Miercuri, 09.05.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
În vara lui 2008 mă întâlneam cu o mașină care făcea baie de mulțime. Nu era un Ferrari sau un Lamborghini, așa cum ne-am fi așteptat cu toții. Era BMW X6, acel SUV struțo-cămilă, cu un design nebunesc, neînțeles de nimeni, criticat de toți, dar de un magnetism aparte.
De atunci și până la actualul X2, despre care o să vorbim aici, nu cred că au mai existat asemenea magneți în gama BMW. Personal, nu m-am mai simțit atât de privit de multă vreme. Dacă în cazul lui X6 era vorba de o invidie amestecată cu un soi de infatuare, în cazul lui X2 m-am simțit altfel. Simpatic, hipster, apreciat. Mi s-a zâmbit des și am primit mereu prioritate. Parcă m-aș fi aflat într-un Mini.
Ce fond se ascunde însă în spatele formei atât de ușor de digerat?
BMW X2
2.0 Diesel Turbo (20d) 190CP 4x4 Aut8 Sport
- Pret de pornire 39.270 €
- Pret model testat 56.723 €
Motor / Transmisie
Românii iubesc nespus zilele libere, mesele doldora, perioada reducerilor și motoarele germane de 2.0 litri diesel. BMW știe asta și a pus la treabă cei mai buni ingineri ai săi. Aceștia l-au blagoslovit pe X2 cu un diesel de 2.0 litri, clasic, însă cu o serie de noutăți. Este un agregat nou, biturbo, care dezvoltă 190 de cai putere. Nu aruncați cu pietre! Chiar e biturbo. Și e o noutate în lumea auto ca un motor să mai primească o turbină, dar să livreze aceleași resurse ca înainte. BMW susține că arhitectura biturbo îi permite acum motorului să livreze mai bine și să fie mai eficient. Același tratament se aplică și pentru versiunea diesel de 2.0 litri și 150 de cai putere. Și ea rămâne cu aceleași resurse, dar devine mai eficientă.
Resursele sunt generoase pentru un SUV compact, dar ușor cam modeste pentru un brand atât de sportiv și pentru un crossover care arată atât de agresiv.
La pachet cu cei 190 de cai putere, BMW oferă un cuplu generos, de 400 Nm, livrat regulamentar, adică de pe la 1750 de rotații. Fiind vorba de un biturbo, plaja de cuplu se întinde acum până pe la 3000 de rotații. X2 se simte dinamic, fâșneț și disponibil, ori de câte ori pedala de accelerație primește câte un impuls de la piciorul meu drept. Momentul în care am simțit că X2 ar fi avut nevoie de mai mult s-a consumat pe autostradă, acolo unde o retrogradare și o pedală la fund nu au adus la iveală explozia aia pe care o aștepți de la un BMW.
Sunt situații în care o să primești semnale luminoase de la cei din spate, care vor să te depășească. Iar acest lucru este inacceptabil într-un BMW, nu-i așa?
Lăsând gluma la o parte, trebuie să vă povestesc despre cutia dumnezeiască pe care BMW se „încăpățânează” să o folosească. Este extrem de liniară, alternează cele opt rapoarte pe nesimțite și este etajată corect. În plus, ea poate răspunde foarte prompt. Chiar și atunci când rulezi în modul Ecopro și toate resursele sunt anesteziate încât ai impresia că te afli la volanul unui X2 cu vreo 100 de cai. Un simplu kick-down și cutia trezește din amorțeală agregatul diesel și cei 400 de Nm.
Antifonarea este și ea bună, spiritul gutural al dieselului fiind estompat bine. Primele intruziuni mai serioase apar abia pe la 3000 de rotații.
Consum
BMW X2 și dieselul său de 190 de cai putere oferă în standard un sistem start-stop. Oprirea și repornirea motorului vine la pachet cu o ușoară vibrație, însă nu e nimic deranjant. Beneficiul unui asemenea sistem este evident. Mai ales atunci când infrastructura capitalei te pune față în față cu o cale ferată intens circulată și blocată fix la ore de vârf.
Așadar, după o excursie în Pipera și mai apoi prin centrul Bucureștiului, consumul urban al versiunii testate a urcat până la 9 litri/100 de kilometri. Evident, cu modul Ecopro activat.
Și consumul extraurban depinde foarte mult de modul în care alegi să rulezi. Ecopro și un maxim de 120 de km/h îți garantează un consum de 5.5 litri/100 de km. Dacă treci în Comfort sau în Sport și crești viteza de deplasare (140 de km/h pe autostrăzile bulgărești), consumul se situează undeva între 6.5 și 7 litri/100 de km.
În fișa tehnică, BMW X2 xDrive20d promite o medie de consum de 4.8 litri/100 de km. Audi Q2, Audi Q3, Volvo XC40, Jaguar E-Pace și Range Rover Evoque în versiuni comparabile, cu tot atâția cai putere, tracțiune integrală și cutie automată, au consumuri medii mai mari, care sar de 5 litri/100 de kilometri.
Mercedes GLA facelift promite tot 4.8 litri/100 de kilometri. DS4 Crossback pare să fie cea mai economică alternativă din segment, care garantează 4.4 litri/100 de km. E drept că oferă doar 180 cai putere.
Performanţe
Cu un look atât de sportiv și cu un logo atât de puternic pe capotă, X2 nu trebuie să dezamăgească când vine vorba de performanțe. Crossover-ul accelerează de la 0 la 100 de km/h în 7.7 secunde, un timp mai bun decât cel al rivalilor Audi Q3, DS4 Crossback și Volvo V40. Nu mai vorbim de englezii Jaguar E-Pace și Range Rover Evoque, care nu scad sub 9 secunde până la 100 de km/h.
Doar Mercedes GLA facelift reușește să scoată un timp la fel de bun ca X2. Performanța neamțului din Stuttgart e cu atât mai bună cu cât are și 13 cai putere mai puțin.
Când vine vorba de viteză maximă, cei 221 de km/h promiși de X2 reprezintă cea mai bună valoare din segment.
Interior
Am petrecut o săptămână întreagă alături de BMW X2 și nu cred că a fost vreun moment în care să simt că mașina asta nu are un aer premium. Cu toată simplitatea și conservatorismul planșei de bord. BMW are un talent fantastic să-ți inspire senzația de calitate la interior. Chiar și cu acest design ușor anost.
Plasticul este extrem de moale și alternează cu zone cromate sau cu texturi plăcute. Consola centrală are o linie nouă, fluidă, care îmi place foarte mult. Peste tot există cusături contrastante și inserții fine de culoare albastră, corespondențe discrete ale culorii de caroserie. Scaunele sunt confortabile, oferă un suport lateral excelent și sunt, de asemenea, personalizate cu o serie de cusături albastre pe fundalul negru al pielii alcantara.
Așadar, percepția este aceea a unei mașini premium, ergonomia este printre cele mai bune din lume, ce-ți poți dori mai mult? Spațiu interior? Există din plin. În portiere există un spațiu extrem de generos pentru sticle. Chiar și pentru sticle uriașe de 2.0 litri. Sub cotieră avem iară un spațiu generos, torpedoul are dimensiuni decente, iar pe consola centrală există spațiu pentru pahare.
În schimb, locul pentru păstrarea telefonului mobil rămâne o caricatură de prost gust. Am ajuns să folosesc ca loc de păstrare aceleași suporturi de pahare de pe consola centrală.
Pe locurile din spate se stă confortabil, însă nu încercați să folosiți toate cele trei locuri disponibile. Pasagerul de pe mijloc s-ar putea simți ușor înghesuit, mai ales că tunelul central e ceva mai ridicat. Dacă vă rezumați la numai doi pasageri adulți pe locurile din spate, ecuația este perfectă. Loc suficient la picioare și decent la nivelul capului.
Portbagajul are o capacitate de 470 de litri, cu un fund dublu extrem de util. Volvo XC40 și Audi Q3 sunt insesizabil mai mici la acest capitol. DS4 Crossback pierde duelul fără apel, iar Mercedes GLA este și el depășit de situație. BMW X2 are probleme doar cu englezii Jaguar E-Pace și Range Rover Evoque, care sunt ceva mai generoși.
Preţ de achiziţie
BMW X2 are un preț de pornire considerabil mai mare decât cel al lui BMW X1, însă gama de motorizări începe cu versiuni mult mai puternice. X2 pleacă de la 39.000 de euro, preț valabil pentru motorul pe benzină de 192 de cai putere. Cei care visează la dieselul testat de mine trebuie să înceapă socotelile de la 42.300 de euro. Dacă alegeți câteva opționale de bun simț (despre care citiți mai jos, la capitolul Tehnologie), puteți să ajungeți la o valoare de 56.700 de euro. Un preț premium și cât se poate de piperat.
Mă voi raporta la prețul de pornire pentru a vedea cât de piperat sau accesibil este X2 în comparație cu ceilalți rivali. Încep cu Audi Q3, vecinul din Bavaria, care pornește de la 39.800 de euro, cu motor diesel de 184 cai, automată și quattro. Fără îndoială, o alegere extrem de accesibilă este DS4 Crossback, cu motor de 180 cai putere, automată, dar fără tracțiune integrală. Costă 31.500 de euro.
Jaguar E-Pace, proaspăt lansat și el pe piața din România, în versiunea de 180 CP, 4x4 și automată cu 9 trepte, are un preț de pornire de 38.100 de euro. Rivalul celor de la Mercedes, adică GLA facelift, în versiunea 220d cu 177 de cai putere, automată și 4Matic, pornește de la 39.100 de euro.
Proaspătul Volvo XC40 este și el în aceeași zonă de preț. Pornește de la 40.900 de euro, are un diesel de 190 de cai putere, automată cu 8 trepte, tracțiune integrală și echipare Momentum, ceva mai generoasă.
Am ajuns și la principalul rival, Range Rover Evoque. Englezul are un preț de pornire de 41.500 de euro, însă acest preț nu include o transmisie automată. Dacă vă doriți și o automată, atunci Range Rover Evoque nu poate fi comandat decât alături de nivelul de echipare Autobiography, care sare de 60.000 de euro.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat nivelul de siguranță al noului X2, însă, în 2015, fratele de platformă BMW X1 a reușit să scoată cinci stele. Iar EuroNCAP a atribuit acest punctaj și fratelui X2. Protecția pasagerilor a primit 90 de procente, iar cea a copiilor 87%.
Lista sistemelor de siguranță include un pilot automat cu funcție Stop&Go, menținerea benzii de rulare, frânare automată de urgență cu recunoașterea pietonilor și senzori de parcare.
Ţinută de drum
Gândit ca o extensie sportivă a lui BMW X1, noul X2 se achită perfect de misiune. Ce misiune? Da, misiunea de a-ți înscrie un mare zâmbet pe buze și de a te face să te simți tânăr și neliniștit. BMW X2 vine cu o suspensie orientată către o rulare sportivă. Asta înseamnă e că mai rigidă decât cea a lui BMW X1 și se așează mai bine pe șosea atunci când decizi să abordezi virajele alea cu mai mult curaj.
Ruliul este estompat foarte bine, însă nu înlăturat complet. Un set de amortizoare adaptive încearcă să simuleze o mașină cu mai multe fețe, însă modificările ținutei de drum între modurile Sport și Comfort nu sunt atât de evidente. Pachetul rămâne unul destul de rigid, însă nu extrem de deranjant în oraș. Cursa suspensiei nu este una care să te facă să clănțăni din dinți la trecerile peste limitatoare de viteză. În plus, antifonarea suspensiei este foarte bună și este încă o dovadă a caracterului premium.
Direcția este, cel mai probabil, cea mai precisă din acest segment. Ușor greoaie în oraș, unde trebuie să fii mai hotărât în manevre, ea își arată beneficiile în extraurban, mai ales pe segmente de drum virajat. Aici poți trasa foarte precis traiectoria în viraj. Precizia asta îți oferă o senzație de siguranță fantastică și te face să forțezi de fiecare dată.
Tot o senzație de siguranță oferă și sistemul de tracțiune integrală xDrive. Acesta păstrează o aderență exemplară, însă, dacă pasiunea o cere, poate fi ușor permisiv, mai ales în modul Sport, când puntea spate capătă un caracter jucăuș, iar sistemul electronic permite o ușoară supravirare.
Una peste alta, BMW X2 este unul dintre cele mai „fun-to-drive” SUV-uri ale momentului.
Vizibilitate
BMW X2 plătește un ușor tribut designului sportiv. Spun asta pentru că luneta este destul de îngustă și nu oferă o vizibilitate excelentă. De asemenea, ultimul și primul rând de montanți sunt destul de generoși. Cei spate vor incomoda la manevrele de parcare, iar cei față în virajele strânse. Din fericire, oglinzile laterale sunt bine proporționate.
Pentru cei care vor avea probleme la acest capitol, BMW pune la dispoziție o cameră de marșarier cu o calitate foarte bună a imaginii.
Tehnologie
BMW a vrut să se asigure că noul X2 este în ton cu cerințele publicului tânăr. Public căruia i se adresează. Prin urmare, a venit cu o suită de tehnologii noi și extrem de importante. Mă refer aici la conectivitatea AppleCarPlay. E drept că lipsește Android Auto, însă, probabil asta va fi revizuit curând.
Există încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile, un sistem Head-Up Display generos, color și cu multe informații, precum și noul sistem multimedia iDrive. Acesta dispune de ecran tactil, dar și de clasicele butoane de pe consola centrală. Este extrem de ușor de folosit, vine cu date despre vreme și cu un flux de știri proaspete.
Navigația 3D este și ea printre cele mai bune din segment. La tot acest pachet se adaugă luminile LED, scaunele încălzite, senzorii de parcare și sistemele de siguranță despre care am amintit mai devreme.
Design
În ultimii ani, designul BMW a devenit mai uniformizat ca oricând. S-au împuținat diferențele, iar filosofia de design este tot mai ușor de recunoscut. BMW X2 este însă ca o pată de culoare în această gamă devenită din ce în ce mai ternă. E o gură de aer proaspăt pe care o vor trage adânc în piept în special tinerii.
Designerii au reușit să dea o alură sportivă și tinerească fără să schimbe foarte multe lucruri. Cred că acest aer vine din ascuțirea blocurilor optice, din arcuirea capotei, din profilul dinamic și din jantele care urcă până la 20 de inch.
Și, pentru că tinerii iubesc nonconformismul, noul X2 vine și cu trei noi culori fabuloase de caroserie, pe lângă cele preluate de la X1. Una dintre ele a fost fix acest albastru Misano, de pe mașina de test.
Am lăsat la final cireașa de pe tort sau, mai bine zis, de pe montanții spate. Este vorba despre logo-ul BMW, amplasat pe ultimul rând de montanți, pe umerii mașinii, un omagiu adus vechilor modele și un detaliu de design care ne amintește de 3.0 CSL. Sper că îl vor vedea așa și ceilalți și că nu va atrage atenția celor rău intenționați și cleptomani când vine vorba de logo-uri BMW.
Era să uit: nu am mai atras atâtea priviri într-un SUV BMW de la primul meu test cu BMW X6. Dar cred că v-am mai zis asta și la începutul testului. Ați prins voi ideea.
Ne-a placut
- Ținuta de drum
- Direcția
- Cutia automată
Nu ne-a placut
- Prețul piperat
- Conservatorismul estetic al planșei de bord
Date tehnice - BMW X2 2.0 Diesel Turbo (20d) 190CP 4x4 Aut8 Sport | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre BMW
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile a inițiat o rechemare în service care afectează peste 720.000 de mașini din SUA. Există risc de incendiu din cauza unui scurtcircuit care ar putea să apară la pompa de apă. (Joi, 22 August)
-
Muzeul BMW din Munchen și auditoriul BMW Welt celebrează 40 de ani de M5. La întâlnirea organizată de BMW Group Classic au fost prezentate 65 de exemplare M5 din toate generațiile. (Vineri, 16 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul M5 Touring. Break-ul de performanță are tot 727 CP, ca și versiunea sedan, dar volumul portbagajului ajunge până la 1.630 de litri. (Vineri, 16 August)
...Cu mici cărcoteli subiective, gen tăietura nașparliu de oblică - după mine - a prizelor de aer frontale, preferabil armonizată cu trapezele evazate la bază ale *rinichilor* (nărilor?) tipice mărcii.
Interiorul e într-adevăr pe linia sobră, dar cade-n simplism (tot după mine) prin repetarea formulei pe mai toate seriile BMW de vreo 10 ani încoace, cu minime variații.
...Să mai zică deci cineva că noile Alfa Romeo sînt slăbuțe și nu chiar premium la capitolul ăsta...
În rest, bine că la capitolul *preț* n-a luat 4,5 stele ca șeptarul diesel testat de curînd. ;-)
(P.S. Și cele 2,5 astre pt. preț îmi par de fapt cam multe-n raport cu finisarea, dacă mă uit pe poza nr. 4 și văd - ooo, stupoare + oroare!!! :-) - o dez-aliniere de cca 5 mm între rama nichelată a ușii-spate și cea a ferestruicii false de lîngă ea. )
Căsuța din provincie, nu din capitală:).
(n.b. Mă uitai din nou la testul șeptarului și observ că doar prețul opționalelor ar fi exagerat - cele 113.000 de bază par deci OK AM-ului - hmmm.)
Ontopic, vânzările X2 au decolat oarecum în martie (2.500-n Europa după 2-300 anterior și cca 1.000 în SUA), dar sînt departe de ale lui X1 să zicem (13.800 în Europa lunar.)
E vorba totuși de o nișă / subsegment pt amatorii de SUV-uri cu mai mult caracter, în care marjele mari de profit urmărite intră într-un cerc oarecum vicios cu vânzările limitate.
Și originalitatea are deci prețul ei.
E adevărat că nu are o versiune comparabilă 100%, dar e acolo, în segment, e premium și împlinește o mare parte din criteriile raportării. E mai mult de dragul statisticii, ca să avem niște repere.
@Kirotractor
Recunosc că mi-a scăpat dezalinierea aia despre care zici, dar promit să cercetez cu atenție următorul X2 pe care îl avem la test. Cât privește interiorul, ai perfectă dreptate. E foarte simplist, dar materialele și finisajele sunt cât se poate de bune. Chiar ai un feeling premium. Cât privește prețul, da, e cam piperat. Dar când ai văzut un BMW ieftin? :)
@dan_grc
Și eu cred că va avea succes cu mașina asta și pe nișa asta. Chiar dacă nu se ridică la nivelul vânzărilor lui X1. E clar că asta nu se va întâmpla vreodată din cauza prețului și a poziționării diferite.
Mă bucur pentru comentariul tău. Mă așteptam să existe astfel de nelămuriri, de aceea am și specificat că e un agregat nou. BMW X2 vine cu un nou motor diesel de 2.0 litri, cu DOUĂ turbine. E un motor recent introdus de BMW. Chiar dacă e biturbo, el păstrează aceeași putere de 190 CP, dar promite o livrare mai eficientă a resurselor și un consum mai mic.
Am tot chochetat acum vreo 2 ani cu fratiorul X1 in versiunea 20i dar in final am ales altceva putin mai ieftin. As alege motorul 20i. Chiar as vrea sa vad un test cu acest 20i. Din pacate insa astia aduc la test drive numai diesel.
AM probează însă doar ce li se oferă (M. Meșter a subliniat asta deseori) și preferința mărcilor de a-și promova dieselurile îmi pare firească, în ciuda trendului actual anti-MAC.
Chestie valabilă și-n cazul X2, al cărui nou diesel a costat BMW o căciulă de bani să-l dezvolte (chiar înainte de declanșarea Dieselgate - ghinion :-)) și banii trebuie recuperați de undeva, măcar pe ultima sută de metri.
@bogdanm: Corect, și X2 e un model de nișă, de unde vânzările nu chiar amețitoare (mă miră totuși că E-Pace se vinde mai bine, deși e cam la fel de scump dar mult mai greu - vreo 270 kg - și implicit doar pseudo-sportiv, avînd nevoie de 240 CP pt performanțe similare.)
Am fost din start de acord și cu prospețimea stilistică a X2-ului - de unde și feedback-ul *popular* pozitiv care ți-a sugerat titlul inspirat al articolului.
...Cu minusurile observate (unele subiective ref. la interior, altele nu - apropo de finisare) rămîne însă cum am stabilit. :-)
Și mai clar: păcat de scaunele într-adevăr de excepție cu bordul/volanul ăla, ca să nu mai repet strâmbăciunea inacceptabilă (pt. 56 K euro, clar) a ornamentelor cromate laterale-spate.
Dez-aliniere cauzată de fapt, dacă mă uit comparativ la pozele dr/stg, de o proiectare greșită a piesei cromate terminale, fiindcă-i vizibilă și pe stânga (dar mai puțin decît pe dreapta, unde închiderea ușii prost reglată-n jos accentuează anomalia.)
OK, sînt eu poate prea chițibușar, așa că aștept justificate pălmuțe roșii - dar sper că nu de la proprietarii de *ursuleți*. :-)
Diesel-ul rămâne foarte relevant pentru BMW în Europa, în scădere, dar rămâne peste benzină. Şi în contextul în care emisiile de NOx scad drastic (de ex. la BMW avem doua catalizatoare), iar emisiile de CO2 sunt semnificativ mai mici ca la benzină, diesel-ul are locul lui.
În România 95% din vânzări sunt diesel, asta şi pentru că vindem în special maşini mari (X5, X3, X1 şi Seria 5 sunt cele mai vândute). Parcul de teste este adaptat în consecinţă. Dar, am pregătit mai multe benzinare.
Este perfectă pentru o familie tânără, dar prețul este departe de perfecțiune, la acești bani multe familii ce doresc un SUV vor alege noul Touareg de exemplu, un model mai spațios.
La fel de surprinzătoare-i proporția de 95% vânzări BMW diesel la noi - mă așteptam la max. 90%. :-)
Lăsînd gluma deoparte, argumentele tale care o justifică-s valabile. Pot adăuga doar că dieselo-mania irevocabilă a compatrioților noștri *prosperi / afluenți / solvenți etc* (termenul *bogat* fiind evitat în presă mai dihai ca o injurie-n ultima vreme) relevă și-o caracteristică specifică pseudo-capitaliștilor băștinași.
Mai clar: chitroșenia :-) (la pompă, dar nu numai.)
Varianta de 190 de cai este single turbo, adica 1 singura bucata turbina cu geometrie variabila. Nu mai dezinformati lumea cu asemenea prostii.
Biturbo este motorul de pe varianta 25d, cu 231 de cai, care este tot b47, tot 2000.
Uite aici mai documentati-va ca habar n-aveti.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=YL11-EUR-01-2018-F39-BMW-X2_20dX&diagId=11_7312
Hai sa fim seriosi cum poti compara Skoda aia cu BMW ? Inseamna ca nu ai mers niciodata cu un BMW daca faci o asemenea comparatie.