Luni, 20.05.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Am interacţionat destul de mult cu vechea generaţie Octavia, motiv pentru care întâlnirea cu noul model s-a vrut a fi una aşteptată cu emoţie. Emoţie a necunoscutului, a misterului ascuns dincolo de portieră, a descoperirii.
Octavia mi-a părut însă la fel de familiară şi familială, după cum titra chiar Mircea în testul versiunii diesel. Necunoscutul, cu tot cu emoţia lui, au lipsit. Octavia mi-a părut cunoscută, abordabilă, manifestând aceeaşi uşurinţă în acomodarea oricărui tip de client.
Cu alte cuvinte, Octavia este o maşină maleabilă, ce se mulează uşor pe nevoile oricui, fie că vorbim despre un tânăr care se apropie de 30 de ani, fie că ne referim la un familist de peste 50 de ani, cu nevoie de spaţiu.
Skoda Octavia (2013-2017)
1.4 TSI 150CP Man Style
- Pret de pornire 14.256 €
- Pret model testat 19.054 €
- Taxa auto 98 €
Motor / Transmisie
Deşi românii preferă de obicei micii şi ceafa de porc, uneori, ei pot deveni sensibili şi la o porţie de vită în sânge. Aşa se face că reţeta clasică, pe care o vedem zilnic pe stradă, Octavia TDI, ar putea fi înlocuită în următoare perioadă de ceva mai fin şi mai rafinat, Octavia TSI.
Recunosc că am fost şi sunt adeptul motoarelor diesel, însă noua unitate de 1.4 litri TSI are ceva captivant. Ceva care te transformă din oponent în susţinător al acestei modalităţi de propulsie. Să fie cuplul generos, de 250 Nm, întins pe o plajă de turaţii îndestulătoare şi incredibil de prompt servită (1500 de rotaţii)? Cred că da. E un detaliu extrem de savuros pentru un motor pe benzină de o asemenea cilindree.
Motoraşul cu patru cilindri, cam cât lada de legume a frigiderului tău de acasă, este vioi şi nu dă semne de oboseală nici atunci când te îndrepţi spre zona roşie a turometrului. Iar cei 140 de cai sunt suficienţi pentru un familist convins şi sună foarte bine.
Alături de unitatea TSI, Skoda a aşezat o transmisie manuală cu şase rapoarte, cu o timonerie precisă, etajată scurt în primele trepte pentru a favoriza acceleraţia.
Consum
Ca să înţelegeţi de ce am zis că aş putea deveni susţinător al motorului TSI, nu vă spun decât că maşina noastră de test a consumat cam 8 litri în mediul urban, în condiţiile în care am fost ajutaţi şi de sistemul start-stop.
În afara Bucureştiului, pe autostrada Bucureşti Constanţa, cu o viteză care nu a sărit de 140 km/h, consumul s-a oprit undeva la 7.2 litri/100 de kilometri. În fişa tehnică, Skoda ne promite 6.5 litri/100 de km în mediul urban şi 4.6 litri/100 de km în cel extra urban.
Media consumului, de numai 5.3 litri/100 de km, bate tot în segment. Chiar şi pe fratele de concern Volkswagen Jetta, care vine cu acelaşi motor, dar cu 122 de cai putere.
Performanţe
Greu de crezut, dar Octavia are şi ceva atletic în ea. E ca atunci când te miri că bătrânelul cu burtă şi bandană aleargă mai repede decât tine în parc.
Pentru cei care nu cred, le spunem doar că Octavia accelerează de la 0 la 100 de km/h în 8.4 secunde. Un timp de care se poate apropia doar Ford Focus sedan, şi ale sale 8.6 secunde. E drept că deţine şi 10 cai putere în plus.
Viteza maximă se opreşte la 215 km/h, mai mult decât ar cere orice familist cu scaun la cap şi cu mult peste ce oferă concurenţa. Doar Mazda3 Sedan se apropie suficient de mult.
Interior
Interiorul noii Octavia nu este o revoluţie sângeroasă într-o ţară musulmană. Spectaculosul lipseşte. Seamănă mai degrabă cu un protest paşnic. Echilibrat este cuvântul de ordine.
Îmi place atenţia pentru detalii, finisajele bune şi materialele care au crescut calitativ. Nu într-atât de mult însă. Afişajul păstrează verdele clasic, care a devenit acum puţin mai odihnitor. Instrumentele de bord păstrează acelaşi aspect clasic, însă totul este animat de un computer de bord, plăcut, lizibil, uşor de folosit.
Uşor de folosit este de fapt întreaga maşină. Funcţiile presărate prin interior se ghidează după o filosofie bună, curată, care nu te oboseşte. Chiar şi comenzile de pe volan sunt bine organizate.
Şi pentru ca totul să respecte ingredientele unei reţete pentru orice familie, Skoda a pregătit un asortiment de spaţii de depozitare bine gândite. Cel mai util este, de departe, cel pentru telefonul mobil, capitonat cu cauciuc, aderent, scobit la baza planşei de bord.
Spaţiul pentru pasageri este extrem de generos, indiferent de locul pe care îl alegi, iar portbagajul, de 590 de litri, este cel mai generos din segment. În plus, deschiderea de tip hayon uşurează încărcarea.
Preţ de achiziţie
Versiunea testată de noi pleacă de la 17.335 de euro, cu TVA inclus, însă echiparea superioară, Elegance ajunge să coste chiar şi 19.054 de euro.
Cei care preferă fratele cu pedigree al concernului VAG, adică actualul Jetta, trebuie să ştie că versiunea 1.4 TSI de 122 de cai şi echipare Highline e ceva mai scumpă, adică 19.340 de euro. Pentru un Hyundai Elantra, cu motorul de 1.6 litri şi 132 de cai putere, în echiparea de top Exclusive, pretenţiile urcă, ajungând la 19.410 euro.
O variantă mai ieftină ar putea fi actualul Chevrolet Cruze, în versiunea 1.8i de 141 de cai putere şi nivel de echipare de top LTZ+, al cărui preţ este de 18.900 de euro. Pentru un Ford Focus echipat cu motorul 1.6 Ecoboost de 150 de cai putere şi echipare de top Titanium, socotelile încep abia de la 19.650 de euro.
Nici Opel Astra 1.4 Turbo în echiparea Cosmo nu are un preţ uşor de ignorat, urcând la 20.505 euro cu TVA inclus. Există însă şi alternative chiar mai scumpe, cum ar fi Mazda3 Sedan, cu un preţ de 21.630 de euro, valabil pentru echiparea TX cu sistem start-stop.
Siguranţă
Cinci stele EuroNCAP şi un comportament bun la toate testele de impact ale organizaţiei europene ridică modelul ceh la nivelul aşteptat de viitorii clienţi. Singurele probleme au apărut la testul de impact lateral cu stâlpul din metal - cea mai dură probă a celor de la EuroNCAP, unde protecţia la nivelul pieptului şoferului a fost considerată slabă.
Asta nu a împiedicat însă modelul ceh să primească 93% dintre punctele posibile la capitolul pasageri adulţi, 86% la capitolul Protecţia copiilor şi 82% la capitolul Protecţia Pietonilor, acesta din urma fiind unul dintre punctajele foarte mari acordate de EuroNCAP în istoria sa.
Trecând la lucruri "lumeşti", aflăm că modelul se mândreşte cu ABS, ASR, ESP, diferenţial electronic EDS, airbag-uri frontale, laterale şi cortină pentru şofer şi pasagerul din dreapta, existând posibilitatea configurării cu până la nouă airbag-uri. În standard, Octavia 3 are şi un airbag pentru genunchii şoferului şi airbag-uri laterale pentru pasagerii din spate.
Ţinută de drum
Construită pe noua platformă modulară MQB a grupului Volkswagen, noua Octavia mizează pe seducţia confortului. Adresându-se unui public format în mare parte din oameni simpli, fără pretenţii de a epata şi mulţumiţi cu o maşină corectă, pe care să te poţi baza, Octavia mizează mai mult pe caracterul practic al suspensiei sale.
Aşa se face că articulaţiile au fost ajustate pentru a garanta o rulare lină, o absorbţie perfectă a denivelărilor şi o suportabilitate mare a oricărei suprafeţe denivelate. Stoicism. Acesta este cuvântul care defineşte cel mai bine suspensia noii Octavia când vine vorba despre suprafeţe neregulate.
Există însă, după cum probabil aţi intuit, şi reversul medaliei. Un ruliu pronunţat, care te face să priveşti cu ochii mari decorul şi o aderenţă care se menţine până la un punct pe care îl credeai departe. Nici direcţia nu ajută foarte mult când vine vorba de precizie, deşi devine mai rigidă la viteze mari.
Vizibilitate
Octavia vine cu oglinzi laterale puţin cam mici pentru dimensiunile generale. Ele pot fi însă ajustate pentru a surprinde tot ce se petrece în spate. Ajută mult şi luneta, care este destul de lată. Mai e nevoie doar de o acomodare cu proporţiile maşinii.
E adevărat că un proaspăt familist ar putea avea probleme de orientare în spaţiu dacă se mută de pe un hatchback mic, de exemplu, dar toate se rezolvă în timp şi, de preferinţă, cu cât mai puţine cheltuieli în service. Dacă nu vă descurcaţi absolut deloc la capitolul orientare în spaţiu, există o serie de senzori de parcare care acoperă şi părţile laterale ale maşinii. În cazul în care parcarea de la bloc e prea îngustă.
Tehnologie
Skoda a împrumutat de la părintele Volkswagen cele mai nou tehnologii de asigurare a confortului. Pe lângă scaunele destul de bine gândite, cu o susţinere laterală decentă şi ergonomia despre care am mai vorbit, Octavia vine cu climatizare pe două zone, un sistem audio profesional cu conexiune USB şi auxiliară.
Personal, am încercat să conectez un iPhone prin mufa USB, dar nu am reuşit să redau muzica de pe el decât prin conexiunea Bluetooth. Conexiune care s-a realizat foarte repede şi simplu. Deci una caldă, una rece.
Revenind la sisteme, trebuie să notăm prezenţa ecranului tactil, care serveşte drept interfaţă prietenoasă pentru sistemul multimedia.
Am mai avut şi un sistem de lumini care schimba fază lungă/scurtă automat. Pentru ceilalţi participanţi la trafic ar fi fost ca şi cum un copil se joacă la întrerupătoare. Am test de câteva ori şi asistenţa la parcare, dozând uşor, din ambreiaj, viteza manevrelor. Tehnologia s-a dovedi extrem de precisă, cu excepţia situaţiilor în care maşina a mai ajuns şi pe trotuar.
Şi tot la capitolul dotări inovative nu trebuie să uităm de senzorul de detectare a oboselii. În cazul meu, el a tresărit grijuliu, deşi eram într-o depăşire, cât se poate de alertă.
Design
Când vine vorba despre design şi forme revoluţionare, o să-i las pe alţii să judece. Nu aş vrea să fiu părtinitor. Sunt oameni care petrec zeci de ore în trafic, atenţi la orice apare nou, mai puţin la maneta semnalizatorului. Ei sunt taximetriştii. La apariţia Octaviei albastre nici unul nu a întors capul. Nu a tresărit nici măcar puţin. Nici măcar proprietarii vechii Octavia. Interpretaţi cum consideraţi.
Şi încă ceva... În ultima vreme sunt depăşit în trafic de tot mai multe Skode. Noi, strălucitoare, fâşneţe, cu numere roşii, semn că produsele au priză la public şi Skoda a mai pus-o de o generaţie de succes. Din păcate, niciodată nu reuşesc să-mi dau seama dacă ceea ce tocmai m-a depăşit a fost Octavia sau Rapid.
Ne-a placut
- Ergonomie
- Eficienţa motorului
- Cuplul motor
Nu ne-a placut
- Ruliul mare în viraje
- Materiale de calitate alternantă
- Design conservator
Date tehnice - Skoda Octavia (2013-2017) 1.4 TSI 150CP Man Style | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Skoda
-
Constructorul ceh de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Superb Sportline. Acest nivel de echipare vine în standard cu jante de 19 inch, dar și cu o gardă la sol redusă cu 15 milimetri. (Miercuri, 28 August)
-
Divizia Skoda din Marea Britanie a ținut să aibă în flota de presă un exemplar unicat denumit Superb Sleeper Edition. Bazat pe un Superb Combi, modificat, acesta oferă 477 de cai putere și 661 Nm. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat prima schiță de design cu interiorul viitorului model Elroq. Acesta va miza pe spațiu, dar și pe o serie de materiale prietenoase cu mediul înconjurător. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat o serie de imagini cu viitorul model electric Elroq. Acesta va fi disponibil în 4 versiuni și va oferi o autonomie de peste 560 de kilometri. (Luni, 01 Iulie)
-
Constructorul ceh de automobile anunță că are un nou director de design interior. Chan Park a mai lucrat, în trecut, pentru Nio, Mercedes-Benz și Kia. (Marti, 11 Iunie)
Antiqua are dreptate, treaba cu acelasi segment trebuia sa fie mai multi-marca nu aproape 50% Skoda, plus ca trebuiau oarecum comparate motoare aproximativ la fel (turbo pe benzina in jur de 1.4).
Faptul ca romanul se plange de materialele bordului ma face mereu sa rad pentru ca pare ca are pretentii de neamt din anii 80 sau 2000 care-si schimba masina la 4-5 ani desi veniturile romanilor sunt mult mai mici si mai mult ca sigur ca nu vor ajunge la un nivel vestic in urmatorii 50 de ani.
Ca nivel al finisajelor interioare nu cred ca are rival deocamdata. Parerea mea.
Ce ma bucura ca or sa faca ghertoii atac cerebral , ca deja am vazut pe strada cateva.
P.S
Am ford focus
M-am saturat de designurile astea futuriste.
Are 180 CP si......suspensie multilink pe puntea spate! Adio ruliu! Costurile vor fi putin mai mari insa micile placeri isi au pretul lor.
Dar consumul pe care voi l-ati obtinut este "fantastic".
Cu drive test in zi de duminica( erau "porti deschise"), trafic lejer, 3 persoane in masina (240 kg) , start-stop, consumul a fost de 8.9 l pe BC.
Asa ca nu mai vrajiti lumea si spuneti adevarul ca masina tot se va cumpara.
NOU??? Ce e nou in designul Octavia? Cee e nou in designul Skoda aka VW in general. BUahahahaaha!!!!
Cat despre "noua" Octavia. Designul e subiectiv dar daca nu vrei nimic de la viata e cel mai potrivit design, reprezentativ as spune pentru cei lipsiti complet de imaginatie.In rest, o masina corecta si cel mai interesant e motorasul ala Daca mai pui la socoteala si imaginea de masina solida/fiabila zic ca e afacere pentru fanii skoda sau a celor ce isi doresc o masina de familie normala dar anosta
Oricum, calitatea a scazut mult de cand mi-am luat ultima masina(2006) au crescut doar preturile si numarul de gadgeturi inutile
Am vazut Honda Civic Sedan (am vrut sa o cumpar initial) dar din pacate nici ea nu e ce pare.
Hatch-ul arata altfel inauntru, e mai bine facut, materiale mai placute, e facut in UK.
Berlina e mult mai urat/slab/prost facuta in interior, e facuta in Turcia, se vede de la o posta diferenta fata de hatch.
Pana si tipa de la vanzari a zis asta :)
So, Honda nu e neaparat mai ok, mi se pare la fel ca si Skoda asta.
Cei care comenteaza negativ....au Logan si le picura din gura de invidie.Stiti cum este cu strugurii.....Romanul moare de foame dar este plin de pretentii si figuri.Neamtul este simplu,pragmatic si stie cat de lung are buzunarul....Noi cumparam Audi(care este superb dar FFFFF scump)si locuim intr-o garsoniera inchiriata....