Drivetest Smart Fortwo Cabrio (2010-2014)
1.0 52KW MHD Pulse cabrioVineri, 24.08.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Am apreciat mereu automobilele mici adaptate pentru oraşele aglomerate. Mi se par foarte utile, deşi nu sunt la fel de practice ca un automobil complet şi trebuie să accepţi foarte multe compromisuri. Smart a înţeles acest lucru şi produce de peste un deceniu celebrul Fortwo, modelul care a cucerit aproape toate metropolele aglomerate din lume. A fost şi este singurul model cu adevărat de succes pentru marca Smart. Celelalte încercări, Forfour sau Roadster, s-au dovedit a fi puţin acceptate pentru publicul larg. Cei mai mulţi dintre noi identifică marca Smart cu silueta mică şi bondoacă a modelului Fortwo. Am pus la încercare cea mai recentă versiunea a acestui model în varianta sa Cabrio mhd (Micro Hybrid Drive).
Smart Fortwo Cabrio (2010-2014)
1.0 52KW MHD Pulse cabrio
- Pret de pornire 11.702 €
- Pret model testat 20.875 €
- Taxa auto 45 €
Motor / Transmisie
Fiind un automobil dedicat uzul urban, Smart a folosit mereu motoare de cilindree mică. Deşi oferă şi o variantă diesel, cele mai răspândite Smart-uri Fortwo sunt cele cu motor pe benzină cu trei cilindri. Există un singur propulsor de un litru (de fapt 999 cmc), dar este disponibil în mai multe variante de putere. Modelul testat de noi se baza pe motorul de 71 CP disponibili la 5.800 rpm. Cuplul maxim este de 92 Nm la 2.800 rpm. Deşi cifrele nu par impresionante, sunt suficiente pentru un ritm extrem de susţinut de rulare prin oraş. Este drept că modelul Fortwo este avantajat şi de silueta zveltă şi de cele 855 de kilograme ale masei totale. Nu ai crede că un automobil atât de mic poate fi atât de rapid. În ceea ce priveşte transmisia, aceasta a fost mereu călcâiul lui Ahile pentru modelul ForTwo şi Smart, în general.
Smart nu a oferit niciodată o transmisie manuală clasică. A preferat mereu cutiile semi-automate secvenţiale cu mod automat şi comandă manuală din levier sau clapete. Încă de la prima generaţie a lui Fortwo, acestea au fost extrem de lente în a schimba treptele în modul automat. Deşi situaţia s-a îmbunătăţit de la generaţie la generaţie, transmisia rămânea mereu cel mai enervant lucru la un Smart. Acum, la acest Fortwo Cabrio facelift, sutuaţia s-a îmbunătăţit radical. Cutia este mult mai bună faţă de orice Smart cu care am mers. Deşi există un mic lag, treptele sunt schimbate fără să mai aştepţi o eternitate.
Consum
Capitolul consum este subiectul unui imens mit. Multă lume crede că dacă automobil este mic, consumă o pipetă de benzină. Nu este chiar aşa. Smartul ForTwo stă în trafic la fel ca orice altă maşină. Atu-ul modelului testat de noi este sistemul mhd. Aceste litere pe care le regăsim în partea din spate a maşinii înseamă Micro Hybrid Drive, o denumire pompoasă pentru un sistem Start-Stop cu recuperarea energiei irosite la frânare. Pentru că Smart-urile cu mhd pot opri motorul cât timp staţionează la stop. Sistemul ajută la reducerea consumului de carburant şi a emisiilor poluante. Dacă sistemul începe să ne enerveze, poate fi dezactivat prin intermediul butonului Eco amplasat lângă schimbătorul de viteze. Oficial, un Smart Fortwo Cabrio mhd consumă 4.7 litri/100 km în regim urban. În realitate cifra este undeva în jur de 6.5-7 litri/100 km. Putem compara aceste cifre cu cele înregistrate de un Fiat 500C 1.2 cu cutie automată, deşi Fiatul are un gabarit ceva mai mare. Fiat-ul de 1.2 litri va consuma oficial doar 6.2 litri/100 km în ciclu urban. Iar o Toyota IQ cu motor de un litru şi cutie de viteze CVT are un consum urban oficial de 6 litri/100 km.
Performanţe
Pe hârtie, cifrele nu par impresionante, dar în realitate senzaţiile pe care le ai la bordul unui Smart ForTwo, mai ales Cabrio, sunt interesante. Cei 71 CP sunt suficienţi pentru a împinge cele 800 kg ale maşinii până la 100 km/oră în 13.7 secunde, iar viteza maximă este 145 km/oră. În realitate, timpul de acceleraţie până la 60 km/oră este mult mai mic faţă de cel al unui automobil normal, Smartul fiind de cele mai multe ori prima maşină care pleacă de la stop, fiind întrecută doar de motociclete. Iar dacă 145 km/oră vi se pare puţin, la bord nu pare aşa. Fiind un automobil mic, senzaţia de viteză este mult amplificată. Însă Smart-ul poate rula fără probleme la viteze legale de autostradă dacă este nevoie.
Interior
Automobilul este mic, dar interiorul este incredibil de spaţios. Pentru doar două persoane însă. Pentru că secretul acestui automobil constă în concepţia sa. A fost gândit de la bun început ca mijloc de locomoţie urbană pentru maxim două persoane. Pentru a le crea un habitaclu spaţios, inginerii au folosit soluţii diferite faţă de cele ale unui automobil convenţional. Motorul este amplasat în spate sub planşeul micul portbagaj. Este practic invizibil şi eliberează astfel mult spaţiu. Puterea este trimisă tot către puntea spate. Habitaclul astfel obţinut este suficient de spaţios pentru doi ocupanţi. Iar în versiunea Cabrio putem înlătura plafonul şi senzaţia şi mai plăcută.
Nu prea există însă spaţii de depozitare pentru sticle sau doze de băuturi. Iar portbagajul este mai dificil de accesat la versiunea cabrio deoarece capacul are doar o singură parte, care se deschide în jos. La variante coupe, luneta se deschide separat pentru un acces mai bun, dar la cabrio acest lucru nu mai este posibil din cauza sistemului de decapotare. Volumul portbagajului este de 220 litri, suficienţi pentru cumpărăturile săptămânale de la supermarket.
O bilă neagră pentru materialele utilizate, care - deşi îmbunătăţite faţă de generaţiile anterioare - rămân de o calitate nedemnă de o maşină care se vrea premium. E "boala" asumată de constructor şi de fani.
Preţ de achiziţie
Preţul este cel mai sensibil capitol în ceea ce priveşte un Smart nou. Sunt atât de scumpe, încât începi să te întrebi dacă chiar nu poţi să trăieşti cu o maşină mai mare în oraş. Pentru actuala gamă Fortwo facelift, preţurile încep de la 14.400 euro şi pot ajunge până la 21.000 euro pentru varianta Brabus. Foarte mulţi bani pentru un automobil mic. Ce-i drept, ideea este bună, dar sumele cerute fac din Smart un automobil de clasă mini foarte premium dedicat celor care îşi pot permite o a doua maşină.
Siguranţă
În mod deloc surprinzător, Smart este un automobil şi foarte sigur. A fost testat de EuroNCAP în 2009 şi a obţinut un scor general de patru stele. Habitaclul este protejat de o celulă de siguranţă pe care Smart o numeşte Tridion. În cazul unui impact, acestă celulă protejează ocupanţii. Cele două airbaguri frontale sunt oferite standard, la fel şi sistemul ESP.
Ţinută de drum
Deşi este un automobil de oraş, inginerii mărcii au preferat mereu o suspensie fermă pentru modelul Smart ForTwo. Poate prea fermă, iar în combinaţie cu ampatamentul scurt poate dăuna confortului celui de la volan. Am mers mult cu un Smart Fortwo din 2002 şi apoi diverse modele din ce în ce mai noi. Cel din fotografii, Cabrioletul model 2012, este cel mai confortabil de până acum, dar suspensia este în continuare prea rigidă. Acest lucru ajută mult ţinuta de drum, dar dăunează rinichilor şi coloanei vertebrale.
Pentru cei care doresc, Smart-ul poate fi condus şi în stil sportiv, păstrând bineînţeles proporţiile. Faptul că este mic, uşor şi are o suspensie fermă îl face perfect pentru strecuratul prin oraşele aglomerate. În plus, Smart Fortwo mai are un atu: este mult mai îngust faţă de un automobil normal şi poate încăpea cu uşuriţă pe o jumătate de bandă de rulare. Iar parcarea este o joacă de copil datorită celor 2.7 metri lungime. Încape în aproape orice jumătate de loc de parcare și este imposibil să nu găsești un loc unde să îl parchezi chiar și în cele mai aglomerate zone ale orașului.
Vizibilitate
Vizibilitatea este un cuţit cu două tăişiuri într-un Smart ForTwo Cabrio. Poziţia de condus este foarte bună, stai un pic mai sus faţă de un automobil normal şi acest luru ajută la o bună perspectivă în faţă. Vizibilitatea în spate este altă poveste. La un Fortwo normal, trebuie să te obişnuieşti cu faptul că în spatele tău se termină maşina. Iar la stop, maşinile care frânează în spatele tău par mult mai aproape în oglinda retrovizoare. Dar este şi foarte simplu să îl manevrezi cu spatele. Varianta cabrio este un pic penalizată la acest capitol. Luneta este mai mică şi, deci, e mai greu de obeservat ce se petrece în spate. Dacă optăm pentru varianta full decapotabil, lucrurile se îmbunătăţesc, dar în locul lunetei apare un paravânt transparent care jenează şi el vizibilitatea în spate.
Tehnologie
Ca orice autombil modern, Smart Fortwo e dotat ok la nivel de tehnologie. Sistem audio bun, navigaţie, mufe USB pentru a putea asculta muzică, touchscreen şi multe altele. Fiind vorba de un model decapotabil, sistemul de strângere a soft-top-ului este electric şi este acţionat de la un buton amplasat lângă schimbătorul de viteze. Sistemul lucrează în două trepte. O apăsare pe butonul de decapotare strânge plafonul, dar păstrează luneta într-un stil de decapotare targa, iar a doua apăsare strânge tot soft-top-ul în partea din spate a maşiniii coborând şi luneta pentru mai mult aer curat. Practic, nu este o decapotabilă clasică, deoarece ramele portierelor rămân la locul lor. Partea mai puţin plăcută este că, per ansamblu, caroseriamodelului ForTwo Cabrio este mult mai flexibilă faţă de cea a modelului Coupe. Cu soft-top-ul strâns, anumite elemente de îmbinare scârţâie. Ceea ce nu este tocmai plăcut.
Design
La nivel de design, Smart Fortwo a devenit aproape la fel de uşor de recunoscut ca cea a unui Beetle sau a unui Mini. A rămas practic neschimbată de la lansarea iniţială a primei generaţii în 1998. Au fost schimbate doar elemente de design, precum farurile sau interiorul, silueta rămânând practic aceeaşi. Ba chiar mai există şi la interior elemente identice între generaţii, precum levierul cutiei de viteze sau butonul pentru reglajul farurilor.
Această cea mai recentă versiune pare cea mai matură dintre toate şi, pentru a fi în ton cu vremurile, a primit şi un set de lumini de zi cu LED-uri. Este principalul element prin care poţi recunoaşte un Smart Fortwo de ultimă generaţie. În continuare sunt disponibile diverse combinaţii de culori ce fac din Smart şi un automobil foarte fun şi arătos. Este o vedetă pe stradă şi încă foarte multă lume le admiră. Smart-ul a câştigat din ce în ce mai mulţi adepţi şi în oraşele noastre şi acest lucru se poate vedea în trafic.
Ne-a placut
- Dimensiuni pentru trafic urban
- Motor suficient de puternic
- Spaţiu interior
Nu ne-a placut
- Eficientă doar în oraş
- Suspensie rigidă
- Vizibilitatea în spate
Date tehnice - Smart Fortwo Cabrio (2010-2014) 1.0 52KW MHD Pulse cabrio | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Smart
-
Noul Smart #5, pur electric, a debutat oficial în cadrul unui eveniment organizat în Australia. Oferă până la 740 de kilometri autonomie, iar debutul pe piața din Europa este programat pentru începutul anului viitor. (Miercuri, 28 August)
-
Cu ocazia Salonului de Mobilitate de la Munchen aflăm detaliile tehnice ale noului model cu zero emisii Smart #3. Versiunea de bază oferă 268 de cai putere și o autonomie de până la 455 kilometri. (Luni, 04 Septembrie 2023)
-
Smart confirmă că viitorul său SUV coupe, cu zero emisii, va fi denumit Smart #3. Mai mult, constructorul deținut de Mercedes-Benz și Geely, anunță data debutului: 18 aprilie. (Marti, 28 Martie 2023)
-
Smart a lansat oficial primul său crossover electric, numit #1. Noul model are dimensiuni apropiate de Mercedes-Benz EQA și dispune de un propulsor de 268 de cai putere, cu o autonomie de până la 440 de kilometri. (Vineri, 08 Aprilie 2022)
-
Smart anunță data lansării primului său SUV. Denumit #1, modelul cu zero emisii este dezvoltat împreună cu Geely și a fost anunțat de conceptul cu același nume, anul trecut în cadrul Salonului Auto de la Munchen. (Vineri, 01 Aprilie 2022)
Da, Smart este o masinuta scumpa. Dar a facut vreodata Mercedes masini ieftine?
-sunt masini in primul rand gandite pentru oras: mici, se strecoara foarte usor, consuma putin, se parcheaza foarte usor si au loc suficient pentru cumparaturile de la supermarket
-asa cum sunt masini premium de la clasa mica in sus, asa pot exista si la segmentul mini. iar in cazul asta pretul nu trebuie sa sperie pe nimeni, pentru ca premium inseamna si scump
-masini de genul asta nu sunt adresate celor care isi cauta prima masina si vor sa mearga cu ea peste tot si sa fie buna la toate. Este genul de masina pe care o cumperi sa o folosesti preponderent in oras, pentru ca iti permiti luxul asta (asta nu intelegeti cand spuneti ca este foarte scumpa) si deja mai ai o masina mult mai mare.
Ping, IQ este o masina construita inteligent. Nu m-am referit strict la fiabilitate, insa nu uita ca IQ este o Toyota (nu un Lexus) iar Smart este un Mercedes. Nu cer sa fi de acord cu mine, insa calitatea tipic Mercedes, desi unii nu au capacitatea de a intelege asta intr-un Smart se cam vede. Nu trebuie sa iti dai seama de finisajele, silentiozitatea, confortul sau senzatia de lucru bine facut doar la o masina mare.
Apropo, oricat as detesta Toyota in ce priveste finisajele (sunt f. slabe), IQ este CLAR la acelasi nivel cu Smart. Nu degeaba ajunge la 18.500eu, la fel ca si Smart. (Pentru ca cel de 21.000 este totusi Brabus, e ALTCEVA). Doua masini MICI si SCUMPE, insa MISTO RAU!
NU inteleg paragraful asta.E mai rapida sau mai inceata decat celelalte masini?