Vineri, 17.03.2017
- Comenteaza
- Trimite pe:
În industria auto, cel mai mic membru al unei familii de modele nu este neapărat și cel mai răsfățat. Asta pentru că tehnologiile de top aparțin și sunt lansate, în general, pe frații mai mari, care se adresează unor clienți cu bugete corespunzătoare.
Cu toate acestea, familia BMW X a căutat să-i ofere micului X1, odată cu noua generație, cam tot ceea ce am văzut pe frații mai mari, X3, X5 și X6 din punct de vedere tehnologic. Cu mici excepții. Ele sunt atât de mici încât nu te vei simți complexat la volanul celui mai mic membru al gamei BMW X. Oare?
BMW X1
18d 2.0 150CP 4x4 Man xLine
- Pret de pornire 31.680 €
- Pret model testat 51.000 €
Motor / Transmisie
Ca să trăiești eficient ai nevoie de un diesel pe măsura nevoilor tale. Iar unitatea de 2.0 litri și 150 de cai putere, regăsită sub indicativul xDrive18d, poate fi o alegere decentă și atentă cu buzunarele tale. Are 330 de Nm de la 1750 de rotații, suficient pentru a fi considerată dinamică, mai ales atunci când rulezi prin oraș.
La drum întins, cum îi place românului să zică, cei 150 de cai și 330 de Nm s-ar putea să mai gâfâie și să nu vă împingă capul în tetiere așa cum v-ați aștepta în cazul unui BMW. E un compromis pe care trebuie să-l acceptați. În caz contrar, trebuie să mai scoateți ceva bani din buzunar pentru versiunea xDrive20d, cu 190 de cai putere, testată în trecut.
Indiferent de ce veți alege, tot va mai fi nevoie de un compromis: cel al rafinamentului. Dieselul nu este la fel de bine antifonat ca în cazul fraților mai mari, fiind extrem de prezent în habitaclu, mai ales dincolo de 2500 de rotații.
Pentru a ușura treaba celui de la volan, BMW pune la dispoziție o transmisie Steptronic cu opt rapoarte, care schimbă liniar și care vine și cu un mod sportiv de alternare a treptelor de viteză, foarte eficient atunci când vrei să storci cam tot ce se poate din motorul de 150 de cai.
Una peste alta, combinația motor-cutie despre care discutăm azi este mulțumitoare, cu performanțe decente, dar departe de entuziasmul pe care ar trebui să-l ofere modelele BMW.
Consum
Dacă tot nu primim exaltarea cu care eram obișnuiți, măcar să ne bucurăm de un consum redus. Germanii promit o medie de 4.7 litri/100 de kilometri în cartea tehnică, adică la fel ca un Volvo XC60 fără tracțiune integrală.
Rivalii germani Mercedes GLA și Audi Q3, ambii cu versiuni comparabile, sunt ceva mai lacomi, cu valori de 4.8, respectiv 5.1 litri/100 de kilometri.
Am încercat să descoperim consumul lui BMW X1 în versiunea xDrive18d pe un drum extraurban de aproximativ 400 de kilometri. Cu exagerările de rigoare, cu temperaturi care au scăzut sub zero grade și cu drumuri anevoioase de munte, crossover-ul bavarez a reușit să se oprească la 7 litri/100 de kilometri.
Performanţe
Chiar dacă este mezinul familiei X și nu are nimic din trăsăturile modelelor M, micul X1 caută să ne dovedească educația lui sportivă. Inginerii au căutat să-l transforme într-o propunere atletică, chiar dacă în această versiune ajunge la 100 de km/h în 9.3 secunde.
Este un timp similar cu cel al lui Audi Q5. Mercedes GLA îi depășește însă la mustață pe ambii, cu o valoare de 7.1 secunde. Despre Volvo XC60 și cele 10 secunde ale sale nici nu are rost să mai amintim.
Interior
Trecerea de la o generație la alta se simte foarte clar nu doar la exterior, ci și la interior, unde lucrurile par mult mai tehnologizate. Rămân însă anumite zone care par încremenite în trecut, cum ar fi mânerul schimbătorului. E ca o nucă în perete. Un element ieftin și ciudat în interiorul unui crossover premium. Până și volanul a evoluat într-o direcție bună. Iar instrumentele de bord analog le acceptăm pentru că sunt parte din tradiția brandului. Prin urmare, ce-i cu levierul acesta?
Trecând peste detalii cu care, probabil, orice client se va obișnui, trebuie să spunem că materialele sunt plăcute la atingere în marea lor majoritate. Mai există însă și zone unde plasticul e tare și neprietenos.
Am apreciat faptul că odată cu noua generație, BMW a regândit spațiile de depozitare. ele sunt mai numeroase și mai încăpătoare. Avem buzunare largi la nivelul portierelor, spațiu pentru a depozita telefonul mobil și suporturi generoase pentru pahare.
Spațiul pentru pasagerii de pe locurile din spate este decent, însă nu excelent. Se simte că încă ne aflăm într-o mașină compactă, iar lăfăiala de care te bucuri într-un X5 este unul din motivele pentru care plătești în plus.
Portbagajul este cam cel mai darnic din segment. Cu o valoare de 505 litri îi bate lejer pe rivalii Audi Q3, Mercedes CLA și chiar pe Volvo XC60.
Preţ de achiziţie
Prețurile lui BMW X1 pornesc de la 31.700 de euro pe piața din România, o valoare ușor mai mare decât a rivalilor GLA și Q3. E drept că este și o mașină de generație nouă, iar ceilalți au deja mai mulți ani la activ.
Dacă ne uităm strict la versiunea testată de noi, adică un diesel de 150 de cai putere cu tracțiune integrală și cutie automată, atunci socotelile încep de la aproximativ 38.400 de euro. Un Audi Q3 comparabil are un preț aproape identic, mai ieftin cu numai 100 de euro. Mercedes GLA este puțin mai ieftin, adică 35.200 de euro, însă trebuie să ținem cont că vorbim despre o motorizare care oferă doar 136 de cai putere. Volvo XC60 în versiunea de 150 de cai putere, cu transmisie automată, dar fără tracțiune integrală ajunge la 36.000 de euro.
Și acum, ca să dăm BMW-ului ce e al BMW-ului, trebuie să spunem și că prețul de pornire al versiunii testate este departe de cel al mașinii testate. Asta pentru că peste cei 38.400 de euro au venit o mulțime de opționale care au urcat valoarea finală la fix 51.000 de euro.
Siguranţă
La capitolul siguranță, nicio surpriză: a doua generație X1 a primit, la fel ca prima, cinci stele EuroNCAP la testele de specialitate derulate de organizația independentă europeană.
Testul a avut loc în 2015 și i-a atribuit crossover-ului 90 de procente pentru protecția pasagerilor adulți, 87% pentru protecția copiilor și 74% pentru cea oferită pietonilor. La capitolul sisteme de siguranță punctajul a fost de 77%, mulțumită instalării unui sistem de frânare automată de urgență, oferit în standard.
Ţinută de drum
Spuneam ceva mai sus că BMW X1 este crescut într-o familie cu gene sportive. Tocmai de aceea trebuie să se achite cu succes de orice provocare de acest gen, lansată de cel din spatele volanului. Germanii pun la dispoziție un sistem de tracțiune integrală xDrive care lucrează intens pentru ca tu să păstrezi o traiectorie corectă.
Ruliul este redus destul de mult comparativ cu vechiul model, iar direcția a câștigat fantastic de mult la capitolul precizie. Alternarea modurilor de rulare te poate aduce de la o rulare confortabilă la una sportivă fără prea mari bătăi de cap. Iar diferențele sunt notabile. Așa că ar fi bine să comandați opțiunea amortizoarelor dinamice, chiar dacă încarcă factura cu 500 de euro.
Per total, suspensia a fost bine claibrată pentru un crossover care se vrea și confortabil și sportiv. Poate ar fi fost bine să fie și ceva mai rafinată când trece peste denivelări.
Vizibilitate
În cazul lui X1, dimensiunile mai mari față de generația precedentă se traduc printr-o orientare în spațiu mai greoaie la început, pentru că senzația e că ai urcat într-un X3. Dar te obișnuiești. Problema vine la nivelul stâlpului din stânga față, care încurcă atunci când te miști cu mașina pe străduțe înguste la viteze mici.
Dacă bugetul o permite, instalarea unui acoperiș panoramic cu trapă, poate face din habitaclul lui X1 un spațiu extrem de aerisit.
Tehnologie
Spuneam și mai sus că BMW a căutat să estompeze diferențele dintre membrii familiei sale de SUV-uri. Așa se face că BMW X1 a primit o mulțime de tehnologii noi, care nu îți dau voie să te plictisești, indiferent de cât de lungă este vacanța ta.
Majoritatea sunt grupate în jurul sistemului multimedia iDrive, care vine cu deja populara și apreciata navigație 3D. Nu lipsește nici sistemul Head-Up display, cu care te obișnuiești fantastic de repede și pe care ți-l vei dori apoi transplantat pe fiecare mașină.
Pe timp de noapte ar fi utile o serie de faruri cu LED, inteligente, care își suflecă mânecile și se pun pe iluminat fix zonele care te interesează, fără a-i deranja pe cei care vin din sens opus.
Sistemul audio este unul de calitate, multitudinea opțiunilor de conectare îi va satisface pe toți, iar pilotul automat adaptiv se va asigura că ai mereu distanța corespunzătoare față de mașina în spatele căreia de afli.
Design
BMW nu prea ne-a oferit ocazia de a aplauda trecerea de la o generație la alta. Multe dintre modelele sale făceau și fac pași mărunți când vine vorba despre evoluție estetică.
În cazul lui BMW X1 rețeta se schimbă. Cel puțin din punct de vedere estetic. Asta pentru că schimbările sunt majore și sunt pozitive. Mașina a crescut mult vizual și s-a alăturat identității vizuale a brandului. Prea mult ar putea spune unii, cât trebuie am îndrăzni să spunem noi.
În funcție de preferințe puteți alege pachetul vizual care vi se potrivește cel mai bine: xLine, Sport Line sau M Sport. Neapărat asezonat cu un set de jante negre de 18 inch, ca cele de pe mașina noastră de test.
Ne-a placut
- Evoluția estetică
- Spațiile de depozitare
- Tehnologia
- Ținuta de drum
Nu ne-a placut
- Antifonarea motorului
- Levierul schimbătorului
- Prețul piperat
Date tehnice - BMW X1 18d 2.0 150CP 4x4 Man xLine | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre BMW
-
Începând cu luna ianuarie 2025, toate modelele BMW diesel, produse în Germania, vor fi alimentate inițial cu HVO 100. Cu alte cuvinte, este vorba despre ulei vegetal hidrotratat. (Marti, 17 Decembrie)
-
Uzina BMW din Regensburg a produs, în 2024, 100.000 de electrice. Mașina aniversară este un iX1 finisat în nuanța exterioară Albastru Bay Lagoon. (Luni, 16 Decembrie)
-
Germanii de la Manhart au dezvoltat un nou pachet de tuning pentru BMW XM. Denumit MHXM 900 II, acesta crește puterea SUV-ului din Munchen la 900 de cai putere și 1.200 Nm cuplu. (Sambata, 14 Decembrie)
-
Constructorul bavarez de automobile a prezentat, pentru prima oară, un concept la noi în țară. Este vorba despre i Vision Dee. (Vineri, 27 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile continuă parteneriatul cu Toyota pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen. Primul model de serie va debuta în 2028. (Joi, 05 Septembrie)
Pacat ca nu au investit inca 20-25 euro sub capota so izolexe fonic putin mai bine...pacat ca nu sau gandit sa mai investeasca inca cativa euro in interior sa inlocuiasca schimbatorul acela oribil!!!!!!
In secțiunea Performante comparați cu audi q5, și in rest cu q3. Ppun ca e o greșeală, fiind vba tot despre q3?
Nu mi-au placut ceasurile, schimbatorul si pretul optionalelor.
Ma gandesc ca atunci cand vor scoate facelift-ul (probabil cu faruri lipite de grila, cum au celelalte X-uri) vor reveni si la vechiul schimbator care era altceva...
In comparatie cu GLA si Q3 are cel mai bun interior din clasa. Imi place look-ul retro al ceasurilor si a schimbatorului. E mult mai frumos daca prostiile de ecrane electronice ale prezentului si schimbatorul arata ca unul adevarat, nu o ciuperca electrica pe care o misti in mod ciudat.
Masina e una buna si spatioasa. Un progres enorm fata de vechea generatie. Pacat ca e scumpa rau cu optionale, ca orice BMW. Daca era in jur de 35-40 de mii, isi merita banii.
despre masina...pai atata imi dau cu parerea despre ea ca imi si vine sa imi iau 2...kile de cartofi. Doar sa scap de SH-ul din ograda.
Nu numai de BMW, dar da, in general cei cu masini "cu valuare". Eu ma gandesc ca e chiar scump un blustutz ori masina e "full fara hentzfrii".
Pana si mecanicul la care imi schimb gumele are bluetooth-ul in permanenta: vorbeste cu tine, vorbeste in telefon, scoate, echilibreaza, repara, incaseaza...
Asta pe scurt, ca pe lung Bmw poate avea o problema cu acest model, cel putin la noi, din cauza pretului, aspect pe care de obicei nu prea il comentez la constructorii premium, dar acum fac o exceptie.
Am configurat un 320d Touring 4x4, 190 cai, spun eu o alternativa atat la X1 cat si la X3, care ofera o placere a condusului superioara, mi-a iesit asa:
Pret de pornire 41.293 euro, apoi am pus, nu m-am incurcat...pachet M Sport, Albastru Estoril, jante 18" M Star-spoke tip 400M, piele Dakota bej, sistem navigatie Professional, Pachet Innovation ( cuprinde info limita de viteza, pilot automat activ cu stop&go, Head Up display), transmisie automata Steptronic, trapa panoramica, faruri LED, scaune incalzite fata +spate, sistem audio Harmann Kardon.
Pretul optionalelor a fost de 20.373 euro, suma finala 61.666 euro, cu 10.000 mai mult ca X1 testat, dar care este mai slab dotat si cu putere mai mica, cu aceleasi optiuni si aceeasi motorizare pretul ar ajunge tot cam pe acolo, dar sa fim seriosi Bmw, X1 de peste 60 de mii ? Si mai sunt dotari de adaugat:).
Adevarul e ca noi suntem departe de mentalitatea sanatoasa a europenilor vestici de a ne adapta masina nevoilor personale. La majoritatea romanilor exista mentalitatea ca, de exemplu, decat sa-ti iei un X1 bine dotat, mai bine iti iei un X3 mai de baza, desi nici tu, nici sotia n-aveti mai mult de 1.65 inaltime si nici planuri de a face mai mult de un copil...
Ai dreptate în principiu, dar ți se pare că exemplarul testat de AM este burdușit de opționale? Un SUV în segmentul compact, premium, cu motor de 2 litri gâtuit la 150 de cai, cutie manuală și cu multe opționale lipsă, nu are de ce să sară de 50.000 euro. Asta este valabil și pentru concurență.
sau vorbim despre salariul romanesc? caz in care discutia este inutila. Acu', ce ati vrea, sa scada preturile masinii pentru piata romaneasca?