Marti, 02.06.2015
- Comenteaza
- Trimite pe:
Anul de grație 2005. Toamna. Penultimul salon auto adevărat organizat la București. Eram în primul meu an ca jurnalist auto, iar la Romaero Băneasa era plin de lume de toate felurile care venea să admire tot ce avea mai bun industria auto a vremii. Era o perioadă înfloritoare pentru România. Ne pregăteam să intrăm în Uniunea Europeană, vânzările auto creșteau bine de tot spre recordul absolut din 2008, iar creditele transformaseră țara într-un soi de pseudoparadis care ulterior avea să se dovedească a fi fost unul cât se poate de artificial.
În mijlocul Salonul Internațional Auto București, la standul Audi, pe un podium rotund, trona imensul Q7. Noul Q7, prezentat cu foarte puțin timp înainte de SIAB. Era primul SUV al celor de la Audi și la ora respectivă devenea una dintre cele mai mari mașini din Europa. Lumea se strângea buluc să vadă minunea, iar dealerii Audi primeau deja comenzi pentru ceea ce se dovedea a fi unul dintre simbolurile absolute ale high-class-ului românesc. Q7 era o mașină care intra implicit în folclor și era întotdeauna echivalat cu bunăstarea. Pe bună dreptate: costa foarte mult. Asta nu i-a împiedicat însă pe clienți să-și aleagă mașini unicat, să apeleze la motorizările cele mai puternice și să iasă în evidență prin orașe în perioada 2007-2008, când mașinile se vindeau la noi ca pâinea caldă.
Fast forward în 2015. Sunt 10 ani de la momentul în care Q7 domina SIAB, iar lumea s-a schimbat radical. Achizițiile auto sunt acum mult mai cerebrale, iar mașina a reușit să se transforme din ce în ce mai clar între timp dintr-un simbol de status într-o alegere care trece printr-o grămadă de filtre până la achiziție. E momentul în care Audi aruncă pe piață un Q7 complet diferit.
Uitați de apariția dominantă de acum un deceniu. Q7 este acum o mașină mult mai corect construită și proporționată. Nu mai e mare doar de dragul de a fi mare, iar tehnologia, care în ultimii ani a evoluat în ritm alert, transformă SUV-ul german într-o alternativă de familie pentru cei care își permit o mașină de acest tip. Ați citit bine. Q7 e departe de a mai fi o mașină "in your face" și se simte mai degrabă ca un model construit pentru familie, cu spațiu îndeajuns de mare încât să nu-ți facă probleme îndiferent de situație și cu o atitudine apropiată de ceea ce englezii numesc "down to Earth". Cu picioarele pe pământ. Chit că vorbim în continuare de cel mai lung și mai lat model al segmentului.
Paradoxal sau nu, această schimbare de macaz ar putea fi una câștigătoare pentru Audi, care ar putea aduna mai mulți clienți care nu se vor mai speria de nume, ci vor dori o mașină bună în orice condiții.
Audi Q7
3.0 Diesel Turbo (TDI) 218CP 4x4 Aut8
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
În momentul lansării, Audi Q7 vine în fața clienților cu două motorizări, una diesel și una pe benzină. Dacă dieselul V6 3.0 de 272 de cai putere și 600 Nm va fi, probabil, bestseller-ul gamei, versiunea pe benzină TFSI de 3.0 litri și 333 CP îi va atrage pe cei care nu se uită deloc la consum și doresc o mașină cu performanțe de vârf.
La testul care a avut loc în Elveția le-am testat pe ambele și ne-am oprit la... o a treia variantă. O versiune ceva mai "cuminte" a motorului V6 diesel de 3.0 litri care va intra în oferta Audi ceva mai târziu. Are 218 CP și 500 Nm, este cuplată la aceeași cutie automată Tiptronic cu opt trepte, dar demonstrează că poate consuma de vreo două ori mai puțin decât un motor echivalent al anului în care a fost lansat primul Q7.
Până să vorbim despre ce oferă acest motor, să reținem un detaliu esențial. Q7 nu mai este hardughia de două tone și jumătate care avea nevoie de motoare cu reactor care să funcționeze în regim dinamic. După o dietă în care a scăpat de peste 300 de kilograme (e ca și cum ar fi ieșit din mașină patru pasageri a câte 80 de kilograme între generații), Q7 3.0 TDI în versiunea de 218 CP a ajuns să tragă la cântar sub două tone, ceea ce înseamnă că avem în față una dintre cele mai mari (dacă nu chiar cea mai mare) reducere a masei proprii din industria auto. E adevărat, însă, că în cazul lui Q7 era loc berechet pentru asta.
Una peste alta, am fost surprins să văd un ansamblu cutie-motor absolut perfecte pentru o mașină de familie de acest gabarit. Ați spune - cum am crezut și eu inițial - că 218 CP sunt puțini pentru un Q7. Ei bine, veți vedea la capitolele următoare cum performanțele sunt absolut explozive față în față cu concurenții, iar consumul real al mașinii rămâne în limite mai mult decât decente. Iar cutia Tiptronic cu 8 trepte a fost modificată între generații atât de serios, încât nu-ți vei mai dori vreodată manuală.
Motorul de 218 CP de pe Audi Q7 este unul dintre cele mai serioase argumente atunci când vorbim despre o mașină cu picioarele pe pământ. O demonstrație a faptului că îți poți bate concurența fără probleme dacă apelezi la doar două trucuri: o dietă radicală și o ținută de drum net îmbunătățită care să potențeze "aroma".
Consum
O să fiu direct: Audi Q7 3.0 TDI de 218 CP anunță un consum oficial minuscul, de doar 5.4 litri/100 km în regim mediu mixt. Asta înseamnă că, dacă te porți cu pedalele precum cu un nou-născut, ai șanse să mergi 1400 de kilometri fără să ai nevoie de benzinării cu noul Q7. Cam "uman" pentru o mașină considerată până acum un soi de abonat al pompei, nu credeți?
Noi am mers cu această versiune pe un traseu elvețian de 160 de kilometri care a adunat autostrăzi și două urcări și coborâri serioase prin Alpi, toate într-un ritm îndeajuns de susținut încât să poată fi considerat mediu spre alert. Computerul de bord ne-a afișat la final 8.2 litri/100 km, un consum mai mult decât decent pentru cilindreea motorului și pentru traseul urmat. Atât de interesant, încât l-am supus unei ample dezbateri pe pagina noastră de Facebook.
Una peste alta, am văzut rar spre deloc cifre de consum asemănătoare pe o mașină de acest gabarit. Iar dacă în mașină am fost mirat, confirmarea a venit după ce am consultat fișele tehnice ale modelelor rivale pe aceeași zonă de putere. Am aflat, astfel, că modelul Audi este clar mai eficient decât oricare dintre concurenții direcți. Cel mai apropiat este noul Mercedes-Benz GLE (fost ML, va trebui să ne obişnuim cu noul nume), care reuşeşte 5.7 litri pe versiunea GLE250d. Urmează Volvo XC90 D5 (225 CP), cu 5.8 litri dintr-un motor diesel de 2.0 litri, imediat după suedez clasându-se BMW X5 xDrive25d. Deși are puterea lui Q7 și cuplu cu 50 Nm mai mic, modelul bavarez consumă cu jumătate de litru mai mult pe hârtie.
Ceilalți concurenți trec de 6.0 litri, iar în cazul lui Range Rover se ajunge chiar la 7.5 litri/100 km, cu mențiunea că vorbim de o mașină de 258 de cai putere care nu are o versiune mai "moale" și care s-ar compara mai degrabă cu varianta de 272 CP a lui Q7 3.0 TDI. Dar, de dragul comparației și hors-concours, e bine de văzut diferența.
În sfârșit, ca să înțelegem magnitudinea umanizării lui Q7 3.0 TDI, să notăm că VW Touareg V6 3.0 TDI de 204 CP consumă cu 1.3 litri mai mult, adică 6.6 litri/100 km. Argument mai bun n-avem.
Performanţe
Vă spuneam că, înainte de a vedea cei 218 CP de sub capota lui Q7 ca pe un impediment dinamic, ar fi excelent să vedem ce se întâmplă în jur. Avem, așa cum am văzut mai sus, un BMW X5 cu motor de 2.0 litri care dezvoltă tot 218 CP, dar 450 Nm în loc de 500. Avem un Mercedes-Benz GLE (fost ML) cu motor de 2143 cmc care are 204 CP și 500 Nm. La Volvo, noul XC90 are 225 CP și 470 Nm dintr-un motor de 2.0 litri. Trecem apoi la virtualii concurenți cu motoare de 3.0 litri: Range Rover are 258 CP și 600 Nm, iar VW Touareg - uneori e bine de știut cum stăm într-o comparație de familie - are fie 204 CP, fie 262, în funcție de nevoi.
Ei bine, cu 7.3 secunde pentru 0-100 km/h, noua motorizare de sub capota lui Q7 se dovedește a fi de departe cea mai rapidă din segment în această zonă de putere. E mai rapidă decât concurenții de puteri asemănătoare (la distanță de o secundă față de X5 și de o jumătate de secundă față de XC90) și bate fără probleme concurenții mai slabi. Cea mai interesantă performanță este însă alta: versiunea de 218 CP a lui Q7 este ma rapidă decât variantele de peste 250 de cai a concurenților. ML de 258 CP face 0-100 km/h în 7.4 secunde, Touareg-ul de 262 CP reușește același timp, iar Range Rover vine la 7.9 secunde.
În orice vocabular, o astfel de performanță care dublează un consum fantastic se numește, pur și simplu, umilirea adversarilor.
Interior
Designerii și inginerii Audi au pus mână de la mână pe noua generație Q7 și au dezvoltat o mașină care, deși la exterior pare un soi de A8 Allroad - orice o însemna treaba asta - la interior este o sală de concerte. La propriu și la figurat.
Poți să-ți comanzi noul Q7 în versiune cu 5 sau 7 locuri, iar versiunile cu cinci locuri - testate de noi în Elveția - îți oferă un portbagaj de 890 de litri, cu vreo 200 mai mult decât concurenții. Imens și îndeajuns de încăpător pentru oricine își dorește o mașină în care spațiul să nu mai fie o problemă.
La nivel de design, interiorul lui Q7 este un amestec între ce există la ora asta pe modelele Audi de segmente înalte și ce va exista pe viitorul A8. Cu iz de Grupul Volkswagen, pentru că linia orizontală a bordului cu aeratoarele incluse în design este o soluție pe care am admirat-o prima dată pe noul Passat.
Ca de obicei, Audi nu face rabat de la calitatea materialelor, astfel că noua generație a lui Q7 este asortată cu cele mai bune soluții în materie de texturi, soluții și culori. Display-ul imens pe care-l vezi prin volan e preluat direct de la TT, însă spre deosebire de coupe-ul compact sportiv, pe Q7 avem încă un display generos care apare vertical pe vârful bordului atunci când pornești mașina. Cumva logic, modulul de comandă al informațiilor care sunt afișate pe bord este preluat tot de la Audi TT și necesită o perioadă de acomodare, pentru că e complex. Dar îți intră rapid în reflexe.
S-a schimbat consola centrală, iar levierul cutiei automate a preluat forma unei manșe de avion, cu butonul de Parking așezat nonconformist în partea de sus a mânerului. Dacă nu ești obișnuit cu modul în care Audi își aranjează butoanele, vei fi surprins de poziționarea rotativei de volum, care e mică și așezată în dreapta, aproape de scaunul pasagerului. Deși am testat o grămadă de modele Audi în ultimii ani, de fiecare dată când urc la volanul unei noi mașini a mărcii privesc această soluție ca pe o ciudățenie. Mă rog, o fi vorba de gusturi.
Preţ de achiziţie
Audi România a anunțat prețurile pentru noua generație a lui Q7, însă doar pentru cele două motorizări superioare despre care am vorbit la începutul acestui text. În principiu, e vorba de un preț de pornire de 65.500 de euro pentru 3.0 TDI de 272 CP, ceea ce înseamnă că varianta entry-level testată de noi se va încadra undeva în segmentul de 60-63 de mii de de euro atunci când va fi disponibilă pe piață.
Nu e o sumă mare având în vedere că vorbim de cel mai mare SUV Audi și că am avut recent teste cu modele de segmente C sau D cu prețuri care băteau la poarta celor 50-60 de mii de euro. Dar, dacă aruncăm o privire în segment, vedem că vorbim de una dintre cele mai scumpe alternative pe care le ai în acest moment pe piață.
Practic, doar Range Rover e mai scump (sănătos mai scump, chiar), pentru că se apropie de 100.000 de euro în versiunea 3.0 de 258 CP. În rest, un X5 sau un XC90 comparabile reușesc să se claseze sensibil sub 60.000 de euro ca preț. Noul Mercedes-Benz GLE în versiunea diesel de 204 CP are o etichetă care afişează 60.500 de euro.
Partea bună pentru Audi este că banii ăștia sunt investiți într-o mașină care beneficiază de tehnologia de vârf a anului 2015 și de un motor care bate tot la nivel de consum și performanțe în zona sa de putere. Deci, dacă ne apucăm să întocmim ad-hoc un raport calitate/preț, observăm că noul Q7 3.0 TDI de 218 CP este o alternativă ok. Dai un ban, dar stai în față.
Siguranţă
Ultimul și singurul test EuroNCAP pe care l-a trecut Audi Q7 a fost o rușine de proporții. Se întâmpla în anul lansării modelului, iar Q7 nu reușea să adune decât 4 stele la protecția pietonilor și la protecția copiilor într-o perioadă în care testele organizației europene care se ocupă de analiză siguranței oferite de mașini erau exagerat de lejere în comparație cu standardele de astăzi.
Probabil că vom vedea în 2015 un test de siguranță cu noul Q7, moment în care ne vom da seama de drumul lung pe care l-a parcurs modelul german în ultimii 10 ani. Siguranța a devenit acum un subiect important pe ordinea de zi a oricărui producător, premium sau nu, iar asta înseamnă că vârful tehnologiei unei mărci premium ar trebui să fie reperul în materie de siguranță.
În plus, după ce TT a reușit doar patru stele anul ăsta, ar fi cazul ca noul Q7 să demonstreze că miliardele de airbag-uri și de sisteme de siguranță de la bord - frânarea automată la detectarea mașinilor și a pietonilor, detectarea traficului perpendicular la ieșirea din parcare sau detectarea mașinilor de pe sensul opus la virajul la stânga sunt doar câteva dintre elementele importante ale noii generații - își fac treaba perfect.
Vom reveni asupra notei în momentul publicării testelor EuroNCAP.
Ţinută de drum
Vechiul Q7 era un o mașină-mamut, iar asta se răsfrângea asupra ținutei de drum. Era unul dintre cele mai grele SUV-uri de pe piață, ceea ce înseamnă că, indiferent de atenția pe care inginerii o acordau suspensiilor sau direcției, mașina juca după cum îi dicta inerția în situații limită.
Noul Q7 este atât de departe de ceea ce reușea să facă vechea generație, încât un necunoscător al fenomenului ar putea să jure că vorbim de două modele complet diferite, cu nume diferit. Primul indiciu al unui comportament radical diferit este garda la sol care ascunde un centru de greutate mult coborât față de generația anterioară (minus 5 centimetri). Apoi, suspensiile față și spate multilink cu 5 prinderi sunt complet noi și au fost concepute pentru a-i returna celui de la volan încrederea în viraje.
Paranteză: pachetul Drive Select îți pune la dispoziție nu mai puțin de 7 moduri de rulare, unul dintre ele fiind Offroad Plus. Acesta înalță mașina în caz de necesitate absolută pentru ca Q7 să devină o mașină cu aptitudini de off-roader. Nu poți merge la viteze mai mari de 30 km/h astfel, dar celelalte 6 moduri îți stau la dispoziție fără probleme dacă ai nevoie de viteză.
Q7 se simte acum ca un Allroad, nu ca un SUV. E mult mai bine lipit de șosea iar virajele sunt abordate cu mai mult aplomb fără ca mașina să se clatine mai mult decât îți dă impresia că ar face-o. E adevărat că vorbim de o mașină care din cea mai grea a devenit peste noapte cea mai ușoară din segment.
Direcția nu e însă vreo reușită strălucitoare, iar impresia mea e că undeva, într-o cameră întunecată și ferită de lume, constructorii mari s-au adunat și-au decis să pună pe toate SUV-urile full size direcții anesteziate din simplul fapt că oricum clienții acestui tip de mașini nu le vor folosi la adevăratul lor potențial. Știam ML-ul, am observat asta și pe noul X5, iar Q7 îmi confirmă astăzi teoria asta.
Vizibilitate
Q7 îți oferă o poziție de condus ceva mai joasă decât cea a generației precedente. Asta contribuie la feeling-ul general de mașină de șosea, deci cu aptitudini dinamice potrivite, dar pierde din atuurile pe care le avea șoferul unui Q7 vechi, care stătea literal deasupra traficului atunci când conducea mașina asta.
Dacă nu ai mai testat însă vreun Q7 până acum, vei vedea că nu există probleme majore atunci când virezi pe rază strânsă, când parchezi sau când tragi de tine pe serpentine. Există montanții parbrizului care te vor deranja în anumite unghiuri, însă noul Q7 atenuează serios senzația de masivitate pe care o ai când intri într-un SUV mare căruia nu-i "simți" botul. Știi în fiecare moment care e poziția ta pe șosea, iar ăsta e un lucru bun când vine vorba de o mașină care, până la urmă, are o lungime de peste 5 metri.
Tehnologie
Cel mai mare fiu pe care-l ai e și cel care te reprezintă în societate. E vârful noului val al familiei, iar caracterul reprezentativ trebuie respectat proporțional cu importanța pe care-o acorzi acestui aspect. Tocmai din acest motiv, Q7 nu va duce niciodată lipsă de tehnologie și de atenție. Este pur și simplu unul dintre cele mai importante modele din Grupul Volkswagen, iar asta se vede imediat dacă, de exemplu, te apuci să analizezi un pliant care prezintă sistemele tehnologice de pe noul Q7.
Unul dintre exemple este sistemul audio. Știm cu toții că un sistem audio semnat de Bose este un reper în lumea auto. Ei bine, Audi îl oferă standard, iar varianta de top este un pachet 3D Advanced semnat de Bang&Olufsen pe care germanii au pus mare accent în prezentarea oficială din Elveția.
În mulțimea de sisteme de toate tipurile, am notat câteva elemente interesante care merită subliniate. De exemplu, pe lângă atenționarea de unghi mort, element disponibil de acum pe modele care costă 15-20 de mii de euro, Audi Q7 oferă semnal vizual la deschiderea ușilor față-spate dacă în spate se află o mașină care se apropie. Bagheta LED de pe ușă îți dă de înțeles că nu e cazul să deschizi portiera, pentru că riști să rămâi fără ea. Nu știu cât de util îi va fi un astfel de indicator unui copil, de exemplu, dar e bine că există.
Pachetul Audi Connect a trecut și el la un nivel următor, iar asta înseamnă că în armata de conexiuni pe care le oferă Q7 la bord se ascunde și capabilitatea de a integra telefoanele Android și Apple prin Android Auto, respectiv Apple CarPlay. Pe scurt, ecranul central va afișa aplicațiile de pe telefon așa cum le vezi și pe display-ul gadget-ului pe care îl ai în buzunar. E adevărat că o simplă conexiune Bluetooth cu mașina îți oferă deja toate elementele de care ai nevoie și mai mult decât atât, dar fanii hardcore ai celor două companii vor găsi de efect posibilitatea de a lega astfel telefoanele și mașina.
Am testat pe drumurile din Elveția și conexiunea wifi oferită de mașină cu ajutorul unei cartele sau prin intermediul telefonului și am notat că un Q7 poate juca rol de router fără probleme.
Încă ceva: dacă aveți de gând să folosiți Audi Q7 pentru a tracta trailere sau remorci cu biciclete, motociclete sau alte elemente ajutătoare, sistemul de parcare automată include asistența la parcarea cu spatele a mașinii cu remorcă cu tot. E o treabă care completează asistentul de parcare automată laterală sau perpendiculară cu care ne-am jucat și pe care l-am testat într-un clip postat pe pagina noastră de Facebook.
Design
Atunci când te uiți la noul Q7, vezi o mașină mult diferită de generația veche. În primul rând, pare mult mai puțin masivă. Mulți au asemuit-o cu un break înălțat, de unde și ideea unui "A8 Allroad". Tocmai de aceea, mulți vor avea o surpriză când vor afla că noul Q7 este în continuare cel mai lung și mai lat SUV mare de pe piață.
Audi Q7 de generație secundă este un exemplu bun al designului inteligent. A trecut vremea în care lumea căuta masivitate pe o astfel de mașină, iar caracterul practic al lui Q7 iese acum în evidență prin câteva artificii fine de design, cel mai clar fiind cel al limitării înălțimii. Deși vorbim de singurul SUV de pe piață care trece de 5 metri lungime, simpla lățire a mașinii coroborată cu o înălțime mai mică duc la o alură care apropie mașina de sentimentul pe care-l ai atunci când privești o mașină de familie, nu una de status.
Trecând peste detaliile tehnice, Q7 este o mașină maturizată care a parcurs un drum lung de la prima la a doua generație. Liniile curbe au fost înlocuite cu linii agresive și cu unghiuri drepte. Ca fan al mașinilor destinate clienților cerebrali, schimbarea de viziune în cazul lui Q7 este pe placul meu. E clar că nu mai avem un Q7 masiv, ci unul în care funcția depășește forma. Iar asta e dovada clară a faptului că atât piața, cât și mașina în sine au trecut peste fițele adolescenței.
Ne-a placut
- Consum excelent
- Cele mai bune performanțe din segment în zona sa de putere
- Interior spațios
- Ținută de drum net îmbunătățită
Nu ne-a placut
- Preț mare în segment
- Direcție anesteziată
Date tehnice - Audi Q7 3.0 Diesel Turbo (TDI) 218CP 4x4 Aut8 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Audi
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
-
Constructorul german de automobile anunță două pachete noi pentru electricul Q8 e-tron în Europa. Acestea sunt denumite S Line Competition și Carbon Style. (Marti, 06 August)
In rest nu pot spune decat ca se va vinde bine si in Romania, dar eu unul nu pot trece de partea cu design-ul. Grila frontala seamana prea tare cu un Somn.
Apoi, mai in gluma, mai in serios, Mercedes-ul ML nu mai exista: acum isi spune GLE.
Comparaţiile iniţiale au fost realizate cu ML, deci cu versiunea dinaintea facelift-ului şi a redenumirii modelului. Am verificat acum şi cei de la Mercedes-Benz au publicat preţurile noului GLE, deci am updatat întregile secţiuni în care există comparaţie între cele două SUV-uri. Nu se schimbă mai nimic la nivel de clasament în segment, dar cifrele lui GLE sunt mai bune decât ale vechiului ML şi am subliniat asta acum.
Mulţumesc pentru tragerea de mânecă :)
locurile de parcare in Europa au 5000 mm x 2500 mm, garajele publice chiar mai putin...problema gabaritului nu se pune la cazinourile unde parcheaza valetul masina ...
familistii responsabili.....
Ce ma mira este ca R Class-ul meu, din 2007,cu motor de 3.0 L are 215 CP si cuplu de 540 Nm. Pe autostrada ajunge la 8 - 8.5 iar in oras din semafor in semafor si pe distante scurte nu sare de 13%. Deasemenea performantele motorului in 4 cilindri de pe GLE mi se par si in ziua de azi fenomenale.
Oricum, Audi are un produs pe care il vor putea tine ani de zile pe piata si va fi inca multa vreme proaspat si modern.
Designul, cel putin din spate nu imi place.
Dar unde sunt motorizarile TDI bi sau tri-turbo ?
Motorizarea 3.0TFSI de 333cp e aceeasi din cate vad.
Nu chiar. Sunt multi care dau 100 de mii de euro si se zgarcesc la impozit. Prefera motoare mici din motive economice.