de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 08.03.2011
-
-
Trimite pe:
Dacă japonezii de la Toyota tot sărbătoreau 3.03 milioane de hibrizi vânduţi în 14 ani, am considerat că ar fi oportună testarea noului Auris HSD. Spre deosebire de Prius, acest model este un hatchback convertit în hibrid, nefiind creat pentru a deveni din start un hibrid. Transformarea a fost reuşită, iar rezultatul este mai ieftin decât un Prius. În plus, această transformare este nu este sesizată cu uşurinţă în ceea ce priveşte estetica modelului nipon.
-
Pret de pornire
24.200 €
-
Pret model testat
24.200 €
-
Taxa auto
- €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Deoarece vorbim de preluarea directă a trenului de propulsie de la Prius, modelul merită să primească aceeaşi notă la acest capitol. De data aceasta, concurenţa dintre Auris şi rivalii echipaţi cu motoare diesel economice este şi mai strânsă, deoarece modelul are un preţ extrem de apropiat de cel al unui Volkswagen Golf 2.0 TDI într-un nivel de echipare generos sau similar cu cel al unui alt model compact echipat cu un motor diesel. Chiar dacă îl comparăm cu un model diesel, vorbim de un nivel ridicat de sunet odată ce ajungem la viteze mai mari sau apăsăm pedala de acceleraţie mai tare. Nivelul de decibeli nu este asurzitor, dar se formează o discrepanţă între liniştea deplină a rulării liniştite până la 40 km/h fără intervenţia motorului cu ardere internă, ca apoi să se audă un zumzăit discret, zumzăit care devine din ce în ce mai puternic.
Chiar şi aşa, respectivul sunet este justificat şi te ajută să-ţi dai seama că nu mai eşti de mult ecologic ( în cazul abstract în care nu ai urmărit deloc ceasurile de bord) şi îl găseam oricum în aproape orice compactă la regimul respectiv de viteză.
După cum cititorii noştri fideli ştiu deja, aportul motorului electric se simte şi la viteze mai mari, acesta oferind un "suflu" de cuplu motor dintr-o rezervă aparent nesfârşită. Din acest punct de vedere, Auris HSD pare să fie destul de sprintenă, poate chiar mai sprintenă decât Prius, deşi datele oficiale contrazic această impresie. Explicaţia - Auris HSD este chiar mai ecologic decât Prius, iar acest lucru se vede atunci când ne uităm la emisiile de CO2.
Consum
Economia de carburant şi ecologia sunt două motive pentru care un client alege un hibrid. Pentru clienţii de Auris HSD, avem un motiv în plus - este mai ieftin decât Prius.
Aşadar, avem economie la puterea a doua şi o opţiune viabilă la compactele cu motoare diesel. De acolo, sigura diferenţă este reprezentată de mentalitate, care trebuie să se schimbe puţin pentru a adopta aşa cum trebuie acest model şi a-l îmbrăţişa pentru ceea ce este.
Şi, totuşi, cât veţi consuma în graba de a salva planeta? Dacă rulaţi pe autostradă cu o viteză de 120 km/h, Auris HSD va înregistra un consum de 6.9 litri la sută. Ceva mai mult decât un rival echipat cu motor diesel, dar nu vorbim de o diferenţă incredibil de mare. Mai mult, acum este suportabilă din moment ce ambele sortimente de carburant au un preţ extrem de apropiat, iar modelele în sine împart acest atribut.
În ceea ce priveşte mediul urban, locul în care un hibrid se simte ca acasă, consumul într-o zi lucrătoare aglomerată variază între 5.5 şi 6.2 litri la sută, în funcţie de cât de tare vă grăbiţi să ajungeţi la serviciu. Nu contează atât de mult cât staţi în trafic, deoarece motorul cu ardere internă este oprit pe întreaga perioadă de staţionare. Excepţia apare în momentul în care consumul de energie electrică al echipamentelor electronice de la bord începe să lase o urmă pe baterii, caz în care se va porni motorul cu ardere internă în mod automat. Dacă veţi rula în modul EV, cu o încărcare "completă" veţi putea parcurge doi kilometri cu o viteză constantă de 40 km/h. Depăşirea pragului respectiv anulează automat funcţionarea în modul EV. Prin încărcare completă ne referim la nivelul maxim permis de sistemul hibrid al lui Auris HSD, nu de limita bateriei - ale cărei maxime şi minime sunt protejate pentru a-i conserva viaţa.
Dacă întâlniţi trafic mai puţin intens şi sunteţi şi mai atent cu apăsarea pedalei de acceleraţie, veţi obţine un consum cuprins între 3.9 şi 4.5 litri la sută în mediul urban.
În regim extraurban, consumul de carburant variază între 5.3 şi 6.3 litri la sută, în funcţie de cât de repede rulaţi şi ce fluctuaţii de viteză aveţi.
Rezultatele sunt bune, spunem noi, mai ales dacă vorbim de testare în regim de iarnă, cu temperaturi sub zero grade Celsius, care stresează atât motorul cu combustie internă, cât şi acumulatorii.
Cei de la Toyota anunţă un consum mixt de 3.8 litri la sută pentru Auris HSD, iar această valoare este valabilă atât pentru consumul în mediul urban, cât şi pentru consumul în mediul extraurban. Fratele său mai mare, Prius, are un consum ceva mai ridicat, de 4 litri la sută în regim urban şi de 4 litri mixt, în condiţiile în care consumul extraurban rămâne la 3.8 litri la sută. Remarcăm şi scăderea emisiilor de CO2 sub pragul de 90 de grame per kilometru în cazul lui Auris HSD, o îmbunătăţire de 3 grame per kilometru faţă de cele 92 de grame de CO2 emise de cea de-a treia generaţie a lui Prius.
Adunând treptat aceste îmbunătăţiri şi făcând un calcul, cei de la Toyota estimează că au salvat atmosfera de la eliberarea a 18 milioane de tone de CO2 prin lansarea hibrizilor în comparaţie cu vânzarea unor modele comparabile ca performanţe şi dimensiuni.
Interior
La acest capitol, hibridizarea lui Auris a fost făcută cu minimul de schimbări posibile. Avem ceasuri de bord modificate subtil, selectorul de viteze de la Prius şi..cam atât. În rest, Auris HSD nu se distinge cu aproape niciun element de fraţii săi de gamă, lucru pozitiv - spunem noi.
În ceea ce priveşte volumum portbagajului, remarcăm o diferenţă între Auris şi Prius, noul venit în gama hibridă de la Toyota oferind un volum al portbagajului la nivel de subcompactă spaţioasă - 279 litri, în timp ce Prius se mândreşte cu 446 de litri.
Să nu uităm însă diferenţa de preţ dintre Prius şi Auris şi să reflectăm - când a fost ultima dată când aţi umplut portbagajul până la refuz?
Nu se întâmplă chiar atât de des, nu-i aşa?
Dacă totuşi ai nevoie de spaţiu, există oricând portbagajele exterioare sau se poate plia bancheta din spate, după caz. Dacă tot am vorbit despre scaune, să discutăm şi despre cele două locuri din faţă. Deşi acestea sunt confortabile, nivelul sprijinului lateral nu este foarte ridicat, iar reglajul lombar lasă de dorit. Poziţia la volan este relaxată, numai bună pentru o repriză de hipermiling (n.r. activitate care are ca scop obţinerea unui consum de carburant cât mai scăzut). Materialele folosite sunt de calitate bună - dacă privim elementele pe care le atingem în timpul condusului. Înainte de a fi cârcotaşi referitor la nivelul de calitate al celorlalte materiale prezente la bord, trebuie să vă amintim că acestea provin în mare parte din reciclare.
Volanul are o dimensiune potrivită şi este îmbrăcat cu piele de calitate bună, plăcută la atingere. În rest, nimic diferit faţă de un Auris standard în versiunea de echipare Sol.
Preţ de achiziţie
Toyota Auris HSD este oferit într-un singur nivel de echipare - Sol. Acesta are un preţ de 24.200 de euro cu TVA inclus. Deoarece este un hibrid, nu se plăteşte nicio taxă de mediu la înmatricularea în România.
Spre comparaţie, cel mai ieftin Prius costă 27.256 de euro cu TVA inclus în versiunea de echipare Luna, pe când versiunea de echipare Sol are un preţ de 31.216 euro cu TVA inclus.
Honda Insight costă 20.435 euro cu TVA inclus, dar acesta nu este un full-hybrid, cum este Auris HSD sau Prius.
Pentru cei care vor un hibrid şi au un buget şi mai restrâns, cei de la Toyota vor lansa Yaris HSD. Modelul respectiv ar trebui să fie şi mai ieftin, dar clienţii vor suporta anumite compromisuri în ceea ce priveşte spaţiul interior.
Siguranţă
Toyota Auris HSD nu a fost testat de EuroNCAP încă. În schimb, oraganismul european independent a testat versiunea standard a lui Auris în 2006. La vremea aceea, modelul nipon a obţinut cinci stele din cinci posibile.
Pentru cine are totuşi îndoieli, cei de la Toyota au echipat modelul Auris cu şapte airbag-uri, cel de-al şaptelea fiind pentru genunchii şoferului. De asemenea, modelul beneficiază şi de ESP nedecuplabil şi numeroase alte sisteme de siguranţă care ajută şoferul să evite un accident.
Ţinută de drum
În cazul ţinutei de drum, Auris are de suferit odată cu hibridizarea sa. Mai precis, modelul este echipat cu jante şi anvelope mai înguste decât fraţii săi non-hibrizi, iar acest lucru îşi spune cuvântul atunci când vine vorba de manevrabilitate. Vorbim de o tendinţă subviratorie care ne manifestă atât în situaţiile limită, cât şi în situaţiile în care abordaţi cu viteză un viraj. Această tendinţă este atât de pronunţată încât veţi remarca subvirare chiar şi în situaţii în care o compactă orientată spre confort nu se va manifesta în acest fel.
Evident, vorbim aici de un model care nu este destinat abordării virajelor în viteză şi atacării serpentinelor cu toată forţa sa, dar acest lucru nu înseamnă că putem exagera cu indulgenţa.
Chiar şi fratele său mai mare, Prius, manifestă un comportament ceva mai bun pe şosele. Explicaţia stă în faptul că Prius a fost proiectat special pentru a fi un hibrid şi prezintă un ecartament ceva mai mare, alături de un ampatament ceva mai mare, în timp ce Auris HSD a fost echipat cu jante şi anvelope mai înguste, care trebuie să "care" aproximativ 200 kilograme în plus. Diferenţa se traduce într-un nivel superior de manevrabilitate şi stabilitate pe viraje.
Vizibilitate
Auris HSD nu manifestă probleme în ceea ce priveşte vizibilitatea, modelul fiind echipat cu oglinzi laterale de dimensiuni bune şi cu o oglindă centrală prin care poţi urmări fără probleme obiectele aflate în spatele tău. La rularea în marşarier, modelul beneficiază de o cameră video care afişează imaginile în oglinda retrovizoare cu afişaj LCD integrat discret. În plus, avem şi senzori de parcare, ca să fim siguri că nu ne zgâriem proaspăta achiziţie în mediul urban extrem de aglomerat. Singurul element care îl împiedică să obţină punctajul maxim este reprezentat de grosimea şi înclinaţia montanţilor A, care pot deveni deranjanţi la virajele la stânga abordate la viteză mică şi necesită un plus de atenţie din partea şoferului.
Tehnologie
Cruise control, port auxiliar, limitator de viteză, climatizare automată, comenzi pe volan şi multe altele. Practic, tot ce găseam la bordul lui Prius a fost integrat în Auris HSD, cu excepţia monitorului LCD de dimensiuni mari aflat pe consola centrală. Respectivul afişaj nu se găseşte pe versiunea entry-level a lui Prius, iar acest lucru este justificat şi prin diferenţa de preţ dintre versiuni. În plus, toate funcţiile sale au fost integrate pe un afişaj mic încadrat de vitezometru. Acesta este destul de uşor de urmărit şi te ajută să obţii un consum de carburant mai scăzut prin adaptarea stilului de condus la răspunsul modelului.
Design
În ceea ce priveşte aspectul exterior, puţini vor face diferenţa între Auris HSD şi o versiune standard a lui Auris. În primul rând, avem un set de jante mai înguste, alături de anvelope cu rezistenţă scăzută la rulare. Apoi, cel mai important element este vopseaua, preluată direct de la Prius şi exclusivă pentru modelele hibride. Aceasta din urmă este singurul element care poate ajuta un privitor familiarizat cu lumea auto să diferenţieze cele două versiuni ale lui Auris de la distanţă dacă nu ar fi şi siglele care te anunţă de acest lucru. În trafic, atunci când mergi încet ca să obţii un consum de carburant cât mai bun, atitudinea ta nu este scuzată la fel de uşor ca în cazul lui Prius, nu toţi şoferii recunoscând abilităţile ecologice ale acestui model. În schimb, trebuie să lăudăm iniţiativa celor de la Toyota, aceea de a transforma un hatchback de segment C într-un hibrid fără prea multe modificări, lucru util pentru clienţii care nu vor să iasă prea mult în evidenţă.
Ne-a placut
- Preţ foarte bun
- Consum scăzut de carburant
- Emisiile de CO2 mai scăzute
Nu ne-a placut
- Preformanţe diminuate faţă de Prius
- Autonomie redusă în modul electric faţă de Prius
- Volum relativ mic al portbagajului
Date tehnice - Toyota Auris HSD (2010) 1.8 Hybrid Sol HSD CVT |
Combustibil
Electric + Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1798 |
Lungime mm
4245 |
Putere maxima CP (rpm)
136 (0) |
Latime mm
1760 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
(0) |
Inaltime mm
1510 |
Viteza maxima km/h
180 |
Greutate kg
1380 |
Acceleratie 0-100 km/h s
11.4 |
Ampatament mm
2600 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
45 |
Cutie viteze
A |
Volum portbagaj litri
279 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Toyota Auris HSD (2010)
motorul electric - in afara de cuplu nu ati spus nimic (ce putere) ..
cutia de viteze e automata banuiesc..
Trecand peste, pentru cine are habar cu ce se mananca o astfel de masina si publicului caruia i se adreseaza, este o alternativa extraordinara ce ofera un raport pret/calitate/tehnologie/dotari excelent.
Cert este un lucru: nu este nicidecum o masina pentru un shaormar manelist cu burta lasata si ceafa lata; la banii astia isi ia omu un bemveu' sau mert' din 2008 ( din Germania - SH evident si cu vreo 200.000 km ) de moare lumea de necaz :)))).
După cum am specificat şi în text, trenul de propulsie este preluat INTEGRAL de la Toyota Prius.
Aici am explicat pe larg cum funcţionează acest sistem -
http://www.automarket.ro/drive-test/toyota-prius-captain-planet-25519.html
oricum auris hibirid e o varianta pentru cei care au un buget de 25k eur si nu si doresc o masina de fita.probabil daca mi as permite ... ar fi si pentru mine o varianta demna de luat in calcul.
-ca are jante mai inguste
-ca una se zice despre consum la prezentare, respectiv, 3.8-3,9 si alta se fumeaza in realitate... 6,9 la suta. Pai, care-i afacerea, daca are un asemenea consum? Cu ce-o deosebesc de una clasica, daca tot o laud ca este prietena mediului?
-ca are un pret foarte pretentios fata de una clasica, iar performantele in raport de acest pret, lasa de dorit. Urca pretul cu vreo 5-6000 euro si-ti ofera tehnologie noua cam de 1000 de euro
-de ce tot o comparati cu Priusul, ca nu ne intereseaza preturi de peste 25000 euro pentru o tehnologie care este inca neperformanta acum. Dau 25000 de euro ca sa nu platesc un impozit infim si ca sa nu amortizez diferenta fata de una clasica nici in 20 de ani si, repet, nu-mi ofera nimic in plus la consum in timpul unei rulari normale pe autostrada. Merg cu 130 km/h, pap 6,9 la suta si cu ce ma aleg la economie de combustibil? Sunt masini clasice care nu depasesc 5,5 mixt si nu costa cat costa asta! trebuia sa fiti mai onesti in aprecieri, sa fiti mai rigurosi si sa nu treceti cu o mare usurinta peste amenunte foarte importante!
Concluzie: nu merita 25000 de euro nici acum (cu atat mai mult cu cat ar trebui sa incurajeze), nici peste 10 ani, cand bateria e de aruncat la gunoi (si cand trebuie sa mai dai vreo 3-4000 de euro sa schimbi setul) si cand masina respectiva va deveni hilara!