Drivetest Audi TT Roadster
2.0 Benzina Turbo (TFSI) 230CP 4x2 Aut6Miercuri, 19.08.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Se întâmplă rar spre deloc să cobor dintr-o mașină și, uitându-mă în notițele de drum pe care le fac la fiecare test, să-mi dau seama că nu am scris absolut nimic în partea din dreapta a caietului, acolo unde stau impresiile negative. Tocmai am parcurs 100 de kilometri într-o seară superbă de vineri, pe o temperatură impecabilă, cu o mașină din care nu-ți vine să ieși.
Să oprești motorul, să privești în jur bordul, să te mai joci puțin cu sistemul multimedia spectaculos pe care tocmai ai început să-l înțelegi. Să privești cerul pentru câteva minute, să tragi apoi capota și să privești lung spre stopuri când pleci de lângă mașină. Tot ce ține de modelul ăsta e special. E unul dintre diamantele foarte rare pe care le găsești într-o lume auto din ce în ce mai complexă și mai mare.
Noul TT Roadster e atât de reușit, de agresiv, de atrăgător, de avansat tehnologic, de plăcut la condus, de plin de surprize plăcute, încât sunt sigur că e mașina perfectă pentru toți cei care și-ar dori un R8, dar nu și-l pot permite.
Da, are doar patru stele EuroNCAP. Well...
Audi TT Roadster
2.0 Benzina Turbo (TFSI) 230CP 4x2 Aut6
- Pret de pornire 44.290 €
- Pret model testat 64.676 €
- Taxa auto Zero €
Motor / Transmisie
Sub capota mașinii de teste, prima de generație nouă care a aterizat în România, stă un motor TFSI de 2.0 litri care dezvoltă 230 de cai. E un motor mediu în zona mașinilor de acest tip, roadsterele - cabriolete cu două locuri prin definiție - fiind o specie îndeajuns de rară încât tabloul general al segmentului să fie destul de clar.
Ca idee, reperul segmentul din punctul de vedere al bogăției gamei de motorizări este BMW Z4 Roadster, mașină care poate fi comandată în versiuni care merg de la 156 la 340 de cai putere. Iar această plajă de puteri acoperă toate versiunile oferite de concurenți. Bine, trebuie notat și faptul că la BMW avem și Seria 2 Cabrio, model care are plafon moale (precum TT Roadster), iar din acest punct de vedere e mai apropiat constitutiv de roadster-ul Audi. Seria 2 are însă, tot constitutiv, patru locuri.
Dacă e să vorbim de concurenții reali ai lui TT Roadster 2.0 TFSI, aceștia sunt Z4 Roadster 28i (2.0 de 245 de cai putere) și Porsche Boxster în versiunea de 2.7 litri și 265 CP. În zonă mai există Nissan 370Z Roadster, însă modelul japonez nu are decât motoare de peste 300 de cai, chit că prețul la care poate fi achiziționat e aproximativ egal cu cel în care se învârt Z4 și TT.
Trecând peste formalități și prezentări, TT Roadster în versiunea 2.0 TFSI este o mașină care nu dă în niciun moment impresia că-i lipsește ceva la capitolul dinamică. Împreună cu transmisia S-tronic cu șase trepte, motorul de 230 de cai poate fi docil sau agresiv, cuminte sau nervos, citadin sau de șosea. În funcție de ceea ce-i ceri. Asta pentru că este ajutat și de Audi Drive Select, sistemul prin care mașina se schimbă dintr-una relaxată într-una încordată printr-o apăsare de buton.
Dacă-l iei ca atare, fără să te gândești că Audi are în gamă pe TTS Roadster un motor cu 80 de cai mai puternic, ți se va părea că nu ai nevoie de mai mult decât atât. Iar asta pentru că raportul performanțe/consum este unul excelent și mai mult decât acceptabil pentru orice buzunar, fără excepție.
Singurul lucru care-i lipsește TT-ului testat din acest punct de vedere este tracțiunea integrală quattro, pe care o poți însă cumpăra separat pe această versiune atunci când comanzi mașina.
Consum
Nu e ca și cum consumul ar conta la virgulă în acest segment, unde mult mai importante sunt elemente precum sunetul motorului sau capacitatea mașinii de a menține temperatura constantă în habitaclu chiar și cu plafonul deschis. Dar e important de notat că această versiune a lui TT Roadster este cea mai economă la capitolul consum între toți concurenții din segment.
Cu un mediu mixt de 6.5 litri/100 km, TT Roadster 2.0 TFSI de 230 CP reușește să scoată un consum mai bun chiar și decât versiunea de 156 de cai a lui Z4 (medie 6.8 litri/100 km), în timp ce Porsche Boxster plătește tribut formatului mare al motorului: cu șase cilindri de 2.7 litri, consumul oficial este de peste 8 litri.
În viața reală, TT Roadster poate consuma pe șosea oricât între 7.0 și 12 litri/100 km, în funcție de cât de tare apeși pedala de accelerație și de modul de rulare. Probabil că pe modul Efficiency se poate chiar și mai bine decât atât, dar lăsăm testele de consum pentru mașini în care nu simți atât de bine plăcerea de a conduce. Adică pentru celelalte 98% de pe piață
Ca medie generală, așteaptă-te la un 8.5 litri/100 km cinstit atunci când iei mașina la pase și o plimbi prin țară.
Merită notat și faptul că mașina testată avea 100 de kilometri când am ridicat-o din fața sediului Porsche România, ceea ce înseamnă că există șanse majore ca aceste cifre să scadă după câteva mii de kilometri.
Performanţe
TT Roadster reușește să ajungă de la 0 la 100 km/h în 6.1 secunde. Bineînțeles însă că pe șosea, cu plafonul coborât, cele 6.1 secunde trec foarte repede. Prima dată te dumirești ce-i cu sunetul bolborosit care începe să curgă din capotă, apoi constați că transmisia își calibrează treptele pentru a găsi raportul perfect, iar până când apuci să te uiți iar în vitezometru ești pe la 80-90 km/h. Și gata. Ai ajuns la 100.
Trebuie să recunosc că, în cazul meu, senzațiile de genul ăsta nu se întâmplă foarte des. Pentru că atunci când am norocul de a da de un roadster sau de un cabriolet îmi place să savurez momentele în care mașina se transformă dintr-o conservă într-o bijuterie. Deci nu forțez împrejurările și rulez la viteză de croazieră.
Trecând peste asta, cei 15 cai în plus pe care-i are versiunea comparabilă a lui Z4 Roadster și cei 35 de cai în plus ai lui Boxster pun cele două modele în fața lui TT la capitolul performanțe: 5.7, respectiv 5.8 secunde pentru 0-100 km/h. Pentru senzații tari la acest capitol există însă TTS Roadster, care te catapultează în 4.8 secunde. Nu c-ai avea nevoie de asta pe Roadster, dar poate ești amator de statistică.
Interior
Interiorul este unul dintre punctele forte ale noii generații TT, iar asta e valabil atât pe coupe, cât și pe roadster. Este imposibil să nu urci la volan și să nu te simți într-o mașină specială.
În primul rând, așa cum spuneam și în testul în avanpremieră cu TT, care a avut loc în Portugalia acum câteva luni, mașina asta schimbă complet regulile pe care le ai în cap atunci când te gândești la așezarea comenzilor pe o mașină. Sigur, ai pe consola centrală un buton rotativ care seamănă cu cel pe care-l oferă BMW. Și ai comenzi pe volan. În rest, totul e modificat. Radical.
În mașina asta există un singur display, o imensitate ca dimensiuni și o treabă fantastică din punct de vedere tehnologic. Are și un nume oficial - Audi Virtual Cockpit - și a început deja să fie prezent și pe alte modele ale celor de la VW Group în diferite variante și alternative. Pe TT, însă, este originalul. Pentru că toate celelalte modele au încă un display central cățărat pe bord. Aici ești doar tu cu ecranul din față. Ca-n jocurile video din copilărie. Sau de la maturitate. Irelevant.
Logica singurului ecran e simplă: TT este o mașină care i se adresează mai ales șoferului, iar asta înseamnă că acesta se află în centrul atenției.
La testul anterior, desfășurat timp de câteva ore în Portugalia, sistemul propus de Audi mi s-a părut cumva complicat, pentru că ai nevoie de timp pentru a te obișnui cu modul în care navighezi prin modurile de afișaj ale acestuia. Acum, după trei zile în compania mașinii, am ajuns să înțeleg ușor ce face fiecare buton, iar prin meniuri trec ca prin propria mea mașină.
Ca bonus vin comenzile vocale, mult mai avansate pe TT decât pe orice altă mașină dintre cele pe care le-am testat până acum. TT e o "jucărie" de la cap la coadă. Poți să-i spui, de exemplu, "I need to fill up" și sistemul îți va oferi o listă de pe care-ți vei alege cea mai apropiată benzinărie. E un fel de Siri, ajutorul virtual al celor de la Apple, dar concentrat pe funcțiile mașinii. Există și lucruri care încă nu funcționează în România, așa că dacă te apuci să ceri adresa către un restaurant, TT îți va aminti că te afli într-o țară care a intrat în Uniunea Europeană abia în ultimul val și că mai ai de așteptat până când tehnologia ajunge la tine.
Trecând peste Virtual Cockpit, TT Roadster are - normal - doar două locuri, iar volumul portbagajului pare modest la prima vedere: 280 de litri. Imaginați-vă însă un portbagaj de Skoda Octavia a cărui jumătate superioară e eliminată și veți avea imaginea celui de pe TT. Pe scurt, spațiul de încărcare e foarte lung, dar înălțimea portbagajului e mică. Asta înseamnă că poți să pui lucruri mai lungi decât ar părea la prima vedere, iar un cărucior de cumpărături de la supermarket e o joacă de copii pentru TT Roadster. Avantajul soft top-ului, care nu are nevoie de spațiul pe care-l blochează un plafon din metal.
Scaunele de pe TT Roadster sunt absolut fabuloase atât ca design, cât și ca sprijin lateral și confort. E adevărat că sunt și cele mai scumpe elemente de pe mașina asta, pentru că pachetul de scaune sport cu reglaje electrice și cu piele Feinappa costă 4200 de euro, însă rar am stat mai bine pe scaunele unei mașini. Rămâne de discutat dacă prețul ăsta nu e cumva o exagerare având în vedere faptul că cei 4200 de euro acoperă doar două scaune, nu și bancheta posterioară, așa cum se întâmplă de obicei. Dar despre asta vom vorbi mai multe la capitolul următor.
Preţ de achiziţie
În cele trei zile în care mașina a stat în garajul meu am primit o mulțime de întrebări legate de prețul acesteia. Foarte interesant este însă faptul că absolut toți cei care au vrut detalii mi-au oferit un preț estimativ ceva mai mare decât costă mașina de fapt.
Mă rog, de la prețul de bază pentru un TT Roadster și până la prețul mașinii testate e un drum lung care trece printr-o listă bogată de echipamente suplimentare. De exemplu, în era în care compactele premium au ajuns la prețuri imense, poți să-ți cumperi un TT Roadster cu 46.000 de euro, un preț care pare foarte mic pentru cei care au văzut mașina de aproape. Asta pentru că noul TT Roadster nu mai pare un TT, ci un soi de sportivă mult mai înfiptă care-ți oferă un plus de imagine ridicat.
Interesant este că Audi cere același preț și pe versiunea diesel de 184 de cai a lui TT, deci e pur și simplu o alegere de preferințe și de consum. Trecând peste asta, versiunea cu transmisie automată S-tronic - testată de noi - costă 47.000 de euro, iar integrala quattro adaugă încă 3500 de euro în ecuație.
Mașina noastră a fost însă magnet pentru opționale, oferind o listă suplimentară de dotări de 17.000 de euro. Un sfert din suma asta e însă reprezentată de scaunele pe care le-am lăudat mai sus.
Una peste alta, TT Roadster este una dintre cele mai accesibile mașini de acest tip din segmentul premium, fiind cu 500 de euro mai scumpă decât un Z4 de același calibru, dar cu 10.000 mai ieftină decât Boxster. Marea provocare vine însă dinspre Nissan, care oferă 370Z Roadster în versiune V6 de 330 CP cu automată la un preț cu 3000 de euro mai mic decât cel al lui TT Roadster. E adevărat că și taxele sunt altele la un motor pe benzină de 3.7 litri.
Siguranţă
Audi TT a fost testat de EuroNCAP în această primăvară, iar rezultatul a fost unul rușinos pentru marca germană: 4 stele din 5. E adevărat că EuroNCAP are acum criterii mai dure, că sistemele contează mai mult și că siguranța activă e pusă pe primul plan, însă Audi nu are argumente solide în fața acestui rezultat. Patru stele EuroNCAP reprezintă un eșec oricum am da-o.
Interesant este însă faptul că lista de dotări de siguranță ale lui TT Roadster nu e deloc una săracă și include, pe lângă airbag-uri, cam tot ce ți-ai putea dori de la o astfel de mașină. Minus sistemul de frânare automată, principalul "vinovat" pentru lipsa stelei cu numărul cinci din portofoliul modelului german.
Ţinută de drum
Comportamentul dinamic al lui Audi TT se schimbă în funcție de cât de deschis ești la apăsarea butonului pe care scrie mare Drive Select. De la Dynamic la Efficiency treci prin multe alter ego-uri ale mașinii, iar asta o transformă într-un model foarte deschis pentru orice fel de șofer.
Depinde, deci, de tine cât de mult vrei să scoți din caracterul mașinii. Dacă vei vrea să rulezi relaxat cu plafonul din pânză strâns în zona portbagajului și cu iubita în dreapta într-o zi frumoasă de vară, vei avea la dipoziție o mașină foarte potrivită pentru asta. Dacă ești gata să înnozi virajele care urcă pe versanți și îți dorești un companion bine înfipt în șosea, TT se poate transforma și îți oferă și opțiunea asta. E adevărat că direcția e ușor cam artificială atunci când tragi la maximum de capacitățile dinamice ale mașinii, însă asta nu te va deranja dacă nu ai condus versiuni ultrasportive ale modelelor de pe piață.
Din păcate, mașina testată de noi nu beneficia de aportul stabil pe care-l aduce sistemul de tracțiune integrală quattro, ceea ce înseamnă că o parte din potențialul dinamic al mașinii a fost lăsat în lista de opționale. Nu e deloc ieftin, pentru că te costă 3500 de euro, dar diferențele se simt imediat dacă privești Transfăgărășanul ca pe o provocare, nu ca pe un tablou.
Vizibilitate
La fel ca orice alt roadster, TT are două personalități distincte când vine vorba de gradul de vizibilitate pe care i-l oferă celui de la volan. Atunci când plafonul este la locul său, luneta este mai degrabă modestă, chiar dacă e așezată inteligent și-ți oferă totuși un unghi vizual acceptabil. Dacă însă cobori acoperișul textil, TT Roadster se transformă într-o mașină care nu-ți pune nicio problemă la capitolul vizibilitate. Normal.
Tehnologie
Centrul întregului univers Audi TT este Virtual Cockpit şi display-ul său TFT de 12.3 inch, pe care vezi tot ceea ce te interesează în legătură cu maşina în care te afli. Calitatea grafică a acestuia este fantastică, iar faptul că distanţa dintre ochi şi ecran este mai mare decât cea întâlnită în cazul telefoanelor mobile de ultimă generaţie face ca rezoluţia 1440x540 să pară la fel de reuşită ca un Retina Display, de exemplu. Bonus pentru softul grafic dezvoltat special de Nvidia pentru Audi, animaţiile fiind fluide şi fără niciun semn de "oboseală". Ai şase butoane plus cel rotativ cu touch pentru a comanda tot ce înseamnă infotainment pe Audi TT, iar pasagerul din dreapta vede fără probleme printre volan şi bord tot ce se întâmplă pe acest display.
Zona audio este semnată de Bang&Olufsen, iar sistemul de vârf prezent la maşina testată de noi reproduce sunetul în format 5.1, excepţional într-o incintă atât de mică precum habitaclul unei maşini de dimensiuni compacte.
Dacă nu vă puteţi dezlipi de internet, Audi vă pune la dispoziţie pachetul Audi Connect, care înglobează toate funcţiile necesare pentru a transforma maşina într-un hub tehnologic. Ai Google Maps cu Street View și clădiri 3D implicit pentru București (am văzut Casa Poporului pe bord, între ceasuri), ai căutare prin Voice Control pe punctele de interes turistic, ai radio online, informaţii despre parcări şi toată gama de servicii care se leagă într-un fel sau altul de internet. Iar dacă ai probleme cu semnalul, Audi a inventat o cutie specială care-ţi leagă telefonul fără fir direct de antena maşinii, transformând-o astfel într-un prelungitor de recepţie a semnalului GSM. Vă urăm un abonament cu transfer de date sănătos.
Design
Indiferent dacă-ți plac mai mult liniile fluide ale lui Z4 sau unghiurile agresive ale lui TT, mașina pe care au construit-o cei de la Audi reușește să se califice lejer pe o poziție superioară a clasamentului estetic în care intră mașinile lansate pe piață în acest an.
Dacă pe coupe avem o reinterpretare a siluetei inconfundabile a primelor două generații TT, versiunea Roadster păstrează aceeași față gata să "muște" din asfalt și inspirată din prototipurile de Le Mans și același spate agresiv subliniat de LED-urile pe care le vei recunoaște imediat pe timp de noapte. Apare însă în plus o siluetă sportivă atunci când vezi mașina din lateral, un argument pe care nu-ți prea vine să-l ignori atunci când te gândești la drumurile de vară târzie prin munți pe care vei vrea să le bați la volanul acestei mașini.
Ne-a placut
- Design excelent
- Tehnologie de top
- Interior revoluționar
- Materiale și asamblare excelente
Nu ne-a placut
- 4 stele EuroNCAP
- Unele opționale foarte scumpe
- Performanțe medii vs. concurenții direcți
Date tehnice - Audi TT Roadster 2.0 Benzina Turbo (TFSI) 230CP 4x2 Aut6 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Audi
-
Peter D'hoore, purtătorul de cuvânt al germanilor de la Audi, a confirmat că producția uzinei din Bruxelles, Belgia, va fi stopată în data de 28 februarie 2025. (Luni, 16 Decembrie)
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
Stiu ca romanul e obisnuit sa aiba o masina cu care poate cara si porcul si cu care merge si la nunta si la caminul cultural. Ar trebui sa treceti peste asta. Suntem in lumea civilizata unde fiecare masina are un rost si o logica. Nu se asteapta nimeni sa se cumpere zeci de milioane de tt-uri roadster. Dar cei care si-l vor cumpara ii vor gusta cu placere caracterul. asta vrea sa zica si autorul in text. Trebuie doar sa-l cititi ca nu doare
Mie personal imi place mult digitalizarea bordului, renuntarea la clasicele "ace" care in afara de sentimentul retro nu au niciun avantaj. Sper sa vad pe viitor asa ceva si la marcile de volum, care pana acum, daca au avut asa ceva, au folosit afisaje simple, monocrom.
Penibil!
Tie ! Mie nu imi place digitalizarea bordului. Le detest chiar. Dar asta e...Porsche ce a mai ramas nedigitalizat complet si clasele mai mici de masini. Nu as cumpara asa ceva niciodata. Nu imi plac bordurile de avion !