interesant indiferent cum ai amesteca culorile oferite în paletă. Spre deosebire de alte modele care te cuceresc cu exteriorul, C4 Cactus continuă ciudăţeniile şi la interior şi încearcă să te convingă şi la condus.
Chiar dacă n-ar avea sigla mărcii franţuzeşti, nu trebuie să fii pasionat de automobile pentru a recunoaşte C4 Cactus drept un produs al Citroen, pentru că este singura marcă în stare să creeze şi să producă un asemenea model.
Citroen C4 Cactus (2014-2018)
1.2 Benzina (VTi) 82CP Man5 Feel
- Pret de pornire 12.995 €
- Pret model testat 19.074 €
- Taxa auto 39 €
Motor / Transmisie
La acest capitol, exemplarul testat de noi nu este deloc impresionant. Vorbim despre o motorizare 1.2 VTI de 82 CP, asociată unei transmisii manuale cu cinci trepte. Unitatea este prezentă sub capotă în cel mai utilitar scop, fiind doar o soluţie de propulsie creată mai degrabă pentru cei care sunt interesaţi de cum arată mijlocul lor de transport, nu de cât de repede ajung la destinaţie şi de cum se comportă la depăşiri.
Dacă ne gândim la cât de ieşit din comun este C4 Cactus raportat la un automobil obişnuit, ne mirăm că francezii de la Citroen mai oferă transmisii manuale în ofertă. Era unul dintre puţinele cazuri în care ar fi fost dorită o transmisie automată, ale cărui comenzi să fie cât se poate de simple şi eventual cu levierul schimbătorului mutat pe coloana de direcţie sau în altă poziţie decât cea devenită convenţională. Pentru că această maşină nu este deloc pentru fanii transmisiilor manuale care vor un model ieşit din comun, ci pentru cei care caută o cameră de zi pe roţi în primul rând şi o maşină în planul al doilea.
Propulsorul aspirat cu trei cilindri în linie este silenţios la ralanti, cu toate că are toate sunetele specifice acestei categorii de unităţi. Silenţiozitatea se menţine până când ajungem să apăsăm pedala de acceleraţie peste jumătatea cursei sale lungi, când motorul deja se face auzit la bord. Transmisia manuală cu cinci trepte din dotare are o timonerie cu cursă lungă, aşa cum ne-au obişnuit francezii de la PSA Peugeot-Citroen, iar rapoartele sale sunt optimizate evident pentru un consum cât mai redus de carburant.
Aşadar, C4 Cactus în versiunea 1.2 VTI nu va impresiona pe nimeni în materie de reprize şi accelerări, ci doar va juca rolul de vehicul în cea mai fancy formă a sa.
Consum
Această versiune de motorizare a lui Citroen C4 Cactus anunţă un consum mixt de 4.6 litri la sută. Valoarea anunţată este foarte bună în segmentul crossoverelor din această clasă la acest nivel de putere. În urma lui se află Peugeot 2008 cu aceeaşi motorizare, care anunţă 4.9 litri la sută, urmat de Renault Captur 0.9 TCe, care îi egalizează valoarea cu o unitate mai mică cu 300 centimetri cubi şi supraalimentată cu o turbină. Motorizarea entry-level din gama Nissan Juke vine pe locul trei, cu 6.0 litri la sută consum mixt.
În cadrul testului nostru, am obţinut un consum urban de 7.9 litri la sută. În regim extraurban, fără să ne grăbim prea tare, consumul s-a stabilizat la 5.2 litri la sută. Pe autostradă, la 130 km/h, C4 Cactus 1.2 VTI afişează un consum de 7.5 litri la sută. Valorile puteau fi îmbunătăţite cu un sistem Start-Stop şi cu o transmisie cu şase trepte. În orice caz, situaţia prezentată mai sus poate fi retrăită doar într-un stil de conducere temperat şi cu gândul la economia de carburant.
Performanţe
Citroen C4 Cactus are un timp 0-100 km/h de 12.9 secunde şi o viteză maximă de 167 km/h. Valorile nu sunt impresionante, dar nici nu ne aşteptam la ceva spectaculos din partea unui crossover de 82 CP.
Chiar şi aşa, C4 Cactus îi ţine piept lui Renault Captur 0.9 TCe, cu care împarte timpul 0-100 km/h, dar nu şi viteza maximă, concurentul de la Renault fiind capabil să atingă 171 km/h. Fratele său de la Peugeot este mai lent până la sută cu 0.1 secunde, dar are o viteză maximă mai mare cu 2 km/h, diferenţe insignifiante în acest segment.
Cel mai rapid din comparaţia noastră este Nissan Juke 1.6, cu 12 secunde până la sută şi 168 km/h viteză maximă. Acesta are şi cel mai mare şi cel mai puternic motor din comparaţie, o unitate de 1.6 litri şi 94 CP.
Interior
Dacă v-a plăcut excentricitatea de la exterior, Citroen i-a făcut lui C4 Cactus un interior de toţi banii, aşa că nu există dezamăgiri pentru cei care vor ceva diferit.
Uitaţi de cerinţele pe care le aveţi de la un vehicul obişnuit. Veţi regăsi la bordul lui C4 Cactus doar volanul, pedalele şi schimbătorul în aceeaşi formulă ca la o maşină normală. Nu există turometru, nu există nici ceasuri de bord analogice şi afişajul din spatele volanului îţi prezintă doar coordonatele esenţiale pentru deplasare: viteză, carburant rămas, jurnalier şi martorii luminoşi (care pot fi observaţi doar dacă se aprind).
Consola centrală a fost simplificată la maximum, iar toate funcţiile care ţin de multimedia şi climatizare sunt gestionate printr-un ecran tactil cu diagonala de şapte inch. Aproape că ne pare rău că lipseşte volanul cu butuc fix de pe vechiul C4, s-ar fi potrivit perfect pentru acest model.
Un alt regret este faptul că nu am întâlnit scaunele din faţă în formula banchetă pentru acest model, dotare găsită doar la variantele cu transmisie automată. Dar cotiera centrală şi cotierele generoase de pe feţele de uşi au compensat. În orice caz, scaunele din faţă sunt comfortabile şi oferă o senzaţie de fotoliu, care putea fi amplificată cu uşurinţă prin realizarea unor şezuturi şi spătare mai proeminente.
Francezii au lăsat volanul în formula clasică, dar au mutat airbag-ul pasagerului pe plafon pentru a oferi un bord cu formă neobişnuită şi cu un torpedo spaţios, cu două compartimente separate cu toate că, de exemplu, Renault a rezolvat problema pe captur fără să fi fost nevoie de artificii inedite şi probabil scumpe.
Ni s-au părut simpatice mânerele de închidere a portierelor, care amintesc de valizele retro, dar nu ne-au plăcut la fel de mult geamurile spate cu deschidere ”fluture” (adică parţială, cu o clapă), deşi portierele spate puteau să găzduiască fără probleme geamuri normale.
După cum era de aşteptat, Citroen oferă o gamă generoasă de culori şi chiar materiale pentru personalizarea interiorului. Probabil însă că o un model de gamă DS în acest segment ar fi pus la dispoziţie materiale şi finisaje mai atente şi mai scumpe.
Pasagerii de pe locurile din spate nu sunt însă la fel de răsfăţaţi. Au o banchetă normală, care nu seamănă cu o canapea nici la formă şi nici la comfort, şi nu au la dispoziţie nici suporturi de pahare sau spaţii de depozitare în spătarele scaunelor din faţa acestora. Ca să nu vorbim despre lipsa de mânere în spate din cauza prezenţei plafonului panoramic (fără perdea, dar cu tratament de protecţie solară) şi imposibilitatea deschiderii complete a geamurilor laterale.
Portbagajul are un volum de 358 de litri, cu patru litri mai mare mare decât al lui Nissan Juke, dar mai mic decât la Captur sau 2008.
Preţ de achiziţie
Citroen C4 Cactus pleacă de la 13.000 de euro cu TVA inclus. Pentru acest preţ nu primiţi toate echipamentele opţionale afişate de exemplarul testat, dar vă bucuraţi de aceeaşi motorizare şi transmisie.
În cazul maşinii testate de noi, preţul este de 19.000 de euro cu toate taxele incluse. Configuraţia a plecat de la un preţ de listă de 16.000 de euro, aferentă echipării Shine Edition, iar preţul a urcat la valoarea mai sus menţionată prin echiparea cu diferite opţionale. Citroen oferă noul C4 Cactus alături de o garanţie de cinci ani sau 100.000 km.
Dacă ne raportăm la preţul unui crossover obişnuit, exemplarul testat de noi este destul de scump. Dar C4 Cactus nu este un crossover obişnuit, pentru că trebuie să ai ochelari de cal să pui egal între acest model şi cuvântul obişnuit.
C4 Cactus nu este pentru oricine, ci doar pentru acel gen de client care îl consideră un model superb şi care vede viaţa cu alţi ochi faţă de pragmatismul care ne înconjoară de zi cu zi. Chiar şi aşa, ne-am fi lipsit de unele elemente de personalizare şi dotări opţionale, cum este plafonul panoramic vitrat (fără trapă), în favoarea alegerii unei motorizări mai potente.
Siguranţă
Citroen C4 Cactus a obţinut un scor general de patru stele din cinci la testele EuroNCAP. Nivelul de protecţie al pasagerilor adulţi a fost de 82%, iar pentru copii a fost notat cu 79%. Poate că elementele din cauciuc de la nivelul părţii frontale au ajutat la scorul de 80% obţinut pentru protecţia pietonilor, cu toate că francezii puteau să maximizeze situaţia şi să facă toată capota din cauciuc pentru un punctaj mai mare.
La nivel de echipare de siguranţă, C4 Cactus vine cu şase airbaguri oferite în dotarea de serie, plus pachetul deja standard de sisteme electronice active, care include abrevieri precum ABS, EBD, ESP şi altele.
Ţinută de drum
Citroen C4 Cactus are la bază o versiune a platformei tehnică a lui C4, hatchback-ul compact al mărcii franţuzeşti. Asta înseamnă că a preluat parţial comportamentul confortabil al modelului, căruia i-a fost asociată o gardă la sol ceva mai mare şi un set de jante din aliaj care ştirbesc confortul general la rulare.
Din fericire, maşina încă este confortabilă, chiar dacă gropile sunt percepute la bord în ciuda suspensiilor relaxate. În mod evident, modelul acesta nu are nicio treabă cu off-road-ul şi nici cu sportivitatea, dar C4 Cactus este capabil să părăsească drumurile asfaltate cât timp nu se întâlneşte cu noroi şi cu obstacole peste posibilităţile suspensiei sale.
Direcţia nu este nici moale şi fără senzaţii de parcă ar fi din unt, dar nici foarte responsivă. Este surprinzător de reuşită pentru ce ar trebui să fie acest model, cu toate că nu trebuie să ne lăsăm duşi de val cu complimentele în cazul acesteia. În orice caz, Citroen C4 Cactus este, într-un fel dificil de explicat, distractiv de condus. Dar nu ne este clar dacă acest lucru se întâmplă deoarece modelul arată ciudat şi te-ai aştepta să se manevreze precum sufrageria ta sau pentru că avem o caroserie care cântăreşte o tonă şi o platformă tehnică de compactă.
Vizibilitate
Pentru că modelul C4 Cactus este, la finalul zilei, un crossover cu multe artificii de design, acesta se bucură de suprafeţe vitrate generoase. Datorită acestora, modelul are o vizibilitate foarte bună de jur-împrejur.
Modelul este ceva mai lat decât competitorii săi din segment, dar Citroen oferă o cameră de marşarier şi senzori de parcare faţă şi spate pentru acest model. Oglinda centrală are dimensiuni mai mici decât ne-am fi dorit, dar acoperă fără probleme luneta lui C4 Cactus, în timp ce oglinzile laterale sunt bine proporţionate. Montantul A de pe partea şoferului nu este mai deranjant decât la alte modele din segment la virajele strânse de stânga.
Tehnologie
Ideea celor de la Citroen în cazul modelului C4 Cactus a fost de a oferi un vehicul care se concentrează pe funcţiile esenţiale ale unui automobil. Asta însemna doar echiparea cu sistemele esenţiale călătoriei.
Între câteva pauze de ceai, cafea şi croissante, francezii au hotărât să ofere o listă de dotări mai generoasă, chiar dacă multe dintre elementele cu care a fost echipat exemplarul din imagine sunt opţionale.
Primele exemple ar fi sistemul de parcare automată sau sistemul de navigaţie cu ecran tactil de şapte inch. Sau camera de marşarier. Cu toate acestea, lipseşte turometrul. Complet. Nu e nici măcar în lista de opţionale. Citroen spune că pe un model de oraş nu ai nevoie de un astfel de indicator. Noi spunem că ar fi fost util în unele situaţii.
În stilul clasic al celor de la Citroen, C4 Cactus transmite un mesaj şi este şi un experiment în acelaşi timp. Un experiment care s-ar putea să atragă o clientelă diferită de cea a celorlaltor modele din segmentul crossoverelor de clasă mică.
Design
Citroen C4 Cactus este unul dintre automobilele cu care n-ai cum să treci neobservat dacă-l configurezi corect. Adică să alegi un contrast interesant. Cu toate că maşina asta arată bine şi în combinaţia negru/negru şi cu jante negre, ar fi păcat să nu profiţi de posibilităţile de personalizare şi să nu o scoţi în evidenţă aşa cum au visat designerii când au gândit-o. Că nu poţi gândi lucid o asemenea maşină.
Opţiunile de personalizare la exterior, pe lângă jante, sunt formate din patru culori pentru inserţiile AirBump şi 10 nuanţe pentru caroserie. Jantele pot fi colorate în mai multe nuanţe, desigur, iar toate acestea aduc câteva mii de combinaţii posibile. Rezultatul final ţine de imaginaţia românilor care îşi cumpără acest gen de maşină, iar modelele Fiat 500, Opel Adam şi Renault Captur remarcate pe stradă ne transmit vremuri relativ interesante în ceea ce priveşte C4 Cactus-urile care vor fi comandate la dealerii Citroen.
Realist vorbind, C4 Cactus este o maşină care aproape şochează prin apariţie. Asta înseamnă că va fi urâtă de unii şi iubită de alţii. Dar cine sunt unii şi cine sunt ceilalţi află fiecare în parte atunci când vor vedea un asemenea model, pentru că de observat îl vor observa cu siguranţă.
Ne-a placut
- Consum ok
- Posibilităţi multiple de personalizare
- Design nonconformist
Nu ne-a placut
- Motor cu performanţe slabe
- Materiale interioare mediocre pe alocuri
- Lipsa completă a turometrului
Date tehnice - Citroen C4 Cactus (2014-2018) 1.2 Benzina (VTi) 82CP Man5 Feel | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Citroen
-
Potrivit celor mai recente zvonuri, Citroen ar putea elimina din gama de modele nava amiral C5 X la finalul acestei generații. Francezii vor să se concentreze pe modele compacte și subcompacte. (Vineri, 07 Iunie)
-
Francezii de la Citroen publică primele imagini și informații referitoare la noul C3 Aircross. SUV-ul de segment B poate găzdui până la 7 pasageri și va avea inclusiv o versiune pur electrică. (Joi, 18 Aprilie)
-
Citroen C4 și C4 X pot fi comandate acum și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. Ansamblul dezvoltă 136 de cai putere, iar prețurile pornesc de la 27.300 de euro în România. (Marti, 20 Februarie)
-
Francezii de la Citroen prezintă noul Berlingo facelift. În Europa va fi disponibilă numai varianta electrică e-Berlingo și oferă 136 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri cu o singură încărcare. (Marti, 12 Decembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul e-C3. Modelul cu zero emisii promite o autonomie de până la 320 de kilometri și pornește de la 23.300 de euro. (Marti, 17 Octombrie 2023)
Cel mai mult imi place ca insistati pe faptul ca modelul asta e altceva. Un crossover strict de oras (doar e moda) cu un design funky (clientela tanara), special conceput pentru zona urbana unde poti fi observat si daca nu admirat macar apreciat pentru indrazneala designului si a alegerii.
Designul e tipic francez, parizian as zice... cred ca designerii, obsedati de micile probleme aparute in locurile de parcare supraaglomerate, au insistat pentru amplasarea acelor airbump-uri :)
Mie imi place "chestia" asta...iar la noi va fi achizitionata probabil foarte subtire.
oricum pretul e mic, 19000euro pentru un motor de 1.2
@joe diferenta de 6000 de euro nu inseamna un Logan pentru ca nu exista Logan la 6000 (nici la 5000 cum se lauda Renault initial). Plus ca oricum, daca vrei un Logan cat de cat ok scoti 10-11.000 din buzunar. Asa ca de ce comparam iar mere cu pere? Asa poti zice si la un Mercedes ca intra 10 Loganuri insa cel care-si cumpara Mercedesul repectiv nu-si va cumpara in veci 10 Loganuri. So?
ala e Eugeniu de Savoia de la poza ta de profil la automarket? :))