Drivetest Suzuki Vitara

1.4 Benzina Turbo (Boosterjet) 140CP 4x4 Man6 S
Suzuki Vitara zoom
de Mircea Meşter
Vineri, 01.07.2016
Educație fizică

În dorința de a pregăti terenul pentru viitoarea generație Swift Sport, cei de la Suzuki au aranjat planetele astfel încât motorul care va anima modelul său reprezentativ la nivel de dinamică în propria gamă să-și facă încălzirea vreo doi ani pe un alt model. Iar cea mai la îndemână variantă a fost Vitara, care acum doi ani a luat forma unui SUV de clasă mică spre compactă.

Noul motor este foarte important pentru Suzuki pentru că introduce marca japoneză în peisajul actual al motoarelor turbo de cilindree redusă. Numele oficial de botez e Boosterjet (după nume pare proiectat de NASA) și vine cu patru cilindri de 1.4 litri care dezvoltă 140 de cai putere și 220 Nm, oferind o alternativă ceva mai dinamică la o Vitara clasică.

Suzuki Vitara
1.4 Benzina Turbo (Boosterjet) 140CP 4x4 Man6 S

  • Pret de pornire 13.650 €
  • Pret model testat 20.050 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Dacă ți-ai dorit un Vitara pe benzină și ai testat versiunea de 1.6 litri și 120 de cai putere, ai preferat probabil dieselul datorită cuplului mai mare și faptului că te-au speriat turațiile ridicate de care aveai nevoie pentru ca mașina să dea semne de viață. Ca orice motor aspirat din această zonă de putere, cel de 1.6 litri e unul de turație și devine vizibil la nivel dinamic abia dacă cel de la volan trece de bariera psihologică pe care ți-o dă consumul mai ridicat venit odată cu mișcarea vânjoasă a acului turometrului.

Ei bine, noul 1.4 Boosterjet este un motor care acoperă toate lipsurile pe care le puteai prinde din mers pe versiunea pe benzină de 1.6 litri și 120 CP, care rămâne în continuare în ofertă alături de dieselul cu aceeași putere.

E foarte plăcut în exploatare, ești împins liniar în scaun încă de la 1700-1800 de ture atunci când apeși sănătos pedala în treptele 2, 3 și 4, iar cutia de viteze e una dintre cele mai plăcute surprize dintre cele pe care le-am observat la Suzuki în ultima vreme: exactă, fluidă și cu o timonerie care nu-ți ridică absolut nicio problemă. Treptele sunt etajate cam lung, dar vom avea explicația imediat, la capitolul consum.

Să ne înțelegem, însă: chiar dacă pentru Suzuki este o cutie nouă care aduce un suflu nou și dinamic în gamă, un 1.4 Turbo nu e vreo noutate absolută deschizătoare de drumuri în segmentele B-C. Mai ales că există concurenți cu 1.4 Turbo de 150 de cai putere, vezi cazul Skoda Yeti. Dar e de notat că marca japoneză îți face loc pe piața motoarelor turbo printr-o versiune care se ridică la nivelul concurenței și care îți oferă un răspuns dinamic foarte corect.

Motorul Suzuki este disponibil în versiuni 4x2 și 4x4, cu transmisie manuală sau automată clasică. Modelul testat de noi avea sistemul 4x4 AllGrip în dotare.

 

Consum

În zona SUV-urilor de segment B, motoarele de 140-150 de cai putere nu sunt tocmai populare, fiind privite mai degrabă ca versiuni de vârf ale modelelor pe care le echipează. Cu o excepție: Nissan Juke, model care are o versiune turbo de 115 CP, una aspirată de 117 CP și una de - hăt! - 190 de cai putere, fără ca japonezii să ofere ceva intermediar.

Drept urmare, singurele modele din acest segment care urcă la 140-150 de cai pe versiunile pe benzină 4x4 sunt, pe lângă Vitara, Fiat 500X (1.4 Multijet de 140 CP), Skoda Yeti (1.4 TSI de 150 CP) și, cu voia dumneavoastră, Mazda CX-3 2.0 Skyactiv de 150 CP, ultimul un aspirat care ține cu dinții de tradiția Mazda.

La nivel de consum, Suzuki Vitara își îngroapă adversarii și anunță o medie oficială de 5.4 litri/100 km (5.0 extraurban și 6.3 urban) în condițiile în care niciunul dintre concurenții direcți nu reușește cifre care să coboare sub 6.0 litri. Vitara 1.4 Turbo reușește chiar un consum mai bun decât versiunea aspirată de 120 CP, care anunță 5.6 litri/100 km. Secretul SUV-ului nipon este masa proprie foarte redusă în raport cu concurenții, pe care îi bate în versiuni echivalente și echipate asemănător chiar și cu 200 de kilograme.

Evident, așteptările realiste unui client care merge pe un motor pe benzină de 140 de cai putere trebuie să fie altele. Noi vă spunem să vă așteptați la 9-10 litri/100 km în oraș și la 6-7 litri/100 km în afara acestuia. 

Performanţe

Cu 10.2 secunde pentru 0-100 km/h, Suzuki Vitara S pare o mașină lentă la nivel macro, însă segmentul SUV-urilor de segment B nu e oricum unul foarte spectaculos la nivelul cifrelor de performanță pe șosea. Pentru că nu prea e cazul să vorbim de modele de performanță absolută în această zonă a pieței, cu excepția notabilă a versiunilor Nissan Juke Nismo și Nismo RS, care coboară undeva în jur de 7 secunde.

Deși pe șosea se simte în general zvelt atunci când piști pedala de accelerație și retrogradezi, Vitara S afișează cifre de accelerație mai slabe decât concurenții direcți. Iar în contextul în care consumul e clar cel mai bun și masa mașinii cea mai coborâtă dintre adversarii săi, singura explicație pe care o am în acest sens e faptul că Suzuki a marșat voit pe un echilibru între performanțe și consum, acesta fiind preferat de clienții de SUV-uri în fața performanțelor ridicate care se reflectă la buzunar. 

Problema e că, atunci când îți numești noua versiune Vitara S, clienții vor presupune că S-ul vine de la "Sport", iar o comparație cu fișele concurenței directe nu avantajează SUV-ul japonez.

Astfel, dacă vor exista clienți pentru care litera S contează mai mult în alegerea mașinii decât cifrele de consum, aceștia vor vira probabil spre Mazda CX-3 sau spre Skoda Yeti, care oferă 8.7 secunde pentru 0-100 km/h. 

Vitara recuperează parțial la viteza maximă, acolo unde modelul nipon anunță un vârf de 200 km/h. Dacă nu ai multă treabă prin Germania, acest lucru te va interesa însă mai puțin.

Interior

Vitara S păstrează atmosfera și spațiul din versiunile de echipare de vârf ale unui Vitara "simplu", dar plusează cu o serie de tușe estetice și calitative care-i dau un aer superior. Dacă vreți, Vitara S poate fi considerată și o versiune de echipare de top a modelului japonez, nu doar una de putere. 

Primele diferențe pe care le observi la interior sunt scaunele acoperite cu un pseudo-Alcantara și cu piele artificială. Chiar dacă este evident că nu vorbim de materialele premium pe care unii dau mii de euro, versiunile utilizate de Suzuki sunt plăcute la atingere și deloc supărătoare. Bordul rămâne o zonă a materialelor dure pe Vitara, însă versiunea S oferă câteva texturi interesante, cum ar fi plasticul inserat care imită aluminiul polișat. O imitație atât de reușită, încât nu-și va da nimeni seama de asta decât dacă va bate-n el ca-n lemn.

În rest, elementele grafice proprii versiunii Vitara S sunt cusăturile roșii de pe scaune, volan și burduful levierului, ramele de aceeași culoare ale aeratoarelor centrale subliniind și ele apartenența la o variantă specială a mașinii.

Așa cum spuneam mai devreme, restul elementelor care au transformat Vitara într-unul dintre cele mai de succes modele ale mărcii Suzuki rămân neschimbate. Avem probabil cea mai spațioasă mașină din acest segment la nivelul pasagerilor din față și din spate, avem un display cu un ecosistem diferit de ce vedem la celelalte mărci, dar care e foarte intuitiv, ușor de folosit și care oferă o grafică superioară pachetelor asemănătoare de pe SUV-urile mai mari oferite de Honda și Toyota, de exemplu. 

Un punct în minus pentru uși și hayon, care sunt foarte ușoare și se închid greu. Am fost nevoit ca în unele cazuri să trântesc de două-trei ori hayon-ul sau ușa șoferului pentru a le închide corect. Probabil că nu e o plăcere să te lovești de treaba asta zilnic și rămâne de analizat dacă problema era una punctuală a mașinii de test sau e o chestiune generală a tuturor exemplarelor Vitara.

Preţ de achiziţie

Prețul este un argument foarte solid al celor de la Suzuki când vine vorba de comparația cu principalii concurenți direcți. Ok, știm deja că la performanțe Vitara S stă mai prost decât restul, însă când afli că manuala 4x4 de 140 CP de pe Vitara S poate fi cumpărată cu 20.050 de euro cu taxe incluse, lucrurile sună destul de bine.

Mai ales când vezi echiparea foarte bogată cu care vine Vitara S și care include tot ce poți să primești pe un Vitara, implicit faruri LED, sistemul multimedia, scaune încălzite, comenzi pe volan, iluminare ambientală, senzori de lumină și alte elemente care la alții trebuie adăugate pe listă în configurator. La Suzuki, singurul pachet suplimentar este pachetul 2Tone exterior (800 de euro) sau, dacă vreți să o țineți simplă, vopseaua metalizată (400 de euro). 

În aceste condiții, aflați că cel mai apropiat model ca preț, dotări și putere este Fiat 500X, care e disponibil la 20.300 de euro, dar în acest preț nu e inclus sistemul de tracțiune integrală, care nu e disponibil pe "benzina" italiană de 140 CP. Mazda CX-3 echivalent este cu 3800 de euro mai scump decât un Vitara, iat Yeti vine la 3900 de euro în plus.

Dacă nu vă interesează integrala, Vitara S cu manuală și 4x2 costă 18.400 de euro. De cealaltă parte, cei care vor ceva mai mult confort pot opta pentru integrală plus automată, iar costurile urcă în acest caz la 21.600 de euro.

Siguranţă

Suzuki Vitara este o surpriză plăcută, reuşind să adune 5 stele EuroNCAP după criteriile dure ale anului 2015 ale organizaţiei independente de siguranţă. Detalii aici.

La nivelul elementelor de siguranță din dotare, Vitara S stă bine în segment. Încă de la echiparea standard, Vitara oferă șapte airbag-uri, dintre care unul pentru genunchii șoferului, iar începând cu al doilea nivel de echipare are un sistem de frânare automată bazat pe un radar ascuns cu măiestrie în sigla Suzuki aflată pe grilă. Sistemul respectiv te avertizează de un impact iminent la viteze mici și acționează activ la viteze ceva mai ridicate decât cele urbane. Tot de la al doilea nivel de echipare regăsim pe mașină luminile de zi cu LED și cruise controlul adaptiv.

Ţinută de drum

Pentru a introduce sare și piper în ADN-ul versiunii Vitara S, Suzuki a umblat puțin la șasiul mașinii. Varianta sportivă a SUV-ului japonez nu modifică însă radical caracterul dinamic, fiind percepută mai degrabă ca o ușoară schimbare la nivelul suspensiilor și a direcției.

Vitara S rămâne însă un Vitara, iar asta înseamnă că nu-ți va rupe ficatul atunci când vei intra cu viteză în gropi apărute din senin și nici dacă vei trece încet, cu grijă, peste linii de tren sau de tramvai. Mașina păstrează încă un echilibru pe scara severității amortizoarelor, iar asta e o veste bună în contextul stării mereu precare a asfaltului din România.

În rest, Vitara S oferă suficiente capacități soft-road și este oferită cu tracțiune integrală, cu o gardă la sol rezonabilă, cu un nivel bun de confort la rulare și cu o poziționare bună pe șosea

Vitara S e una dintre mașinile alea cărora nu le poți reproșa prea multe la nivel dinamic, dar care nici nu iese în evidență în vreun mod anume. Unii i-ar spune echilibru, alții modestie. Depinde cum privești lucrurile.

Tracțiunea integrală AllGrip are patru moduri de rulare. Auto, Sport și Snow fac exact ce le spune numele, iar modul Lock blochează diferențialele și trimite cuplul roților cu aderență indiferent de situație, cât timp ai și anvelope adecvate suprafeței. În plus, sistemul 4x4 oferă o aderență îmbunătățită pe virajele abordate mai sportiv, chestie care nu are cum să dăuneze. Ba din contră.

Vizibilitate

Vitara S, la fel ca versiunea "normală" a modelului nipon, nu face compromisuri de vizibilitate pentru artificii de design. Nu avem un parbriz înclinat puternic și nici o lunetă tăiată să pară că SUV-ul din față este ceva coupe rătăcit pe o caroserie înaltă. 

Așadar, Vitara vine cu montanți laterali de dimensiuni rezonabile, care nu te încurcă, un montant al parbrizului care deranjează rar șoferul și cu o cameră video de marșarier de rezoluție exemplară pentru segment. Aceasta din urmă compensează micile deficiențe cauzate de montanții C ai mașinii.

Poziția la volan este suficient de înaltă cât ai vezi mai multe și mai departe, cum se întâmplă la orice SUV, dar suficient de joasă încât să simți ca într-o compactă ceva mai înaltă.

Tehnologie

Dacă treci peste faptul că nu poți accesa computerul de bord de pe volan sau bord, ci doar prin butoanele negre, lungi, urâte și mai ales greu accesibile care "cresc" din instrumentar, Vitara e o mașină care stă destul de bine la nivel tehnologic. Poate chiar strident de bine, având în vedere că avertizorul acustic are grijă să te atenționeze mai mult decât evident când o mașină din fața ta frânează sau încetinește, iar asta te face să dezactivezi sistemul pe caz de boală.

Vitara S este, în rest, o mașină care în simplitatea sa aparentă oferă o tonă de sisteme și de elemente care te vor transforma într-un fan înfocat al său. Așa cum am mai spus-o, display-ul central este un exemplu excelent în acest sens, pentru că deși este evident produs de un furnizor extern și inserat ulterior în bord, vine cu o grafică și cu o ușurință în utilizare care face ca mărci cu pretenții să pară depășite.

Sistemul audio vine cu suficiente conexiuni pentru medii de stocare externe, iar legătura Bluetooth cu telefonul se face simplu. scurt, fără hopuri.

Tot de sistemul multimedia se leagă și camera pentru marșarier, proiectată cu o imagine clară pe același ecran de 7 inch.

Design

Unii au acuzat Vitara în momentul lansării că s-a inspirat pe unele detalii din Range Rover Evoque. Alții spuneau că mașina e cam "pătrățoasă" pentru gusturile unui client care vrea un SUV de oraș colorat în nuanțe vii, așa cum poate fi configurat Vitara. Cert este că aceste opinii au fost marginale, pentru că Suzuki a vândut mai multe exemplare Vitara decât se aștepta la lansare și o face bine în continuare.

În versiunea Vitara S, modelul japonez poate fi identificat în special prin grila frontală care primește șase bare verticale cromate și prin jantele negre pe care nu le poți comanda decât pe această variantă. În rest, dacă iei detaliile la puricat vei observa un eleron la capătul plafonului și faruri LED cu incinte roșii. 

Schimbările față de versiunile clasice Vitara sunt, deci, puține și mai degrabă subtile. Dar nici nu ne așteptam la altceva, având în vedere precedentul Suzuki Swift Sport, o mașină fun creată pentru care nu vor neapărat să iasă în evidență. 

Nu ne-a placut

  • Performanțe dinamice modeste
  • Zgomot la rulare
  • Deficiențe la închiderea ușilor
  • Modificări estetice mai degrabă subtile pe versiunea S
Date tehnice - Suzuki Vitara 1.4 Benzina Turbo (Boosterjet) 140CP 4x4 Man6 S
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1373
Lungime mm
4175
Putere maxima CP (rpm)
140 (5500)
Latime mm
1775
Cuplu maxim Nm (rpm)
220 (1500)
Inaltime mm
1610
Viteza maxima km/h
200
Greutate kg
1210
Acceleratie 0-100 km/h s
10.2
Ampatament mm
2500
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
47
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
375
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Suzuki Vitara

Ultimele teste

Comentarii (20)

  • hazard
    "Deficiențe la închiderea ușilor" de departe cea mai amuzanta neplacere gasita la teste :))
    13 10
  • mircea
    @hazard
    Știi cum e, atunci când trântești hayon-ul de 3 ori nu mai e atât de amuzant.
    27 3
  • someone
    asa m-am saturat sa aud de masini cu cutii cu 6 trepte, toate etajate lung pentru consum. daca ai 6 trepte, le poti mentine pe 2-3 scurte, si sa te joci cu etajarea 4-5-6 pentru consum. omori un motor bun din cauza cutiei si a consumului.
    scuze pt off-topic
    16 3
  • Danke'
    Motorul 1.4 turbo de pe Vitara este net superior lui 1.4 TSI de pe Tiguan. Calitatea si performanta germana aramas doar un mit.


    @hazard, acest neajuns este si la Tiguan. Ca posesor de 2.0 TDI iti zic ca la Vitara nu-i atat de rau. Hai sa-ti zic una mia buna : carait la urcare.
    18 10
  • nu stiu, (dar pt mine), are masina asta ceva, ce ma face sa o plac; desi nu mi-as lua suv
    9 2
  • Marian
    Sunt posesor de Vitara S încă din noiembrie anul trecut și pot să spun că în cei aproximativ 15000 de kilometri parcursi am fost incantat de confortul la drum lung, de motorizare cât și de cutia automată cu care vine mașina, când schimbi modul de rulare în sport mașina parcă se transformă și condusul devine și mai plăcut. Problema ușilor am avuto inițial dar acum nu se mai întâmplă, unii ziceau că ar fi de la chedere dar s-au așezat.
    19 3
  • Ceea ce nu inteleg e cum o masina asa mare e asa usoara. E mai usoara ca Logan ul.
    0 10
  • @Dinu Loganul nou are 1059 kg, e sensibil mai usoara ca Vitara. Vitara e mai aproape de Lodgy ca greutate.
    6 1
  • Este o mare diferenta intre cutia automată si cea manuală în termeni de factori de transfer. AT are primele 2 trepte scurte (mai potrivite pt off road) iar a 6-a mai lunga (pt confort pe autostrada) decât la cutia manuală. Avantaj AT. De exemplu la 130km/h cu AT in a 6-a motorul are 2500rpm fata de peste 3100 la manuală.
    11 0
  • pe viitor, cand mai faceti teste, ar fi bine sa si faceti teste, de exemplu, consumul declarat de producator il putem afla in fisa tehnica, am vrea sa stim cum sta consumul inregistrat de voi in diferite conditii, acceleratia, la fel cea declarata de producator (a caror conditii de testare nu le cunoastem), daca ati fi incercat pe modul sport, ati fi constatat ca aceleratia creste simtitor, asa ca va rugam faceti teste mai complete si incercati sa intrati in randul revistelor accesate nu doar prin exuberanta comentariilor
    12 0
  • Am condus in week-end un 1,6 si pe un macadam pe valea Doftanei (un drum nu foarte greu), este o mașină corecta, dar modesta, nu cred ca varianta S ar veni cu ceva excepțional
    Se compara cu Mazda CX-3 si Yeti, cred ca trebuie comparata numai cu Duster.
    Cele 5*ENCAP este in avantajul ei dar in mod 4x4 Duster este mai eficient
    Dusterul meu este mai zgomotos decat Vitara, in schimb Duster sta mult mai bine in viraje, sistemul de osie semi-rigida + diferențial al Vitarei o dezavantajează
    3 13
  • @xxx Excepțional la Vitara S este motorul turbo. Condu întâi Vitara S de care este vorba in articol si dupa ai mai vedem cum este cu "nu cred ca ar veni cu nimic exceptional". Ar fi bine daca Duster s-ar putea compara la dotări cu Vitara S, avand in vedere ca Duster nici macar climatizare automată nu are ca sa nu mai vorbim de radar brake support sau pilot automat adaptiv.
    14 3
  • Salve.
    Am intrat de cateva zile in posesia unui Suzuki Vitara S.
    Masina merge impecabil, modul Sport este impresionant, te "baga" in scaun cand accelerezi! Radarul cred ca este cea mai buna inventie posibila, imi place foarte tare! Poti seta 3 distante: mai aproape, mai departe sau intermediar. Asta inseamna ca o pui pe pilot automat si daca se apropie de un auto care ruleaza in fata iar distanta scade, iti franeaza elegant, asta si in functie de ce ai ales (mai departe, mai aproape sau intermediar). Am testat peste 15 marci pana la Vitara, insa Vitara m-a convins, in detrimentul unor marci mai cunoscute si laudate.
    Nu am testat inca capacitatile off road, insa de-abia astept. Nu vreau sa urc muntii, ci mai mult dealurile.
    16 0
  • Suzuki comunica in general date oficiale "prudente" apropo de performantze (ex: 0-100 in 12,3 s si Vmax. 165 km/h pentru Swift-ul de 94 CP - care-n realitate sint depasite lejer, testele serioase masurind cca. 180 km/h si 11 s.)
    Si Vitara S cred deci ca "scoate" rezultate mai bune decit cele din cartea tehnica, dar oricum alte lucruri sint mai importante la o masina de genul ei decit sprintul de la 0-100 km/h.
    Reprizele de pilda. Sau consumul.

    In fine, strict ontopic, cred ca Vitara e o oferta echilibrata, cu o buna tinuta de drum si bine plasata ca pretz de vanzare, dar (parere subiectiva, clar) dezamageste la capitolul design - si exterior, si interior.
    In plus, consola fatza prea lunga ii reduce capacitatile de trecere in teren greu, pe linga disparitia reductorului odata cu schimbarea de generatie.
    Asta-i insa trendul se pare, spre SUV-uri axate mai mult spre sosea.
    33 1
  • niciodata nu am vazut un test de zgomot interior la diferite viteze,,test de franare,rece cald.
    5 0
  • @DB
    Nu contest ce spui tu, masina are foarte multe dotari, pretul este extrem de atractiv, dar dotarile lor au o prestatie modesta, spre exemplu clima lor automata se chinuie, este zgomotoasa trebuie sa "butonezi" mult pana gasesti setarea care te avantajeaza
    Nici confortul din scaune nu te da pe spate
    Atentie Nu ridic Dusterul in slavi, nu mai revin, am criticat ce era de criticat (am dreptul pentru ca il detin)
    In 2010 cand mi-am luat Duster, Vitara era o masina relativ scumpa, inghesuita, recunosc ca daca modelul de acum era in 2010 aveam mari probleme in a alege
    5 1
  • P.S. : Acceleratia reala 0-100 km/h a lui Baleno 1.0 Turbo 111 CP a fost masurata recent de nemti (auto motor un sport) la 10,1 secunde - si nu 11,4 s, cit comunica Suzuki, desi masina testata abia terminase rodajul.

    O noua dovada ca producatorul japonez e foarte "prudent" cind vine vorba de performantele scrise-n cartea tehnica - remarca valabila mai mult ca sigur si-n cazul Vitarei S.
    16 0
  • AdiTzu
    Ati uitat sa precizati ca nu vine in standard cu COTIERA. Adica dai peste 20.000 pe o masina si nu ai o amarata de COTIERA in standard ..cea originala costa in jur de 300 EURO ...
    Mie unul mi se pare penibil... in rest masina e interesanta. Nu as da Sportage-ul meu pe ea insa e o varianta buna la acest pret
    5 8
  • Testele practice in modul sport au masurat acceleratia 0-100Km/h ca fiind 8.43s!
    http://performancedrive.com.au/2016-suzuki-vitara-s-turbo-review-video-0618/
    Cred ca la acest nivel ar trebui scos "Performanțe dinamice modeste" de la drive test :)
    11 0
  • Confirmat ! - 0-100 km/h în 8,6 s (AlVolante.it.)
    11 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru