Drivetest Smart Fortwo Cabrio (2010-2014)

1.0 52KW MHD Pulse cabrio
Smart Fortwo Cabrio (2010-2014) zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 24.08.2012
Breloc de oraş

Am apreciat mereu automobilele mici adaptate pentru oraşele aglomerate. Mi se par foarte utile, deşi nu sunt la fel de practice ca un automobil complet şi trebuie să accepţi foarte multe compromisuri. Smart a înţeles acest lucru şi produce de peste un deceniu celebrul Fortwo, modelul care a cucerit aproape toate metropolele aglomerate din lume. A fost şi este singurul model cu adevărat de succes pentru marca Smart. Celelalte încercări, Forfour sau Roadster, s-au dovedit a fi puţin acceptate pentru publicul larg. Cei mai mulţi dintre noi identifică marca Smart cu silueta mică şi bondoacă a modelului Fortwo. Am pus la încercare cea mai recentă versiunea a acestui model în varianta sa Cabrio mhd (Micro Hybrid Drive).

Smart Fortwo Cabrio (2010-2014)
1.0 52KW MHD Pulse cabrio

  • Pret de pornire 11.702 €
  • Pret model testat 20.875 €
  • Taxa auto 45 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Fiind un automobil dedicat uzul urban, Smart a folosit mereu motoare de cilindree mică. Deşi oferă şi o variantă diesel, cele mai răspândite Smart-uri Fortwo sunt cele cu motor pe benzină cu trei cilindri. Există un singur propulsor de un litru (de fapt 999 cmc), dar este disponibil în mai multe variante de putere. Modelul testat de noi se baza pe motorul de 71 CP disponibili la 5.800 rpm. Cuplul maxim este de 92 Nm la 2.800 rpm. Deşi cifrele nu par impresionante, sunt suficiente pentru un ritm extrem de susţinut de rulare prin oraş. Este drept că modelul Fortwo este avantajat şi de silueta zveltă şi de cele 855 de kilograme ale masei totale. Nu ai crede că un automobil atât de mic poate fi atât de rapid. În ceea ce priveşte transmisia, aceasta a fost mereu călcâiul lui Ahile pentru modelul ForTwo şi Smart, în general.

Smart nu a oferit niciodată o transmisie manuală clasică. A preferat mereu cutiile semi-automate secvenţiale cu mod automat şi comandă manuală din levier sau clapete. Încă de la prima generaţie a lui Fortwo, acestea au fost extrem de lente în a schimba treptele în modul automat. Deşi situaţia s-a îmbunătăţit de la generaţie la generaţie, transmisia rămânea mereu cel mai enervant lucru la un Smart. Acum, la acest Fortwo Cabrio facelift, sutuaţia s-a îmbunătăţit radical. Cutia este mult mai bună faţă de orice Smart cu care am mers. Deşi există un mic lag, treptele sunt schimbate fără să mai aştepţi o eternitate.

Consum

Capitolul consum este subiectul unui imens mit. Multă lume crede că dacă automobil este mic, consumă o pipetă de benzină. Nu este chiar aşa. Smartul ForTwo stă în trafic la fel ca orice altă maşină. Atu-ul modelului testat de noi este sistemul mhd. Aceste litere pe care le regăsim în partea din spate a maşinii înseamă Micro Hybrid Drive, o denumire pompoasă pentru un sistem Start-Stop cu recuperarea energiei irosite la frânare. Pentru că Smart-urile cu mhd pot opri motorul cât timp staţionează la stop. Sistemul ajută la reducerea consumului de carburant şi a emisiilor poluante. Dacă sistemul începe să ne enerveze, poate fi dezactivat prin intermediul butonului Eco amplasat lângă schimbătorul de viteze. Oficial, un Smart Fortwo Cabrio mhd consumă 4.7 litri/100 km în regim urban. În realitate cifra este undeva în jur de 6.5-7 litri/100 km. Putem compara aceste cifre cu cele înregistrate de un Fiat 500C 1.2 cu cutie automată, deşi Fiatul are un gabarit ceva mai mare. Fiat-ul de 1.2 litri va consuma oficial doar 6.2 litri/100 km în ciclu urban. Iar o Toyota IQ cu motor de un litru şi cutie de viteze CVT are un consum urban oficial de 6 litri/100 km.

Performanţe

Pe hârtie, cifrele nu par impresionante, dar în realitate senzaţiile pe care le ai la bordul unui Smart ForTwo, mai ales Cabrio, sunt interesante. Cei 71 CP sunt suficienţi pentru a împinge cele 800 kg ale maşinii până la 100 km/oră în 13.7 secunde, iar viteza maximă este 145 km/oră. În realitate, timpul de acceleraţie până la 60 km/oră este mult mai mic faţă de cel al unui automobil normal, Smartul fiind de cele mai multe ori prima maşină care pleacă de la stop, fiind întrecută doar de motociclete. Iar dacă 145 km/oră vi se pare puţin, la bord nu pare aşa. Fiind un automobil mic, senzaţia de viteză este mult amplificată. Însă Smart-ul poate rula fără probleme la viteze legale de autostradă dacă este nevoie.

Interior

Automobilul este mic, dar interiorul este incredibil de spaţios. Pentru doar două persoane însă. Pentru că secretul acestui automobil constă în concepţia sa. A fost gândit de la bun început ca mijloc de locomoţie urbană pentru maxim două persoane. Pentru a le crea un habitaclu spaţios, inginerii au folosit soluţii diferite faţă de cele ale unui automobil convenţional. Motorul este amplasat în spate sub planşeul micul portbagaj. Este practic invizibil şi eliberează astfel mult spaţiu. Puterea este trimisă tot către puntea spate. Habitaclul astfel obţinut este suficient de spaţios pentru doi ocupanţi. Iar în versiunea Cabrio putem înlătura plafonul şi senzaţia şi mai plăcută.

Nu prea există însă spaţii de depozitare pentru sticle sau doze de băuturi. Iar portbagajul este mai dificil de accesat la versiunea cabrio deoarece capacul are doar o singură parte, care se deschide în jos. La variante coupe, luneta se deschide separat pentru un acces mai bun, dar la cabrio acest lucru nu mai este posibil din cauza sistemului de decapotare. Volumul portbagajului este de 220 litri, suficienţi pentru cumpărăturile săptămânale de la supermarket.

O bilă neagră pentru materialele utilizate, care - deşi îmbunătăţite faţă de generaţiile anterioare - rămân de o calitate nedemnă de o maşină care se vrea premium. E "boala" asumată de constructor şi de fani.

Preţ de achiziţie

Preţul este cel mai sensibil capitol în ceea ce priveşte un Smart nou. Sunt atât de scumpe, încât începi să te întrebi dacă chiar nu poţi să trăieşti cu o maşină mai mare în oraş. Pentru actuala gamă Fortwo facelift, preţurile încep de la 14.400 euro şi pot ajunge până la 21.000 euro pentru varianta Brabus. Foarte mulţi bani pentru un automobil mic. Ce-i drept, ideea este bună, dar sumele cerute fac din Smart un automobil de clasă mini foarte premium dedicat celor care îşi pot permite o a doua maşină.

Siguranţă

În mod deloc surprinzător, Smart este un automobil şi foarte sigur. A fost testat de EuroNCAP în 2009 şi a obţinut un scor general de patru stele. Habitaclul este protejat de o celulă de siguranţă pe care Smart o numeşte Tridion. În cazul unui impact, acestă celulă protejează ocupanţii. Cele două airbaguri frontale sunt oferite standard, la fel şi sistemul ESP.

Ţinută de drum

Deşi este un automobil de oraş, inginerii mărcii au preferat mereu o suspensie fermă pentru modelul Smart ForTwo. Poate prea fermă, iar în combinaţie cu ampatamentul scurt poate dăuna confortului celui de la volan. Am mers mult cu un Smart Fortwo din 2002 şi apoi diverse modele din ce în ce mai noi. Cel din fotografii, Cabrioletul model 2012, este cel mai confortabil de până acum, dar suspensia este în continuare prea rigidă. Acest lucru ajută mult ţinuta de drum, dar dăunează rinichilor şi coloanei vertebrale.

Pentru cei care doresc, Smart-ul poate fi condus şi în stil sportiv, păstrând bineînţeles proporţiile. Faptul că este mic, uşor şi are o suspensie fermă îl face perfect pentru strecuratul prin oraşele aglomerate. În plus, Smart Fortwo mai are un atu: este mult mai îngust faţă de un automobil normal şi poate încăpea cu uşuriţă pe o jumătate de bandă de rulare. Iar parcarea este o joacă de copil datorită celor 2.7 metri lungime. Încape în aproape orice jumătate de loc de parcare și este imposibil să nu găsești un loc unde să îl parchezi chiar și în cele mai aglomerate zone ale orașului.

Vizibilitate

Vizibilitatea este un cuţit cu două tăişiuri într-un Smart ForTwo Cabrio. Poziţia de condus este foarte bună, stai un pic mai sus faţă de un automobil normal şi acest luru ajută la o bună perspectivă în faţă. Vizibilitatea în spate este altă poveste. La un Fortwo normal, trebuie să te obişnuieşti cu faptul că în spatele tău se termină maşina. Iar la stop, maşinile care frânează în spatele tău par mult mai aproape în oglinda retrovizoare. Dar este şi foarte simplu să îl manevrezi cu spatele. Varianta cabrio este un pic penalizată la acest capitol. Luneta este mai mică şi, deci, e mai greu de obeservat ce se petrece în spate. Dacă optăm pentru varianta full decapotabil, lucrurile se îmbunătăţesc, dar în locul lunetei apare un paravânt transparent care jenează şi el vizibilitatea în spate.

Tehnologie

Ca orice autombil modern, Smart Fortwo e dotat ok la nivel de tehnologie. Sistem audio bun, navigaţie, mufe USB pentru a putea asculta muzică, touchscreen şi multe altele. Fiind vorba de un model decapotabil, sistemul de strângere a soft-top-ului este electric şi este acţionat de la un buton amplasat lângă schimbătorul de viteze. Sistemul lucrează în două trepte. O apăsare pe butonul de decapotare strânge plafonul, dar păstrează luneta într-un stil de decapotare targa, iar a doua apăsare strânge tot soft-top-ul în partea din spate a maşiniii coborând şi luneta pentru mai mult aer curat. Practic, nu este o decapotabilă clasică, deoarece ramele portierelor rămân la locul lor. Partea mai puţin plăcută este că, per ansamblu, caroseriamodelului ForTwo Cabrio este mult mai flexibilă faţă de cea a modelului Coupe. Cu soft-top-ul strâns, anumite elemente de îmbinare scârţâie. Ceea ce nu este tocmai plăcut.

Design

La nivel de design, Smart Fortwo a devenit aproape la fel de uşor de recunoscut ca cea a unui Beetle sau a unui Mini. A rămas practic neschimbată de la lansarea iniţială a primei generaţii în 1998. Au fost schimbate doar elemente de design, precum farurile sau interiorul, silueta rămânând practic aceeaşi. Ba chiar mai există şi la interior elemente identice între generaţii, precum levierul cutiei de viteze sau butonul pentru reglajul farurilor.

Această cea mai recentă versiune pare cea mai matură dintre toate şi, pentru a fi în ton cu vremurile, a primit şi un set de lumini de zi cu LED-uri. Este principalul element prin care poţi recunoaşte un Smart Fortwo de ultimă generaţie. În continuare sunt disponibile diverse combinaţii de culori ce fac din Smart şi un automobil foarte fun şi arătos. Este o vedetă pe stradă şi încă foarte multă lume le admiră. Smart-ul a câştigat din ce în ce mai mulţi adepţi şi în oraşele noastre şi acest lucru se poate vedea în trafic. 

Nu ne-a placut

  • Eficientă doar în oraş
  • Suspensie rigidă
  • Vizibilitatea în spate
Date tehnice - Smart Fortwo Cabrio (2010-2014) 1.0 52KW MHD Pulse cabrio
Motor electric
Putere CP
0
Cuplu Nm
0
Motor termic
Putere CP (rpm)
71 (5800)
Cuplu maxim Nm (rpm)
92 (2800)
Tip motor
Linie
Cilindree cmc
999
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
2695
Viteza maxima km/h
145
Latime mm
1559
Acceleratie 0-100 km/h s
13.7
Inaltime mm
1542
Tractiune
spate
Greutate kg
855
Cutie viteze tip / trepte
M
Ampatament mm
1867
Nr. usi
2
Volum rezervor litri
33
Nr. locuri
2
Volum portbagaj litri
220
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Smart Fortwo Cabrio (2010-2014)

Ultimele teste

Comentarii (11)

  • Tre sa fi nebun sa dai 21000 de euro pe asa ceva.
    31 4
  • Intr-adevar, pretul este un foarte mare dezavantaj pentru Smart - il face practic sa fie o masina exclusivista. Se adreseaza celor care vor o a doua masina ptr oras si astfel se demonetizeaza ideea de economie - cel care isi permite sa cheltuie 15.000 euro pe o masina ca asta nu cred ca isi mai pune problema consumului de carburant (doar daca este ecologist convins sau vrea sa dea bine, ca actorii de la Hollywood care isi cumpara Prius).
    19 0
  • Ping, totusi IQ nu este o masina premium, asa cum este un Smart. Iar acele doua locuri din spate sunt la fel de utile precum la un Porsche 911, adica aproape deloc. Probabil din cauza asta Smart nici nu s-a obosit sa "ofere" 4 locuri. Si nu uita ca portbagajul are 168 de litri cu bancheta rabatata (adica in configuratie cu 2 locuri). Ori acest Smart are 220, o diferenta mare la aceasta clasa.
    Da, Smart este o masinuta scumpa. Dar a facut vreodata Mercedes masini ieftine?
    17 5
  • Sa dai atatia bani pe un Smart poate fi o tampenie, dar sa dai pe o Toyota IQ este o tampenie si mai mare. Cele 10 componente in miscare ale Smart-ului sunt nefiabile? Posibil daca ai cativa neuroni sa crezi asta.
    12 2
  • Erai pe strada? Pai nu te plimbai cu FX-ul?:) . Eu astept sa-mi spuna cineva cate Smart-uri a vazut in service , dar sa nu spuna ca sunt putine pe strada ca nu are legatura cica acest aspect. Deci pinguinule si "ceilalti" , haideti, va rog chiar.
    12 2
  • Smart e o replica la IQ? Poate ai uitat de cat timp e Smart pe piata si de cand e IQ. In alta ordine de idei, trebuie sa intelegi ce cauta asemenea masini pe piata, altfel le vei considera niste glume:
    -sunt masini in primul rand gandite pentru oras: mici, se strecoara foarte usor, consuma putin, se parcheaza foarte usor si au loc suficient pentru cumparaturile de la supermarket
    -asa cum sunt masini premium de la clasa mica in sus, asa pot exista si la segmentul mini. iar in cazul asta pretul nu trebuie sa sperie pe nimeni, pentru ca premium inseamna si scump
    -masini de genul asta nu sunt adresate celor care isi cauta prima masina si vor sa mearga cu ea peste tot si sa fie buna la toate. Este genul de masina pe care o cumperi sa o folosesti preponderent in oras, pentru ca iti permiti luxul asta (asta nu intelegeti cand spuneti ca este foarte scumpa) si deja mai ai o masina mult mai mare.

    Ping, IQ este o masina construita inteligent. Nu m-am referit strict la fiabilitate, insa nu uita ca IQ este o Toyota (nu un Lexus) iar Smart este un Mercedes. Nu cer sa fi de acord cu mine, insa calitatea tipic Mercedes, desi unii nu au capacitatea de a intelege asta intr-un Smart se cam vede. Nu trebuie sa iti dai seama de finisajele, silentiozitatea, confortul sau senzatia de lucru bine facut doar la o masina mare.
    13 3
  • antonny
    si la modelul asta schimbi motorul cu totul ???
    2 6
  • Alex Radoi
    Inlocuirea motorului la Smart face parte din categoria "miturilor urbane", fiind provenit din lipsa de experienta cu acest tip de motor a "mecanicilor" romani. Mai pe scurt - "nu stiu sa repar, mai bine schimb cu totul".

    Apropo, oricat as detesta Toyota in ce priveste finisajele (sunt f. slabe), IQ este CLAR la acelasi nivel cu Smart. Nu degeaba ajunge la 18.500eu, la fel ca si Smart. (Pentru ca cel de 21.000 este totusi Brabus, e ALTCEVA). Doua masini MICI si SCUMPE, insa MISTO RAU!
    6 8
  • Mini One 1.6L,75 CP,140 Nm = 16.926 €.Daca intr-adevar vrei o a doua masina,una mai mica pentru oras,cel putin din punctul meu de vedere ar fi mai bun tot Mini-ul(si asta e doar un exemplu pentru ca nu m-am obosit sa caut alte optiuni).Oricum,cine are atatia bani incat sa-si permita o fita(pentru ca asta e Smart-ul)ma gandesc ca nu prea isi bate capul cu banii de benzina iar parcarile le poate face si cu o masina mai mare,iar daca nu poate atunci se pune problema calitatii lui ca sofer si nu neaparat a masinii.Cat despre strecuratul in trafic nu prea stiu ce sa spun dar ma gandesc ca nu o fi Smart-ul singura masina care exceleaza la asa ceva;oricum nu e o motocicleta.Se poate sa gresesc eu,sa gandesc superficial,si nu vreau deloc sa critic gusturile oamenilor,dar mie masina asta mi se pare inutila.
    5 6
  • "În realitate, timpul de acceleraţie până la 60 km/oră este mult mai mic faţă de cel al unui automobil normal, Smartul fiind de cele mai multe ori prima maşină care pleacă de la stop, fiind întrecută doar de motociclete"

    NU inteleg paragraful asta.E mai rapida sau mai inceata decat celelalte masini?
    11 12
  • adrian
    consumul de 7 litri in oras este enorm ptr dimensiunile acestei masini , oricum nu ii inteleg pe clientii acestei marci, scumpa , mica doar 2 locuri ,o prostie.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru